§21. Родина і виховання дітей. Становище жінки в суспільствах стародавнього Сходу

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

1. ШЛЮБ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В СУСПІЛЬСТВАХ СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ

Читаємо й розуміємо. Прочитайте навчальний текст і виконайте завдання:

1) зіставте підходи до створення сім’ї в суспільствах стародавнього Сходу

У стародавніх суспільствах Сходу підходи до створення сім’ї різнилися. Люди особливо відповідально ставилися до укладення шлюбу й народження дітей. Забезпечення продовження роду через народження дітей, піклування про батьків і догляд за могилами предків були важливими аспектами утворення сім’ї.

2) порівняйте становище жінки в сім’ї в різних країнах

Становище жінки в сім’ї різнилося в різних країнах. У давніх єгиптянок і в деяких державах Месопотамії жінки мали більше прав. Вони могли робити пропозицію одружитися, мати приватну власність, спадкові права, право на розлучення. У Індії жінки мали майнові права, але перебували під опікою старших чоловіків родини. У Китаї жінок не вважали повноцінними й вони повинні були слухатися батьків, чоловіків і старших братів. Крім того, китаянки не мали права на спадщину після чоловіка.

3) визначте, на кого покладалася головна відповідальність за виховання дітей

Головна відповідальність за виховання дітей покладалася на різних членів сім’ї в різних суспільствах. У давніх єгиптян головними вихователями були батьки, а в деяких випадках жінки мали більше влади в розпорядженні дітьми. У Китаї вихованням дітей зазвичай займалися батьки та старші брати, а в Індії жінки перебували під контролем старших чоловіків родини.

4) визначте виховні ідеали стародавніх суспільств.

Виховні ідеали стародавніх суспільств були пов’язані зі збереженням традицій, шануванням предків, дотриманням соціальних і релігійних норм

Мовою документів. Прочитайте текст і розгляньте давньоєгипетське зображення сім’ї. Які емоції у вас викликають ці джерела?

Ці джерела викликають у мене відчуття цікавості й захоплення. Із записів мудреця Птаххотепа випливає турбота про дружину і важливість шанування її. Давньоєгипетське зображення сім’ї показує рівноправність чоловіків і жінок, а також велику увагу, яку приділяли дітям в стародавніх родинах. Все це викликає в мені відчуття теплоти та розуміння важливості сімейних зв’язків і виховання дітей.

2. ЯК НАВЧАЛИ ДІТЕЙ

Читаємо й розуміємо. Дізнайтеся за навчальним текстом і визначте:

1) чим була викликана поява шкіл у стародавніх суспільствах

Поява шкіл у стародавніх суспільствах була зумовлена потребою у багатьох освічених людей, таких як чиновники, будівельники, лікарі, для управління державою. Через розширення держави і її зростаючу складність, зростала й потреба в спеціалізованій освіті.

2) що впливало на вибір предметів для вивчення в школах

На вибір предметів для вивчення в школах впливали професійні потреби суспільства. Майбутні чиновники вивчали граматику і математику, жерці — астрономію, священні тексти, медицину, а військові — військову справу. Також були заняття, спрямовані на загальну культуру, такі як гімнастика, поезія та музика.

Мовою документів. Як навчали дітей в Давньому Єгипті

1. Як ви зрозуміли вислів: «Вуха юнака на його спині»?

Вислів “Вуха юнака на спині його” означає, що молодий чоловік краще засвоює інформацію або уроки, коли йому припиняють або покарають. Це вказує на строгі методи навчання, які використовувались у Давньому Єгипті.

2. Які можливості відкривало оволодіння грамотністю в Давньому Єгипті?

У Давньому Єгипті вміння читати й писати дає можливість стати писарем – одним з найважливіших і найповажніших професій того часу. Писарі займалися адміністраційною роботою, веденням записів, контролем за господарством і мали близькі стосунки з правлячим класом.

3. Які поради давньоєгипетським учням ви вважаєте слушними й нині?

Важливі речі, які залишаються актуальними й нині, включають потребу постійно вдосконалюватися, бути наполегливим у навчанні, цінувати знання та розуміти його важливість для особистого та професійного росту. Також акцентується на необхідності слухати та радитися з тими, хто знає більше.

Мудрість віків

Ознайомтеся з повчальними висловлюваннями, що дійшли до нас зі стародавнього Сходу. Як ви розумієте їхній зміст? Чи можуть вони бути корисними для сучасних дітей? Свою думку обґрунтуйте.

Повчальні висловлювання зі стародавнього Сходу мають глибокий зміст.

“Наслідуй батьків своїх, предків своїх” нагадує нам про цінність традицій та досвіду попередніх поколінь.

“Краще сподіватися на любов людей, ніж на золото в скрині” вказує на важливість взаємостосунків та емоційного добробуту.

“Слухняність — це найкраща якість людини” наголошує на важливості поваги до авторитетів та співпраці з іншими.

“Люби письмо і зневажай гульбища. Цілий день пиши і читай вночі” підкреслює значення освіти та саморозвитку.

“Краще їсти сухий хліб і радіти душею, ніж бути багатим й пізнати печаль” нагадує нам про роль задоволення внутрішніх потреб у щасті.

“Вчитися не думаючи — даремно втрачати час” підкреслює важливість активного та усвідомленого навчання.

Ці повчальні висловлювання можуть бути корисними для сучасних дітей, оскільки вони нагадують про загальні принципи моралі та успішного життя. Вони спонукають до поваги до сім’ї та старших, розвитку особистості, важливості навчання та внутрішньої гармонії.

Застосування цих принципів може сприяти формуванню моральних цінностей, розвитку позитивних міжособистісних взаємин та досягненню особистого й професійного успіху.

ВИДАТНІ ЖІНКИ СТАРОДАВНЬОГО СХОДУ

Поміркуймо! Чим пояснюється наявність інформації у відкритих джерелах лише про незначну кількість відомих жінок стародавнього Сходу?

Відсутність інформації у відкритих джерелах про багато жінок стародавнього Сходу може пояснюватися деякими факторами.

По-перше, у багатьох стародавніх суспільствах жінки не мали такого життєвого статусу та впливу, як чоловіки. Вони були часто позбавлені можливості здобувати освіту, займати високі посади або займатися публічною діяльністю. Через це їхні досягнення та вклад у суспільство не завжди були зафіксовані у відкритих джерелах.

По-друге, стародавні документи та записи, які могли б містити інформацію про жінок, можуть бути втрачені або пошкоджені часом. Такі документи можуть бути більш вразливими до зносу, втрати або цензури, і тому можуть бути менш представлені у відкритих джерелах.

Нарешті, стародавні суспільства були часто патріархальними, де чоловіки мали більше можливостей та привілеї. Історичні записи та джерела були часто спрямовані на висвітлення життя та досягнень чоловіків, тоді як внесок жінок може бути менш документованим та відображеним.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Якими були відносини між членами сім’ї в суспільствах Стародавнього Сходу?

У стародавніх суспільствах Сходу відносини між членами сім’ї були патріархальними, що означає, що головою родини та основним авторитетом був чоловік, зазвичай батько або старший чоловічий член родини. Його роль полягала у прийнятті рішень, захисті родини та забезпеченні проживання.

Жінки в таких суспільствах мали обмежені права і функції. Вони відповідали за дім, виховання дітей та обслуговування сім’ї. Жінки також могли мати право на спадок, але це право було зазвичай обмеженим. Діти повинні були слухатися своїх батьків і старших членів родини. Вони здобували освіту та навчання від дорослих і навчалися дотримуватися традицій та правил свого суспільства.

Яким було становище жінки в суспільствах Стародавнього Сходу?

У стародавніх суспільствах Сходу становище жінки залежало від культури та релігійних вірувань конкретної держави, але загалом було патріархальним.

  • Давній Єгипет: Жінки в Єгипті мали певні права та привілеї. Вони мали право на приватну власність, можливість здобувати спадщину та право на розлучення. Відомі є і давньоєгипетські цариці, такі як Хатшепсут.
  • Месопотамія: Хоча жінки мали деякі права, такі як право на власність та деякі юридичні права, їх основна роль полягала у домогосподарюванні та вихованні дітей.
  • Давній Китай: Жінки у Китаї зазвичай знаходилися під опікою чоловіків: спочатку під опікою батька, потім чоловіка, а потім, можливо, старшого сина. Вони рідко брали участь у громадському житті. Китайська культура високо цінувала дітей-хлопчиків і роль жінки як матері.
  • Індія: В індійському суспільстві жінки також мали обмежені права. Вони в основному займалися домом і були під опікою чоловіків. Проте, в індуїзмі є величні богині, які відіграють важливу роль в релігійному житті.

Чого навчали дітей в давніх школах?

У давніх школах Стародавнього Сходу дітей навчали важливим знанням і навичкам для того часу. Основними предметами були:

  • Писемність: учні опановували місцеву писемну мову, таку як клинопис у Месопотамії або єгипетські ієрогліфи в Єгипті.
  • Математика: для розв’язання повсякденних задач, таких як торгівля або будівництво.
  • Астрономія: особливо важлива для календаря та релігійних обрядів.
  • Релігія: вивчення священних текстів та обрядів.
  • Географія та історія: знання про світ навколо та минулі події.

Яким був виховний ідеал у суспільствах Стародавнього Сходу?

У суспільствах Стародавнього Сходу хотіли, щоб люди були готові виконувати свої обов’язки перед родиною, державою та богами. Це було основним ідеалом, і він мав кілька складових:

  1. Відповідальність: дітей навчали бути відповідальними в сім’ї, професії та суспільстві.
  2. Повага до старших: старі люди були пов’язані з мудрістю, тому дітей навчали поважати їх і слухати їх поради.
  3. Релігійність: релігія відігравала важливу роль у житті людей Стародавнього Сходу. Дітей навчали правилам релігійних обрядів, повазі до богів та звичаям.
  4. Дисципліна та працьовитість: дітей виховували у дусі дисципліни, навчали працювати наполегливо і наполегливо вдосконалювати свої навички.
  5. Знання та вміння: у суспільствах, де було важливо вміти читати, писати й мати освіту, дітей навчали цим навичкам, щоб їм було легше жити.

II. Обговоріть у групі

Розгляньте малюнок-реконструкцію «Школа в давньому Єгипті» та визначте, що спільного в організації навчання в школах у давніх народів і тепер

Ці висловлювання відображають мудрість давніх цивілізацій Стародавнього Сходу та їх погляди на життя, сім’ю, навчання та моральні цінності.

“Наслідуй батьків своїх, предків своїх.” Це висловлювання наголошує на важливості традицій, переданих з покоління в покоління, і повазі до старших.

“Краще сподіватися на любов людей, ніж на золото в скрині.” Матеріальні блага не можуть замінити теплі взаємини між людьми та їхню доброзичливість.

“Люби письмо і зневажай гульбища. Цілий день пиши і читай вночі.” Освіта та навчання були цінністю, і людям рекомендувалося приділяти їм багато часу.

“Краще їсти сухий хліб і радіти душею, ніж бути багатим й пізнати печаль.” Справжнє щастя не обов’язково пов’язане з матеріальним достатком, але з духовним задоволенням і миром.

“Вчитися не думаючи — даремно втрачати час.” Навчання повинно бути свідомим і наполегливим, а не поверховим.

“Слухняність — це найкраща якість людини.” Повага до інших і готовність слухати їх є важливими якостями.

Ці висловлювання можуть бути корисними і для сучасних дітей, оскільки вони містять універсальні істини про життя, взаємини з іншими, навчання та особистісний розвиток. Вони нагадують нам про те, що справжні цінності залишаються незмінними незалежно від часів або культури.

ІІІ. Мислю творчо

Розгадайте ребус та пригадайте, що вам відомо про закодоване у ньому явище

Язичництво – це релігійна система, яка вірить у численних богів та духів природи. Ось кілька важливих фактів, які учень шостого класу повинен знати про язичництво:

  • Багато богів: У язичництві вірять у існування численних богів, кожен з яких виконує свої функції. Наприклад, є боги дощу, сонця, вітру тощо.
  • Природні святині: Язичники вважають певні природні об’єкти, такі як дерева, ріки та гори, священними і використовують їх у релігійних ритуалах.
  • Ритуали і свята: Язичництво має багато ритуалів, жертов та свят, які проводяться на честь богів або для звернення до них з проханням чи подякою.
  • Міфологія: Багато язичницьких релігій мають свою міфологію, яка розповідає про походження світу, людей і богів.
  • Духи предків: Духи предків мають велике значення у багатьох язичницьких релігіях, вірять у життя після смерті.
  • Перехід до християнства: З поширенням християнства багато язичницьких релігій поступово зникли або інтегрували деякі свої елементи в християнські традиції.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *