§29-30. Поліси. Велика грецька колонізація. Еллінізм

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Що вам відомо про значення понять «демократія», «політика», «колонія»? Де вам доводилось чути ці слова?

“Демократія” походить від грецьких слів “demos” (народ) та “kratos” (влада) і означає “влада народу”. Це система управління, де влада належить громадянам, які мають право голосу.

“Політика” відноситься до процесів управління та взаємодії в суспільстві, особливо щодо влади та уряду.

“Колонія” – це територія або населений пункт, що знаходиться під контролем іншої країни. Ці слова часто зустрічаються в контексті історії, політичної науки, соціології та географії.

“Республіка” – це форма уряду, де країна вважається “спільним добром” всіх її громадян. У республіці немає монарха, такого як король або імператор. Замість цього є обрані представники, які управляють країною від імені народу. Я почув про це слово, коли вивчав римську республіку в історії.

1. ГРЕЦЬКІ ПОЛІСИ — ПЕРШІ У СВІТІ ДЕМОКРАТИЧНІ ДЕРЖАВИ

Читаємо й розуміємо

Дізнайтеся з навчального тексту про розвиток створення та устрій держав-полісів у давній Греції та створіть за поданим шаблоном карту пам’яті «Давньогрецький поліс».

Поліс в Давній Греції був укріпленим містом-державою. Кожен поліс був незалежний і мав свою територію. Дорійці, які завоювали Грецію після падіння Мінойської цивілізації, створили поселення, що стали основою для полісів.

Особливості розвитку полісів:

  • Господарство: Дорійці робили залізні інструменти для аграрного розвитку.
  • Торгівля і ремесло: Вони активно розвивались з ростом господарства.
  • Писемність: Греки взяли абетку від фінікійців, додали нові літери, щоб записувати історію і знання.
  • Розмір: Поліси були різних розмірів, великі і малі.
  • Життя в полісах: Мешканці полісу захищали свої інтереси і землі. Кожен поліс мав свої закони.

Давні грецькі поліси були важливою частиною культури і історії Греції. Вони були незалежними містами-державами з своєю територією і управлінням.

Віртуальна екскурсія

Опишіть грецький поліс з допомогою маркерів-підказок. Значення невідомих вам понять — підписів на малюнку дізнайтеся з додаткових джерел (словники, інтернет-довідник).

Грецький поліс був унікальною формою політичної організації в давній Греції. Це було невелике, самоврядне міське державне утворення, зазвичай включаючи його оточуючу територію. Він містив місто, поля для сільського господарства і часто морський порт. Основні елементи грецького полісу включали агору (головний громадський простір, де проходили політичні збори), акрополь (захищений пагорб, де знаходилися головні релігійні будівлі) і стіни для захисту.

Поліс був основою суспільного і політичного життя в давній Греції. Він був відкритим для всіх громадян, які мали право голосу на зборах і могли брати участь у вирішенні важливих питань, що стосувалися полісу. Це було місце, де громадяни обговорювали закони, вирішували конфлікти і планували війни.

Поліси були також центрами культури і освіти. Вони були місцем для вивчення філософії, математики, літератури і науки. Вони були домівкою для багатьох великих філософів, письменників і вчених, включаючи Сократа, Платона, Аристотеля, Гомера і Архімеда.

Агора була центральною частиною полісу, місцем для зборів, торгівлі і соціального взаємодійства. Зазвичай вона була відкритим простором, оточеним громадськими будівлями.

Акрополь був іншою важливою частиною полісу. Це був високий пагорб, на вершині якого знаходилися важливі релігійні і громадські будівлі. Акрополь був також місцем для захисту в часи війни.

Стіни полісу були важливою частиною його оборони. Вони оточували місто, захищаючи його від ворожих нападів. Деякі поліси, такі як Афіни, мали великі і міцні стіни, які були важко взяти штурмом.

Всі ці елементи разом формували унікальну структуру грецького полісу, яка була відображенням його демократичних ідеалів, культурного багатства і воєнної міці.

2. ВЕЛИКА ГРЕЦЬКА КОЛОНІЗАЦІЯ

Читаємо й розуміємо

1. За допомогою карти на с. 137 та навчального тексту створіть за наданим шаблоном карту пам’яті «Велика грецька колонізація»

Карта пам’яті “Велика грецька колонізація”

  1. Період: 8-6 століття до н.е.
  2. Причини колонізації: зростання населення, економічні потреби, політичні конфлікти.
  3. Основні напрямки колонізації: береги Середземного та Чорного морів.
  4. Значення колонізації: розширення грецької культури, торгівлі, збагачення метрополій.
  5. Наслідки: зміцнення впливу Греції на Середземномор’я, розвиток грецької культури та науки.

2. Визначте, як історія Великої грецької колонізації пов’язана з історією українських земель

Велика грецька колонізація мала важливий вплив на історію українських земель. Грецькі колоністи заснували на півдні сучасної України ряд міст-колоній, зокрема Ольвію, Херсонес Таврійський, Тіру та інші. Ці міста стали важливими центрами торгівлі, культури та науки. Вони сприяли розвитку контактів між давніми греками та місцевими скіфськими та сарматськими племенами, що проживали на території сучасної України. Крім того, вони вплинули на розвиток місцевої культури та економіки через обмін виробами, ідеями та технологіями. Таким чином, Велика грецька колонізація значною мірою сприяла формуванню історичного та культурного ландшафту українських земель.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

1. Самооцінювання

Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Поліси. Велика грецька колонізація. Еллінізм». Дайте відповіді на запитання.

Які етапи розвитку пройшла давньогрецька цивілізація?

  • Епоха Міноїської цивілізації (близько 2000-1450 рр. до н.е.): Цей період характеризується розвитком культури на острові Крит. Міноанці побудували величні палаци, такі як у Кноссі, і мали розвинуту морську торгівлю.
  • Епоха ахейських держав (близько 1600-1100 рр. до н.е.): Ахейці домінували на Пелопоннесі та інших частинах Греції. Їхні палаци у Мікенах і Тірінфі свідчать про високий рівень культури.
  • Темні віки (близько 1100-800 рр. до н.е.): Після занепаду ахейських держав настала період затухання культури. Про цей час мало відомостей.
  • Архаїчний період (близько 800-500 рр. до н.е.): У цей час відбувалося формування полісів, розвинулася грецька алфавіта, з’явилися перші літературні твори.
  • Класичний період (близько 500-336 рр. до н.е.): Це золотий вік давньогрецької культури, особливо в Афінах. Розвивалася демократія, наука, філософія, мистецтво. Відбулася також Перська війна.
  • Елліністичний період (близько 336-30 рр. до н.е.): Після завоювань Олександра Великого грецька культура поширилася на величезні території, синтезуючись з іншими культурами.

Чим держави-поліси вирізнялися з-поміж інших держав того часу?

Держави-поліси були характерними для Давньої Греції і відрізнялися від інших держав того часу наступними особливостями:

  • Масштаб: Поліс був невеликого розміру. Він представляв собою місто або місто з прилеглою територією, де проживали його громадяни.
  • Автономія: Кожен поліс був самостійною політичною одиницею з власним урядом та законами.
  • Громадянство: У полісах була чітко визначена категорія громадян, які мали політичні права та обов’язки. Ці права, як правило, не надавалися іноземцям або рабам.
  • Агора: Це була головна площа кожного полісу, де проводилися політичні збори, торгівля та інші громадські події.
  • Демократія: Деякі поліси, особливо Афіни, розробили форму уряду, яка давала громадянам можливість участі в прийнятті рішень.
  • Конкуренція і суперництво: Через автономію полісів між ними часто виникали конфлікти та війни за ресурси або владу.

Як у Давній Греції був реалізований принцип свободи громадян держави?

В Давній Греції, свобода громадян була така:

  • Врядування: В демократіях, як-от Афіни, всі вільні громадяни могли взяти участь у громадських зборах (екклесії), де приймали важливі рішення.
  • Вираження думки: Громадяни могли говорити відкрито, обговорювати та критикувати урядовців без страху покарання.
  • Суди: Громадяни мали право на суд, де їх справу розглядали їхні рівні. Багато судових рішень були прийняті через жеребкування для справедливості.
  • Обмеження рабства: Навіть якщо рабство було поширене, вільні громадяни були захищені від становища раба через борги та інші причини.
  • Захист прав: Вільні громадяни могли захищати свої права та власність. Вони могли звертатися до суду, якщо їх права порушувалися.
  • Військова служба: Громадяни служили в армії, але також брали участь у прийнятті військових рішень.

Що сприяло поширенню політичних і культурних традицій Еллади у світі?

В давні часи Еллада (або Давня Греція) була джерелом багатьох важливих політичних та культурних інновацій. Ось кілька факторів, які сприяли розповсюдженню її традицій у світі:

  • Колонізація: Давні греки заснували колонії на берегах Середземного та Чорного морів. Ці нові міста поширювали грецьку культуру та традиції.
  • Торгівля: Грецькі торговці мандрували далеко за межі своєї батьківщини, поширюючи товари, мову та культуру Еллади.
  • Відкритість до обміну знаннями: Греки завжди цінували знання, освіту та філософію.
  • Завоювання Олександра Великого: Його завоювання охопили величезні території, від Греції до Індії.
  • Олімпійські ігри: Ці релігійні та спортивні свята, що проводилися кожні чотири роки, привертали увагу людей з різних частин світу до Еллади та її традицій.
  • Філософія та наука: Великі грецькі мислителі, такі як Сократ, Платон та Аристотель, стали основою для багатьох наукових та філософських досліджень у різних країнах.

ІІ. Обговоріть у групі

1. Історичний пінг-понг. Сформулюйте по два відкритих і закритих запитання за змістом параграфа та зіграйте з друзями в «Історичний пінг-понг» (обміняйтеся запитаннями).

Закриті запитання:

  1. Які основні етапи розвитку пройшла давньогрецька цивілізація?
  2. Які особливості відрізняли держави-поліси від інших держав того часу?

Відкриті запитання:

  1. Яким чином принцип свободи громадян був реалізований у Давній Греції?
  2. Які фактори сприяли поширенню політичних та культурних традицій Еллади у світі?

2. Використовуючи вже відомі вам події з історії стародавніх Сходу та Греції, складіть три задачі на лічбу часу (на визначення тривалості, віддаленості подій у часі, перетворення за схемою роки-століття) та запропонуйте їх розв’язати однокласникам/однокласницям

Задача 1: Перетворення за схемою роки-століття

Олександр Великий почав свої завоювання в 336 році до н.е. Яке століття це було?

Задача 2: Визначення тривалості

Перська війна відбулася у період з 499 до 449 року до н.е. Якою була тривалість цієї війни?

Задача 3: Віддаленість подій у часі

Якщо вважати, що сьогодні 2024 рік, скільки років минуло з моменту початку великої грецької колонізації, яка, за деякими даними, почалася у VIII столітті до н.е.?

Мислю творчо

Проведіть дослідження одного із грецьких полісів (для вибору скористайтеся картою) за планом. Дослідження оформлюйте у вигляді лепбуку або карти пам’яті.

Розглянемо на прикладі одного з найвідоміших полісів Давньої Греції – Афін.

Назва і розташування: Афіни, розташовані на південному сході Греції біля Серонічного заливу.

Час існування: Афіни існували ще з бронзового віку, але їх розквіт припадає на V-IV століття до н.е.

Заняття населення: Землеробство (особливо вирощування оливок і винограду), ремесло, торгівля, мореплавство.

Форма правління: Демократія. Громадяни Афін мали право голосу на народних зборах, де вирішувались важливі питання держави.

Видатні діячі:

  • Перикл — видатний державний діяч, який сприяв розквіту демократії.
  • Сократ, Платон, Аристотель – великі філософи.
  • Фемістокл – військовий лідер.

Союзники і вороги: Союзники: багато міст-держав у рамках Афінського морського союзу. Вороги: Спарта (особливо під час Пелопоннеської війни), Перська імперія.

Цікаві факти:

  • Афіни – колиска демократії.
  • Акрополь Афін – це стародавня фортеця і релігійний центр, де розташований знаменитий храм Парфенон.
  • В Афінах була створена перша відома демократична конституція.

Давньогрецька абетка – історичне джерело.

Розглянемо давньогрецьку абетку на чорнофігурному кіліксі як історичне джерело.

Опис пам’ятки: Чорнофігурний кілікс – це керамічна посудина для пиття, яка була поширена в Давній Греції. Назва ’’чорнофігурний” вказує на техніку розпису, де фігури зображалися чорним колером на червоному фоні посуду. На цьому кіліксі зображена давньогрецька абетка.

Історичне значення: Писемність: Абетка свідчить про важливість писемності в давньогрецькому суспільстві. Зображення абетки на посудині для пиття може свідчити про її розповсюдженість і популярність знань серед греків.

Техніка розпису:

Чорнофігурна техніка є характерною для давньогрецької кераміки VI-V століття до н.е. Це дозволяє датувати пам’ятку і дізнатися про культурні особливості того часу.

Повсякденне життя:

Посудини для пиття використовувались у повсякденному житті, але також могли бути предметами розкоші, подарунками або навіть нагородами на змаганнях.

Питання, що виникають:

Чому саме абетка була зображена на кіліксі? Чи мала вона особливе значення для власника?

Які ще сюжети були популярними на чорнофігурних кіліксах?

Хто виготовляв такі посудини, і яке місце вони займали у давньогрецькому суспільстві? Ця пам’ятка – цінне історичне джерело, яке дозволяє дізнатися багато про культуру, техніку та писемність Давньої Греції.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *