§38. Культура Давньої Греції та еллінізму

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Пригадайте значення понять, за допомогою яких можна розповісти про розвиток культури суспільства

Духовна культура – це сукупність ідей, вірувань, цінностей та норм, що формують світогляд людини. Вона включає релігію, мистецтво, науку, філософію та інше.

Наука – це систематичний пошук нових знань про природу та суспільство за допомогою спеціальних методів дослідження.

Архітектура – мистецтво та наука про проектування та будівництво споруд. Мистецтво – форма вираження людської думки, емоцій, уяви та творчості через різні візуальні, аудіальні чи виконавські засоби.

Матеріальна культура – це фізичні об’єкти, створені та використовувані людьми у побуті, такі як інструменти, предмети побуту, зброя та інше. Театр – це вид мистецтва, що представляє історії або ідеї за допомогою дій та діалогів акторів на сцені.

1. ЯКИЙ ВНЕСОК ГРЕКІВ У ПІЗНАННЯ СВІТУ

Діємо: практичні завдання

1. Поміркуйте, що сприяло бурхливому розвиткові культури в Давній Греції. Який поліс був центром розвитку культури? Чому?

Бурхливому розвиткові культури в Давній Греції сприяли кілька факторів. Один з них – географічне положення, яке забезпечувало доступ до моря та торгівельних шляхів. Крім того, поліс Афіни був центром розвитку культури.

Грецькі вчені мандрували й вивчали світ, отримуючи нові знання та ідеї.

Існувала сильна традиція обговорення й дискусії, яка допомагала розвивати нові ідеї.

2. Підготуйте й запропонуйте однокласникам і однокласницям розгадати інтелектуальну загадку (кросворд, вікторину тощо) на тему «Видатні діячі давньогрецької культури»

Вікторина «Видатні діячі давньогрецької культури»

Цей вчений вважав, що число править світом. Відповідь: Піфагор.

Цей “батько медицини” вважав, що треба слідувати природі під час лікування. Відповідь: Гіппократ.

Він запитував у афінян про їхні вірування, намагаючись дізнатися істину. Відповідь: Сократ.

3. З’ясуйте, які досягнення давньогрецької культури стали в пригоді нащадкам

Давня Греція започаткувала багато традицій розвитку суспільства, включаючи античну культуру, високорозвинену філософію та внесок у літературу та театр. Досягнення давньогрецької культури, такі як математика, медицина, історія, філософія, література та театр, мають значний вплив на нащадків.

2. ЛІТЕРАТУРА І ТЕАТР — ШКОЛА ДЛЯ ДОРОСЛИХ

Поміркуймо!

Ознайомтеся з історією становлення грецького театру та висловте припущення, чому греки називали театр школою для дорослих

Ознайомившись з історією становлення грецького театру, можна припустити, що греки називали його школою для дорослих з кількох причин. По-перше, театр відігравав важливу роль у вихованні та освіті греків, передаючи їм моральні та етичні уроки через драматичні постановки. По-друге, глядачі мали змогу спостерігати за діями та вчинками героїв на сцені та роздумувати над ними, щоб зрозуміти глибинний сенс та моральну змістовність п’єс. Таким чином, театр виконував функцію навчання та розвитку критичного мислення серед дорослих глядачів.

Історичні загадки

1. Як ви зрозуміли, що таке ораторське мистецтво?

Ораторське мистецтво – це мистецтво публічного виступу та переконливого мовлення. Ораторське мистецтво включає в себе вміння ефективно використовувати мовлення, жестикуляцію, голосову модуляцію та інші засоби комунікації для ефективного спілкування з аудиторією та переконання її у певних ідеях.

2. Яке, на вашу думку, значення для розвитку античних полісів відігравало ораторське мистецтво?

Ораторське мистецтво мало велике значення для розвитку античних полісів. Грецькі оратори виступали на агорі, громадських зборах та судах, де вони переконували, впливали на рішення та формували громадську думку. Це мистецтво допомагало зміцнювати демократичні цінності та сприяло розвитку політичної культури в античних полісах. Володіння ораторськими навичками дозволяло громадянам впливати на суспільні процеси та брати участь у прийнятті важливих рішень.

3. Поміркуйте, якими рисами має володіти справжній оратор

Справжній оратор має володіти наступними рисами:

  • Впевненість: Справжній оратор повинен мати впевненість в собі і в тому, що він говорить.
  • Глибоке розуміння теми: Володіння глибоким розумінням теми допомагає оратору висловлювати свої ідеї чітко і переконливо.
  • Емоційна інтелігенція: Вміння чуттєво сприймати емоції аудиторії і адаптувати своє мовлення до їх потреб і настрою.
  • Добре структуровані аргументи: Справжній оратор повинен мати здатність структурувати свої аргументи логічно і переконливо.
  • Ефективна комунікація: Вміння передавати ідеї зрозуміло і використовуючи відповідні жести, міміку та голосову модуляцію.
  • Здатність адаптуватись: Справжній оратор може швидко адаптуватись до змінних умов та потреб аудиторії.

4. Поцікавтеся біографією Демосфена та поміркуйте, чим повчальний приклад діяльності Демосфена.

Демосфен був одним з найвідоміших ораторів Давньої Греції. Він подолав свої мовні бар’єри та став великим мовцем. Його приклад показує, що завдяки наполегливості, вірі у себе і наполегливій праці можна досягти великих висот. Його рішучість та віра в себе можуть бути для нас прикладом того, як можна подолати труднощі і досягти своєї мети.

3. КЛАСИЧНЕ ГРЕЦЬКЕ МИСТЕЦТВО

Опишіть класичний давньогрецький храм

За формою класичний храм був периптером – мав прямокутну форму, оточений рядами доричних, іонічних або корінфських колон. Колони, капітелі, антаблемент та фронтон храму утворювали портик. Фронтон часто мав скульптурне оздоблення. Покрівля храму була двосхилою. У центрі храму височіла велика скульптура бога або богині, на честь якої була збудована храмова споруда.

Поміркуйте, які знання згодилися грекам для будівництва храму

Для будівництва храму грекам були потрібні знання з геометрії, математики, фізики.

У чому, на вашу думку, полягає мистецька довершеність скульптур?

Мистецька довершеність скульптур полягає в надзвичайно точному відтворенні в камені тіла людини, рис обличчя.

Які знання про життя давніх греків доносять до нас витвори мистецтва?

З витворів мистецтва можна дізнатися про життя давніх греків, починаючи від буденних домашніх занять зі сценами праці до сцен вшанування грецьких богів, відтворення в художніх творах міфів та миттєвостей спортивних змагань на олімпійських іграх.

Які знання й уміння знадобилися авторам для створення цих скульптур?

Майстрам для створення довершених скульптур були необхідні знання пропорцій людського тіла.

1. Визначте особливості чорнофігурного і червонофігурного вазопису.

Чорнофігурний живопис створювався на керамічному посуді шляхом створення зображення чорною фарбою по нефарбованому тлі. Червонофігурний живопис греки створювали навпаки – зафарбовували тло, а зображення залишали не пофарбованим.

2. Яку інформацію про життя давніх греків надають античні вази?

Античні вази надають дослідникам багато цінної інформації про давніх греків, адже містять зображення з життя грецького полісу – побутові домашні сцени, заняття греків, освіта, міфи, олімпійські ігри.

4. ЕЛЛІНІСТИЧНА КУЛЬТУРА

Діємо: практичні завдання

Храм Артеміди Ефеської (\/ст. до н. е.) Гроші на будівництво дав лідійський цар Крез, а проект розробив грецький архітектор Персіфон (Герсіфрон), після його смерті будівництво продовжив його син Метаген, а потім архітектори Пеоніт і Деметрій. Бронзові статуї’створили скульптори Фідій, Поліклет, Кресилус і Фрадмон.

1. Поясніть, у чому полягає схожість між мистецтвом Давньої Греції та пам’ятками еллінізму

Мистецтво Давньої Греції та пам’ятки еллінізму мають схожість, оскільки еллінізм був періодом, коли грецька культура поширилася на багато територій після завоювань Олександра Великого. Це означає, що мистецтво обох періодів базувалося на грецьких традиціях, ідеалах і стилях. Особливо це стосується архітектури, скульптури та живопису.

2. Дізнайтеся, які пам’ятки також входили до списку Семи чудес світу. Які з них збереглися до наших днів?

  • Піраміда Хеопса у Гізі;
  • Висячі сади Семираміди в Вавилоні;
  • Статуя Зевса в Олімпії;
  • Храм Артеміди в Ефесі;
  • Мавзолей в Галікарнасі;
  • Колос Родоський;
  • Маяк Олександрійський.

Поміркуймо!

Чи вдалося Геростратові досягти мети? Дайте оцінку діям Герострата. Як ви розумієте вислів «геростратова слава»?

Герострату не вдалося досягти своєї мети в прямому сенсі, оскільки його ім’я було піддане забуттю. Його дії можна оцінити як безглузді та деструктивні, оскільки він спалив одну з найвидатніших святинь свого часу, мислячи, що таким чином зробить своє ім’я відомим і прославленим.

Вислів “геростратова слава” використовується для позначення прагнення до слави, незалежно від того, чи є ці дії позитивними чи негативними. Він вказує на бажання отримати увагу та визнання, навіть якщо це досягається шляхом недоречних або аморальних дій.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Що сприяло бурхливому розвитку культури Давньої Греції?

Бурхливому розвитку культури Давньої Греції сприяли такі фактори:

  • Географічне положення: Греція розташовувалася на перехресті морських шляхів, що сприяло торгівлі та культурному обміну з іншими цивілізаціями.
  • Політична організація: Грецькі поліси (міст-держави) сприяли розвитку демократії, свободи мислення і творчості.
  • Міфологія та релігія: Давньогрецька міфологія та релігія надавали великого значення мистецтву, поезії, архітектурі та драматургії.
  • Філософія: Філософські школи, такі як школа Платона та Аристотеля, спонукали до розумової творчості і розвитку наукових досліджень.
  • Олімпійські ігри: Олімпійські ігри сприяли об’єднанню греків і створенню спортивної та культурної спільноти.

Які історичні діячі були творцями давньогрецької культури?

Давньогрецька культура відома завдяки багатьом видатним діячам:

  • Сократ — відомий філософ, який навчав людей мислити, ставив питання і обговорював їх з учнями.
  • Платон — учень Сократа, який створив свою філософську школу і написав багато творів.
  • Арістотель — філософ і вчений, який досліджував різні науки, від біології до астрономії.
  • Гомер — автор епічних поем “Іліада” і “Одіссея”, які розповідають про троянську війну і пригоди Одіссея.
  • Піфагор — математик і філософ, який створив знамениту теорему про прямокутний трикутник.
  • Гіппократ — “батько медицини”, який вважав, що хвороби мають природні причини.
  • Фідій — видатний скульптор, який створив статую Зевса в Олімпії, одне з семи чудес світу.
  • Демосфен — великий оратор, який захищав Афіни від Македонії.
  • Есхіл, Софокл, Євріпід — драматурги, які писали п’єси для грецького театру.

Які культурні традиції давніх греків розвинулися в пізніші епохи?

Давні греки започаткували багато культурних традицій, які розвинулися і продовжили жити в пізніші часи:

  • Демократія: Грецьке місто-держава Афіни стало одним з перших місць, де була започаткована демократія. Ця система управління, де громадяни мали право голосу, вплинула на формування демократій в інших країнах.
  • Театр: Давні греки любили театральні вистави, особливо трагедії і комедії. Ця традиція театрального мистецтва розвинулася і збереглася до наших днів.
  • Олімпійські ігри: Греки розпочали традицію спортивних змагань на честь Зевса, яка в кінцевому підсумку перетворилася на сучасні Олімпійські ігри.
  • Філософія: Думки філософів, таких як Сократ, Платон і Арістотель, вивчаються й зараз. Вони ставили питання про життя, світ навколо і людське існування.
  • Архітектура: Стилі архітектури, такі як дорійський, іонічний та коринфський ордери, стали основою для пізніших європейських стилів будівництва
  • Медицина: Гіппократ, відомий як ’’батько медицини”, створив кодекс моральних принципів для лікарів, який і сьогодні використовується у медичній практиці.

У чому полягали особливості культури еллінізму?

Культура еллінізму – це культура, що розвивалася після завоювань Александра Македонського. Основні особливості культури еллінізму:

  • Грецька культура змішалася з культурами Передньої Азії, Єгипту і Індії, створюючи нові форми мистецтва, науки та філософії.
  • Вчені, такі як Архімед і Ератосфен, зробили великі відкриття в математиці та астрономії.
  • Було засновано багато нових міст, зокрема Александрію в Єгипті, яка стала центром науки і культури.
  • Відбулися зміни у релігійних уявленнях, наприклад, культ Ісіди з Єгипту став популярним в Греції.
  • Мистецтво еллінізму стало більш реалістичним, зображуючи людей більш натуралістично, а не ідеалізовані фігури.

ІІ. Обговоріть у групі

Сформулюйте із слів хмаринки два вислови Сократа. Поміркуйте, що мав філософ на увазі

«Я знаю що я нічого не знаю»

Слова «Я знаю, що я нічого не знаю» можна сформулювати двома висловами Сократа:

  1. Мудрість полягає в усвідомленні своєї невідомості. Сократ визнає, що навіть найбільш мудрі люди мають дуже обмежене знання, і він сам не вважає себе мудрим. Ця фраза відображає його скромність і відкритість до постійного навчання і пізнання.
  2. Правильні запитання важливіше за відповіді. Сократ використовував метод питань, відомий як сократичний діалог, щоб допомогти людям розкрити свої власні думки і переконання. Він вірив, що шляхом поставлення правильних запитань можна спонукати людину до самостійного мислення і розуміння.

ІІІ. Мислю творчо

1. Виконайте творчий ілюстрований проект «Антична традиція в культурі нащадків»: доберіть приклади пам’яток культури пізніших епох, у яких простежується вплив античної культури

  1. Центральний корпус Київського університету ім. Т.Г. Шевченка
  2. Палац Кирила Розумовського в Батурині
  3. Панський будинок “Самчики”
  4. Спасо-Преображенський собор в місті Дніпро
  5. Костел святого Іоанна Хрестителя в місті Біла Церква
  6. Статуя Дюка Рішельє в місті Одеса

2. Уявіть, що вам подарували туристичну путівку «Скарби античної цивілізації». Укладіть ілюстрований маршрут подорожі, визначте його бюджет і підготуйтеся переконати друзів, чому саме цим маршрутом варто мандрувати

  • Маршрут: Скарби античної цивілізації

День 1: Афіни

  • Акрополь – огляд історичної частини Афінського поліса і давніх будівель
  • Парфенон – відвідайте найвідоміший храм Греції, присвячений богині Афіні
  • Театр Діоніса – насолоджуйтеся відвідуванням одного з найвеличніших театрів давньої Греції

День 2: Дельфі

  • Святилище дельфійського оракула – досліджуйте місце, де люди зверталися до бога Аполлона за відповідями
  • Храм Аполлона – насолоджуйтеся архітектурою та історією цього святого місця

День 3: Крит

  • Руїни Кносського палацу – відкрийте таємниці Лабіринту та давньої міфології
  • Відпочинок на пляжі – розслабтеся на чудових пляжах Криту та насолоджуйтесь кришталево чистим морем

Бюджет:

  • Афіни: вхідні квитки на Акрополь та Парфенон – $20
  • Дельфі: вхідні квитки на святилище і храм – $15
  • Крит: вхідні квитки на Кносський палац – $10
  • Харчування та транспорт – $100

Переконайте друзів, чому саме цим маршрутом варто мандрувати:

Цей маршрут дозволить нам зануритися в атмосферу давньої грецької цивілізації та відвідати деякі з найзнаменитіших місць античної Греції. Ми будемо мати можливість побачити величні храми, давні театри та святині, які збереглися до наших днів. Відвідування цих місць надасть нам унікальну можливість познайомитися з історією та культурою цієї давньої цивілізації. Крім того, ми зможемо насолодитися природними красами Криту та відпочити на його прекрасних пляжах. Ця подорож обов’язково залишить незабутні враження та надихне нас на нові відкриття і пригоди.

3. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка видатного давньогрецького мислителя в соціальній мережі Facebook (Instagram)»

Ім’я: Аристотель

Дата народження: 384 р. до н.е., м. Стагіра.

Освіта: навчався в академії Платона в Афінах, філософ.

Робота: був вихователем Александра Македонського і засновником своєї власної школи, Лікея. Досліджував багато галузей знань, включаючи логіку та теорію поезії, зоологію та фізіологію, астрономію та історію права.

Місця проживання: Стагіра, Афіни, Атарнея, Мітілін, Халкіда.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *