Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак
ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ
1. Історичне порівняння
Дізнайтеся за текстом підручника «Чи ростуть булки на деревах» (с. 157-158), як змінювалася система господарювання людини протягом історії, та виконайте завдання
Згідно з текстом підручника “Чи ростуть булки на деревах”, система господарювання людини протягом історії зазнала значних змін. Спочатку життя людини було залежним від природи, і основними заняттями були збиральництво, полювання та рибальство, що відповідає привласнювальній формі господарювання. З часом люди почали займатися землеробством та скотарством, що сприяло виникненню осілого способу життя та розвитку ремесел. Це вже була відтворювальна форма господарювання. Далі, з появою ринкового господарства, основною метою стало отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.
1. Розгляньте ілюстрації та напишіть під кожною назву системи господарювання, яку вона ілюструє.
Зліва на право:
- Привласнювальне господарство (збиральництво, полювання, рибальство)
- Відтворювальне господарство (землеробство, скотарство)
- Товарне (ринкове) господарство (виробництво для продажу)
2. Позначте ілюстрації, на яких зображено натуральне господарство.
Перша та друга.
3. Зіставте форми господарювання — заповніть схему.
Натуральне господарство. Відмінне | СПІЛЬНЕ | Ринкове господарство. Відмінне |
---|---|---|
Продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажу | Обидва є формами господарювання людини | Головна мета – отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції |
Примітивні знаряддя праці, ручна праця | Продукти створюються працею людини | Розвинуті засоби виробництва, машинна праця |
2. Міркуємо письмово
Проаналізуйте переваги привласнювальної і відтворювальної форм господарювання. За якої з них наші предки відчували себе більш захищеними? Висловіть письмово свою думку щодо цього питання, доповнивши речення. Відповідь обґрунтуйте.
Я вважаю, що наші предки відчували себе більш захищеними за відтворювальної форми господарювання, тому що відтворювальне господарство (землеробство і скотарство) давало людям більш стабільне і надійне джерело їжі, ніж привласнювальне (збиральництво, полювання, рибальство).
Відтворювальне господарство стимулювало розвиток ремесел, обміну, що покращувало якість життя людей. Осілий спосіб життя сприяв зміцненню соціальних зв’язків, формуванню великих колективів – родових общин, племен.
Привласнювальне господарство теж мало певні переваги, бо воно вимагало менше фізичних зусиль, ніж обробіток землі чи догляд за худобою.
3. Інфографіка «Екологічна поведінка»
На основі здобутих знань і власного життєвого досвіду доповніть за зразком схему «Взаємодія людини і природи». Запишіть:
а) Що дає природа людині для життя
- Повітря, вода
- Харчові продукти
- Корисні копалини
- Енергетичні ресурси
- Ліси, екосистеми
б) Як має ставитися і діяти щодо природи людина
- З повагою
- Раціонально використовувати
- Зменшувати вплив
- Охороняти,
- Відновлювати
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Упорядковуємо історію
За допомогою тексту §28 у підручнику й життєвого досвіду доповніть схему «Форми господарювання» прикладами занять людини (за зразком)
Доповнім інші гілки схеми:
Привласнювальне господарювання:
- Полювання
- Рибальство
Відтворювальне (права сторона схеми):
- Землеробство
- Тваринництво
- Ремісництво
2. Мінітвір
Уявіть, що вас запросили на кліматичний саміт (зібрання) і запропонували виголосити промову. Напишіть короткий виступ на тему «Мій приклад екологічно відповідальної поведінки». Розкажіть, як ви чините в житті, щоб зберегти довкілля.
Мій приклад екологічно відповідальної поведінки
Дорогі друзі! Я радий поділитися з вами своїм прикладом екологічно відповідальної поведінки. Я вважаю, що кожен з нас може зробити свій внесок у збереження довкілля, навіть невеликими щоденними діями.
Вдома я завжди вимикаю світло, коли виходжу з кімнати, та не залишаю електроприлади увімкненими без потреби. Це допомагає економити електроенергію. Я також намагаюсь менше використовувати воду – закриваю кран, коли чищу зуби, та приймаю душ замість ванни.
Ми з батьками сортуємо сміття – окремо збираємо папір, скло, пластик. Це дозволяє зменшити кількість відходів та повторно використовувати цінні ресурси. Я знаю, що пластикові пакети та одноразовий посуд дуже довго розкладаються і забруднюють природу. Тому я користуюсь багаторазовою сумкою та пляшкою для води.
Дбаючи про чистоту довкілля, я ніколи не смічу на вулиці чи в парку. Якщо бачу сміття – підбираю його і викидаю у відповідний контейнер. Також я люблю доглядати за рослинами – допомагаю батькам на дачі та висаджую квіти біля будинку. Рослини очищують повітря і роблять наше середовище кращим.
Я вірю, що навіть такі прості дії, якщо їх робитимуть всі, можуть змінити світ на краще. Давайте разом дбати про нашу планету, щоб зберегти її для майбутніх поколінь! Дякую за увагу!