§45. Давній Рим: від царства до республіки. Римське право

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Пригадайте, чим республіканська форма правління відрізняється від монархічної.

У республіканській формі правління влада належить не одній особі, як у монархічній формі, а розподіляється між кількома органами та представниками народу. В республіці рішення приймаються через консенсус, демократичний процес та участь громадян у прийнятті важливих рішень.

Діємо: практичні завдання

Які обов’язки перед суспільством мав цар? Які обов’язки мали члени суспільства?

Обов’язки перед суспільством, які мав цар, включали очолювання священнодійства і жертвопринесення, збереження законів і звичаїв батьків, розгляд важких злочинів особисто, делегування легших злочинів сенатові, збирання сенату і скликання народу, а також вища влада під час війни.

Члени суспільства мали обов’язок слухати царя, поважати закони й звичаї, брати участь у народних зборах для прийняття важливих рішень і військових справ, а також виконувати свої обов’язки по військовій службі і в господарстві.

Читаємо й розуміємо

Прочитайте навчальним текст і законспектуйте матеріал у схему.

Боротьба плебеїв з патриціями в Римі

Причини:

  • Влада належала лише патриціям.
  • Патриції отримували переваги при розподілі земель.
  • Плебеї потрапляли в боргове рабство.
  • Плебеї піддавалися жорстким покаранням.

Результати:

  • Боротьба тривала понад 200 років.
  • З 450 до 451 рр. до н. е. було створено закони XII таблиць.
  • Правові норми стали загальнодоступними та обов’язковими для виконання.

Діємо: практичні завдання

Ознайомтеся з принципами римського права. Поясніть, як ви розумієте їх зміст. Чи актуальні (мають значення) ці принципи в наші дні?

Принципи римського права, як я їх розумію:

  1. Ніхто не може виправдовуватися незнанням закону – Цей принцип означає, що кожна людина повинна бути ознайомлена з законами, і незнання закону не може служити виправданням для порушення його. Цей принцип є актуальним і в наші дні, оскільки всі громадяни мають відповідальність дотримуватися законів, незалежно від того, чи знають вони про ці закони чи ні.
  2. Ніхто не може бути покараний двічі за один і той же злочин – Цей принцип гарантує право на не подвійне покарання, що означає, що коли особа вже була покарана за певний злочин, вона не може бути повторно покарана за цей же злочин. Цей принцип є актуальним і в наші дні, оскільки він забезпечує справедливість і захищає від подвійного покарання.
  3. Ніхто не може бути суддею у власній справі – Цей принцип гарантує незалежність і об’єктивність судового процесу. Він означає, що особа, яка є зацікавленою стороною у справі, не може бути суддею у цій справі. Цей принцип є актуальним і в наші дні, оскільки він забезпечує справедливість і запобігає конфлікту інтересів.
  4. Треба вислухати і протилежну сторону – Цей принцип вказує на необхідність розгляду всіх аргументів і доказів з обох сторін справи перед прийняттям рішення. Цей принцип є актуальним і в наші дні, оскільки він сприяє справедливому судовому процесу і захищає права всіх сторін.
  5. Під час війни закони мовчать – Цей принцип вказує на те, що під час воєнних дій особливі правила можуть бути застосовані, і деякі норми закону можуть бути тимчасово призупинені. Цей принцип є актуальним і в наші дні, оскільки війна вимагає особливих заходів і застосування воєнного права.
  6. Закон ухвалений і встановлений для всіх і заради блага всіх – Цей принцип вказує на те, що закони повинні бути загальними і поширеними для всіх громадян, і їх прийняття повинно сприяти благу всього суспільства.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Чим республіканська форма правління приваблювала римлян?

Республіканська форма правління мала такі переваги:

  • Демократія: Більше громадян могли брати участь у управлінні державою, що запобігало тиранії.
  • Поділ влади: Влада була розподілена між різними органами, що збалансовувало і запобігало зосередженню влади в одних руках.
  • Закони: Закони були важливішими, ніж окремі особи, що забезпечувало стабільність і справедливість.
  • Форма контролю: Громадяни мали можливість контролювати своїх лідерів.
  • Відсутність спадковості: Посади не передавалися по спадковості, що стимулювало лідерів працювати на благо держави, а не на інтереси родини.

Які верстви суспільства сформувалися в римському суспільстві?

  • Патриції: Аристократи, які мали багато прав і привілеїв.
  • Плебеї: Більшість населення, які боролися за свої права та отримали більше впливу.
  • Клієнти: Особи, що надавали послуги патриціям у обмін на захист.
  • Раби: Власність римлян, які виконували різні роботи.
  • Пролетаріат: Вільні громадяни без землі, які працювали на найманій роботі або служили в армії.

Чи досконалою була демократія в Римській республіці?

Демократія в Римській республіці не була досконалою. Хоча більше громадян мали можливість брати участь у управлінні державою, влада все ж концентрувалася в руках патриціїв – аристократів.

Плебеї, хоч і отримали певний вплив та права через свою боротьбу, все ще були обмежені в своїх можливостях. Крім того, влада належала лише чоловікам, виключаючи жінок та рабів.

Політичні лідери часом використовували різні маніпуляції, такі як хліб і ігри, щоб завоювати підтримку громадян.

Таким чином, демократія в Римській республіці була обмеженою.

Як римське право захищало права громадян Риму?

Римське право створювало основу для захисту прав громадян Риму:

  • Закони XII таблиць: Це був перший письмовий кодекс законів у Римі, який забезпечував деякі основні права для римських громадян і встановлював процедури судових розглядів.
  • Принцип ‘перед законом всі рівні’: Римське право визнавало, що всі громадяни повинні бути рівними перед законом, незалежно від їх соціального становища або багатства.
  • Доказове навантаження: Злочинець міг бути засуджений тільки в разі, якщо його провина була доведена.
  • Право на захист: Обвинувачений мав право на захист у суді.
  • Заборона подвійного покарання: За той самий злочин особу не можна було покарати двічі.
  • Заборона суворих покарань без суду: Громадянин не міг бути покараний без судового рішення.
  • Принципи контракту: Римське право розвинуло детальні правила щодо контрактів, що забезпечувало їх виконання.

2. Виконайте онлайн-вправу

Назва корінних жителів Рима патриції

II. Обговоріть у групі

1. Поясніть, що про історію давнього Риму можна розповісти за допомогою закодованих у хмаринці слів?

  • Апеніни – гірський хребет, що проходить уздовж Італійського півострова, розділяючи західну частину від східної.
  • Диктатор – тимчасова посада, яку вводили в особливо критичні часи для Римської республіки. Диктатор мав майже необмежені повноваження на два роки.
  • Магістрати – державні чиновники Риму, які були обрані на певний строк.
  • Консул – один з найвищих магістратів у Римі. 12 таблиць – перший письмовий кодекс законів Римської республіки.
  • Республіка – форма правління, що існувала в Римі після вигнання останнього царя і до початку імперії.
  • Трибун – посада, створена для захисту прав плебеїв.
  • Сенат – законодавчий орган, що складався зі старійшин Риму.
  • Плебеї – одна з соціальних груп римлян, яка відрізнялася від патриціїв.
  • Патриції – аристократичний клас римлян.
  • Етруски – народ, що заснував одну з перших великих культур Італії.
  • Ромул – міфічний засновник Риму.
  • Цензор – магістрат, що контролював державний список громадян.
  • Форум – центральна площа Риму, місце зустрічей та обговорень.

2. Які наслідки мав той факт, що робота на всіх посадах у Римі не оплачувалася?

Робота на всіх посадах у Римі, яка не оплачувалася, мала наступні наслідки:

  • Тільки багаті громадяни могли собі дозволити займати посади у державі, оскільки вони не залежали від заробітку.
  • Влада була сконцентрована в руках багатих громадян, оскільки вони мали можливість витратити час і ресурси на політичну кар’єру.
  • Це стимулювало корупцію, оскільки посади використовувались як засіб отримання прибутку або підкупу.

3. Обговоріть і прокоментуйте давиьорим ську правову норму. Про які особливості розвитку римського суспільства вона свідчить: -Якщо рукою або палицею переламає кістку вільній людині, нехай заплатить штраф 300 ассів, якщо рабу — 150 ассів»

Ця давньоримська правова норма свідчить про деякі особливості розвитку римського суспільства:

  • Розрізнення правового статусу між вільними громадянами і рабами. Римське суспільство було суворо ієрархічним, і правові норми часто відрізнялися залежно від статусу особи. У цьому випадку, штраф за переломлену кістку був різним для вільної людини і раба.
  • Застосування грошових штрафів як способу вирішення правових конфліктів. Замість фізичного покарання, римське право встановлювало грошові штрафи. Це свідчить про поступове відходження від використання фізичної сили як засобу вирішення правових справ.

III. Мислю творчо

Цицерон згадував, що коли він був хлопчиком, то школярі закони XII таблиць учили напам’ять. Чи варто, на вашу думку, використовувати цей приклад у сучасних школах для ознайомлення учнів із правовими нормами?

Використання прикладу з ученням законів XII таблиць напам’ять у сучасних школах для ознайомлення учнів із правовими нормами може мати свої плюси та мінуси. З одного боку, це може бути корисно, оскільки учні матимуть можливість ознайомитись з основними правовими нормами і розуміти їх значення. Вивчення законів напам’ять може сприяти кращому засвоєнню матеріалу та розвитку пам’яті учнів.

З іншого боку, варто звернути увагу на практичну користь такого підходу. Ознайомлення з правовими нормами не обмежується лише пам’ятанням тексту законів. Важливо, щоб учні розуміли сутність законів, їхній сенс та застосування в реальному житті. Тому, окрім навчання законів напам’ять, необхідно забезпечити практичні завдання, дискусії і кейси, які допоможуть учням осягнути сенс законів та їх вплив на суспільство.

Як ви розумієте висловлювання Цицерона: «Знання законів полягає не в тому, щоб пам’ятати їхні слова, а в тому, щоб осягнути їхній сенс»?

Висловлювання Цицерона стверджує, що важливо не лише пам’ятати текст законів, але й розуміти їх сенс та значення. Навчання законам не обмежується лише пам’ятанням правових норм, але передбачає їх осмислення, вивчення контексту та застосування в реальних ситуаціях. Знання законів повинні бути супроводжені розумінням, як вони регулюю

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *