§20. Влада і суспільство в державах стародавнього Сходу

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

В державах стародавнього Сходу влада і суспільство мали складні взаємини. Влада зазвичай була монархічною, де правителі мали абсолютну владу. Суспільство було ієрархічним, з розподілом на класи, такі як правителі, дворяни, купці, селяни та раби.

Розгадайте ребуси та, опрацювавши параграф, розтлумачте закодовані в них поняття.

  1. Держава – політична організація, яка має суверенітет і контроль над певною територією та населенням.
  2. Династія – родове правління, коли влада передається по нащадках в одній сім’ї.
  3. Імперія – велике державне утворення, яке охоплює різні народи та території, зазвичай з центром у певному місті або країні.
  4. Монархія – форма управління, де влада зосереджена в руках одного монарха, який може бути королем, царем або імператором.

Читаємо та розуміємо. Прочитайте навчальний текст, визначте ознаки влади правителя в державах стародавнього Сходу та запишіть їх до схеми (працюйте в зошитах).

Характерні риси влади правителя в державах Стародавнього Сходу були наступні:

  1. Централізоване управління: Однією з головних потреб у побудові іригаційних споруд та розвитку господарства була необхідність централізованого управління.
  2. Релігійна влада: Багато правителів вважались напівбогами або богами та займали важливе місце в релігійних обрядах.
  3. Спадковість: У більшості держав Стародавнього Сходу влада передавалася в спадок у межах правлячих династій, роблячи правління монархічним.
  4. Розподіл влади: Правителі покладалися на жерців, чиновників та воїнів для виконання релігійних, адміністративних та військових обов’язків, що сприяло розподілу влади.

Мовою документів

Ознайомтеся з окремими положеннями законів Хаммурапі за документом і схемою та дайте відповіді на запитання:

1) дайте оцінку законам Хаммурапі: які з них ви вважаєте позитивними, а які здаються вам недосконалими або надто жорстокими;

  • Справедливі: Покарання продавців за шахрайство; заборона самосуду; можливість відстрочення боргу; діти від шлюбів рабів і вільних народжуються вільними; звільнення з боргового рабства через три роки.
  • Недосконалі або жорстокі: Покарання за принципом “око за око”; коли хто вломиться до чужого дому, його вб’ють на місці злочину.

2) чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? Що в законах про це свідчить?

Не всі люди були рівними перед законами Хаммурапі. Це видно з закону, який стверджував, що суворість покарання за спробу вбивства або завдання шкоди майну залежала від багатства потерпілого. Також, коли хтось виб’є зуби одному з бідних, він заплатить грошову компенсацію, але якщо це станеться з людиною, рівною йому, йому виб’ють зуби.

3) чому закони Хаммурапі захищали селян-общинників?

Закони Хаммурапі захищали селян-общинників, оскільки вони були важливою частиною суспільства, яка допомагала забезпечувати стабільність економіки. Селяни вирощували їжу, яка була життєво важливою для всього суспільства.

4) чи вважаєте ви можливим упровадження схожих законів у сучасному суспільстві? Обґрунтуйте свою думку.

Так, впровадження подібних законів у сучасному суспільстві можливе, хоча багато з них потребують адаптації до сучасних реалій і цінностей. Деякі положення законів Хаммурапі, які сприяють справедливості, захисту прав селян та розподілу відповідальності відповідно до вчинених дій, можуть бути корисними й у сучасному суспільстві. Однак інші положення, особливо ті, які передбачають суворе фізичне покарання, можуть бути недоцільними й неприйнятними в сучасних умовах. Тому при впровадженні подібних законів варто ретельно аналізувати їх з точки зору справедливості, етики та сучасних стандартів прав людини

Діємо: практичні завдання

Об’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:

1) прочитайте інформацію про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища: найвище правителі, а нижче — всі інші

  • Група 1: Фараони – чиновники – священики та лікарі – художники та ремісники – селяни.
  • Група 2: Ван – чжухоу – дафу – ші – шужень.
  • Група 3: Брахмани – кштарії – вайші – шудри.

2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій

Спільні риси у структурі соціальних пірамід:

  • Вершина піраміди представлена однією особою, що має владу (Фараон в Єгипті, Ван в Китаї, і Брахмани в Індії як духовні лідери).
  • Наступний рівень зайнятий адміністративними й релігійними лідерами (чиновники та священики в Єгипті, чжухоу і дафу в Китаї, кштарії в Індії як воїни та правителі). Далі йде рівень спеціалістів – людей, які мають особливі навички або знання (художники, ремісники в Єгипті; ші в Китаї як ремісники; вайші в Індії як торговці). Основа піраміди – це найбільший клас, який займається землеробством або простою працею (селяни в Єгипті, шужень в Китаї, шудри в Індії).
  • Схожість у структурі таких пірамід може бути зумовлена необхідністю організації суспільства: наявність лідера, адміністрації для управління, спеціалістів для виробничих потреб і основного робітничого класу для виконання основних робіт. Така ієрархія дозволяла ефективно керувати ресурсами та розподіляти обов’язки у суспільстві.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Як було організоване управління давніми державами?

Управління давніми державами було організоване так:

  • Монархія: Найвища влада належала одній особі – царю, фараону чи іншому правителю.
  • Чиновники: Правитель мав під собою систему чиновників, які допомагали йому управляти різними аспектами держави, такими як збір податків, дипломатія.
  • Священники: У багатьох давніх державах священнослужителі мали великий вплив, через те, що релігія була тісно пов’язана з державним управлінням.
  • Військові: Зазвичай була створена система військового управління для захисту держави та здійснення завойовницьких походів.
  • Закони: Для регулювання повсякденного життя й утримання порядку в державах приймалися закони. Наприклад, знаменитий кодекс законів Хаммурапі в Вавилоні.

Якими були характерні риси влади правителів давніх держав Сходу?

  1. Повна влада: Правителі мали майже необмежені повноваження у прийнятті рішень і управлінні державою.
  2. Божественний статус: Багато правителів вважалися богами або посланцями богів на Землі. Люди вірили, що правитель має особливе благословення від богів.
  3. Спадковість у монархії: Влада зазвичай передавалася в межах однієї родини чи династії, найчастіше по чоловічій лінії.
  4. Релігійна роль: Правителі часто виконували важливі релігійні обряди і були головами державної релігії.
  5. Законодавство: Для забезпечення порядку та справедливості правителі вводили закони, які регулювали поведінку громадян.
  6. Військовий контроль: Правителі контролювали військо, щоб захищати свої кордони та здійснювати воєнні походи.

Якою була соціальна структура суспільств давніх держав Сходу?

  • Правителі: На вершині соціальної піраміди були царі, фараони, ванни та інші правителі. Вони мали найбільше влади та впливу.
  • Знать та чиновники: Це були близькі до правителя люди, високопоставлені чиновники, жерці, військові лідери. Вони допомагали управляти державою.
  • Священники та лікарі: Вони займалися релігійними обрядами, доглядом за храмами та лікуванням хворих.
  • Ремісники та художники: Ця група включала людей, які мали особливі навички, такі як гончарі, ковалі, будівельники, художники.
  • Селяни: Більшість населення складали селяни, які обробляли землю та вирощували харчові продукти для всього суспільства.
  • Раби: Це були люди, які не мали свободи та працювали на інших, часто після захоплення як військові полонені.

Як поява писаних законів впливала на розвиток держав Стародавнього Сходу?

  • Писані правила допомагали людям уникати конфліктів та непорозумінь.
  • Закони вказували права та обов’язки громадян, що допомагало їм захищати свої інтереси.
  • Закони давали правителям чіткий механізм управління та покарання за порушення.
  • Писані закони показували владу та авторитет правителя, який дбав про порядок та добробут громадян.
  • Стабільність та передбачуваність, які забезпечували писані закони, сприяли торгівлі та економічному росту.
  • Поява писаних законів також свідчила про розвиток писемності та освіти, які є важливими аспектами культурного прогресу.

III. Мислю творчо

Знайдіть в мережі «Інтернет» інформацію про відомих жінок стародавнього Сходу. Підготуйте повідомлення про одну з них. Розробіть проект першої сторінки журналу «Видатні жінки».

Клеопатра VII (69 до н. е. – 30 до н. е.)

Клеопатра була останньою фараонкою Давнього Єгипту й однією з найбільш відомих жінок у всій історії. Вона славилася своєю розумністю, образою, політичними навичками та безмежними талантами. Клеопатра володіла кількома мовами та була першою з птолемеївської династії, яка вивчила мову єгиптян, що свідчить про її надзвичайну інтелектуальну спроможність.

За час свого правління вона вступила в альянси та відносини з двома найбільш відомими римськими лідерами свого часу: Юлієм Цезарем і Марком Антонієм. Ці зв’язки не тільки вражали світ своєю могутністю, але й мали великий вплив на політичну ситуацію в регіоні, перевертаючи звичні уявлення про владу і відносини між країнами.

Клеопатра, окрім своїх політичних досягнень, є незаперечним символом краси, влади та інтелекту. Незліченні твори літератури, кіно та мистецтва протягом століть прославляють її історію та життя, втілюючи неймовірність її особистості та впливу на світову історію.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *