§27. Природа і населення Давньої Греції

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Історичні загадки

1. Уважно розгляньте ілюстрований колаж. Які зображення вам відомі? Розкажіть про них.

Парфенон, Зевс, Олімпійські ігри, Греція

2. З якою країною пов’язані зображення колажу? Якщо вам складно відповісти, скористайтеся підказкою-ребусом. Що вам відомо про цю країну? Чи доводилося вам у ній бувати?

Парфенон – це храм у столиці Греції, Афінах, який знаходиться на пагорбі Акрополь. Він був побудований на честь богині Афіни, покровительки міста. Храм дуже гарний, зі стовпами, і вважається символом давньогрецької культури.

Зевс – це головний бог у давньогрецькій міфології. Він був богом неба, грому та блискавки. Зевс проживав на горі Олімп разом з іншими богами. Він був відомий своєю могутністю і часто зображувався із блискавкою у руці.

Олімпійські ігри – це спортивні змагання, які проводилися в давній Греції на честь Зевса. Ігри відбувалися кожні чотири роки у містечку Олімпія. Ці змагання були дуже важливими для греків, і переможці отримували велику славу. Іноді між містами-державами навіть припинялися війни, щоб люди могли взяти участь в іграх.

Діємо: практичні завдання

1. Розгляньте мальовану карту й висловіть припущення, для розвитку яких видів господарської діяльності були сприятливими природні умови і розташування давньої Греції (усно продовжте речення-підказки)

Давня Греція була розташована на південному заході Європи і складалася з багатьох півостровів та островів у Середземному морі. Це положення дало грекам можливість розвивати наступні сфери:

  • Вони стали відомими моряками завдяки багатьом морям навколо. Греки торгували з іншими країнами та засновували колонії.
  • Море надавало можливість займатися рибальством, що було важливим джерелом їжі.
  • У Греції було багато гір, але між горами були родючі долини, де греки вирощували оливки, виноград та збирали мед.
  • Завдяки доступу до різних ресурсів через торгівлю, греки стали відомими ремісниками, зокрема в гончарстві.

Таким чином, природні умови та географічне місце Давньої Греції сприяли розвитку мореплавства, рибальства, землеробства та ремесел.

Речення-підказки:

Балканський півострів розташований на південному сході Європи. Балканський півострів омивається Середземним, Іонічним та Егейським морями. Будова земної поверхні півострова вирізняється великою кількістю гір, які позначені коричневим кольором. Уздовж морських узбереж розташовані низини, позначені на картах зеленим кольором. Описані особливості природних умов, на нашу думку, сприяли таким заняттям населення Греції в давнину: рибальство, мореплавство, землеробство.

Читаємо й розуміємо

1. Дізнайтеся з тексту, які народи населяли Елладу у часи заснування цивілізації

Народи, що жили в Елладі: Згідно з текстом, спочатку на території Еллади проживали давньогрецькі народи, відомі як пеласги. Пізніше, на початку III тисячоліття до н.е., сюди переселилися ахейці. З XII століття до н.е. почався новий період, пов’язаний з переселенням дорійців. Крім ахейців і дорійців, на цій території також населялися еолійці та іонійці.

2. Визначте заняття населення давньої Греції. Чи збігаються вони з вашим припущенням у попередньому завданні?

  • Грецькі землероби вирощували рослини, такі як ячмінь, пшеницю, овочі, виноград і оливки.
  • Ремесла розвивалися в Греції завдяки наявності корисних копалин.
  • Греки також активно займалися торгівлею з іншими народами завдяки розташуванню біля моря.

Так, вони дійсно збігаються. У попередньому завданні було вказано, що греки займалися рибальством, мореплавством і землеробством.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

I. Знаю й систематизую нову інформацію

У яких природних умовах розвивалася давньогрецька цивілізація?

Давньогрецька цивілізація розвивалася на південно-східному узбережжі Європи, особливо на території сучасної Греції, її островах у Середземному морі та західному узбережжі Малої Азії (сьогодні це територія Туреччини).

Які народи населяли давню Грецію?

Творцями цивілізації Еллади були давні грецькі народи: пеласги, ахейці, дорійці, еолійці та іонійці.

Як було влаштоване господарство давніх греків?

Греки займалися землеробством і скотарством. Вони вирощували різні рослини, такі як ячмінь, пшеницю, овочі, виноград і оливки. Ремесла також розвивалися завдяки наявності корисних копалин. Греки активно займалися торгівлею з іншими народами, оскільки мали вигідне розташування біля моря.

Що спільного й відмінного в заняттях, суспільному устрої давніх греків та відомих вам народів стародавнього Сходу?

Хоча давні греки та народи стародавнього Сходу мали деякі спільні риси в своїх заняттях та суспільному устрої, вони також відрізнялися.

Що спільного:

  • Торгівля: Греки та народи стародавнього Сходу практикували торгівлю та мали торгові відносини між собою. Вони обмінювалися товарами та цінностями, такими як приправи, текстиль та інші товари.
  • Культурний обмін: Греки та стародавні народи Сходу також були взаємно впливові в мистецтві, літературі та релігії. Вони позичали та адаптували ідеї та технології одне від одного.

Що відмінного:

  • Природні умови: Греція та стародавні країни Сходу мали різні природні умови. Грецький ландшафт був гірським, з не дуже плодючими землями, і мав середземноморський клімат. У той час, стародавні країни Сходу (наприклад, Месопотамія або Давній Єгипет) мали річкові долини з плодючими землями, завдяки річкам, які приносили поживні речовини.
  • Суспільний устрій: Давні греки та народи стародавнього Сходу також мали різні форми суспільного устрою. Наприклад, Греція була відома своїми полісами – незалежними містами-державами, тоді як Месопотамія мала централізовані монархії.

Таким чином, хоча давні греки та народи стародавнього Сходу мали деякі спільні риси в своїх заняттях та культурному обміні, їх природні умови та суспільний устрій відрізнялися.

Греція та, наприклад, Єгипет (як країна Стародавнього Сходу):

Спільні риси: Обидві країни біля моря, що дозволяло їм торгувати та плавати.

Відмінні риси: Греція гориста, що обмежує землеробство, а Єгипет має рівнини з родючими ґрунтами завдяки річці Ніл.

Спільні риси: Обидва народи займалися землеробством, риболовлею, торгівлею та ремеслами.

Відмінні риси: Греки активно плавали та торгували на середньоморських маршрутах. Єгиптяни більше зосереджувалися на будівництві, зокрема піраміди, та використанні річки Піл для землеробства і транспорту.

II. Обговоріть у групі

Попрацюйте з історичною хронологією:

а) позначте періоди розселення давньогрецьких племен ахейців і дорійців на стрічці часу

  • ахейці: III тис. до н.е.
  • дорійці: XII ст. до н.е.

б) синхронізуйте позначені періоди з подіями історії стародавнього Сходу: створення держави в Давньому Єгипті, поява законів Хаммурапі, правління царя Ашоки в Індії, життя Конфуція в Китаї (працюйте в зошитах);

  • Створення держави в Давньому Єгипті: близько 3100 р. до н.е.
  • Поява законів Хаммурапі: приблизно 1754 р. до н.е.
  • Правління царя Ашоки в Індії: приблизно 268-232 р. до н.е.
  • Життя Конфуція в Китаї: 551-479 р. до н.е.
  • Заснування Перської держави: приблизно 550 р. до н.е.
  • Правління царя Соломона в Ізраїлі: приблизно в X ст. до н.е.
  • Виникнення Мінойської цивілізації: приблизно 2600-1400 р. до н.е.

в) висловіть припущення, хто з відомих вам діячів/діячок стародавнього Сходу міг знати про існування ахейців, а хто — про дорійців.

Щодо ахейців: Цар Соломон, Хаммурапі та мешканці Мінойської цивілізації могли знати про ахейців, оскільки ці події відбувалися водночас або незабаром після розселення ахейців.

Щодо дорійців: Конфуцій та засновники Перської держави могли знати про дорійців, оскільки їхнє життя або правління припадало на час розселення дорійців.

III. Мислю творчо

2. Уявіть, що ви готуєте доповідь на науковій конференції на тему уроку. Створіть тематичну хмаринку слів (намалюйте на аркуші чи скористайтеся онлайн-сервісом) до теми «Природа і населення Давньої Греції»

  • Грецька цивілізація
  • Південно-східне узбережжя Європи
  • Сучасна Греція
  • Острови у Середземному морі
  • Західне узбережжя Малої Азії
  • Давні грецькі народи
  • Пеласги
  • Ахейці
  • Дорійці
  • Еолійці
  • Іонійці
  • Господарство давніх греків
  • Землеробство
  • Скотарство
  • Рослини
  • Торгівля
  • Природні умови
  • Річкові долини
  • Родючі землі
  • Клімат
  • Суспільний устрій
  • Поліси
  • Монархії
  • Культурний обмін
  • Мистецтво
  • Література
  • Релігія

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *