§36. Постіндустріальна економіка

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – Україна і світ 6 клас Щупак

Проаналізуйте твердження Деніела Белла: «Рушійною силою в доіндустріальному суспільстві були ноги, в індустріальному — руки, а в постіндустріальному — голова…»

Як ви розумієте вислів американського соціолога і публіциста?

  1. Доіндустріальне суспільство – треба було ходити та орати землю. Тому головне – ноги.
  2. Індустріальне суспільство – потрібно було працювати на фабриках і заводах. Важливі руки робітників.
  3. Постіндустріальне суспільство – економіка базується на інформації та знаннях. Тому найважливіший ресурс – розум людини, її мозок.

Отже, на різних етапах розвитку суспільства домінували різні “рушійні сили”: спочатку ноги, потім руки, зараз – голова.

Тобто Деніел Белл показав, як змінювалися пріоритети: від фізичної праці до інтелектуальної.

Визначте, як постіндустріальна економіка пов’язана із потребами та можливостями дітей.

Постіндустріальна економіка тісно пов’язана з потребами та можливостями дітей, оскільки:

  1. Вона потребує висококваліфікованих кадрів, здатних до інновацій, творчості та креативності. Тому освіта і розвиток дітей є ключовими для забезпечення майбутнього економічного зростання.
  2. Технології, що розвиваються в рамках постіндустріальної економіки, покращують якість життя і відкривають нові освітні можливості для дітей (дистанційне навчання, електронні підручники, ігрове навчання на базі IT тощо).
  3. Перехід до економіки знань сприяє появі нових спеціальностей і професій, пов’язаних з IT, наукою, інженерією. Це нові можливості для самореалізації дітей в майбутньому.

Наприклад, розробка електронних ігор і навчальних програм вимагає високої креативності й може бути цікавою та високооплачуваною професією.

Поміркуйте, який потенціал треба розвивати сучасній Україні, щоб перейти до постіндустріального рівня економічного розвитку. Створіть власний чек-лист із пропозиціями.

Для переходу України до постіндустріального рівня я б запропонував:

  • Реформувати систему освіти в бік розвитку креативності та інноваційності
  • Стимулювати вивчення точних наук і цифрових технологій
  • Підтримувати наукові дослідження і стартапи
  • Розвивати ІТ-сектор
  • Покращити інвестиційний клімат
  • Боротися з корупцією
  • Підвищувати якість державного управління

Діємо: практичні завдання

Розгляньте інфографіку. Які перетворення, на думку Д. Белла, супроводжують перехід суспільства на постіндустріальну стадію розвитку? Чи є сьогодні економіка України постіндустріальною?

Згідно з теорією Деніела Белла, перехід до постіндустріального суспільства супроводжують такі ключові зміни:

  1. Поява нових галузей економіки та професій, пов’язаних з інформацією, знаннями, наданням послуг (програмування, консалтинг, освіта тощо).
  2. Зміна ролі жінок у суспільстві – підвищення рівня їх освіти, професійна самореалізація, рух за рівноправність.
  3. Перехід від виробництва товарів до виробництва послуг. Зростання сфери послуг у структурі економіки.
  4. Пріоритет в отриманні нових знань, інновацій та безперервного навчання впродовж життя.
  5. Комп’ютеризація і цифровізація всіх сфер життя.

На мою думку, Україна поки що перебуває на індустріальній стадії розвитку. Але є всі передумови для поступового руху до постіндустріального суспільства за умови проведення відповідних економічних і соціальних реформ.

Поміркуймо!

Роздивіться зображення з інтернет-мережі на тему «Постіндустріальне суспільство». Який зміст у них закладено? Які позитивні/негативні риси ви можете побачити у розвитку постіндустріального суспільства?

Розглянувши подані зображення, можна помітити такі основні ідеї та тенденції, пов’язані з розвитком постіндустріального суспільства:

Позитивні риси:

  • Автоматизація рутинних процесів, роботизація
  • Розвиток інформаційних технологій
  • Доступ до знань та освіти онлайн
  • Гнучкі умови та режими праці
  • Творчі професії та стартапи

Негативні риси:

  • Зростання безробіття через автоматизацію
  • Послаблення соціальних зв’язків
  • Зростання нерівності між багатими й бідними
  • Посилення стресу та перевтоми через роботу онлайн
  • Загрози кібербезпеці

Отже, перехід до постіндустріалізму має як певні переваги з точки зору гнучкості, інновацій, доступу до інформації, так і потенційні загрози, які потрібно враховувати та мінімізувати за допомогою продуманої державної політики.

Діємо: практичні завдання

Об’єднайтеся в групи й опрацюйте інфографіки. Порівняйте економіку аграрного, індустріального і постіндустріального суспільств. На основі матеріалів інфографіки визначте спільні та відмінні риси.

Ось порівняльна таблиця економіки аграрного, індустріального та постіндустріального суспільств:

КритерійАграрнеІндустріальнеПостіндустріальне
Домінуюча сфераСільське господарствоПромислове виробництвоСфера послуг
Ключова галузьЗемлеробствоВажка промисловістьIT, інформаційні технології
Провідний секторПервинний (сировина)Вторинний (переробка)Третинний (послуги)
Базовий ресурсЗемляКапіталЗнання, інформація
ТехнологіїРучна працяМашинне виробництвоКомп’ютеризація, автоматизація
Основна професіяСелянин, рільникРобітник, інженерПрограміст, юрист, менеджер

Отже, спільним є те, що в кожному суспільстві є домінуючі сектор і ресурс. А відмінності у видах діяльності, технологіях і професіях.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Поясніть значення понять «постіндустріальне суспільство» та «постіндустріальна економіка». Чим ці поняття схожі і як взаємопов’язані?

Постіндустріальне суспільство – це суспільство, в якому домінують сфери послуг, інформації, знань. Воно характеризується впровадженням новітніх технологій в усі сфери, підвищенням інноваційності та рівня освіти.

Постіндустріальна економіка – тип господарювання, за якого пріоритет надається не виробництву товарів, а наданню послуг, значну роль в якому відіграють інформація та знання.

Отже, ці поняття тісно взаємопов’язані. Постіндустріальна економіка є базою та матеріальною основою формування постіндустріального суспільства. Вона забезпечує технологічну трансформацію та інноваційний розвиток суспільства. А постіндустріальне суспільство сприяє подальшому прогресу економіки через розвиток людського капіталу, науки та освіти.

2. Розгляньте зображення. Який тип суспільства воно ілюструє? На які проблеми суспільного розвитку хотів звернути увагу автор зображення?

На мою думку, дане зображення ілюструє індустріальне суспільство. Про це свідчать фабричні труби, що символізують промислове виробництво.

Автор, імовірно, хотів звернути увагу на екологічні проблеми, пов’язані з індустріалізацією. Це підтверджує протиставлення забруднення довкілля (труби, що викидають дим) та природи (річка і зелені насадження).

Отже, на мій погляд, автор закликає замислитися над негативним впливом промисловості на навколишнє середовище, зокрема на якість повітря та водних ресурсів. Індустріалізація часто супроводжувалася екологічними проблемами, які потрібно вирішувати, поєднуючи технологічний прогрес з охороною природи.

3. Розгадайте кросворд навпаки. До кожного слова кросворда розробіть запитання.

Ось запитання до кожного слова з кросворда:

  1. Яка сфера діяльності пов’язана з виробництвом, розподілом та споживанням товарів і послуг? (Економіка)
  2. Сукупність підприємств, що виробляють знаряддя виробництва та предмети споживання? (Промисловість)
  3. Що використовується у виробничому процесі для створення продукції чи послуг? (Ресурс)
  4. Сукупність людей, об’єднаних історично зумовленими соціальними формами спільної життєдіяльності? (Суспільство)
  5. Підприємство, на якому виробництво здійснюється вручну або за допомогою примітивних знарядь праці? (Мануфактура)
  6. Процес створення матеріальних благ і послуг для задоволення потреб людей? (Виробництво)
  7. Гроші та майно, що приносять дохід власнику? (Капітал)

4. Укладіть перелік послуг і товарів, які користуються попитом серед покупців. Визначте категорії споживачів (суспільні групи, які висловлюють інтерес)

Перелік послуг і товарів:

  • Продукти харчування (продовольчі товари) – споживачі всі вікові групи
  • Одяг та взуття – молодь, дорослі
  • Побутова техніка – сім’ї
  • Послуги хімчистки, ремонту – дорослі
  • Медичні та освітні послуги – люди всіх вікових груп
  • Розважальні послуги (кіно, театри) – молодь, дорослі
  • Туристичні послуги – молодь, люди середнього віку

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *