§34. Персько-грецькі війни. Військова справа в Давній Греції

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

1. Поміркуйте, що означають поняття «загарбницька війна», «визвольна війна». Чи може бути війна справедливою, за яких умов?

“Загарбницька війна” – це конфлікт, в результаті якого одна держава намагається зайняти територію або ресурси іншої держави без її згоди. Це війна, яка має агресивну мету і часто супроводжується насильством та підкоренням.

“Визвольна війна” – це конфлікт, в результаті якого одна держава або народ намагається звільнитися від поневолення або зовнішньої окупації, щоб отримати свободу та незалежність. Це війна, спрямована на захист прав і інтересів людей або народу.

Питання, чи може бути війна справедливою, є складним. Деякі люди вважають, що війна може бути справедливою, якщо вона ведеться для захисту себе або інших від насильства та агресії, а також для відстоювання фундаментальних цінностей та прав. Однак, багато залежить від контексту, причини війни, способу її проведення та наслідків. Необхідно об’єктивно оцінювати обставини й шукати мирні шляхи вирішення конфліктів перед вживанням зброї.

2. Назвіть відомі вам приклади загарбницьких та визвольних воєн

Приклади загарбницьких воєн:

  • Римські війни завоювання.
  • Війни захоплення колоній від європейських держав у XIX столітті.

Приклади визвольних воєн:

  • Війна за незалежність США від Великої Британії.
  • Боротьба націй Європи проти наполеонівського завоювання у XIX столітті.

1. ПРИЧИНИ ПЕРСЬКО-ГРЕЦЬКИХ ВОЄН

Діємо: практичні завдання

1. Працюючи з текстом, заповніть накреслену в зошиті таблицю Персько-грецькі війни»

Персько-грецькі війни

  • Причини: Бажання Персії розширити свої території, контроль над торгівельними шляхами та відплата за підтримку греками повстання малоазійських міст проти Перської імперії.
  • Привід до війни: Підтримка афінськими кораблями малоазійського повстання проти персів.
  • Ключові події: Битва при Марафоні (490 р. до н.е.), Битва при Фермопілах, Битва при Саламіні (обидві 480 р. до н.е.).
  • Видатні грецькі полководці: Мілтіад, Леонід, Фемістокл.
  • Результат воєн: Перемога греків, збереження їхньої незалежності від Персії.
  • Наслідки воєн: Зміцнення політичних позицій Афін, створення Делоського союзу, зростання патріотичних настроїв серед греків.

2. Доберіть приклади вдалої стратегії і тактики ведення бою в ході воєн.

Вдала стратегія і тактика ведення бою:

  • Битва при Марафоні: Греки використали елемент несподіванки, атакуючи перське військо до повного розгортання їхніх лав. Це дозволило афінському війську заподіяти шкоду переважаючим силам персів.
  • Битва при Саламіні: Фемістокл змусив персів ввійти у вузьку протоку між островом Саламін і материковою частиною Греції, що робило їх уразливими для атак грецьких кораблів. Грецький флот виграв, знищивши більшість перських кораблів.

2. ПОХІД ДАРІЯ І. МАРАФОНСЬКА БИТВА

Персько-грецькі війни вплинули на військову справу в Давній Греції. Перси спочатку висадилися в Марафонській долині, але греки перемогли завдяки злагодженим діям і мистецтву воєначальників. Ця перемога надихнула греків на подальшу боротьбу з персами. Бігун Фідіппід пробіг відстань від Марафона до Афін, що лягла в основу сучасного марафонського бігу, вшанованого на Олімпійських іграх.

3. ПОХІД КСЕРКСА. БИТВА ПРИ ФЕРМОПІЛАХ

Факт чи фейк?

Побутує думка, що в битві у Фермопільській ущелині численному перському війську протистояли лише 300 спартанців. Знайдіть у тексті інформацію, яка спростовує або підтверджує це.

У тексті згадується, що проти 200-тисячного перського війська греки змогли спорядити близько 8 тис. воїнів. Таким чином, ця інформація спростовує думку, що лише 300 спартанців протистояли персам у Фермопільській битві.

Мудрість віків

Поміркуйте, яку ідею закладено в напис на пам’ятнику грекам, що загинули при Фермопілах: »Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, перекажи лакедемонянам, що ми полягли тут, вірні їхньому наказові».

Цей напис відображає ідею героїзму, відданості та самопожертви. Греки, які загинули при Фермопілах, залишилися захищати прохід, дотримуючись наказу спартанців, попри переважаючі сили персів. Таким чином, вони показали свою відданість рідному місту та бажання жертвувати власним життям заради загального блага. Ця фраза також підкреслює ідею, що смерть на полі бою в ім’я рідної землі є великою честю та долею справжнього воїна.

5. ВОЄННЕ МИСТЕЦТВО ГРЕКІВ

Діємо: практичні завдання

За допомогою малюнків складіть повідомлення про озброєння грецької армії часів персько-грецьких воєн. Визначте позитивні риси та слабкі місця основного бойового порядку греків — фаланги. Поміркуйте, як особливості фаланги впливали на стратегію і тактику полководців.

Озброєння грецької армії під час персько-грецьких воєн:

  • Щит (аспис): великий круглий щит, який захищав більшу частину тіла воїна.
  • Меч (ксифос): коротка дволезна зброя для ближнього бою.
  • Дротик (дору): довгий спис, який використовувався як метальна зброя та для ближнього бою.
  • Ламельний панцир.
  • Броньовані гребені: для захисту ніг.
  • Шолом (коринфський тип): захищав голову, лице та шию воїна.

Позитивні риси фаланги:

  • Єдність: щільно стиснуті ряди воїнів забезпечували міцний фронт, важкий до проникнення для ворога.
  • Сила: зброя та щити, розташовані в щільних рядах, створювали ефективний захист та потужний нападальний потенціал.
  • Дисципліна: воїни були добре підготовлені та дисципліновані, що дозволяло підтримувати порядок у бою.

Слабкі місця фаланги:

  • Відносна нерухомість: через її щільну структуру фаланга могла бути незграбною в русі.
  • Вразливість з боку та ззаду: фаланга була найсильнішою, коли ворог атакував її з фронту.

Вплив на стратегію і тактику:

  • Поверхня: полководці вибирали поверхні, які найкраще підходили для фаланги, такі як рівнини.
  • Загороджувачі: можливість використовувати природні та штучні загороджувачі для захисту слабких місць фаланги.
  • Підтримка: для компенсації вразливості флангів полководці могли використовувати кавалерію або легкоозброєних воїнів.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Знаю й систематизую нову інформацію

Якими були причини персько-грецьких воєн?

Головними причинами війни були:

  • намагання володарів Персії підкорити грецькі поліси Балканського півострова;
  • опір грецьких полісів на Іонійському узбережжі Малої Азії загарбницькій політиці Персії.

Де і коли відбулися вирішальні битви персько-грецьких воєн?

Битва при Марафоні Дата: 12 вересня, 490 до н. е. Місце: Марафонська долина (біля Марафону, Греція) Результат: перемога афінян і союзників

Завдяки чому грекам вдалося перемогти персів?

Перемога греків у цих війнах пояснювалася більш високим рівнем соціально-економічного розвитку, ніж у персів, а також перевагою вільного ополчення греків над Перською армією. Основна частина перської армії складалася з воїнів, завербованих у підлеглих персам племенах. Однак, головною причиною перемоги греків було те, що для них ця війна мала визвольний характер.

Якими були наслідки персько-грецьких воєн?

Після війн між Персією і Грецією сталися деякі важливі зміни:

  • Греки перемогли: Греки зуміли відбити перські завоювання, що показало, що вони мають сильну армію і спільний дух у протистоянні сильному ворогу.
  • Створення Делійського морського союзу: Багато грецьких міст об’єдналися під керівництвом Афін, щоб захищатися від можливих перських нападів.
  • Підвищення статусу Афін: Афіни стали однією з провідних морських держав завдяки своєму лідерству в війнах проти Персії.
  • Розквіт культури: Перемога над персами стимулювала “золотий вік” Афін – період великих досягнень у мистецтві, науці, філософії й політиці.
  • Розкол між Спартою та Афінами: Хоча обидві держави були союзниками проти Персії, їхні різні інтереси й погляди призвели до зростання напруги, що пізніше призвело до Пелопонеської війни.

Обговоріть у групі

1. Запропонуйте запитання до кросворда «Діячі персько-грецьких воєн»

  1. Ксеркс – перський цар, який керував перською армією. Він був сином Дарія 1.
  2. Гіппій – колишній правитель Афін, якого вигнали через спробу встановити тиранію.
  3. Павсаній – командувач грецького війська у найбільшій битві греко-перських воєн під Платсями 479 р. до н. е.
  4. Мільтіад – очільник грецького війська під час переможного бою з персами на Марафонській рівнині.
  5. Фемістокл – командувач греків у Саламінській морській битві 480 р. до н. е.
  6. Дарій – перський цар, відомий невдалим походом на скіфів.
  7. Леонід – легендарний спартанський цар, який, в нерівній битві, ціною власного життя на чолі 300 спартанських воїнів, на кілька діб затримав персів у Фермопільській ущелині.

2. Наведіть приклади зради та героїзму в цих війнах. Як ви ставитеся до таких вчинків?

Героїзм:

  • Битва при Фермопілах (480 р. до н. е.): 300 спартанців під командуванням короля Леоніда відчайдушно захищалися від перської армії. Цей акт самопожертви дав час іншим грецьким державам готуватися до оборони.
  • Битва при Саламіні (480 р. до н. е.): Грецький флот під командуванням Фсмістокла переміг значно численніший перський флот у вузькій протоці.

Зрада:

  • Ефіальт: Цей грек показав персам гірський шлях навколо Фермопіл, що дозволило їм обійти спартанців і атакувати ззаду.
  • Деякі грецькі міста-держави: Не всі грецькі міста-держави обрали сторону спільної оборони від Персії. Деякі з них вибрали співпрацю з персами, вважаючи це менш ризикованим варіантом.

Мислю творчо

1. Визначте, які події відбувалися в тогочасному світі одночасно з персько-грецькими війнами. Створіть задачі на лічбу часу з дібраними датами

  • Династія Чжоу в Китаї: У цей час в Китаї відбувається перехідний період з Західної Чжоу до Східної Чжоу. Це час “Весни і осені”, період розбудови китайських держав.
  • Буддизм в Індії: Принц Сіддхартха Гаутама, який пізніше став Буддою, проповідує своє вчення в Індії.
  • Римська республіка: Рим знаходиться на початковому етапі своєї республіки. Відбувається постійна боротьба між патриціями та плебеями.

Задачі на лічбу часу:

  • Якщо персько-грецькі війни почалися в 500 році до н. е. і тривали 51 рік, в якому році вони закінчилися? Відповідь: 500 – 51 = 449 р. до н. е.
  • Якщо Будда народився в 563 році до н. е. і персько-грецькі війни почалися, коли йому було приблизно 63 роки, у якому році війни почалися? Відповідь: 563 – 63 = 500 р. до н. е.
  • Якщо Римська республіка була заснована в 509 р. до н. е., скільки років тому це сталося, коли почалися персько-грецькі війни? Відповідь: 509 – 500 = 9 років.

2. Виконайте творчий проект (характеристика, мультимедійна презентація, лепбук та ін.) про одного з видатних грецьких полководців часів персько-грецьких воєн і презентуйте в класі

Видатний спартанський полководець цар Леонід з Агіадів, династії, яка стверджувала, що походить від міфологічного напівбога Геракла.

Він народився в Спарті до 540 року до н.е. і героїчно загинув 11 серпня 480 року до н.е. у Фермопільській ущелині.

Леонід очолював 6 000 воїнів, включаючи його особисту гвардію з 300 спартанців, які боронили Фермопільський прохід від 200 000 персів.

Цей прохід був важливим шляхом до Середньої Греції. Після того, як Леонід дізнався про зраду, він наказав більшій частині своїх військ покинути місце битви і зберегти свої життя, тоді як сам, разом із 300 спартанцями, залишився і віддав своє життя, щоб прикрити їх відхід.

3. Зіставте історію персько-грецьких воєн та історію сучасної російсько-української війни. Що в них спільного? Чи може приклад давніх греків бути прикладом для нинішніх українців? Свої думки обґрунтуйте

Історія персько-грецьких воєн та історія сучасної російсько-української війни мають деякі спільні риси. Одна з них – це боротьба за незалежність та свободу. В обох випадках, греки та українці стали об’єктом агресії сильної ворожої сили – персів та Росії відповідно. Ці конфлікти також відображають важливість об’єднання та співпраці для досягнення перемоги.

Приклад давніх греків може бути навіть більш актуальним для нинішніх українців. Грецькі полководці та воїни показали героїзм, самопожертву та непохитність своїх переконань. Вони боролися проти переважаючої сили, знаючи, що це може призвести до втрат і жертв. Такий приклад підштовхує нас до мужності та відваги, нагадує, що навіть у нерівних умовах можна вистояти та домогтися перемоги.

Однак, важливо зазначити, що кожна ситуація є унікальною, а війна – це складний і болючий процес. Приклад давніх греків може надати натхнення та моральну підтримку, але сучасні конфлікти вимагають розумного підходу та пошуку мирних рішень. Кожна країна та суспільство повинні знаходити свої власні шляхи до примирення та врегулювання конфліктів, враховуючи свої унікальні обставини та цінності.

1 коментар до “§34. Персько-грецькі війни. Військова справа в Давній Греції

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *