§39. Повсякдення людини протягом історії

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – Україна і світ 6 клас Щупак

Подумайте, що включає в себе поняття «повсякдення». Як змінювалися побут і повсякдення людини протягом історії?

Під поняттям “повсякдення” розуміють повсякденне, щоденне життя людини – її побут, звички, традиції, норми поведінки тощо.

Повсякдення людини значно змінювалося протягом історії під впливом багатьох чинників:

  • Розвиток технологій. Нові винаходи (побутова техніка, транспорт, засоби комунікації тощо) кардинально змінили побут людей.
  • Урбанізація. Перехід від сільського до міського способу життя вплинув на організацію побуту, традиції, норми поведінки.
  • Соціально-економічні зміни. Зміни в економічній та соціальній сферах (індустріалізація, зростання добробуту тощо) позначилися на можливостях та способі життя людей.
  • Політичні чинники. Встановлення різних політичних режимів впливало на свободу та норми поведінки людей у повсякденному житті.
  • Культурні зміни. Зміни в культурі, мистецтві, моді також позначалися на звичках та традиціях людей.

Діємо: практичні завдання

Розгляньте ілюстрації. Які елементи повсякдення вони ілюструють? Які б ілюстрації запропонували ви, щоб відобразити повсякдення вашої родини?

Отже, на цих ілюстраціях ми бачимо такі елементи повсякдення:

  1. Художник на інвалідному візку – творча діяльність, самореалізація.
  2. Учні за партами – навчання, освіта.
  3. Футбол – дозвілля, захоплення спортом.
  4. Пожила пара з валізами та квітами – подорожі, відпочинок.
  5. Сім’я за покупками – побут, домашнє господарство.
  6. Сім’я за переглядом телевізора – дозвілля, сімейний відпочинок.

Щоб відобразити повсякдення моєї родини, я б запропонував такі ілюстрації:

  • Спільний сніданок / обід / вечеря
  • Прогулянка з собакою
  • Поїздка на дачу / на природу
  • Перегляд улюбленого серіалу
  • Заняття спортом / хобі
  • Сімейне свято

Це лише деякі типові елементи, які складають повсякдення багатьох українських родин.

Поміркуймо!

Розгляньте зображення. Чому, на вашу думку, сформувався такий напрям в історичній науці, як «історія повсякдення»? Чим цікаве життя пересічних людей — не правителів, культурних чи державних діячів? Чи вважаєте ви розвиток цього напряму дослідження перспективним? Відповідь аргументуйте.

На мою думку, напрям “історія повсякдення” сформувався тому, що він дозволяє поглянути на минуле під іншим кутом – не лише з точки зору великих подій та визначних особистостей, а й збагнути, як жили звичайні люди.

Життя пересічних людей цікаве тим, що саме воно найбільш точно відображає реалії певної історичної епохи. Адже саме на повсякденність більшості населення впливають соціальні, економічні, культурні та інші процеси конкретного періоду.

На мій погляд, розвиток цього напряму є дуже перспективним, адже він:

  • Дозволяє створити більш повне та об’єктивне уявлення про минуле.
  • Робить історію “людським обличчям”, адже зосереджується на долях звичайних людей.
  • Сприяє кращому розумінню причин та наслідків історичних подій.

Отже, вивчення історії повсякденності є важливим та перспективним напрямом історичної науки.

Поміркуймо!

Чому, на вашу думку, спалах епідемій був пов’язаний з активним переселенням людей, розвитком торгівлі та виникненням великих міст?

На мою думку, існує кілька причин, чому саме ці процеси сприяли спалахам епідемій:

  1. Переселення людей призводило до контакту різних популяцій, які раніше були ізольовані. Відповідно, вони не мали імунітету один до одного.
  2. З розвитком торгівлі активізувалися контакти між віддаленими регіонами. Разом з товарами поширювалися хвороби.
  3. У великих містах концентрувалася велика кількість людей на обмеженій території. Це сприяло швидкому поширенню інфекцій.
  4. Санітарні умови у більшості поселень були незадовільними, що також сприяло спалахам хвороб.
  5. Не було ефективних методів боротьби та профілактики епідемій.

Отже, урбанізація, міграції та розвиток торгівлі стали каталізаторами поширення епідемій в історії людства. Ця проблема гостро постала в давні часи й актуальна донині.

Діємо: практичні завдання

Розгляньте зображення. Як змінювалося повсякдення людини протягом історії? Як на повсякдення сучасної людини впливає прогрес? Напишіть коротке есе на тему: «Повсякдення моєї родини»

Повсякдення людини сильно змінилося з розвитком цивілізації:

  1. Наскельні малюнки – найдавніше мистецтво, що відображає повсякдення первісних людей: полювання, збиральництво.
  2. Щеплення – досягнення медицини, що врятувало мільйони життів.
  3. Покупки в супермаркеті – зручність сучасного життя.
  4. Шалаш та багаття – примітивні житло та їжа стародавніх людей.
  5. Лицарський поєдинок – розвага і спосіб вирішення конфліктів у Середньовіччі.
  6. Відвідування кінотеатру – масова розвага в наш час.
  7. Карета – основний транспорт багатіїв у минулому.

Отже, науково-технічний прогрес радикально змінив побут людей. З’явилися зручності, комфорт, доступ до інформації та розваг. Але водночас зросла залежність від технологій.

Ось коротке есе на тему “Повсякдення моєї родини”:

Моя родина – це я, мої батьки та молодший брат. Ми живемо в невеликій трикімнатній квартирі на околиці міста.

Наше повсякдення досить звичайне – робота, навчання, домашні справи, відпочинок. Батьки прокидаються раніше за всіх і поспішають на роботу. Я теж збираюся до школи, а мій братик ще трохи поспить перед дитсадком.

Після уроків я приходжу додому, роблю уроки, допомагаю мамі по господарству. Ввечері ми зазвичай вечеряємо всі разом за одним столом і розповідаємо одне одному про свої справи та новини.

У вихідні любимо вибиратися кудись всією родиною – до парку, в гості, на шашлики. А ввечері збираємося біля телевізора, дивимося фільми, граємо в настільні ігри.

Отакі будні та свята складають повсякдення нашої невеличкої, але дружної родини.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Користуючись інтернет-мережею та власними знаннями, поміркуйте, які особливості має повсякденне життя вашої громади (родини, шкільного класу/школи в цілому тощо)

Ми живемо в невеликому містечку, де всі один одного знають. Багато хто тримає городи, домашню худобу і птахів. Люди часто спілкуються між собою, допомагають один одному. У школі теж всі дружні між собою. Є спільні заходи, змагання, вечори відпочинку.

2. Як ви гадаєте, чи може окрема людина внести власні корективи у формування нового повсякдення, тобто змінити щоденне життя, додавши чи, навпаки, відкинувши якусь звичку? Відповідь обґрунтуйте

На мою думку, кожна людина може вплинути на своє особисте повсякдення, змінивши звички та стереотипи. Наприклад, почати вести щоденник чи займатися спортом. Або навпаки – відмовитися від шкідливих звичок. З часом такі особистісні зміни можуть вплинути й на повсякдення громади.

3. Які звички повсякденного життя допомагають заощаджувати час, а які навпаки — є «крадіями часу»? Як раціонально розподіляти власний час із користю для себе?

Для економії часу варто складати плани та розклади, визначати пріоритети, відмовлятися від речей, що відвертають увагу. “Крадіями” часу є соцмережі, комп’ютерні ігри, безцільне переглядання відео тощо. Щоб раціонально розподілити час, раджу скласти перелік справ, визначити терміни, розбити великі завдання на дрібніші.

4. Розгляньте комікс. Складіть до нього коротку історію, яка б ілюструвала повсякдення героїв. Укладіть чек-лист «Мій розпорядок дня».

Ось коротка історія про повсякдення хлопчика та чек-лист його розпорядку дня:

Іванко прокинувся рано-вранці, коли сонце ледь зійшло. Він швидко вмився, одягнувся та зібрав свої шкільні речі. Поки мама готувала сніданок, Іванко вирішив трішки попрасувати свою сорочку, щоб виглядати охайно.

Після сніданку Іванко попрощався з батьками та пішов до школи. Уроки пролетіли швидко, адже вчителі розповідали цікаві речі. Після уроків Іванко зустрівся зі своєю подругою Марійкою. Вони домовилися піти razom до кінотеатру. У кінотеатрі діти переглянули захоплюючий мультфільм. Після кіно Іванко повернувся додому, пообідав з батьками і виконав домашнє завдання. Так минув звичайний день хлопчика.

Чек-лист “Мій розпорядок дня”:

Ранок:

  • Прокинутися
  • Зарядка
  • Вмивання, чистити зуби
  • Сніданок
  • Збирання до школи

День:

  • Школа, уроки
  • Обід
  • Підготовка уроків
  • Час для хобі / спілкування

Вечір:

  • Вечеря
  • Прогулянка
  • Читання / перегляд фільмів
  • Сон

5. Уявіть, що ви живете у середньовічному місті. Яким могло б бути ваше повсякдення?

Якби я жив у середньовічному місті, моє повсякдення могло б виглядати так:

  • Рано вставати, щоб допомогти батькам по господарству. Годувати тварин, доїти корів, збирати яйця.
  • Допомагати матері готувати їжу та підтримувати чистоту в хаті. Мити посуд, прибирати, прати білизну.
  • Відвідувати церкву, молитися. Це було важливою частиною життя.
  • Дівчатка вчилися прясти, вишивати. Хлопчики – столярної справи чи ковальства.
  • У вільний час гратися з іншими дітьми, бігати вулицями.
  • Допомагати на ринку чи в крамниці, якщо батьки тримали власну справу.
  • Увечері збиратися всією родиною та розмовляти.

6. Підготуйте презентацію про власне повсякдення. Розкажіть, чим ви займаєтеся у повсякденному житті, як вплинула на нього війна.

Ось презентація про моє повсякдення як учня 6 класу під час війни:

Слайд 1:

Заголовок: Моє повсякдення під час війни

Підзаголовок: Презентація учня 6 класу Івана Петренка

Слайд 2:

Заголовок: Мій розпорядок дня

  • Я прокидаюся о 7 годині ранку і роблю зарядку.
  • Потім я снідаю разом з батьками і молодшою сестрою.
  • З 8 до 12 я навчаюся онлайн. Це важко, але я стараюся.
  • Після обіду я виконую домашні завдання до 16 години.
  • У вільний час я читаю, малюю або граю з сестрою.
  • О 21 я лягаю спати.

Слайд 3:

Заголовок: Труднощі війни

  • Іноді вимикають світло і інтернет. Тоді я не можу навчатися.
  • Ми не можемо виходити на вулицю через обстріли.
  • Я сумую за друзями, яких не бачу. Ми спілкуємося онлайн.
  • Часом я турбуюся за батька, який на фронті.

Слайд 4:

Заголовок: Мої надії

  • Я сподіваюся, що війна скоро закінчиться і ми переможемо.
  • Я хочу повернутися до нормального життя, до школи і друзів.
  • Я вірю, що все буде добре і Україна буде вільною!

Ось така презентація про моє повсякдення під час цієї складної війни. Я стараюся залишатися сильним і не втрачати надії, незважаючи на всі труднощі. Разом ми переможемо!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *