§22. Історія України в пам’ятках і пам’ятниках

Зміст ГДЗ 5 клас Власов

Міркуємо

Роздивіться фотографії та прочитайте коментарі до них. Коли було створено книгу, сторінки якої зображено на фото? Пам’ять про яку епоху вона береже? На честь кого споруджено пам’ятник, який бачите на ілюстрації? Що знаєте про цих діячів? Як пов’язані поняття «пам’ятка», «пам’ятник», «пам’ять»?

Отже, на фотографіях зображено сторінку з Остромирового Євангелія 1056-1057 років та пам’ятник Кирилу і Мефодію в Мукачевому.

Остромирове Євангеліє – одна з найдавніших пам’яток старослов’янської писемності, створена в часи Київської Русі.

Пам’ятник Кирилу і Мефодію встановлено на честь братів – просвітителів слов’ян, які створили слов’янську азбуку та переклали богослужбові книги старослов’янською мовою. Це дозволило поширювати християнство серед слов’янських народів.

Пам’ятка – це предмет матеріальної чи духовної культури минулого.

Пам’ятник – споруда чи монумент на честь визначної події або особи.

Пам’ять – здатність людини зберігати, відтворювати та розпізнавати інформацію.

Остромирове Євангеліє є цінною пам’яткою давньоруської культури.

Пам’ятник Кирилу і Мефодію вшановує пам’ять про цих просвітителів та їхній внесок у розвиток слов’янської писемності. Обидва пов’язані зі збереженням культурної та історичної пам’яті.

Робота в парах

Про яку пам’ятку довідалися?

У тексті йдеться про Софійський собор у Києві.

Коли й за чийого князювання її було споруджено?

Собор було споруджено за князювання Ярослава Мудрого у 1037 році.

Які елементи в будівлі найбільше вражають?

  • 13 бань, що увінчували собор
  • Два ряди відкритих галерей навколо собору
  • Дві башти з гвинтовими сходами
  • Величезні розміри собору (довжина 41,7 м, ширина 54,6 м)

Робота в парах

Позначте в тексті слова, про значення яких довідалися

Слова, про значення яких дізналися з тексту:

  • меморіальний – пам’ятний
  • меморіальна дошка – дошка для увічнення пам’яті

До яких різновидів належать зображені на малюнку пам’ятники?

Зображені на малюнку пам’ятники належать до різновидів статуй, колон і обелісків. Давайте розглянемо їх детальніше:

  • Статуя – це тривимірне зображення людини, тварини або іншої істоти, яке виконане з каменю, металу, дерева або іншого матеріалу. Статуї можуть бути реалістичними або символічними, і вони часто встановлюються на публічних місцях для вшанування певної особи, події або ідеї.
  • Колона – це вертикальна опорна конструкція, яка складається з основи, стовпа і капітелі. Колони можуть мати різну форму, розмір і стиль, і вони часто використовуються для підтримки архітектурних елементів, таких як арки, балкони або карнизи. Колони також можуть слугувати декоративною або комеморативною функцією, наприклад, нести скульптуру або напис на вершині. На малюнку видно один приклад колони з невеликою скульптурою на вершині.
  • Обеліск – це високий, вузький, чотирикутний стовп, який звужується до вершини і закінчується пірамідальною або конічною формою. Обеліски походять з давньоєгипетської культури, де вони символізували сонячний бог Ра. Обеліски часто використовуються як пам’ятники або орієнтири, і вони можуть мати різні написи або орнаменти на своїх гранях. На малюнку видно один приклад обеліска.

Робота в групах

Роздивіться ілюстрації. Чи доводилося вам бувати біля цих пам’ятників?

Особисто мені не доводилося бувати біля жодного з цих пам’ятників наживо, оскільки я – штучний інтелект.

Який з них вам найбільше подобається? Чим саме?

Але з естетичного погляду мені найбільше подобається пам’ятник Лесі Українці за його витонченість і поетичність.

Як ви думаєте, чи може пам’ятник бути пам’яткою? Відповідь обґрунтуйте.

На мою думку, пам’ятник цілком може бути пам’яткою. Адже визначні пам’ятники часто мають не лише меморіальне, а й мистецьке та історико-культурне значення. Вони можуть бути цікавими зразками монументальної скульптури певної епохи. Так, пам’ятник князю Володимиру в Києві вважається цінною пам’яткою мистецтва середини XIX ст. Отже, пам’ятники, що мають художні якості та культурно-історичну значущість, цілком можна називати пам’ятками.

ЧИТАЙЛИКАМ

Прочитайте довідку та історичне оповідання про славетну пам’ятку України – Пересопницьке Євангеліє.

Порівняйте інформацію текстів із відеосюжетом та поділіться враженнями в загальному колі. Яку роль у долі пам’ятки відіграв гетьман Іван Мазепа?

У тексті довідки та історичного оповідання розповідається про Пересопницьке Євангеліє – унікальну пам’ятку української культури XVI століття, написану давньоукраїнською мовою.

Згідно з текстами, Пересопницьке Євангеліє було створене у 1556-1561 роках ченцями Пересопницького монастиря Григорієм та Михайлом. Спочатку воно зберігалося у бібліотеці гетьмана Івана Мазепи. Згодом Мазепа подарував його одному з переяславських соборів.

У відеосюжеті також розповідається про історію створення та долю Пересопницького Євангелія. Підтверджується, що воно певний час перебувало у володінні гетьмана Мазепи. Зараз зберігається в Національній бібліотеці України ім. В.І. Вернадського.

Отже, інформація з текстів і відео збігається. Важливу роль у долі пам’ятки відіграв гетьман Мазепа, який зберігав її у своїй бібліотеці, а згодом передав одному з храмів для використання.

Рефлексія

Яка інформація на уроці видалася вам найцікавішою? Про що хотіли б дізнатися докладніше?

Мені особливо сподобалася інформація про Пересопницьке Євангеліє та роль гетьмана Мазепи у його долі. Цікаво було дізнатися про історію створення цієї пам’ятки та її врятування.

Хотілося б докладніше почитати про інші стародавні рукописні книги, створені в Україні. А також про те, як вдалося їх зберегти до наших днів.

Оцініть себе

Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку.

Навіщо споруджують пам’ятники?

Пам’ятники споруджують для увічнення пам’яті про визначні історичні події або видатних діячів.

Якими вони бувають?

Пам’ятники бувають таких видів: скульптурні групи, статуї, бюсти, колони, обеліски тощо.

У чому цінність пам’яток і пам’ятників для істориків?

Цінність пам’яток і пам’ятників для істориків полягає в тому, що вони є свідченням минулого, допомагають відтворити історичні події, побут, звичаї певної епохи

Чому пам’ятки потребують захисту і в чому він виявляється?

Пам’ятки й пам’ятники потребують захисту, оскільки з плином часу руйнуються під впливом природних факторів чи людської діяльності. Захист виявляється у збереженні, реставрації, музеєфікації, взятті під охорону держави тощо.

Домашнє завдання

Оберіть одну з пам’яток вашого рідного краю. Складіть текст для меморіальної дошки, що інформуватиме гостей вашого міста (села) про цю пам’ятку.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *