§20. Історична пам’ять

Зміст ГДЗ 5 клас Власов

Міркуємо

Роздивіться ілюстрації. Які з них бережуть пам’ять про події з особистого життя окремих людей, а які – зі спільного минулого багатьох? Які події, на вашу думку, стають надбанням пам’яті багатьох людей? Чи можна пам’ятати про події, які відбулися набагато раніше, ніж нам випало жити?

У цих ілюстраціях показані різні види подій – особисті та суспільно значущі.

Святкування дня народження та сходження на Говерлу – це особисті події з життя конкретних людей. Вони залишаються у пам’яті передусім самих учасників та їхніх близьких.

Натомість святкування ювілеїв видатних діячів культури, таких як Тарас Шевченко та Іван Котляревський – це події зі спільного минулого багатьох українців. Пам’ять про такі події об’єднує людей навколо важливих постатей і сторінок історії.

Звичайно, можна пам’ятати і про події, що сталися задовго до нашого народження. Адже пам’ять передається від покоління до покоління через культуру, мистецтво, усні та писемні джерела. Згадуючи минуле, ми зберігаємо зв’язок між поколіннями.

Отже, особисті та суспільно важливі події по-різному закарбовуються в пам’яті. Але всі вони є частиною нашої історії та культурної спадщини.

Робота в парах

Ознайомтеся з тлумаченням слова «пам’ять». Поміркуйте, у якому значенні це слово вживають у словосполученні «історична пам’ять». Скориставшись схемою, сформулюйте визначення поняття «історична пам’ять».

У словосполученні «історична пам’ять» слово «пам’ять» вживається у другому значенні – як сукупність вражень про минуле, що зберігаються у свідомості. Тобто історична пам’ять – це сукупний обсяг збережених людьми знань про події минулого.

Використовуючи схему, можна сформулювати таке визначення поняття «історична пам’ять»:

Історична пам’ять – це сукупність історичних подій, явищ та персоналій минулого, що зберігаються в пам’яті поколінь і передаються від покоління до покоління за допомогою культурної спадщини, традицій, мистецтва тощо. Вона формує історичну свідомість суспільства і слугує засобом (символом, знаком тощо) національної ідентифікації.

Таким чином, історична пам’ять не лише зберігає знання про минуле, а й об’єднує людей довкола важливих подій, формує розуміння належності до певного народу чи спільноти.

Досліджуємо

Прочитайте подані нижче тексти та проаналізуйте їх у малих групах за планом: 1. Який твір процитовано? Він належить до фольклору чи є літературним твором? Хто його автор? 2. Пам’ять про яку історичну епоху (яких історичних діячів чи які події) береже цитований твір? 3. Якою постає зображена у творі історична епоха?

На підставі повідомлень груп, поміркуйте, які свідчення минулого залишають слід в історичній пам’яті народу. Яку роль у збереженні історичної пам’яті відіграє фольклор та літературні твори на історичні теми? Які літературні твори на історичну тематику читали?

Текст 1 – це українське народне прислів’я, яке належить до фольклору. Воно не має конкретного автора. Це прислів’я зберігає пам’ять про гетьманів часів козацтва в Україні – зокрема, про Богдана Хмельницького та Івана Виговського.

Текст 2 – уривок з української народної пісні, тобто теж належить до фольклору. Автора не вказано. У цій пісні йдеться про лихоліття в Україні за часів нападів ординців, коли людей забирали в полон і поневолювали. Згадуються також запорозькі козаки.

Текст 3 – уривок з поеми Тараса Шевченка “Іван Підкова”, написаної у 1839 році. Це літературний твір відомого українського поета. У цих рядках йдеться про героїчне минуле України за часів козацтва, про запорозьких козаків, які воювали за волю і славу. Згадуються високі могили, де поховані козаки. Це свідчення минулої героїчної доби.

Отже, як бачимо, фольклор та літературні твори відіграють важливу роль у збереженні історичної пам’яті народу. Вони передають свідчення про минулі епохи, видатних діячів, важливі події. Допомагають не забувати своє коріння.

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту.

Яким було ставлення влади Російської імперії та Австрійської (Австро-Угорської) монархії до українців у XIX столітті?

Відповідь: Ставлення було майже однаковим – українців не вважали за окремі народи, відмовляли в праві на власну історію та культуру, обмежували використання української мови.

Коли вийшла друком перша збірка віршів Тараса Шевченка «Кобзар» і чим вона була важливою?

Відповідь: Збірка вийшла 1840 року. Вона відкрила новий світ української поезії, відзначалася простотою, ясністю і поетичною досконалістю.

Чому вірші Шевченка були популярними й близькими українцям?

Відповідь: Тому що в них із небаченою доти силою лунав заклик до українців позбутися чужоземного гніту і здобути волю.

Читаємо

Виконайте завдання до тексту.

Робота в парах

Чи може урватися історична пам’ять? Як цьому запобігти? Якій меті слугує Національний музей «Меморіал жертв Голодомору»?

Історична пам’ять може урватися, якщо не докладати зусиль для її збереження. Щоб цього уникнути, потрібно:

  • Створювати музеї, меморіали, пам’ятники, присвячені трагічним подіям минулого
  • Проводити меморіальні заходи, акції, хвилини мовчання
  • Згадувати жертв та постраждалих у навчальних програмах, літературі, кіно
  • Досліджувати архіви, збирати свідчення очевидців
  • Передавати пам’ять від покоління до покоління

Мета Меморіалу жертв Голодомору – зберегти пам’ять про трагедію геноциду 1932-1933 років, вшанувати багатомільйонні жертви, не дати забутися цій страшній сторінці історії.

Робота в групах

Сформулюйте кілька настанов про те, як зберегти історичну пам’ять для нащадків.**

Ось кілька настанов для збереження історичної пам’яті:

  • Створюйте музеї, присвячені важливим історичним подіям і постатям
  • Встановлюйте пам’ятники та меморіальні дошки на честь історичних подій та людей
  • Проводьте тематичні уроки та екскурсії для дітей і молоді
  • Збирайте і публікуйте спогади очевидців історичних подій
  • Знімайте документальні фільми, присвячені важливим сторінкам минулого
  • Вшановуйте пам’ятні дати, пов’язані з історичними подіями
  • Переказуйте історію своїм нащадкам, не давайте їй забутися

ПІЗНАЙКАМ

Ознайомтеся з офіційним вебсайтом Українського інституту національної пам’яті. Підготуйте коротке повідомлення про діяльність цієї установи, зокрема про її роль у формуванні та культурі історичної пам’яті

Український інститут національної пам’яті є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам’яті українського народу.

Основні завдання Інституту: дослідження історії українського державотворення; увічнення пам’яті учасників визвольних змагань, жертв Голодоморів, репресій тоталітарного режиму; популяризація історії України; подолання історичних міфів.

Інститут організовує дослідження Голодоморів та репресій в Україні, створює архіви та бази даних про репресованих осіб. Також сприяє вшануванню пам’яті жертв шляхом облаштування місць поховань, спорудження пам’ятників.

Отже, Інститут відповідає за формування історичної пам’яті українців та поширення правдивої інформації про минуле України.

Рефлексія

Що вразило вас у матеріалах уроку? Оберіть одне з запитань та, скориставшись уявним мікрофоном, дайте на нього відповідь: 1. Навіщо потрібна історична пам’ять? 2. Чи стосується питання історичної пам’яті особисто вас? 3. Чи можна берегти історичну пам’ять у повсякденні і як це робити?

Особисто мене вразило питання про те, навіщо потрібна історична пам’ять.

Я вважаю, що історична пам’ять дуже важлива для кожної людини і для кожного народу. Адже без минулого немає майбутнього. Історична пам’ять допомагає нам зрозуміти, звідки ми прийшли, хто ми є, як формувалася наша ідентичність.

Знаючи своє минуле – як героїчні, так і трагічні сторінки історії – ми можемо уникнути помилок предків, віддати шану героям, вшанувати пам’ять жертв. Без цієї пам’яті ми втрачаємо зв’язок поколінь, втрачаємо розуміння себе.

Тому дуже важливо зберігати й передавати цю пам’ять – через освіту, музеї, пам’ятники, книги, фільми. І кожен з нас може робити свій внесок у цю справу.

Оцініть себе

Що називають історичною пам’яттю? Що живить історичну пам’ять? Як берегти історичну пам’ять? Як пов’язані наука історія та історична нам’ято?

Історична пам’ять – це сукупність уявлень суспільства про своє минуле, що передається з покоління в покоління.

Історичну пам’ять живлять:

  • Історичні дослідження вчених
  • Художні твори на історичну тематику
  • Музеї, пам’ятники, меморіали
  • Усні перекази, сімейні історії
  • Державна політика пам’яті
  • ЗМІ

Щоб берегти історичну пам’ять, потрібно:

  • Вивчати і викладати правдиву історію
  • Створювати і зберігати історичні пам’ятки
  • Проводити меморіальні заходи
  • Знімати документальні фільми
  • Збирати спогади очевидців подій
  • Передавати історії нащадкам

Історична наука вивчає та аналізує минуле, формуючи документальну основу історичної пам’яті. А історична пам’ять ґрунтується на цих дослідженнях, але також містить емоційно-ціннісне ставлення до минулого. Тому вони тісно пов’язані.

Що означають вислови коротка пам’ять, викинути з пам’яті, на дні пам’яті, пам’ять серця, перебирати в пам’яті, врізатися у пам’ять, зберігати в пам’яті? Які з них можна вживати стосовно історичної пам’яті?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *