§38. Урок-узагальнення та контролю за темою «Розвиток людського господарства»

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – Україна і світ 6 клас Щупак

Пригадайте, у чому відмінність між привласнювальним і відтворювальним господарством. Які стадії проходить суспільство у своєму економічному розвитку? Як розвинулася постіндустріальна економіка?

Привласнювальне господарство базується на присвоєнні вже наявних у природі ресурсів – полювання, збиральництво, рибальство.

Відтворювальне господарство передбачає активну діяльність людини з відтворення необхідних ресурсів – рослинництво, тваринництво.

Основні стадії економічного розвитку суспільства:

  1. Привласнювальне господарство
  2. Аграрне суспільство (землеробство та скотарство)
  3. Індустріальне суспільство (машинне виробництво, фабрики, заводи)
  4. Постіндустріальне або інформаційне суспільство (домінування сфери послуг та інформаційних технологій)

Постіндустріальна економіка характеризується переважанням сфери послуг, наукомістких галузей, інформатизацією та автоматизацією виробництва. Як наслідок – зростання частки зайнятих розумовою працею, підвищення ролі інформації та знань.

Отже, постіндустріальна економіка – це якісно новий етап розвитку.

І. ВПРАВА «РОЗВИТОК ЛЮДСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА»

Розгляньте зображення. Поясніть чинники, що сприяли розвиткові людського суспільства та господарства.

Розглянемо зображення та проаналізуємо чинники, що вплинули на розвиток суспільства та господарства:

  1. Полювання на мамонта – привласнювальне господарство, люди жили за рахунок збирання та полювання.
  2. Мішки та миски з фруктами – перехід до відтворювального землеробства та скотарства. Початок осілого способу життя.
  3. Торгівля – розвиток обміну, ремесел та торгівлі сприяв економічним зв’язкам між людьми.
  4. Оранка – удосконалення землеробських знарядь підвищило продуктивність аграрної праці.
  5. Місто з фабриками – промислова революція, масове виробництво, урбанізація.
  6. Програміст за ноутбуком – інформаційні технології, автоматизація, розвиток сфери послуг в постіндустріальному суспільстві.

Отже, технологічний та соціально-економічний розвиток поступово переводив суспільство на нові щаблі прогресу.

II. ВПРАВА «СУСПІЛЬНИЙ ПОДІЛ ПРАЦІ»

Пригадайте, що таке суспільний поділ праці. Як і чому він відбувся? Розгляньте зображення та прокоментуйте його. З чим було пов’язане виокремлення певних професій? Як це вплинуло на суспільство та економіку?

Суспільний поділ праці – це відокремлення різних видів трудової діяльності між членами суспільства.

Він відбувся в процесі переходу від привласнювального господарства до відтворювального. Люди почали займатися певними ремеслами та видами діяльності.

На зображенні представлені різні професії, такі як коваль, гончар, фермер, які виникли в результаті цього поділу.

Виокремлення певних професій було пов’язане з необхідністю ефективнішого використання ресурсів та людського потенціалу. Це призвело до підвищення продуктивності праці та економічного розвитку. Спеціалізація дозволила людям обмінюватися товари та послуги, що сприяло розвитку торгівлі та ринкових відносин.

IV. У ПОШУКАХ ВІДПОВІДЕЙ

Прочитайте умови задач. Запропонуйте власні варіанти їх вирішення.

Ось мої варіанти розв’язання запропонованих задач:

А) Не завжди товари за низькою ціною є неякісними, а дорогі – якісними. Ціна залежить від багатьох чинників. Раджу перевірити якість, відгуки, гарантійні умови перед купівлею. Можна пошукати аналогічний товар в інших магазинах.

Б) Розумні потреби – це життєво необхідні речі. Нерозумні – предмети розкоші. Складання бюджету та його дотримання допомагає контролювати витрати й заощаджувати.

В) Використання природних ресурсів впливає на навколишнє середовище. Варіанти: переробка відходів, вторинна сировина, екологічне виробництво, більш дбайливе споживання.

Г) Заощадження – це відкладання частини доходів. Щоб не зашкодити собі, раджу складати бюджет, відкладати після придбання необхідних речей, інвестувати частину заощаджень.

Ось такі варіанти я можу запропонувати.

IV. ПРОЄКТ «ЕКОНОМІКА ТА ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНЬОГО»

Поміркуйте, який вигляд матимуть міста через 50 або 100 років. Які потреби матиме місцеве населення? Що представлятиме собою міська інфраструктура (парки, сквери, будинки, магазини, транспорт)?

На мою думку, міста через 50-100 років значно трансформуються під впливом технологічного прогресу та зміни потреб людей.

Ймовірно, будинки та споруди будуть більш функціональними та екологічними – з використанням “зелених” технологій, сонячних батарей, вертикальних садів.

Транспорт стане електричним, а можливо й автономним на основі штучного інтелекту. Це зменшить забруднення повітря.

З’являться новітні “розумні” технології – предмети та прилади, що полегшують побут людей.

Люди більше цінуватимуть комфорт та якість життя. Тому в містах розширяться рекреаційні зони – парки, сквери, місця для занять спортом та дозвілля.

Загалом, міста набудуть більш інноваційного, комфортного та екологічного вигляду. Але багато що залежатиме від рішень, які ми приймаємо вже зараз.

Запропонуйте власний макет або план міста майбутнього. Презентуйте проєкт класові. Під час виконання скористайтеся пропозиціями штучного інтелекту (ШІ).

Untitled.png?id=37584491 07d2 4db9 842f 6b24160cd0c8&table=block&spaceId=d47177eb b176 4370 9c24 87962f85fa1d&expirationTimestamp=1703347200000&signature=hLUAWGHzBGE8 4QRqDNuL8iLngCk mcK6ZpZH5gTQR4&downloadName=Untitled

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *