Зміст гдз 5 клас 2022 Хлібовська
1. Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни
1. Як називають науки, які допомагають історії досліджувати минуле?
Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни допомагають історії досліджувати минуле людства. Вони вивчають окремі типи історичних джерел та розробляють методи їх дослідження
2-3. Складіть у зошиті словничок нових понять і термінів: запишіть їх в алфавітному порядку і коротко поясніть їхнє значення.
Словничок нових понять і термінів:
- Археологія – наука, що вивчає життя людей у давнину на основі посуду, зброї, прикрас, жител, поховань та інших залишків людської діяльності.
- Боністика – наука, що досліджує паперові гроші.
- Вексилологія – наука, що вивчає особливості створення прапорів, значення їхніх кольорів та символів.
- Геральдика – наука, що досліджує закономірності складання і використання гербів.
- Етнографія – наука, що вивчає походження різних народів, напрямки розселення, особливості побуту та культури, їхню своєрідність.
- Нумізматика – наука, що досліджує монети, медалі, ордени.
- Палеографія – наука, що вивчає, як і на чому люди писали в минулому, які засоби використовували для цього, чим оздоблювали рукописні й друковані книги.
- Сфрагістика – наука, що вивчає печатки, їх походження, час їхнього виготовлення, справжність.
- Топоніміка – наука, що досліджує історію виникнення власних назв географічних об’єктів.
- Хронологія – наука, що встановлює точні дати історичних подій, вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи та які календарі використовували.
Барвограй ідей. Попрацюйте в парах. Допоможіть Кліо з’ясувати, яка допоміжна (спеціальна) історична дисципліна вивчає зображені на ілюстраціях предмети і явища.
Допоміжні історичні дисципліни, які вивчають зображені предмети і явища:
- Позолочена срібна ваза – археологія
- Пергамент із сургучевими печатками – палеографія, сфрагістика
- 100 карбованців УНР – боністика
- Пам’ятні та ювілейні монети України – нумізматика
- Державний Прапор України – вексилологія
- Племена Андаманських островів – етнографія
2. Що таке метод? Метод спостереження. Усна історія
1. Для чого науковці застосовують методи?
Науковці застосовують методи для того, щоб отримати нові знання. Метод – це сукупність кроків, необхідних для дослідження певного явища. Будь-яке дослідження здійснюється за чітким планом, сценарієм, використовуючи методи, які довели свою ефективність.
2. З якою метою історики застосовують метод спостереження?
Історики застосовують метод спостереження при вивченні неконтактних народів, життя яких відтворює життя людей у далекому минулому. Дослідник спостерігає за заняттями, спілкуванням, звичками цих народів, не здійснюючи втручання, і записує результати спостережень.
3. Що таке «усна історія»?
“Усна історія” – це метод дослідження, який полягає у залученні усних свідчень людей, які були очевидцями або учасниками історичних подій. Цей метод є поширеним для написання історії, оскільки зростає інтерес до простої людини як творця історії.
3. Загальнонаукові методи
1. Використовуючи метод аналізу, дослідіть ручку, якою ви пишете
Використовуючи метод аналізу, я дослідив свою ручку. Вона зроблена з пластику, має синій колір корпусу. Всередині знаходиться стрижень з пастою синього кольору. На кінці ручки є ковпачок. Ручка використовується для письма на папері. Судячи з її зовнішнього вигляду, вона була виготовлена відносно недавно, приблизно кілька місяців або років тому.
2. За допомогою порівняльного методу зіставте свою ручку та свій олівець. Що між ними спільного, а що їх відрізняє?
Порівнюючи ручку й олівець, я виявив такі спільні риси: обидва призначені для письма, мають видовжену форму, зручні для тримання в руці. Відмінності: ручка зроблена з пластику, а олівець – з дерева; ручка пише пастою, а олівець – графітом; ручка має ковпачок, а олівець – ні; написане ручкою важко стерти, а олівцем – легко.
3. Попрацюйте в парах. Наведіть приклади використання індукції й дедукції в повсякденному житті.
Приклади використання індукції та дедукції в житті:
- Індукція: Я бачив, що кілька автомобілів певної марки часто ламаються. Роблю висновок, що ця марка автомобілів ненадійна.
- Дедукція: Усі метали проводять електричний струм. Мідь – це метал. Отже, мідь проводить електричний струм
Барвограй ідей
Розгляньте ілюстрації, де зображені знаряддя праці первісних людей.
1. Висловте припущення, з чого виготовляли знаряддя праці до відкриття металів
До відкриття металів знаряддя праці виготовляли з природних матеріалів, таких як камінь, кістки тварин, дерево та ін. Форма і розміри знарядь на малюнку вказують на те, що вони зроблені з твердих матеріалів, наприклад, кременю чи обробленої кістки.
2. Поміркуйте, з якою метою використовувалися ці знаряддя. Обговоріть результати своєї роботи з однокласниками й однокласницями.
Первісні люди виготовляли прості знаряддя з підручних природних матеріалів і пристосовували їх для різноманітних потреб: полювання, обробки їжі, матеріалів, землеробства. Форма знарядь була пов’язана з їх призначенням.
3. Уявіть, що під час археологічних розкопок ви виявили унікальні речі — золотий гребінь і золоту пектораль. Порівняйте ці речі: знайдіть 3 спільні і 3 відмінні риси. Обговоріть їх у класі.
Золотий гребінь і золота пектораль є унікальними археологічними знахідками, які мають як спільні, так і відмінні риси. Розглянемо їх детальніше:
Спільні риси:
- Матеріал: Обидві речі виготовлені із золота, що свідчить про їхню цінність та високий статус власника.
- Декоративність: На обох предметах присутні вишукані орнаменти та візерунки, що демонструють високий рівень майстерності давніх ремісників.
- Культурна значущість: Ці артефакти є свідченням високорозвиненої культури та мистецтва давніх цивілізацій.
Відмінні риси:
- Призначення: Гребінь використовувався для розчісування волосся, тоді як пектораль була нагрудною прикрасою.
- Форма: Гребінь має витягнуту форму з зубцями, а пектораль, ймовірно, була пласкою та більшою за розміром.
- Декоративні елементи: Хоча обидва предмети прикрашені візерунками, їхні мотиви та зображення можуть відрізнятися, відображаючи різні культурні традиції.
Під час обговорення у класі ми можемо поділитися думками про можливе походження цих артефактів, їхнє символічне значення та роль у давніх суспільствах. Також цікаво буде дізнатися, які ще подібні знахідки були зроблені археологами й що вони можуть розповісти нам про життя наших предків.