§24-25. Культурні надбання стародавнього Сходу

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

1. Яку роль відіграє культура в розвитку суспільства?

Культура підвищує якість життя, концентрує соціальний досвід багатьох поколінь, накопичує знання про світ. Система культури – це живий процес, який постійно рухається, розвивається, змінюється. Культура є важливою частиною життя кожної людини та суспільства в цілому.

Діємо: практичні завдання

Розташуйте етапи розвитку письма в хронологічній послідовності

Піктографія – Ідеографічне – Ієрогліфи – Абеткове

1. На основі вашого життєвого досвіду та вже відомої вам інформації про розвиток перших цивілізацій стародавнього Сходу назвіть (за зразком) сфери застосування письма в давніх державах (кількість варіантів відповідей необмежена)

  • Документи допомагали організовувати та контролювати роботу установ, здійснювати податковий облік та вести дипломатичну кореспонденцію.
  • Письмо використовувалося для запису релігійних текстів, молитов, міфів та легенд.
  • Торговці використовували письмо для складання контрактів, обліку товарів та запису зобов’язань.
  • Письмо було необхідне для запису наукових текстів та навчальних матеріалів для шкіл.
  • Автори створювали літературні твори, епічні поеми та інші художні тексти.
  • Закони, договори та інші юридичні документи також фіксувалися у письмовій формі.
  • Письмо допомагало зберігати історичні записи, хроніки подій та діяльності правителів.

2. Винайдення писемності називають першою інформаційною революцією. На вашу думку, чому?

Винайдення писемності – перша інформаційна революція, оскільки:

  1. Писемність дозволила записувати думки, історію та наукові знання, що збільшило накопичення знань в суспільстві.
  2. Записана інформація стала стабільною, на відміну від переказів голосом.
  3. Письмо дозволила вести облік, створювати контракти, закони та інші документи.
  4. Писемність сприяла комунікації на відстані та обміну інформацією між різними культурами та цивілізаціями.

Яка із система письма народів стародавнього Сходу видається вам найпростішою?

Клинопис — письмо, яке використовували для запису мов стародавнього Межиріччя

Поміркуймо!

1. Чому, на вашу думку, на Сході велику увагу звертали на астрономічні спостереження?

На Сході велику увагу звертали на астрономічні спостереження з таких причин:

  • Релігійні обряди. Астрономічні явища часто пов’язувалися з релігійними обрядами та віруваннями. Зорі, планети та інші небесні тіла мали священне значення.
  • Календар і сільське господарство. Для сільськогосподарських цивілізацій було важливо знати час посіву та збору врожаю, а астрономічні спостереження допомагали створити точний календар.
  • Навігація. Зорі використовувалися для орієнтації в нічний час під час подорожей.

2. У яких сферах діяльності використовували знання математики?

Знання математики були використані у різних сферах діяльності:

  • Будівництво. Для планування та будівництва споруд, таких як піраміди, храми та зрошувальні системи, потрібні були розрахунки.
  • Облік і торгівля. Математика допомагала вести облік товарів, розраховувати ціни та обмінні ставки.
  • Астрономія. Для астрономічних розрахунків, таких як визначення дати та часу певних явищ.
  • Геометрія та землемірство. Для поділу землі, визначення границь та розрахунків площі.

Пізнавально й цікаво

«Відвідайте» фотовиставку «Пам’ятки мистецтва стародавнього Сходу». Уявіть себе екскурсоводами-мистецтвознавцями й підготуйте повідомлення про зображені експонати (попередньо розподіліть їх між собою) за планом:

1. Назва пам’ятки.

2. У якій давній країні вона була створена?

3. До якого виду мистецтва належить пам’ятка?

4. У чому її художня цінність?

5. Яку інформацію про минуле «розповідає» ця пам’ятка як історичне джерело?

Експонат 1: Сфінкс і піраміда в м. Гіза (Єгипет)

  1. Назва пам’ятки: Сфінкс і піраміда в м. Гіза.
  2. Давня країна: Єгипет.
  3. Вид мистецтва: Архітектура та скульптура.
  4. Художня цінність: Монументальність, символіка та виразність.
  5. Інформація про минуле: Зображення величі та стійкості фараонської влади.

Експонат 2: Бюст цариці Нефертіті

  1. Назва пам’ятки: Бюст цариці Нефертіті.
  2. Давня країна: Єгипет.
  3. Вид мистецтва: Скульптура.
  4. Художня цінність: Виразність обличчя, точність деталей.
  5. Інформація про минуле: Відображення культурних та естетичних ідеалів Єгипту періоду Нового царства.

Експонат 3: Статуетка Гудеа — правителя шумерського, м. Лагаш (Межиріччя)

  1. Назва пам’ятки: Статуетка Гудеа.
  2. Давня країна: Межиріччя (шумерське місто Лагаш).
  3. Вид мистецтва: Скульптура.
  4. Художня цінність: Деталізація обличчя, символіка влади.
  5. Інформація про минуле: Відображає правління та культуру шумерського періоду, демонструє важливість Гудеа як лідера.

Експонат 4: Левова капітель з колони Ашоки (Індія)

  1. Назва пам’ятки: Левова капітель з колони Ашоки.
  2. Давня країна: Індія.
  3. Вид мистецтва: Скульптура.
  4. Художня цінність: Символіка, реалістичне зображення левів.
  5. Інформація про минуле: Представляє Буддистські та інші культурні традиції Індії та правління імператора Ашоки.

Експонат 5: Штандарт із шумерського м. Ур (Межиріччя)

  1. Назва пам’ятки: Штандарт із Ур.
  2. Давня країна: Межиріччя (Шумер).
  3. Вид мистецтва: Рельєфне зображення.
  4. Художня цінність: Деталізоване відображення сцен щоденного життя та ритуалів.
  5. Інформація про минуле: Пам’ятка свідчить про релігійні, соціальні та повсякденні аспекти життя в Шумері.

Експонат 6: Буддійська ступа в м. Санчі (Індія)

  1. Назва пам’ятки: Буддійська ступа в Санчі.
  2. Давня країна: Індія.
  3. Вид мистецтва: Архітектура.
  4. Художня цінність: Символічне зображення буддійських вірувань.
  5. Інформація про минуле: Відображає релігійну культуру та духовні практики давньої Індії.

Експонат 7: Теракотова армія імператора Цінь Ши Хуан-ді (Китай)

  1. Назва пам’ятки: Теракотова армія.
  2. Давня країна: Китай.
  3. Вид мистецтва: Скульптура.
  4. Художня цінність: Деталізація кожної фігурки, реалістичне відтворення обличчя та спорядження.
  5. Інформація про минуле: Пам’ятка свідчить про військові та релігійні аспекти життя під час правління імператора Цінь Шн Хуан-ді.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Яку роль відіграла писемність у розвитку давніх цивілізацій Сходу?

Писемність відіграла важливу роль у розвитку давніх цивілізацій Сходу:

  • Запис інформації: Завдяки письму люди могли записувати та зберігати важливу інформацію протягом багатьох років.
  • Управління та адміністрування: Писемність дозволяла вести облік, регулювати податки та керувати великими територіями.
  • Релігія та культура: Священні тексти, міфи та легенди були зафіксовані завдяки письму, що допомагало зберегти та поширити релігійні вірування.
  • Освіта: Писемність сприяла розвитку науки та освіти, оскільки знання могли передаватися з покоління на покоління.
  • Мистецтво та література: Писемність дозволила створення літературних творів, поезії та історичних хронік.

Якими науковими відкриттями народів Сходу ми послуговуємось і нині?

Народи Сходу зробили багато наукових відкриттів, якими ми користуємось і сьогодні:

  • Математика: Арабські вчені створили систему арабських цифр, якою ми користуємось зараз, і внесли внесок у алгебру.
  • Медицина: Стародавня Індія має систему Аюрведа, яка все ще використовується в природній медицині.
  • Астрономія: Вчені Середнього Сходу робили точні астрономічні спостереження і створили деякі з перших астролябій.
  • Хімія: Алхімія, попередник сучасної хімії, розвивалася переважно в арабському світі.
  • Сільське господарство: Системи зрошення, такі як канати, були розроблені для використання в регіонах Середнього Сходу.
  • Папірус та папір: Хоча папірус виник в Єгипті, у Китаї були винайдені методи виготовлення паперу, які потім поширилися по всьому світу.
  • Компас: Вперше його винайшли в Китаї для духовних та навігаційних потреб.

Чим цінні для дослідників пам’ятки мистецтва Стародавнього Сходу?

Вони розкривають звичаї, вірування та традиції народів, що створили ці пам’ятки.

Пам’ятки свідчать про рівень технічного розвитку і майстерність ремісників та художників того часу.

Мистецтво відображає соціальну ієрархію та відносини в суспільстві, показуючи його соціальну структуру.

Матеріали, використані для пам’яток, розповідають про торговлю, засоби прожитку та економічні взаємини між регіонами.

Деякі пам’ятки мистецтва, такі як пам’ятники або стелі, були створені для вшанування великих подій або правителів, відображаючи історичні події та політичний ландшафт того часу.

Що свідчить про високий рівень розвитку культури Стародавнього Сходу?

Високий рівень розвитку культури Стародавнього Сходу видно в наступних культурних пам’ятках:

  • Піраміди в Єгипті: величні споруди, що свідчать про розуміння архітектури та інженерії.
  • Сади Семираміди: чудо світу в Вавилоні, що показує знання ландшафтного дизайну та сільського господарства.
  • Клинопис: давня система письма, що використовувалася в Межиріччі.
  • Теракотова армія: величні статуї воїнів, що охороняють могилу імператора Цінь Ши Хуан-ді в Китаї.
  • Буддійські храми та ступи в Індії: свідчать про глибокі релігійні вірування та мистецькі здібності.
  • Зоряні карти та астрономічні таблиці: свідчать про розуміння астрономії.

ІІ. Обговоріть у групі

1. Чому важливо зберігати пам’ятки культури різних народів світу?

Збереження пам’яток культури різних народів світу є важливим, оскільки:

  • Спадщина минулого: вони є свідками історії та культури, що формували цивілізації протягом тисяч років.
  • Освітнє значення: вивчення цих пам’яток допомагає нам розуміти життя, традиції та цінності різних народів.
  • Підтримка міжкультурного обміну: вони є мостами між культурами та сприяють взаєморозумінню та мирним відносинам між народами.
  • Естетична цінність: багато пам’яток є витворами мистецтва, які надихають і вражають своєю красою та майстерністю.
  • Підтримка туризму: вони приваблюють туристів, що сприяє розвитку місцевої економіки та культури.
  • Ідентичність та національна гордість: пам’ятки допомагають народам почувати себе пов’язаними зі своєю історією та корінням.

Зберігаючи пам’ятки культури, ми зберігаємо багатство та різноманітність світової культури для майбутніх поколінь.

ІІІ. Мислю творчо

Об’єднайтеся у групи і створіть проект «Скарби культури стародавнього Сходу» (лепбук, віртуальну екскурсію тощо). У проекті представте свою добірку фактів або пам’яток, сформовану на основі додаткових джерел інформації

  • Кому присвячено пам’ятник: Пам’ятник присвячено ассирійському царю Ашшурбаніпалу, одному з останніх великих царів Ассирії.
  • Коли і де споруджено пам’ятник: 1987-1988 рр., Сан-Франциско, Каліфорнія, США.
  • Автор пам’ятника: Фред Пархад.
  • Ідея автора пам’ятника: Внесок у культуру та освіту (Ашшурбаніпал зібрав одну з найбільших бібліотек давніх часів) і його воєнні досягнення.
  • Чи може пам’ятник бути джерелом історичної інформації: Так, пам’ятник може служити джерелом історичної інформації.

Туристичний путівник «Пам’ятки культури Стародавнього Сходу в музеях світу»

Британський музей (Лондон, Англія) Основні пам’ятки: Розетський камінь, велика колекція ассирійських барельєфів.

Музей Дувра (Париж, Франція) Основні пам’ятки: Вавилонський кодекс Хаммурапі, колекція давньоєгипетського мистецтва.

Музей Пергамону (Берлін, Німеччина) Основні пам’ятки: Брама Ішта́р з Вавилона, пергамонський алтар.

Національний музей Дельф (Дельфі, Греція) Основні пам’ятки: Багато статуй та барельєфів з давньогрецьких часів.

Музей давностей у Каїрі (Каїр, Єгипет) Основні пам’ятки: Золота маска Тутанхамона, мумії фараонів.

Національний музей Індії (Нью-Делі, Індія) Основні пам’ятки: Буддійське мистецтво, вироби з бронзи з періоду Індуської цивілізації.

Музей Теракотової армії (Сіань, Китай) Основні пам’ятки: Тисячі статуй теракотових воїнів та коней, які були створені для захисту могили імператора Цінь Ши Хуан-ді в післясмертному житті.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *