§1. Вступ – 7 клас Історія України Хлібовська

Зміст ГДЗ Історія України 7 клас Хлібовська

Разом із Кліо розв’яжіть ребус. Чи знайоме вам розшифроване поняття? Висловіть припущення, як це поняття пов’язане із темою уроку. Наприкінці уроку перевірте правильність свого припущення.

Так, це поняття мені знайоме. Середньовіччя – це історична епоха, що тривала в Європі приблизно з 5 до 15 століття.

1. Періодизація доби Середньовіччя

1. Які хронологічні межі охоплює історія середніх віків?

Історія середніх віків охоплює період з другої половини V століття до кінця XV століття – приблизно з 476 року до 1492 року.

2. Визначте основні риси розвитку людності в ранньому Середньовіччі

Основні риси розвитку людності в ранньому Середньовіччі:

  • Формування держав на теренах Західної Європи, Скандинавії, землях слов’янських і германських племен
  • Визначальна роль релігії та церкви в житті суспільства
  • Утворення на території сучасної України племінних князівств і союзів

3. Які процеси відбувалися в періоди зрілого та пізнього Середньовіччя?

У період зрілого Середньовіччя (X-XIII ст.) відбулося:

  • Швидке зростання чисельності населення
  • Пожвавлення господарської діяльності
  • Поява міст
  • Формування середньовічного суспільства та культури
  • Пік могутності Київської Русі

В добу пізнього Середньовіччя (XIV-XV ст.):

  • Виникнення ринкових відносин
  • Розвиток міст, надання деяким з них самоврядування
  • Поява ідей гуманізму
  • Розвиток науки й культури
  • Поступове захоплення українських земель сусідніми державами

Барвограй ідей

Кліо вважає, що монети є цінним історичним джерелом. Чи згодні ви з Кліо? Свою відповідь обґрунтуйте. Розгляньте монети. На одній зображено Ромула Августа, останнього імператора Західної Римської імперії. На іншій викарбувано першовідкривача Америки Христофора Колумба. Поміркуйте, що поєднує ці монети

Так, я погоджуюсь з Кліо, що монети є цінним історичним джерелом. Це пов’язано з кількома чинниками:

  1. Монети відображають економічний розвиток суспільства. За ними можна простежити поширення грошового обігу, торгівлі, податків.
  2. На монетах часто зображували правителів. Це дає уявлення про політичну історію, зміну династій і режимів.
  3. Монети несуть відбиток культури та ідеології свого часу. За їхнім оформленням можна судити про поширені символи, стилі, цінності.

Отже, аналізуючи монети Ромула Августа і Христофора Колумба, я бачу, що вони репрезентують початок і кінець епохи Середньовіччя. Ромул Август символізує падіння Західної Римської імперії у 476 році, а Колумб – Великі географічні відкриття наприкінці 15 століття. Отже, ці монети “обрамляють” всю епоху Середньовіччя з обох боків.

2. Джерела з історії середніх віків

1. Що відносять до речових історичних джерел?

До речових історичних джерел Середньовіччя відносять: знаряддя праці, зброю, предмети домашнього вжитку, монети, твори мистецтва.

2. Про що розповідають писемні джерела?

Писемні джерела (літописи, законодавчі акти, документи канцелярій тощо) розповідають про створення держав, християнізацію, військову справу, майнове та суспільне становище різних верств населення.

3. Яку інформацію про життя середньовічних людей можна довідатися з історичних і літературних творів?

З історичних і літературних творів Середньовіччя ми дізнаємось про різні події того часу, пояснення їх причин, а також про духовний світ середньовічної людини – її цінності, світогляд, уявлення про життя.

Барвограй ідей

Разом із Кліо визначте, до яких видів історичних джерел належать зображені артефакти.

1, 2, 4 – речові історичні джерела

3, 5 – писемні джерела

3. Велике розселення слов’ян

1. Яке явище назване Великим переселенням народів?

Великим переселенням народів називають масове переміщення племен територією Європи у IV-VII століттях.

2. Коли відбулося Велике розселення слов’ян? Які території активно освоювали слов’яни?

Велике розселення слов’ян відбулось у V-VII століттях. Слов’яни активно освоювали території Східної, Південної та Центральної Європи.

3. На які групи поділялися слов’яни?

В результаті Великого розселення сформувалися три великі групи слов’ян:

  • Східні слов’яни (предки українців, росіян, білорусів)
  • Західні слов’яни (поляки, чехи, словаки та інші)
  • Південні слов’яни (болгари, серби, хорвати та інші)

Барвограй ідей

Кліо переконана, що “для вивчення минулого стане в пригоді історична карта. Тож розгляньте картосхему «Велике розселення слов’ян». Працюючи в парах, дайте відповіді на запитання.

1. Яка територія була прабатьківщиною слов’ян?

Прабатьківщиною слов’ян була територія між Дніпром та Карпатами.

2. Хто зі слов’ян мешкав на теренах сучасної України: західні, південні чи східні слов’яни?

На теренах сучасної України у процесі розселення оселилися східні слов’яни.

3. До узбережжя якого моря дійшли західні слов’яни, а до якого моря — південні?

Західні слов’яни дійшли до Балтійського моря, а південні – до Адріатичного та Егейського морів.

4. Додатково попрацюйте з картою сучасної Європи. З’ясуйте, які держави зараз існують на території, заселеній західними, південними й східними слов’янами.

Держави, розташовані на території, заселеній східними слов’янами:

  • Україна
  • Росія
  • Білорусь

Держави, розташовані на території, заселеній західними слов’янами:

  • Польща
  • Чехія
  • Словаччина
  • Лужиця – регіон у Центральній Європі, де здавна живе невеликий західнослов’янський народ лужицькі серби (сорби). Сьогодні це територія німецьких земель Саксонія та Бранденбург, а також Нижньої Сілезії в Польщі.

Держави, розташовані на території, заселеній південними слов’янами:

  • Болгарія
  • Сербія
  • Хорватія
  • Словенія
  • Північна Македонія
  • Чорногорія
  • Боснія і Герцеговина

Галявина творчості

Фантазерка Кліо пропонує створити ілюстровану лінію часу. Накресліть лінію часу в зошиті. Позначте на ній: а) межі історії середніх віків; б) три періоди середньовіччя. Проілюструйте кожен період малюнком.

межі історії середніх віків; три періоди середньовіччя

Король на троні, оточений лицарями – раннє середньовіччя

Король на троні, оточений лицарями - раннє середньовіччя

Готичний собор – зріле середньовіччя

Готичний собор - зріле середньовіччя

Корабель, що пливе до нового світу – пізнє

Корабель, що пливе до нового світу - пізнє

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *