На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
Як закодована у хмаринці історична подія вплинула на розвиток Давньої Греції? Пригадайте за матеріалом на с. 138, який період історії Давньої Греції називають еллінізмом. Коли він розпочався?
Хмаринка стосується Персько-грецьких війн. Леонід був королем Спарти й героєм битви при Фермопілах, де він з невеликою армією греків протистояв величезній армії персів під командуванням короля Дарія.
Саламін – це місце битви між флотами Греції і Персії, де греки здобули перемогу.
Марафон – ще одне значуще місце, де афінці перемогли персів.
Ці перемоги не тільки зупинили експансію Перської імперії в Грецію, але й збільшили самовідчуття греків, допомогли консолідувати поліси та надали поштовх для культурного і наукового розквіту, що іменується ”Золотим віком” Афін.
Еллінізм: Це період у історії Давньої Греції, який тривав від смерті Олександра Великого у 323 р. до н. е. до заснування Римської імперії в 31 р. до н. е. Під час еллінізму грецька культура поширилася по великій частині відомого світу, включаючи Єгипет, Персію, Індію та інші регіони, завдяки завоюванням Олександра Великого.
Пізнавально й цікаво
1. Уважно прочитайте на с. 159 висловлювання Александра та поміркуйте, що він мав на увазі
Висловлювання Александра показує, що він дуже поважав свої навчальні роки та свого вчителя Арістотеля. Він цінував знання та мудрість, які отримав від Арістотеля, і вважав, що це дало йому можливість жити гідно. Щодо його батька, Александр відчував, що Філіп II завойовував так багато, що їм, як молодому принцу, залишалося мало можливостей для власних досягнень.
2. Якими рисами характеру, на вашу думку, володів Александр?
Александр мав різні риси характеру: він був амбітний, освічений (завдяки навчанню в Арістотеля), допитливий і мав величезне бажання слави та визнання. Він також був незадоволений тим, що його батько може залишити йому мало можливостей для завоювань, що свідчить про його конкурентну природу і бажання перевершити досягнення свого батька.
3. Про яке майбутнє мріяв Александр?
Александр мріяв про створення великої імперії, яка об’єднала б різні народи під одним управлінням. Він хотів перевершити свого батька і залишити свій слід в історії як один з найвеличніших завойовників світу. Також він мріяв про поширення грецької культури, знань і цінностей по всьому світу.
Діємо: практичні завдання
Працюючи з текстом підручника та картою на с. 161, складіть хронологічну таблицю «Завоювання Александра Македонського».
334 р. до н. е. | Початок військового походу Александра проти Персії. Перемога над персами на р. Гранік. |
---|---|
333 р. до н. е. | Розпочався великий Східний похід Александра. |
331 р. до н. е. | Македонці завдали вирішальної поразки війську Дарія III при Гавгамелах. |
327 р. до н. е. | Початок походу Александра на Індію. |
325 р. до н. е. | Закінчення походу на Індію в Вавилоні. Александр створив величезну імперію. |
323 р. до н. е. і | Смерть Александра Македонського від малярії. Розпад імперГі* на окремі елліністичні держави. |
Поміркуймо!
Ознайомтеся з висловлюваннями Александра Македонського. Поміркуйте, на якому етапі життя він міг це сказати. Про які риси характеру Александра свідчать висловлювання?
“Якщо б я не був Александром, я хотів би бути Діогеном.”
Етап життя: Це висловлювання міг би сказати Александр у період своєї молодості або під час свого великого панування. Діоген був відомим циніком, який відкидав розкіші і жив простим життям. Це висловлювання свідчить про захоплення Александра філософією та можливе бажання надати перевагу простому життю.
Риси характеру: Роздуми, самовідданість, відкритість до нових ідей, повага до мудрості.
“Не можуть існувати два Сонця на небі та два владики на Землі.”
Етап життя: Після завоювання великої частини відомого світу, коли Александр став великим правителем.
Риси характеру: Амбіційність, прагнення до монополії влади, віра у свою неперевершеність.
“Немає нічого більш рабського, ніж розкіш і м’якість, і нічого більш царського, ніж праця.”
Етап життя: Це може бути сказано в будь-який період його життя, але особливо, коли він працював над розширенням своєї імперії.
Риси характеру: Повага до праці, розуміння цінності дисципліни, зневага до розкішів.
“Бачу, що буде велике змагання над моїм могильником.”
Етап життя: Ближче до кінця його життя, коли він задумувався про своє спадщину.
Риси характеру: Проникливість, здатність дивитися в майбутнє, розуміння своєї ролі в історії та впливу на інших.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Чому Македонії вдалося встановити панування в Греції?
Македонія зуміла захопити Грецію з кількох причин:
- Сильне військове керівництво: Цар Філіп II Македонський провів реформи в армії, впроваджуючи нові тактичні навички та вдосконалюючи військове спорядження.
- Дипломатія: Філіп використовував дипломатичні засоби, укладаючи союзи з деякими грецькими містами-державами та вдалим шлюбом.
- Розбрат між містами-державами: Грецькі поліси, особливо Афіни і Спарта, були занадто сфокусовані на своїх взаємних протиріччях, що зробило їх вразливими перед зовнішньою загрозою.
- Військові завоювання: Македонська армія під командуванням Філіпа захопила ключові грецькі міста по черзі.
- Економічна міць: Македонія мала багаті ресурси, які допомагали фінансувати її військові походи.
Чим уславився Александр Македонський в історії?
Александр Македонський — одна з найвидатніших постатей в історії. Ось чим він відомий:
- Великі завоювання: Під його керівництвом македонська армія підкорила великі території, починаючи з Греції і закінчуючи Індією на сході.
- Заснування міст: Александр заснував багато міст під час своїх походів, зокрема, Александрію в Єгипті, яка стала однією з найбільших міст стародавнього світу.
- Поширення грецької культури: Завдяки його завоюванням грецька культура поширилася на схід, що спричинило період еллінізму, коли грецька мова, мистецтво та ідеї стали домінуючими в багатьох регіонах.
- Особиста сміливість: Александр був відомий своєю хоробрістю в бою, часто беручи участь у найжорстокіших битвах разом із своїми воїнами.
- Коротке, але яскраве життя: Незважаючи на те, що Александр помер у віці всього 32 роки, він залишив величезний слід в історії завдяки своїм досягненням.
Якими були наслідки діяльності Александра Македонського?
Александр Македонський сильно вплинув на світову історію. Ось деякі наслідки його діяльності:
- Створення великої імперії: Александр зібрав одну з найбільших імперій стародавнього світу, яка розтягалася від Греції до Індії.
- Поширення грецької культури: Його завоювання призвели до того, що грецька мова, культура та звичаї поширилися в багатьох частинах його імперії. Цей період відомий як еллінізм.
- Заснування міст: Александр заснував багато міст, найвідоміше з яких – Александрія в Єгипті, яке стало великим культурним та науковим центром.
- Змішування культур: У імперії Александра різні культури зливалися разом, що привело до створення нових форм мистецтва, філософії та науки.
- Розпад імперії: Після смерті Александра його імперія розпалася на кілька менших держав, які контролювали його генерали та нащадки.
- Вплив на історію: Діяльність Александра сильно вплинула на розвиток багатьох країн і народів, від Греції та Єгипту до Індії.
На яку оцінку заслуговує постать Александра Македонського в історії?
Александр Македонський заслуговує на визнання в історії як одна з найвидатніших постатей. Він не лише створив одну з найбільших імперій стародавнього світу, але й поширив грецьку культуру та вплинув на розвиток наук, мистецтва та філософії. Його воєнні стратегії та завоювання залишили незабутній слід у світовій історії. Однак, його постать також обговорюється з критичної точки зору, зокрема стосовно його імперіалістичних тенденцій та насильства, що супроводжувало його завоювання. Оцінка його досягнень і впливу в історії є складною та суперечливою, але беззаперечно величезною.
Битва при Гавгамелах — перемога Александра над Дарієм III 331 р. до н.е. 323 – 8 = 331 до н.е.
Завершення Східного походу у Вавилоні 326 р. до н.е. 323 – 3 = 326 р до н.е.
Початок Східного походу Александра Македонського 334 р. до н.е. 323 – 11 = 334 р. до н.е.
Смерть Александра Македонського 323 р. до н.е.
Битва під Херонеєю — перемога македонян над греками
338 р. до н. е. 323 -15 = 338 р. до н.е.
ІІ. Обговоріть у групі
1. Визначте, хто з відомих діячів історії Стародавнього Сходу був сучасником Александра Македонського
Дарій III – останній цар Ахеменідської імперії (Персії), з яким Александр боровся в ході своїх завоювань.
2. Проаналізуйте історію Македонії та імперії Александра Македонського за алгоритмом: причини піднесення -> головні історичні факти -> причини падіння.
Причини піднесення:
- Реформи Філіпа II: Батько Александра, Філіп II, ввів ряд військових і адміністративних реформ, завдяки яким Македонія стала домінуючою державою в Греції.
- Відмінне військове навчання: Александр отримав відмінне військове навчання і проявив надзвичайний талант полководця.
- Мотивація завоювати: Після об’єднання Греції під македонським пануванням було бажання відплатити Персії за попередні напади на Грецію.
Головні історичні факти:
- Завоювання Малої Азії: Після перемоги на річці Гранік, Александр завоював всю Малу Азію.
- Битва при Іссі і поразка Дарія ПІ: Александр переміг велику перську армію і змусив Дарія втекти.
- Завоювання Персії: Александр захопив столицю Персії і інші великі міста.
- Похід в Індію: Хоча він досяг річки Гідаспес, його війська відмовилися йти далі, і він вирішив повернутися.
Причини падіння:
- Смерть Александра: Після несподіваної смерті Александра не було чіткого плану спадкування, що призвело до боротьби за владу.
- Відсутність стабільної адміністративної системи: Імперія Александра була великою, але не мала стійкої структури, яка змогла більш тривало утримувати її разом.
- Розпад на діадохів: Імперія розділилася на кілька менших держав під контролем його генералів (діадохів).
ІІІ. Мислю творчо
Створіть історичний портрет Александра Македонського (за допомогою пам’ятки на форзаці).
Ім’я: Александр Македонський (іноді називають Александр Великий).
Дата народження: 356 р. до н.е.
Місце народження: Пелла, Македонія.
Родина: Син царя Македонії Філіпа II та цариці Олімпіади.
Основні досягнення: Об’єднав Грецію під македонським пануванням. Створив величезну імперію, що розтяглася від Греції до Єгипту та Індії. Розпочав культурний рух, відомий як Еллінізм, сприяючи поширенню грецької культури в Стародавньому Сході.