На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
В державах стародавнього Сходу влада і суспільство мали складні взаємини. Влада зазвичай була монархічною, де правителі мали абсолютну владу. Суспільство було ієрархічним, з розподілом на класи, такі як правителі, дворяни, купці, селяни та раби.
Розгадайте ребуси та, опрацювавши параграф, розтлумачте закодовані в них поняття.
- Держава – політична організація, яка має суверенітет і контроль над певною територією та населенням.
- Династія – родове правління, коли влада передається по нащадках в одній сім’ї.
- Імперія – велике державне утворення, яке охоплює різні народи та території, зазвичай з центром у певному місті або країні.
- Монархія – форма управління, де влада зосереджена в руках одного монарха, який може бути королем, царем або імператором.
Читаємо та розуміємо. Прочитайте навчальний текст, визначте ознаки влади правителя в державах стародавнього Сходу та запишіть їх до схеми (працюйте в зошитах).
Характерні риси влади правителя в державах Стародавнього Сходу були наступні:
- Централізоване управління: Однією з головних потреб у побудові іригаційних споруд та розвитку господарства була необхідність централізованого управління.
- Релігійна влада: Багато правителів вважались напівбогами або богами та займали важливе місце в релігійних обрядах.
- Спадковість: У більшості держав Стародавнього Сходу влада передавалася в спадок у межах правлячих династій, роблячи правління монархічним.
- Розподіл влади: Правителі покладалися на жерців, чиновників та воїнів для виконання релігійних, адміністративних та військових обов’язків, що сприяло розподілу влади.
Мовою документів
Ознайомтеся з окремими положеннями законів Хаммурапі за документом і схемою та дайте відповіді на запитання:
1) дайте оцінку законам Хаммурапі: які з них ви вважаєте позитивними, а які здаються вам недосконалими або надто жорстокими;
- Справедливі: Покарання продавців за шахрайство; заборона самосуду; можливість відстрочення боргу; діти від шлюбів рабів і вільних народжуються вільними; звільнення з боргового рабства через три роки.
- Недосконалі або жорстокі: Покарання за принципом “око за око”; коли хто вломиться до чужого дому, його вб’ють на місці злочину.
2) чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? Що в законах про це свідчить?
Не всі люди були рівними перед законами Хаммурапі. Це видно з закону, який стверджував, що суворість покарання за спробу вбивства або завдання шкоди майну залежала від багатства потерпілого. Також, коли хтось виб’є зуби одному з бідних, він заплатить грошову компенсацію, але якщо це станеться з людиною, рівною йому, йому виб’ють зуби.
3) чому закони Хаммурапі захищали селян-общинників?
Закони Хаммурапі захищали селян-общинників, оскільки вони були важливою частиною суспільства, яка допомагала забезпечувати стабільність економіки. Селяни вирощували їжу, яка була життєво важливою для всього суспільства.
4) чи вважаєте ви можливим упровадження схожих законів у сучасному суспільстві? Обґрунтуйте свою думку.
Так, впровадження подібних законів у сучасному суспільстві можливе, хоча багато з них потребують адаптації до сучасних реалій і цінностей. Деякі положення законів Хаммурапі, які сприяють справедливості, захисту прав селян та розподілу відповідальності відповідно до вчинених дій, можуть бути корисними й у сучасному суспільстві. Однак інші положення, особливо ті, які передбачають суворе фізичне покарання, можуть бути недоцільними й неприйнятними в сучасних умовах. Тому при впровадженні подібних законів варто ретельно аналізувати їх з точки зору справедливості, етики та сучасних стандартів прав людини
Діємо: практичні завдання
Об’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:
1) прочитайте інформацію про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища: найвище правителі, а нижче — всі інші
- Група 1: Фараони – чиновники – священики та лікарі – художники та ремісники – селяни.
- Група 2: Ван – чжухоу – дафу – ші – шужень.
- Група 3: Брахмани – кштарії – вайші – шудри.
2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій
Спільні риси у структурі соціальних пірамід:
- Вершина піраміди представлена однією особою, що має владу (Фараон в Єгипті, Ван в Китаї, і Брахмани в Індії як духовні лідери).
- Наступний рівень зайнятий адміністративними й релігійними лідерами (чиновники та священики в Єгипті, чжухоу і дафу в Китаї, кштарії в Індії як воїни та правителі). Далі йде рівень спеціалістів – людей, які мають особливі навички або знання (художники, ремісники в Єгипті; ші в Китаї як ремісники; вайші в Індії як торговці). Основа піраміди – це найбільший клас, який займається землеробством або простою працею (селяни в Єгипті, шужень в Китаї, шудри в Індії).
- Схожість у структурі таких пірамід може бути зумовлена необхідністю організації суспільства: наявність лідера, адміністрації для управління, спеціалістів для виробничих потреб і основного робітничого класу для виконання основних робіт. Така ієрархія дозволяла ефективно керувати ресурсами та розподіляти обов’язки у суспільстві.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Як було організоване управління давніми державами?
Управління давніми державами було організоване так:
- Монархія: Найвища влада належала одній особі – царю, фараону чи іншому правителю.
- Чиновники: Правитель мав під собою систему чиновників, які допомагали йому управляти різними аспектами держави, такими як збір податків, дипломатія.
- Священники: У багатьох давніх державах священнослужителі мали великий вплив, через те, що релігія була тісно пов’язана з державним управлінням.
- Військові: Зазвичай була створена система військового управління для захисту держави та здійснення завойовницьких походів.
- Закони: Для регулювання повсякденного життя й утримання порядку в державах приймалися закони. Наприклад, знаменитий кодекс законів Хаммурапі в Вавилоні.
Якими були характерні риси влади правителів давніх держав Сходу?
- Повна влада: Правителі мали майже необмежені повноваження у прийнятті рішень і управлінні державою.
- Божественний статус: Багато правителів вважалися богами або посланцями богів на Землі. Люди вірили, що правитель має особливе благословення від богів.
- Спадковість у монархії: Влада зазвичай передавалася в межах однієї родини чи династії, найчастіше по чоловічій лінії.
- Релігійна роль: Правителі часто виконували важливі релігійні обряди і були головами державної релігії.
- Законодавство: Для забезпечення порядку та справедливості правителі вводили закони, які регулювали поведінку громадян.
- Військовий контроль: Правителі контролювали військо, щоб захищати свої кордони та здійснювати воєнні походи.
Якою була соціальна структура суспільств давніх держав Сходу?
- Правителі: На вершині соціальної піраміди були царі, фараони, ванни та інші правителі. Вони мали найбільше влади та впливу.
- Знать та чиновники: Це були близькі до правителя люди, високопоставлені чиновники, жерці, військові лідери. Вони допомагали управляти державою.
- Священники та лікарі: Вони займалися релігійними обрядами, доглядом за храмами та лікуванням хворих.
- Ремісники та художники: Ця група включала людей, які мали особливі навички, такі як гончарі, ковалі, будівельники, художники.
- Селяни: Більшість населення складали селяни, які обробляли землю та вирощували харчові продукти для всього суспільства.
- Раби: Це були люди, які не мали свободи та працювали на інших, часто після захоплення як військові полонені.
Як поява писаних законів впливала на розвиток держав Стародавнього Сходу?
- Писані правила допомагали людям уникати конфліктів та непорозумінь.
- Закони вказували права та обов’язки громадян, що допомагало їм захищати свої інтереси.
- Закони давали правителям чіткий механізм управління та покарання за порушення.
- Писані закони показували владу та авторитет правителя, який дбав про порядок та добробут громадян.
- Стабільність та передбачуваність, які забезпечували писані закони, сприяли торгівлі та економічному росту.
- Поява писаних законів також свідчила про розвиток писемності та освіти, які є важливими аспектами культурного прогресу.
III. Мислю творчо
Знайдіть в мережі «Інтернет» інформацію про відомих жінок стародавнього Сходу. Підготуйте повідомлення про одну з них. Розробіть проект першої сторінки журналу «Видатні жінки».
Клеопатра VII (69 до н. е. – 30 до н. е.)
Клеопатра була останньою фараонкою Давнього Єгипту й однією з найбільш відомих жінок у всій історії. Вона славилася своєю розумністю, образою, політичними навичками та безмежними талантами. Клеопатра володіла кількома мовами та була першою з птолемеївської династії, яка вивчила мову єгиптян, що свідчить про її надзвичайну інтелектуальну спроможність.
За час свого правління вона вступила в альянси та відносини з двома найбільш відомими римськими лідерами свого часу: Юлієм Цезарем і Марком Антонієм. Ці зв’язки не тільки вражали світ своєю могутністю, але й мали великий вплив на політичну ситуацію в регіоні, перевертаючи звичні уявлення про владу і відносини між країнами.
Клеопатра, окрім своїх політичних досягнень, є незаперечним символом краси, влади та інтелекту. Незліченні твори літератури, кіно та мистецтва протягом століть прославляють її історію та життя, втілюючи неймовірність її особистості та впливу на світову історію.