На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
Пригадайте родинні традиції народів стародавнього Сходу. Яке становище в суспільстві й родині східних народів мали жінки?
Шлюб:
Шлюби часто укладалися з розрахунком, іноді вони були домовлені ще до народження. Дівчата виходили заміж у досить молодому віці.
Багатоженство:
У багатьох східних культурах дозволялося мати кілька дружин, особливо якщо перша дружина не могла народити дітей.
Весілля:
Весільні обряди були важливою частиною суспільного життя, з численними ритуалами, танцями та святкуванням.
Сім’я:
Сім’я відігравала ключову роль у суспільстві. Очікувалося, що діти будуть поважати та слухатися батьків, особливо голову сім’ї.
Становище жінок в суспільстві та родині східних народів:
- Роль: Жінки традиційно відповідали за догляд за домом та дітьми.
- Обмежені права: Більшість східних культур надавала жінкам менше прав, ніж чоловікам.
- Дівчата: Дівчат вважали менш цінними для сім’ї, ніж хлопців.
- Високий статус: Жінки з вищих верств суспільства мали деякі привілеї, такі як освіта, володіння майном або служіння у храмах.
1. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ДАВНІХ ГРЕКІВ
Діємо: практичні завдання
З яких частин складалося житло давніх греків?
Житло давніх греків зазвичай розташовувалося навколо внутрішнього двору. Основні частини грецького будинку включали:
- Вестибюль (простір перед входом у будинок).
- Андрон (приміщення для чоловічих зустрічей).
- Гінекей (жіноча зона або приватна частина будинку, де перебували жінки та діти).
- Оїкус (головна кімната в будинку).
- Внутрішній двір з колодязем або фонтаном.
Назвіть елементи облаштування побуту та інтер’єру грецького дому
- Меблі: столи, стільці, ліжка, шафи для зберігання речей.
- Посуд: глеки (керамічні посудини для вина), піальї (миски), амфори (для зберігання олії або вина).
- Текстильні вироби: тканини, килими, завіски.
- Фрески: на стінах часто зображувалися сцени з повсякденного життя, міфологічні історії або релігійні образи.
- Статуї та малі релігійні алтарі.
Про які традиції родинних стосунків свідчить розподіл житлових приміщень на гінекей та андрон?
Розподіл житлових приміщень на гінекей (жіноча зона) та андрон (чоловіча зона) свідчить про чітке розділення сфер діяльності чоловіків і жінок у грецькому суспільстві. Це вказує на патріархальну структуру суспільства, де чоловіки взяли на себе публічні обов’язки та розваги, тоді як жінки займалися домашнім господарством і вихованням дітей, перебуваючи в основному в приватному просторі. Гінекей був місцем, де жінка могла вільно пересуватися без чужих очей, тоді як андрон був місцем для чоловічих зустрічей і бенкетів.
2. ЯК ВІДПОЧИВАЛИ ДАВНІ ГРЕКИ
1. Хто брав участь у симпосіонах?
Учасниками симпосіонів були грецькі чоловіки – близькі друзі та приятелі.
Жінки, якщо і були присутніми, часто були гетерами (освіченими співачками і співрозмовницями) або служницями.
2. Чим займаються учасники симпосіону?
Учасники симпосіону насолоджувалися вином, обговорювали політичні та філософські питання, слухали виступи філософів та ораторів, і проводили час у веселій та розважальній атмосфері.
3. ДАВНЬОГРЕЦЬКА МОДА
1. Подумайте, наскільки зручним був такий одяг
Такий одяг був досить зручним для клімату Давньої Греції. Він дозволяв тілу ”дихати” в спекотну погоду і легко регулювався на різні розміри. Також одяг не обмежував рухів. Проте в холодний час року такий одяг міг бути не зовсім практичним без додаткового одягу або аксесуарів.
2. Подумайте, які продукти могли використовувати жінки для виготовлення косметики
Для виготовлення косметики в Давній Греції могли використовуватися різні природні компоненти: рослинні олії (оливкова олія), різні трави й квіти для виготовлення парфумів, червоний глиняний пігмент для рум’ян, сажа або вугілля для очей (як сурма). Мед і різні рослинні екстракти також могли бути основою для масок та кремів.
3. Про який рівень розвитку ремесла свідчать прикраси?
Виготовлення прикрас з дорогоцінних металів свідчить про високий рівень розвитку ювелірного ремесла в Греції. Тонка робота, деталі й художнє оформлення вказують на високу кваліфікацію майстрів і наявність спеціалізованих інструментів. Також це свідчить про розвинений обіг товарів і здатність суспільства підтримувати таких спеціалістів, які могли присвятити свій час створенню декоративних, а не лише побутових предметів.
4. РОДИНА В ДАВНІЙ ГРЕЦІЇ
Мовою документів
1. Яка роль, якщо спиратися на текст джерела, відводилася жінці в родині?
Згідно з текстом джерела, роль жінки в родині в Давній Греції полягала у догляді за домом та дітьми. Вона була відповідальна за працю в господарстві, включаючи прядіння та ткацтво, а також нагляд за рабинями. Жінка виконувала домашні обов’язки та забезпечувала комфорт та добробут родини.
2. Поміркуйте, чому вихованням дівчаток у Давній Греції займалися жінки, а хлопчиків — чоловіки.
У Давній Греції виховання дітей було суспільно обумовленою роллю. Жінки були відповідальними за виховання дівчаток, оскільки вважалося, що вони мають передати їм необхідні навички для домашнього господарства і ролі в сім’ї. З іншого боку, чоловіки були відповідальні за виховання хлопчиків, оскільки їх роль у суспільстві вимагала публічних обов’язків та активності у громадському житті. Ця рольова розподіленість виховання дітей відображала патріархальну структуру суспільства, де чоловіки та жінки виконували різні функції та мали різні ролі.
5. НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В АФІНАХ
Мовою документів
1. Уважно розгляньте ілюстрації та визначте, які знання та вміння здобували учні в афінських школах
Зазвичай афінські школи навчали хлопців читанню, письму, арифметиці, геометрії, музиці (гра на лірі), співу та спортивним вправам.
2. Як ви розумієте вислів «гармонійний розвиток особистості»? Як грецькі мудреці обгрунтовували необхідність гармонійного виховання?
“Гармонійний розвиток особистості” передбачає рівномірний розвиток усіх аспектів особистості: фізичний, розумовий, емоційний та духовний. Грецькі мудреці, такі як Платон, вважали, що ідеальна людина повинна розвивати як свій розум, так і тіло. Це було важливо для того, щоб бути громадянином, який добре служить своєму полісу.
3. Зверніть увагу, чи зображені на ілюстраціях дівчатка
Знову, я не можу бачити ілюстрації, але в античній Греції дівчатка зазвичай не вчилися в загальних школах разом із хлопцями. їх освіта часто обмежувалася домашніми справами, прядінням, ткацтвом та іншими діяльностями, які вони повинні були здійснювати як дорослі жінки.
4. Розгляньте ілюстрацію “Навчання в афінській школі” (с. 166). Хто із зображених персонажів є рабом?
Якщо ми говоримо про традиційні зображення афінської школи, раби, як правило, служили як особи, які супроводжували хлопців до школи й доглядали за ними. На ілюстраціях вони можуть бути зображені стоячими або сидячими поряд з учнями, але не бравши участі в освітньому процесі.
6. ВИХОВАННЯ ЮНИХ СПАРТІАТІВ
Діємо: практичні завдання
1. Розгляньте пам’ятки давньогрецького вазопису та визначте, чим відрізняються зображені на ілюстраціях жінки
Червонофігурний розпис в Афінах часто зображував щоденне життя, тоді як чорнофігурний розпис в Спарті був трохи старіший і зазвичай був більш схематичним. За вашим описом можна припустити, що жінки на афінських вазах зображені у своїх традиційних ролях удома (гінекей), тоді як в Спарті дівчата можуть бути зображені більш активно, займаючись спортом, що відображає більш активну роль жінок у Спарті порівняно з Афінами.
2. Як сюжети на вазах відображають особливості становища жінок у суспільствах Афін і Спарти?
У Афінах жінки традиційно мали домашній спосіб життя, і їхня основна роль полягала в догляді за дітьми та домом. Зображення жінок у гінекеї підкреслює цю роль, показуючи їх в домашньому середовищі.
Спарта, з іншого боку, відома своєю воєнною культурою, і жінки тут мали більш активну роль. Вони займалися фізичною підготовкою, як і чоловіки, і брали участь у спортивних змаганнях. Це відображено на вазі, де дівчата беруть участь у спортивних змаганнях. Такі зображення підкреслюють важливість фізичної підготовки для жінок у Спарті і їхню активну роль у суспільстві.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
I. Знаю й систематизую нову інформацію
Якими були характерні риси повсякденна і відпочинку давніх греків?
- Робота: Багато греків працювали в сільському господарстві, вирощували різні культури, такі як оливки, виноград і злаки. Деякі займалися ремеслами або торгівлею.
- Освіта: Хлопчики вчилися читати, писати, рахувати і грати на музичних інструментах. У Спарті вони також отримували військову підготовку.
- Сім’я: Сім’я вважалася основною одиницею суспільства. Жінки в основному займалися домашніми справами, доглядали за дітьми і шили одяг.
- Відпочинок: Греки любили святкувати, відвідувати фестивалі та брати участь у різних іграх. Олімпійські ігри були дуже важливою спортивною подією. Також популярними були симпосіони, де чоловіки обговорювали різні питання, слухали музику і розслаблялися.
- Мистецтво: Греки велике значення придавали мистецтву. Вони виготовляли скульптури, малювали і писали літературні твори.
- Релігія: Греки вірили в багатьох богів і здійснювали різні релігійні обряди в їхню честь.
Яким було становище жінок у давньогрецькій родині?
- Жінки головним чином займалися домашніми обов’язками. Вони піклувалися про дітей, готували їжу, прали, шили одяг та інше.
- У деяких містах-державах, наприклад у Спарті, жінкам надавалися більше прав і вони отримували деяку освіту, але формальні освітні можливості були обмежені, особливо в Афінах.
- Багато жінок одружувалися у молодому віці, але одруження часто були укладені з розрахунку, а не з кохання.
- У багатьох грецьких містах-державах, зокрема в Афінах, жінкам не надавали громадянських прав. Вони не мали права голосувати або брати участь у політиці.
- Жінки часто брали участь у релігійних обрядах та святкуваннях. Деякі культові обряди вимагали обов’язкової участі жінок.
Чому освіту і виховання дітей давні греки вважали важливою справою?
- Формування громадянина: Для греків було важливо виховувати своїх дітей як гарних громадян, які можуть брати участь у публічному житті, приймати рішення і захищати своє місто.
- Гармонійний розвиток: Греки вірять у гармонійний розвиток людини, де важливо розвивати як тіло, так і розум. Спорт і фізична підготовка є так само важливими, як і навчання в школі.
- Культура і мистецтво: Грецька культура є дуже розвиненою, тому греки хочуть, щоб їх діти знали про мистецтво, літературу та філософію.
- Традиції та цінності: Через освіту та виховання важливо передавати дітям традиції, звичаї та цінності грецького суспільства.
- Підготовка до майбутнього: Освіта допомагає дітям бути готовими до дорослого життя, розв’язувати різні життєві завдання і проблеми.
Як ви розумієте вислів «спартанське виховання»?
«Спартанське виховання» – це виховання, яке було характерне для давньогрецького міста Спарти. Воно включало в себе жорсткі фізичні тренування, військову підготовку та дисциплінований спосіб життя. Спартанці вважали, що таке виховання допомагає формувати міцних та витривалих воїнів, готових захищати своє місто. Воно також мав на меті розвивати в дітей волю, стійкість, самодисципліну та вміння пристосовуватися до важких умов. Спартанське виховання було спрямоване на формування сильних та дисциплінованих громадян, готових служити державі.
Обговоріть у групі
1. Зіставте становище жінок у Давній Греції (Афіни/Спарта) та Стародавньому Сході. Зробіть висновок щодо ролі жінки в цих суспільствах
Становище жінок у Давній Греції:
- Афіни: Жінки в основному залишалися вдома і займалися домашніми справами. Вони не брали участь у суспільному житті і не мали політичних прав. Жіноча освіта обмежувалася навичками для дому.
- Спарта: Жінкам у Спарті надавалося більше свободи. Вони займалися фізичним вихованням, брали участь у спортивних змаганнях і мали деяку власність. Спартанки відігравали важливу роль у підготовці здорового покоління воїнів.
- Становище жінок на Стародавньому Сході: У жінок часто було підпорядковане становище, проте їх роль відрізнялася залежно від регіону і культури. У деяких царствах жінки могли бути правительками, жерцями або лікарями, але більшість з них займалися домашніми справами.
2. Заповніть у зошиті порівняльну таблицю «Освіта та виховання в Афінах і Спарті».
Характеристика | Афіни | Спарта |
---|---|---|
Хто мав право навчатися | Навчалися в школах хлопчики – діти переважно багатих афінян. Дівчаткам була доступною лише домашня освіта. До 7 років – сімейне виховання; з 7 до 13 років – музична школа, де навчали літературі, граматиці, філософії, риториці: школа граматиста, де опановували грамоту і лічбу; школа кефариста, де займалися (літературно-музичне виховання; з 13 до 18 р.- гімназійні школи: палестра (школа давнього п’ятиборства); гімназія (риторика, гімнастика, музика); з 18 до 20 років – ефебія (служба у війську). | Навчали хлопчиків. До 7 років – сімейне виховання; з 7 до 18 років – навчання в агеллах (військових загонах); з 18 до 20 р. – військова служба (ефебія) Дівчатка й жінки отримували військово-фізичну підготовку, аби вразі відсутності чоловіків могли себе захистити чи приборкати повстання ілотів |
Головне завдання виховання | Різнобічний гармонійний розвиток особистості, презирство до фізичної праці (працювати мають раби) | Виховати воїна-поневолювача ілотів, слухняність, витривалість і вміння перемагати труднощі і знегоди, переносити холод, голод, спеку. |
Чого навчали дітей | Правилам етичної поведінки, письму, читанню, лічбі, музиці, дбали про фізичне виховання | Володіти зброєю, навчання читанню й письму, розвивали кмітливість, лаконічно висловлювати думки; військовим пісням і танцям, розвитку почуття краси тіла. |
Мислю творчо
1. Учені помітили, що в Афінах за короткий проміжок історичного часу з’явилася і творила велика кількість геніальних людей: скульптор фі-дій, драматург Софокл, філософи Сократ, Платон, Анаксагор, Зенон, Протагор. Поміркуйте, як це пов’язано з особливостями навчання та виховання юних афінян
Це пов’язано з особливостями навчання та виховання юних афінян. В Афінах надавалося важливе значення гармонійному розвитку особистості, включаючи розвиток розуму, мистецтва, фізичної підготовки та моральних цінностей. Молоді афіняни отримували як загальну освіту, так і спеціалізовану підготовку у різних сферах, що сприяло розвитку їх талантів і здібностей. Таке навчання й виховання сприяли створенню сприятливого середовища для розквіту талановитих особистостей та появі геніїв у різних сферах життя.
2. Уявіть себе сценаристкою/сценаристом науково-популярного фільму. Перегляньте відео про життя давніх греків, оберіть будь-який логічний уривок та озвучте його, використовуючи здобуті знання
Як сценаристка науково-популярного фільму, я обираю уривок про «спартанське виховання». У цьому уривку розкажемо про жорсткі фізичні тренування, військову підготовку та дисциплінований спосіб життя спартанців. Покажемо, як вони відчувають себе частиною міста і готові захищати його. Підкреслимо, що таке виховання формує міцних і витривалих воїнів, готових служити державі. Водночас, це навчання розвиває в спартанців волю, стійкість, самодисципліну та вміння пристосовуватися до важких умов. Зобразимо їхнє фізичне виховання, тренування та військову службу, показуючи силу та вміння перемагати труднощі і знегоди. Будемо наголошувати на тому, що спартанське виховання готує сильних та дисциплінованих громадян, готових служити державі.