§39. Античні міста-держави — осередки давньогрецької цивілізації на теренах України

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Пригадайте, що таке Велика грецька колонізація. Коли і чому вона розпочалася? Де греки засновували свої колонії?

Велика грецька колонізація – це період в історії Давньої Греції, коли греки засновували нові поселення поза межами своєї батьківщини. Цей процес розпочався приблизно у 8 столітті до н.е. і тривав до 6 століття до н.е.

Основними причинами цього явища були перенаселення, нестача землі для обробітку та торгові інтереси. Греки шукали нові території для землеробства, торгівлі та поширення своєї культури.

Грецькі колонії з’явилися у різних частинах світу: на південному заході Азії, на південному сході Європи, на північному заході Африки й навіть на віддалених узбережжях Чорного та Азовського морів. Однією з найвідоміших грецьких колоній була Сицилія, а також місто Неаполь в Італії.

1. АНТИЧНІ ПОЛІСИ В ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї

Працюючи з текстом, укладіть опорний конспект «Античні міста-держави в Північному Причорномор’ї». Орієнтовний план конспекту:

Назви та розташування найбільших грецьких міст-держав

Ольвія розташована на правому березі Бузького лиману. Херсонес знаходиться в околиці сучасного Севастополя.

Державний устрій грецьких колоній

Обидва міста були рабовласницькими демократіями.

Господарство та заняття жительок/жителів колоній

У Ольвії населення займалося сільським господарством, гончарним і металообробним ремеслами, а також торгівлею з Афінами. У Херсонесі основними заняттями були вирощування винограду, зернових культур, тваринництво та торгівля.

Культура та релігійні уявлення грецьких колоній

У Ольвії була агора з громадськими будівлями, гімнасією, театром, іподромом, а також храми і святилища. У Херсонесі були міцні оборонні стіни й будівлі для торгівлі та культурних заходів.

Поміркуйте, чи можуть українці нині вільно відвідати цю пам’ятку. Чому?

Ні, бо знаходиться в окупації

Яку загрозу історичні спадщини України становить нинішній стан пам’ятки?

В наш час, Херсонес Таврійський, як пам’ятка світової спадщини, зазнає значних загроз. Окупація Криму і неповна контрольованість території призводять до неправомірного використання та пошкодження цієї історичної пам’ятки. Окрім того, військові конфлікти та нестабільність у регіоні також можуть спричинити подальше пошкодження цінного культурного спадку України.

Діємо: практичні завдання

Опрацюйте текст і визначте, яку інформацію про державний лад, культуру Херсонеса можна з нього довідатись.

З наданого тексту можна дізнатись наступну інформацію про державний лад та культуру Херсонесу:

  • Херсонес був демократичною колонією, де жителі виконували клятву перед богами та героями міста.
  • Жителі Херсонесу обіцяли підтримувати добробут міста та громадян, не порушувати демократію та заявляти про будь-які погані заміри або порушення.
  • Херсонес мав оборонні споруди та будівлі для торгівлі та культурних заходів.
  • У місті були храми, святилища та жертовники на честь олімпійських богів.

Факт чи фейк

Геродот і Сіріска – відомі історичні особистості, які залишили великий слід у історії.

Джерела інформації про Геродота:

  • Його твори: Найбільше інформації ми можемо дізнатися з його праці “Історія”, де він описує різні країни, включаючи Скіфію.
  • Письменники його часів: Інші письменники і історики, які згадували Геродота або його твори.

Джерела інформації про Сіріска:

  • Оскільки Сіріска менш відомий порівняно з Геродотом, інформація про нього може зберігатися в місцевих архівах або джерелах.

Докази про їхні виступи в театрі:

  • Археологічні знахідки: Можливо, існують написи або рельєфи в театрі, що свідчать про виступи цих істориків.
  • Місцеві легенди та перекази: Історії про їхні виступи можуть передаватися з покоління на покоління.
  • Джерела інших культур: Іноді інформація може бути відома в інших культурах, які мали контакти з цією місцевістю.

Мовою документів

1. Яку інформацію можна дізнатися з історичного документа?

З історичного документа можна дізнатися про похід Перікла в Херсонес, який приніс порятунок грекам, що там проживали. Перікл привів афінських поселенців і збільшив населення міста. Він також побудував укріплення і вал від моря до моря, щоб захистити Херсонес від нападів фракійців.

2. Про яку особливість відносин греків-колоністів з місцевим населенням Криму йдеться в документі?

В документі йдеться про довготривалу і виснажливу війну, в якій Херсонес безпосередньо страждав через напади фракійців, що населяли околиці міста. Перікл побудував укріплення для захисту від цих нападів, що привело до завершення війни та забезпечило безпеку місту.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Коли і де на теренах України виникли грецькі (античні) міста?

На території України грецькі (античні) міста почали з’являтися в VII-VI століттях до н. е. в районі Північного Причорномор’я. Завдяки Великій грецькій колонізації греки створили поселення на південних узбережжях України. Одним з перших грецьких поселень на теренах сучасної України була колонія на острові Березань біля Бузького лиману. Інші відомі грецькі міста на території України включають Ольвію, Херсонес і Пантікапей.

Чим землі Північного Причорномор’я привабили грецьких колоністів?

Землі Північного Причорномор’я привабили грецьких колоністів з кількох причин:

  • Родючі землі: ці території мали родючі ґрунти, що було дуже важливо для сільського господарства та вирощування їжі.
  • Стратегічне розташування: Землі знаходилися біля Чорного моря, що забезпечувало доступ до торговельних шляхів.
  • Ресурси: Тут було багато природних ресурсів, таких як риба в морі, метали та інші корисні копалини.
  • Сприятливе природне середовище: Клімат та природні умови були сприятливими для життя.
  • Економічні можливості: Греки шукали нові ринки для своїх товарів та місця для торгівлі.

Як було влаштоване життя античних міст-держав?

Античні міста-держави, відомі як поліси, були невеликими незалежними державами, що складалися з міста і його околиць. Ось кілька особливостей їхнього життя:

  • Більшість полісів мали свою форму уряду. Деякі мали демократію, де громадяни голосували та приймали рішення разом. У інших була олігархія, де мала владу невелика група людей.
  • Греки займалися землеробством, рибальством, ремеслами та торгівлею. Міста розташовані на узбережжі і активно здійснювали морську торгівлю.
  • Через постійні конфлікти між полісами, вони часто будували міцні стіни навколо міста для захисту.
  • У кожному полісі були храми, де вшановували грецьких богів. Фестивалі, спортивні змагання також були важливою частиною культури.
  • Вчитися було важливо. Вивчали мистецтво, філософію, математику та риторику.
  • У античних полісах були громадяни, які мали повні права, іноземці та раби, які не мали прав.

Які пам’ятки античної доби збереглися до наших днів на теренах України?

На теренах України збереглося кілька пам’яток античної доби:

  • Херсонес Таврійський: Давнє грецьке місто біля сучасного Севастополя в Криму. Тут збереглися руїни храмів, театру та інших будівель.
  • Ольвія: Давнє грецьке місто-держава, що знаходиться на південному заході України. Археологи виявили тут залишки будівель, монет та інші предмети.
  • Пантікапей: Давнє місто-держава на Керченському півострові. Збереглися руїни стін, будівель та інші археологічні знахідки.
  • Знахідки на острові Березань: Тут археологи виявили залишки давньогрецької колонії та предмети побуту.

ІІ. Обговоріть у групі

Уявіть, що вам потрібно дослідити монету як історичне джерело. Сформулюйте запитання, які допоможуть виконати дослідження

  1. Звідки походить монета “Тіри — тетрахалк”? Відповідь: Монета “Тіри — тетрахалк” походить з античного міста Тіра, розташованого на теренах сучасної України біля гирла річки Дністер.
  2. З якого матеріалу зроблена монета? Відповідь: Зазвичай тетрахалки виготовлялися зі срібла.
  3. Які символи або зображення розташовані на монеті? Що вони означають? Відповідь: На монетах часто зображувалися символи або знаки, які представляли місто-виробник або богів, яким вони поклонялися. Детальний аналіз необхідний для визначення конкретних символів на монеті “Тіри — тетрахалк”.
  4. Який історичний період представляє ця монета? Відповідь: Ймовірно, монета належить до часів античності, коли місто Тіра було одним з відомих грецьких колоній на Північному Причорномор’ї.
  5. Чи були подібні монети в інших античних містах? Відповідь: Так, багато античних міст випускали свої власні монети з унікальними символами і зображеннями, які представляли їхню культуру та історію.
  6. Для яких цілей використовувалася ця монета? Відповідь: Такі монети, як правило, використовувалися для торгівлі, платежів та як засіб накопичення багатства.

ІІІ. Мислю творчо

Підготуйте творчий проєкт (лепбук, тематичний календар, презентація тощо) «Скарби античної цивілізації на українських землях»

Проєкт включає створення тематичного календаря, який відображає різноманітні артефакти та пам’ятки античної культури на теренах України. Кожна сторінка календаря присвячена окремій пам’ятці і містить такі елементи:

  1. Зображення пам’ятки: на сторінці розмістити фото або ілюстрацію обраної пам’ятки.
  2. Історична інформація: додати коротку історичну довідку про пам’ятку, включаючи її походження, значення та особливості.
  3. Культурні аспекти: вказати, як пам’ятка відображає культурні та релігійні аспекти античної цивілізації.
  4. Археологічні знахідки: описати основні археологічні знахідки, що були зроблені на об’єкті.
  5. Зв’язок із сучасністю: розглянути, як пам’ятка впливає на сучасне суспільство та культуру.

Календар можна оформити у вигляді альбому, де кожна сторінка має виразне оформлення з використанням кольорів, шрифтів та ілюстрацій, що відповідають стилістиці античної культури.

Проєкт можна також представити у вигляді презентації, де кожен слайд присвячений окремій пам’ятці. У презентації можна додати анімацію, звукові ефекти та інші елементи, які допоможуть краще передати атмосферу античності.

Цей творчий проєкт дозволить більш детально ознайомитися з багатством античної цивілізації на українських землях та показати його значення для сучасного світу.

Скачати приклад можна тут

1 коментар до “§39. Античні міста-держави — осередки давньогрецької цивілізації на теренах України

  1. Тестування на тему: ” ⁣⁣Культура ⁣⁣Давньої ⁣⁣Греції. ⁣⁣Античні ⁣⁣міста-держави ⁣⁣та ⁣⁣кочовики ⁣⁣на ⁣⁣теренах ⁣⁣України ⁣⁣у ⁣⁣минулому.” ⁣⁣6 ⁣⁣клас ⁣⁣

    Автор тесту: Голуб ⁣⁣Людмила ⁣⁣Миколаївна

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *