§ 1. Вступ. Людина як соціальна істота

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст)

Що таке людина? Як ви розумієте думку Аристотеля: «Людина — істота соціальна, її не створили для життя в самотності»?

Людина є багатовимірним поняттям, яке містить як фізичні, так і психологічні аспекти. Аристотель вважав, що людина є істотою соціальною, тому що вона належить до групи, яка взаємодіє з іншими людьми. Людина від природи не створена для життя в самотності, і їй потрібне спілкування та взаємодія з іншими людьми для задоволення своїх потреб та розвитку як особистості.

Діємо: практичні завдання Що вивчає історія? Яке місце в історії належить людині? Чи може, на вашу думку, одна людина змінити хід історії? Пригадайте, які непересічні історичні особистості вам відомі.

Історія вивчає розвиток людської цивілізації та її культурних, політичних, економічних та соціальних аспектів. Людина займає вагоме місце в історії, бо саме вона створює її, відображаючи свої ідеї, потреби та цінності. Одна людина може змінити хід історії, якщо її ідеї, дії та рішення впливають на інших людей та можуть мати значний вплив на суспільство.

Непересічні історичні особистості, які змінили хід історії, відомі нам зі шкільної програми та поза нею. Наприклад, Юлій Цезар, Наполеон Бонапарт, Мартін Лютер Кінг, Нельсон Мандела та інші.

Діємо: практичні завдання За допомогою додаткових джерел інформації дізнайтеся, які теорії появи людини існують. Спробуйте візуалізувати одну з теорій у довільному вигляді.

Існує декілька теорій щодо походження людини, серед яких еволюційна теорія, теорія творення (креаціонізм). Одна з найбільш розповсюджених теорій – це еволюційна теорія, яка стверджує, що людина розвивалася від приматів і з’явилася на Землі близько 200 тисяч років тому.

Візуалізація теорії еволюції людини може мати багато форм. Наприклад, можна створити ілюстрацію, що зображує етапи розвитку людини від примата до сучасної людини. Або можна створити таймлайн, на якому показати дати та ключові події в еволюції людини, починаючи з моменту її появи на Землі. Іншим варіантом може бути створення анімації, що демонструє етапи еволюції людини в динаміці.

Поміркуймо! Скористайтеся запропонованою схемою. Поміркуйте, які характерні риси індивідуальності маєте ви. Чи можуть риси, притаманні індивідуальності, змінюватися протягом життя людини?

Риси, притаманні індивідуальності, можуть змінюватися протягом життя людини, залежно від зовнішніх та внутрішніх факторів, таких як середовище, виховання, досвід, освіта тощо. Наприклад, звички можуть змінюватися, якщо людина змінює своє оточення або має новий досвід. Характер може бути сформований внаслідок виховання та досвіду, але також може змінюватися протягом життя під впливом зміни життєвої ситуації та особистісного розвитку. Розвиток таланту може бути сприянням відповідної освіти та практики. Водночас індивідуальність та зовнішність можуть залишатися сталими протягом життя.

Поміркуймо! Спробуйте пояснити, чому для кожної людини важливо бути частиною соціуму. Чому, на вашу думку, діти-мауглі ніколи вже не зможуть стати повноцінними особистостями, якщо їхнє дитинство пройшло не серед людей, а серед тварин? За допомогою додаткових джерел інформації ознайомтеся з іншими історіями проекту Джулії Фуллертон-Баттен «Дикі діти». Розкажіть одну з цих історій в класі

Кожна людина є соціальною істотою, і для неї важливо бути частиною соціуму. Це означає, що взаємодія з іншими людьми допомагає людині задовольняти її потреби, розвиватися як особистість та знайомитися з новими ідеями та культурами. Без соціального оточення людина може почуватися самотньою, відчувати стрес та тривогу, а також не знайти сенсу у своєму житті.

Діти-мауглі, які проводять дитинство серед тварин, ніколи не зможуть стати повноцінними особистостями. Це через те, що вони не отримують необхідного соціального досвіду, який допомагає людині розвиватися як особистість та навчитися взаємодіяти з іншими людьми. Без соціального досвіду людина може мати складнощі у спілкуванні з іншими та у розв’язанні проблем.

Проект Джулії Фуллертон-Баттен «Дикі діти» розповідає історії дітей, які проводять своє дитинство в дикій природі, якомога далі від соціального оточення. Одна з таких історій – про хлопчика, який живе в лісі, де його виховує мати-одиначка. Хлопчик вчиться виживати в лісі, допомагає матері збирати їжу та будувати притулок. Одного разу він зустрічає людину та навчається взаємодіяти з нею, що допомагає йому зрозуміти своє місце у світі та знайти свою ідентичність.

Діємо: практичні завдання Об’єднайтеся в пари. Опрацюйте картки, які ілюструють різні етапи розвитку людського суспільства. Спираючись на хмаринку слів та картки, складіть і заповніть чек-лист «Людина — істота соціальна».

  • Етап 1: Первісне суспільство
    • Суспільство, що складалося зі збиральників та мисливців
    • Люди жили в печерах та будували прості житла
    • Використання первісних інструментів
  • Етап 2: Суспільство розвитку землеробства
    • Виникнення землеробства та скотарства
    • Розвиток ремесел та торгівлі
    • Використання металів, винахід колеса
  • Етап 3: Античність
    • Виникнення демократії в Афінах
    • Виникнення філософії та науки
    • Завоювання та розвиток Римської імперії
  • Етап 4: Середньовіччя
    • Феодалізм та війни
    • Розвиток релігії та християнства
    • Виникнення ремісничих гілок та винахід годинника
  • Етап 5: Новий час
    • Поява промисловості та капіталізму
    • Започаткування великих відкриттів та колонізація
    • Початок наукової революції
  • Етап 6: Сучасність
    • Розвиток технологій та інформаційного суспільства
    • Глобалізація та розвиток світової економіки
    • Розвиток громадянського суспільства та гласності

Чек-лист “Людина – істота соціальна”

  • Людина потребує спілкування з іншими, щоб задовольнити свої потреби та розвиватися як особистість.
  • Соціальне оточення допомагає людині знайомитися з новими ідеями та культурами.
  • Розвиток індивідуальності людини залежить від зовнішніх та внутрішніх факторів, таких як середовище, виховання, досвід, освіта тощо.
  • Крім індивідуальності, людина має бути здатна до співпраці та взаємодії з іншими людьми.
  • Діти-мауглі, які проводять дитинство серед тварин, не можуть стати повноцінними особистостями через відсутність соціального досвіду та навичок взаємодії з людьми.
  • Розвиток індивідуальності та зовнішності може бути сталим або змінюватися протягом життя людини залежно від зовнішніх та внутрішніх факторів.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Поміркуйте, які особливості має людина як біологічна істота, а які — як істота соціальна.

Людина як біологічна істота має багато спільних рис з іншими видами тварин, наприклад, живе шляхом забезпечення тіла поживними речовинами та киснем, має нервову систему, здатну реагувати на зовнішні подразники, має здатність до розмноження та передачі генетичної інформації на наступне покоління.

Однак, людина відрізняється від інших тварин тим, що має розвинену свідомість та здатність до розумової діяльності, вміє використовувати різні інструменти та розробляти нові технології, має здатність до мовлення та взаємодії з іншими людьми.

Людина як істота соціальна потребує взаємодії з іншими людьми для задоволення своїх потреб, розвитку як особистості та знайомства з новими ідеями та культурами. Соціальне оточення допомагає людині знайомитися з новими ідеями та культурами, а також розвивати свої навички взаємодії та спілкування з іншими людьми. Без соціального оточення людина може почуватися самотньою, відчувати стрес та тривогу, а також не знайти сенсу у своєму житті.

2. Як ви розумієте вислів німецького філолога Віль-гельма Гумбольдта “Для людини немає нічого цікавішого в світі, ніж люди»?

Цей вислів відображає важливість соціальної взаємодії для людини. Люди є складними індивідуумами, які мають здатність до розумової діяльності та свідомого сприйняття світу навколо. Проте, без взаємодії з іншими людьми, багато з цих здібностей можуть залишитися незадіяними. Людська спільнота надає можливості для розвитку, навчання та знайомства з іншими культурами та ідеями. Таким чином, людина може знайти сенс і задоволення у своєму житті, завдяки соціальній взаємодії з іншими людьми.

3. Перейдіть за QR-кодом або посиланням і прочитайте вірш Надії Красоткіної «Всі люди різні». Яку ідею заклала авторка у вірш? За бажання напишіть коротке есе (8-10 речень) на цю тему. Поміркуйте, чи можна вважати, що вірш написаний про людину як індивіда?

Вірш Надії Красоткіної «Всі люди різні» є глибоким відображенням ідеї, що кожна людина нашого світу унікальна та неповторна. Авторка надає приклади різноманітних характерів та рис, які знаходяться в кожній людині, і які відрізняють її від інших. Ці особливості роблять кожну людину значущою та важливою для світу.

Авторка зазначає, що якби не було цих особливостей, світ був би менш цікавим та нудним. Вірш не стосується лише індивідуальності людини, оскільки він відображає погляд на те, що кожна людина є часткою більшої цілі – спільноти, де кожен має своє місце та внесок.

Отже, вірш Надії Красоткіної «Всі люди різні» є нагадуванням про те, що кожна людина є цінною та важливою саме тому, що вона є унікальною та неповторною. Це додає багатства та різноманітності до нашого світу, і ми повинні відзначати та поважати цю різноманітність.

4. Скориставшись матеріалами уроку, доповніть інфографіку.

Людина як соціальна істота

  • Людина є частиною соціальної спільноти.
  • Спілкування з іншими людьми допомагає задовольнити потреби та розвиватися як особистість.
  • Соціальне оточення допомагає знайомитися з новими ідеями та культурами.
  • Крім індивідуальності, людина має бути здатною до співпраці та взаємодії з іншими людьми.
  • Без соціального оточення людина може почуватися самотньою, відчувати стрес та тривогу, а також не знайти сенсу у своєму житті.

Інфографіка про соціальну взаємодію

  • Людина взаємодіє з іншими людьми кожен день.
  • Соціальна взаємодія може бути позитивною або негативною.
  • Позитивна взаємодія може допомогти знайти нових друзів, розвивати навички та вчинки, та створювати позитивні спогади.
  • Негативна взаємодія може спричинити конфлікти, проблеми зі здоров’ям та низьку самооцінку.
  • Людина може бути частиною різних соціальних груп, таких як родина, друзі, колеги тощо.

5. Розгляньте малюнок. Який зміст у нього закладено? Напишіть коротке есе (8-10 речень) на тему «Людина — невід’ємна частина суспільства».

Малюнок демонструє важливість соціальної підтримки та взаємодії для людини як частини суспільства. Людина, яка падає, представляє собою людину у кризовій ситуації, яка потребує допомоги. Інша людина, яка допомагає, представляє соціальне оточення, яке може надати підтримку та допомогу в складних ситуаціях. Малюнок відображає важливість взаємодії та співпраці між людьми, що є необхідною умовою для успішного функціонування суспільства. Кожна людина має своє місце та значення в суспільстві, і ми повинні прагнути допомагати один одному в складних ситуаціях. Таким чином, людина є невід’ємною частиною суспільства, і ми повинні прагнути створити сприятливі умови для розвитку та підтримки кожної людини.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *