§7-8. Кам’яний вік в історії людства

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Сторінка 32

Експозиція 1. Заняття і знаряддя праці первісних людей

Група 1

1. Висловіть припущення щодо того, що наші предки могли збирати, щоб прохарчуватися.

Наші предки, мабуть, збирали різні ягоди, гриби, горіхи та коріння. Вони також могли знати про деякі рослини, які можна було споживати. Це були натуральні продукти, які вони могли знайти у природі навколо себе!

2. Які предмети використовували вони під час добування їжі?

Під час добування їжі наші предки використовували примітивні інструменти, такі як кам’яні ножі для різання, палиці для копання або удару, а також вони могли використовувати кістки або гострі камені для лову риби або малих тварин.

Група 2

1. Подумайте, які навички були потрібні первісним людям, щоб виготовити ручне рубило.

Для виготовлення ручного рубила первісним людям потрібно було мати такі навички:

  • Розуміння матеріалів: Вони повинні були знати, які камені можна використовувати, які з них були достатньо міцними й гострими.
  • Терпіння: Виготовлення рубила могло бути тривалим процесом.
  • Точність: Необхідно було вміло вдаряти камінь, щоб відламувати шматки потрібної форми.
  • Досвід: Чим більше рубил вони виготовляли, тим краще вони розуміли, як робити це ефективно.

2. Визначте, яка особливість будови людської руки(на відміну від тварин) дозволяла виконувати зображені операції.

Особливість будови людської руки, яка відрізняє нас від більшості тварин, – це наявність протилежного великого пальця. Це означає, що наш великий палець може зустрічатися з іншими пальцями, що дозволяє нам тримати різні предмети в руці дуже міцно і точно. Така здатність була величезною перевагою при виготовленні ручного рубила з каменю.

Група З

1. Визначте, чи безпечним було давнє полювання.

Давнє полювання не було зовсім безпечним. Первісні люди полювали на диких тварин, які могли бути небезпечними та агресивними. Вони не мали сучасної зброї та інструментів, тому ризик отримати травми або бути атакованим тваринами був досить великим. Також не завжди було гарантовано, що полювання буде успішним, тому існувала небезпека залишитися без їжі.

2. Поміркуйте, чи могла людина наодинці вполювати велику тварину.

На мою думку, було б дуже важко для однієї людини вполювати велику тварину. Великі тварини, такі як мамонти або леви, можуть бути дуже сильними і небезпечними. Я вважаю, що первісні люди об’єднувалися в групи, щоб полювати разом. Це давало їм більше шансів на успіх і допомагало уникнути травм або атак від тварин.

3. Які якості потрібні людині для полювання? Хто, зазвичай, був мисливцем?

Полювання вимагало від людини таких якостей:

  • Сміливість: Потрібно мати відвагу зіткнутися з дикими тваринами.
  • Терпіння: Іноді потрібно було довго чекати свою здобич.
  • Стратегія: Щоб успішно полювати, потрібно було думати і планувати наперед.
  • Спритність: Швидкість та спритність були ключовими під час полювання.

Що стосується мисливців, зазвичай цим заняттям займалися чоловіки первісних племен, оскільки вони мали більше фізичної сили та навичок у полюванні. Жінки часто збирали рослини та доглядали за дітьми, але в деяких культурах вони також могли брати участь у полюванні.

Група 4.

1. Поміркуйте, у чому переваги лука й стріл, рибальських знарядь.

Лук і стріли, а також рибальські знаряддя мали декілька переваг:

  • Дальність: З допомогою лука можна було влучити в здобич на більшій відстані, не підходячи дуже близько. Це допомагало полювати безпечніше.
  • Точність: Стріли дозволяли влучати в конкретні частини тіла тварини.
  • Безшумність: Лук і стріла не робили багато шуму, тому можна було полювати непомітно.
  • Багаторазовість: Стріли можна було використовувати знову, якщо вони не пошкоджені.
  • Риболовля: Рибальські знаряддя, такі як вудки або сіті, дозволяли ловити рибу в річках і озерах, додаючи до раціону ще одне джерело харчування. Ці інструменти допомагали первісним людям ефективніше добувати їжу та розширювати свій раціон.

2. Які знання і вміння знадобилися людям для виготовлення цих знарядь, одягу, побудови жител?

Для виготовлення цих знарядь, одягу та побудови житла первісним людям знадобилися такі знання і вміння:

  • Знання матеріалів: Вони повинні були розуміти, які матеріали навколо них є міцними, гнучкими або найкраще підходять для певних завдань (наприклад, який камінь використовувати для рубання або яка шкіра тварини найкраще підходить для одягу).
  • Техніка обробки: Вони вивчили, як формувати, різати та з’єднувати матеріали, щоб створити інструменти та предмети побуту.
  • Основи будівництва: Щоб побудувати притулок, вони повинні були знати, як обрати безпечне місце, як розташовувати матеріали для стійкості та захисту від негоди.
  • Творчість: Для виготовлення одягу або прикрас вони використовували свою уяву та естетичний смак.

Ці знання та вміння допомагали первісним людям адаптуватися до навколишнього середовища та підвищували їхні шанси на виживання.

Експозиція 2.

Вогонь у житті первісних людей

Група 5

1. Які почуття у давніх людей міг викликати вогонь?

Вогонь міг викликати у давніх людей ряд почуттів:

  • Захоплення: Вони, напевно, були зачаровані тим, як він танцює і світить.
  • Тепло та комфорт: Вогонь давав тепло в холодні ночі та захищав від холоду.
  • Безпека: Вогонь міг відлякувати диких тварин, тому люди відчували себе в безпеці поруч з ним.
  • Здивування: Якщо вони щойно відкрили, як робити вогонь, це міг бути справжній диво-момент для них!
  • Вдячність: Вогонь дозволяв готувати їжу, що робило її смачнішою та безпечнішою для споживання.

2. Висловіть припущення, як давні люди могли розпалювати вогнище.

Давні люди могли розпалювати вогнище кількома способами:

  1. Тертям: Вони терли дві палички одна об одну до того часу, поки не виникало тепло і іскри.
  2. Камінням: Вдаряючи один камінь об інший, вони отримували іскру, яка падала на суху траву або листя, спричиняючи полум’я.
  3. Допоміжні матеріали: Вони використовували сухе листя, траву або кору як запалювані матеріали для підтримки вогню після його запалення.

3. Розкажіть, для чого могли використовувати вогонь первісні люди.

Первісні люди використовували вогонь для різних цілей:

  • Готування їжі: щоб зробити їжу смачнішою та безпечнішою для споживання.
  • Тепло: щоб не мерзнути в холодні ночі.
  • Освітлення: щоб бачити в темний час доби.
  • Відлякування тварин: щоб захиститися від хижаків або інших небезпечних тварин.
  • Збирання людей: як місце збору для спілкування, розповідей або обрядів.
  • Виготовлення інструментів: для опалення або формування деяких матеріалів.

Отже, вогонь був дуже корисним для давніх людей у різних аспектах їхнього життя.

Експозиція 3.

Уміння співпрацювати і розвиток людини

Група 6

1. Які деталі на малюнку свідчать про те, що діють організовані спільноти людей?

Деталі, які свідчать про дію організованих спільнот людей під час полювання на мамонта:

  • Спільні знаряддя: Якщо знаряддя для полювання мають однаковий вигляд і техніку виготовлення, це може свідчити про спільну підготовку.
  • Сліди облави: Наявність багатьох слідів навколо місця полювання свідчить про спільні дії групи людей.
  • Розділені ролі: Якщо на малюнках або розкопках видно, що деякі люди використовують луки, а інші – вістря або сіті, це вказує на організовану діяльність.
  • Спільні табори: Наявність місць, де люди разом готували їжу або ділили здобич після полювання.
  • Стратегії полювання: Якщо є зображення або оповідання, які розповідають про певні тактики або плани, які люди використовували, це також свідчить про організовану спільноту.

2. Про що могли домовитися зображені на ілюстрації люди?

Люди, які нападали на давнього мамонта, могли домовитися про наступне:

  • Роль кожного: деякі відволікали мамонта, а інші нападали збоку.
  • Зброя: деякі використовували луки, а інші – дротики чи вістря.
  • Сигнали: які звуки або жести вони використовували для комунікації під час полювання.
  • Місце засідки: де вони приховувалися або чекали мамонта.
  • План евакуації: що робити, якщо мамонт стає занадто агресивним.

Ці домовленості допомагали їм діяти разом та підвищували шанси на успішне полювання.

3. У яких життєвих ситуаціях, окрім зображеної, первісні люди могли використовувати мову

Первісні люди використовували мову в таких життєвих ситуаціях:

  • Обмін інформацією: Розповідати про знахідки їжі, води або небезпеку.
  • Виховання дітей: Навчати їх основам виживання та традиціям племені.
  • Спілкування з іншими спільнотами: Мирні переговори, торгівля або домовленості.
  • Розповіді та легенди: Передавати історії та знання з покоління на покоління.
  • Обряди та ритуали: Співати пісні, проводити ритуали або молитви.

Отже, мова була важливим інструментом для первісних людей у різних аспектах їхнього життя!

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Знаю й систематизую нову інформацію

Якими були потреби первісних людей?

Первісні люди потребували їжі, пристосування до складних умов існування, знань та умінь з виготовлення знарядь праці та з добування їжі, а також мови та співпраці для вирішення завдань виживання.

Чого навчилися первісні люди за доби палеоліту й мезоліту?

Первісні люди за доби палеоліту та мезоліту навчилися багатьом різним речам, включаючи пристосування до складних умов існування, знань та умінь з виготовлення знарядь праці та з добування їжі, мови та співпраці для вирішення завдань виживання. Вони навчилися робити вогонь, використовувати лук і стріли для полювання, створювати знаряддя для риболовлі, а також виготовляти одяг та будувати житла. Крім того, вони навчилися працювати в команді та співпрацювати для досягнення спільної мети, що допомогло їм вижити в складних умовах.

Як людина була пов’язана з природою у найдавніші часи?

З найдавніших часів людина була глибоко пов’язана з природою. Вона залежала від неї для отримання їжі, матеріалів для будівництва житла та одягу, джерел води та інших ресурсів. Первісні люди вивчали природу навколо себе, навчилися використовувати її ресурси та пристосовуватися до змінюваних умов довкілля. Водночас вони поважали природу та знали, що вона має свої межі та потребує бережного ставлення.

Який вид господарства — привласнювальне чи відтворювальне — розвинувся за кам’яного віку?

У кам’яному віці розвивалося привласнювальне господарство. Люди займалися полюванням та збиранням їстівних рослин, а також виготовляли знаряддя для риболовлі та полювання.

Обговоріть у групі

1. Розташуйте знаряддя праці первісних людей у хронологічній послідовності їх використання/винайдення.

Палиця – кам’яні рубила – спис – лук і стріли

2. Поміркуйте, у яких життєвих обставинах уміння первісних людей можуть знадобитися сучасній людині.

  • Вміння виживати в складних ситуаціях, наприклад, під час надзвичайних подій, природних катастроф або в дикій природі.
  • Уміння співпрацювати в команді для досягнення спільної мети.
  • Навички виготовлення знарядь праці та пошуку їжі.
  • Знання та вміння користуватися природними ресурсами та адаптуватися до змінюваних умов довкілля.

Мислю творчо

Одного ранку на початку кам’яного віку молода жінка Люся прокинулася на своєму ліжку з трав і листя. Її чоловік ще спав, тому вона вирішила розпочати свій день. Люся поставила м’ясо на вогонь, щоб посмажити, та зібрала деякі ягоди та фрукти з лісу, щоб додати до їжі.

Потім Люся взяла лук зі стрілами та пішла на полювання. Вона блукала по лісу, знаходячи сліди тварин та намагаючись знайти свіжий слід на землі. Після довгого пошуку Люся нарешті знайшла сліди кабана. Вона прокрадалася впритул до тварини, тримаючи лук напруженим, готова пострілити. Коли вона була достатньо близько, вона випустила стрілу, і кабан впав на землю.

Люся забрала своє здобич до будиночка, де вона знайшла чоловіка, який прокинувся із запахом їжі. Вони з’їли свій обід і разом пішли на річку. Вони провели понад годину на березі річки, рибалюючи та розмовляючи про своє життя.

Навіть у давні часи, люди мріяли про щось більше, ніж просто виживання, і Люся та її чоловік були прикладом цього. Вони були залежні від природи та потребували здобичі для життя, але вони також знаходили час на розвиток своєї культури та мистецтва, на планування свого майбутнього та на взаємодію з іншими людьми. Життя людини кам’яного віку було пов’язане з природою, тому її потреби включали в себе пошук їжі і житла, виробництво знарядь праці та зброї, а також боротьбу за виживання в непередбачуваних умовах природи.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *