§66. Гендер. Шовінізм. Расизм. Дискримінація. Толерантність

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – Україна і світ 6 клас Щупак

Що таке демократія? Як держава захищає демократичні права громадян? У чому виявляється багатоманітність культури?

Демократія – це політичний устрій, за якого влада належить народові. Головні ознаки демократії:

  • Народ є джерелом влади та може обирати й контролювати органи влади. Вибори мають бути чесними й прозорими.
  • Гарантуються основні права і свободи громадян – свобода слова, зібрань, об’єднань тощо.
  • Влада поділяється на законодавчу, виконавчу та судову. Жодна гілка влади не має бути надто сильною.
  • Дотримуються принципи верховенства права та рівності всіх перед законом.

Держава захищає демократичні права громадян таким чином:

  • Приймає та гарантує Конституцію і закони, що закріплюють права і свободи.
  • Створює незалежну судову систему для захисту прав.
  • Забезпечує проведення чесних виборів.
  • Захищає свободу слова, зібрань, об’єднань тощо.
  • Карає за порушення прав і свобод громадян.

Багатоманітність культури в демократичній державі виявляється в тому, що:

  • Поважаються культурні відмінності різних груп населення.
  • Гарантується свобода віросповідання.
  • Захищаються права національних меншин.
  • Існує розмаїття думок, поглядів, стилів життя.
  • Відсутня одна державна ідеологія чи релігія.

Ось таким чином демократична держава забезпечує захист прав і свобод громадян та багатоманітність культури.

Діємо: практичні завдання.

Розгляньте подану графічну інформацію. Поміркуйте, як проявляється гендер. Які риси можна вважати визначальними? Про що це може свідчити?

На зображенні ми бачимо ряд фігур, які символізують людей різних гендерів. Кольори та форми фігур різноманітні, що може вказувати на різноманіття гендерних ідентичностей. Наприклад, деякі фігури мають форму, яка традиційно асоціюється з чоловіками (прямокутна форма), а інші – з жінками (форма з вигинами).

Визначальними рисами тут є форма та колір фігур, які можуть символізувати різні гендерні ролі та ідентичності. Наприклад, блакитний колір часто асоціюється з чоловічим гендером, а жовтий – з жіночим, але тут ми бачимо, що кольори не прив’язані до конкретних форм, що може вказувати на відхід від традиційних гендерних стереотипів.

Це зображення може свідчити про прийняття гендерної різноманітності та важливість інклюзивності в суспільстві. Воно також може вказувати на те, що гендер – це не лише біологічна характеристика, а й соціальна конструкція, яка може бути різною та змінюватися.

Діємо: практичні завдання

Доберіть до кожної групи кульок по одному прикладу якостей, що відображають фемінність і маскулінність

На зображенні видно два ряди кульок: верхній ряд червоного кольору, а нижній — синього. Часто червоний колір асоціюють з енергією та силою, а синій — зі спокоєм та стабільністю. Ці кольори іноді використовують для символізації фемінності та маскулінності, хоча такі стереотипи є застарілими й не завжди відображають реальність.

Якщо ми приймемо ці кольори за символи, то можемо дати такі приклади:

Маскулінність (сині кульки):

  • Сила
  • Впевненість
  • Сміливість
  • Незалежність
  • Лідерство

Фемінність (червоні кульки):

  • Емпатія
  • Турбота
  • Чутливість
  • Граціозність
  • Співчуття

Але пам’ятайте, що ці якості можуть бути притаманні як жінкам, так і чоловікам, і не слід обмежувати людей стереотипами.

Діємо: практичні завдання

Ознайомтеся з уривком потужної промови Мартіна Лютера Кінга у 1963 р. Поміркуйте, що сприяло зміні поглядів суспільства на питання расової дискримінації у США.

Ось кілька чинників, які, на мою думку, сприяли зміні поглядів суспільства США на питання расової дискримінації після промови Мартіна Лютера Кінга у 1963 році:

  1. Сила і переконливість самої промови Мартіна Лютера Кінга. Він звертався безпосередньо до совісті людей, апелював до їхніх найкращих прагнень побудувати справедливе і рівноправне суспільство. Це справило велике враження.
  2. Зростання руху за громадянські права у 1960-х роках. Протести і демонстрації на підтримку рівності, очолювані Мартіном Лютером Кінгом та іншими лідерами, привертали увагу до проблеми дискримінації.
  3. Зміна поколінь. Молоде покоління 1960-х було більш сприйнятливим до ідей рівності і справедливості, ніж попередні покоління. Це допомогло змінити громадську думку.
  4. Рішення Верховного суду США, які підтверджували неконституційність расової сегрегації. Ці рішення зміцнили правові підстави боротьби за рівність.

Отже, поєднання морального авторитету Мартіна Лютера Кінга, активізації руху за громадянські права, зміни поколінь і правових рішень допомогло трансформувати погляди американського суспільства щодо расової дискримінації.

Діємо: практичні завдання

Розгляньте зображення. Доповніть «квітку толерантності» словами, які вважаєте необхідними. Обговоріть їх у групах

На зображенні ми бачимо групу з п’яти зебр, кожна з яких має різний вираз обличчя, і “квітку толерантності” з пелюстками, на яких написані такі слова: “терпимість”, “мудрість”, “чуйність”. У центрі квітки знаходиться серце з написом “толерантність”.

Щоб доповнити “квітку толерантності”, можна запропонувати такі слова:

  • Повага – важливо поважати інших незалежно від їхніх відмінностей.
  • Розуміння – намагатися зрозуміти точку зору інших, навіть якщо вона відрізняється від нашої.
  • Співчуття – виявляти співчуття до інших, ділитися їхніми переживаннями.
  • Рівність – визнавати, що всі люди мають рівні права і можливості.
  • Відкритість – бути відкритими до нових ідей і культур.

Ці слова можна обговорити у групах, розмірковуючи про те, як кожне з них впливає на створення толерантного суспільства і як ми можемо втілювати ці цінності у повсякденному житті.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Поясніть значення понять: «гендер», «шовінізм», «расизм», «дискримінація», «толерантність»

Значення цих понять наступні:

Гендер – це соціальна стать, тобто соціальні ролі, поведінка, діяльність і характерні ознаки, які суспільство приписує чоловікам і жінкам.

Шовінізм – це крайня форма націоналізму, що ґрунтується на приниженні інших націй та народів.

Расизм – ідеологія та політика, спрямовані на розпалювання расової ворожнечі, дискримінацію людей за расовою ознакою.

Дискримінація – обмеження або позбавлення прав певних груп населення (за статтю, віком, расою тощо) порівняно з іншими громадянами.

Толерантність – терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей, вірувань тощо.

Я сподіваюсь, що ці визначення допоможуть Вам краще зрозуміти значення цих важливих понять. Якщо у Вас виникнуть додаткові запитання, будь ласка, повідомте мене.

2. Укладіть у зошиті порівняльну таблицю, визначаючи характерні риси кожного з наведених вище понять. Назвіть спільні та відмінні ознаки

Ось порівняльна таблиця характерних рис цих понять:

ПоняттяХарактерні риси
ШовінізмКрайня форма націоналізму. Ґрунтується на приниженні інших націй та народів
РасизмІдеологія та політика. Розпалювання расової ворожнечі. Дискримінація за расовою ознакою
ДискримінаціяОбмеження або позбавлення прав певних груп населення. За ознаками: стать, вік, раса тощо

Відмінне:

  • Різні ідеологічні засади
  • Різні ознаки, за якими здійснюється дискримінація

Спільне:

  • Порушення прав людини
  • Приниження гідності певних груп населення

Ось таку порівняльну таблицю я можу запропонувати. Сподіваюся, вона допоможе краще зрозуміти сутність і відмінності цих понять.

3. Доберіть приклади толерантності у творах художньої літератури. Представте їх своїм однокласникам і однокласницям. Поясніть свій вибір

  1. “Мауглі” Редьярда Кіплінга – тварини з цього твору демонструють толерантне ставлення до хлопчика Мауглі, який виховувався у вовчій зграї. Вони приймають його таким, яким він є.
  2. “Ромео і Джульєтта” Вільяма Шекспіра – кохання Ромео і Джульєтти вище за умовності та ворожнечу між їхніми родинами. Це приклад толерантності до почуттів іншої людини.

4. Перейдіть за QR-кодом або посиланням і перегляньте анімаційний ролик про тендерні стереотипи та тендерні ролі від Тернопільского медіацентру (авторка Тетяна Тимчук). Дайте відповіді на запитання:

а) що таке тендерний стереотип?

Тендерний стереотип – це узагальнене та спрощене уявлення про риси та якості, притаманні чоловікам і жінкам.

б) які гендерні ролі зазвичай приписують чоловікам, а які — жінкам?

Гендерні ролі, які зазвичай приписують:

Чоловікам:

  • сильні
  • впевнені в собі
  • лідери
  • годувальники родини
  • не показують емоцій

Жінкам:

  • слабкі
  • емоційні
  • турботливі
  • відповідальні за домашнє господарство та догляд за дітьми

в) чому не можна слідувати тендерним стереотипам?

Не можна слідувати тендерним стереотипам, тому що:

  • Вони обмежують можливості людини розвиватися та реалізовувати свій потенціал.
  • Призводять до дискримінації за ознакою статі.
  • Заважають побудові рівних стосунків між чоловіками та жінками.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *