§28. Людина і довкілля протягом історії

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак 

ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ

1. Історичне порівняння

Дізнайтеся за текстом підручника «Чи ростуть булки на деревах» (с. 157-158), як змінювалася система господарювання людини протягом історії, та виконайте завдання

Згідно з текстом підручника “Чи ростуть булки на деревах”, система господарювання людини протягом історії зазнала значних змін. Спочатку життя людини було залежним від природи, і основними заняттями були збиральництво, полювання та рибальство, що відповідає привласнювальній формі господарювання. З часом люди почали займатися землеробством та скотарством, що сприяло виникненню осілого способу життя та розвитку ремесел. Це вже була відтворювальна форма господарювання. Далі, з появою ринкового господарства, основною метою стало отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.

1. Розгляньте ілюстрації та напишіть під кожною назву системи господарювання, яку вона ілюструє.

Зліва на право:

  • Привласнювальне господарство (збиральництво, полювання, рибальство)
  • Відтворювальне господарство (землеробство, скотарство)
  • Товарне (ринкове) господарство (виробництво для продажу)

2. Позначте ілюстрації, на яких зображено натуральне господарство.

Перша та друга.

3. Зіставте форми господарювання — заповніть схему.

Натуральне господарство. ВідміннеСПІЛЬНЕРинкове господарство. Відмінне
Продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажуОбидва є формами господарювання людиниГоловна мета – отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції
Примітивні знаряддя праці, ручна працяПродукти створюються працею людиниРозвинуті засоби виробництва, машинна праця

2. Міркуємо письмово

Проаналізуйте переваги привласнювальної і відтворювальної форм господарювання. За якої з них наші предки відчували себе більш захищеними? Висловіть письмово свою думку щодо цього питання, доповнивши речення. Відповідь обґрунтуйте.

Я вважаю, що наші предки відчували себе більш захищеними за відтворювальної форми господарювання, тому що відтворювальне господарство (землеробство і скотарство) давало людям більш стабільне і надійне джерело їжі, ніж привласнювальне (збиральництво, полювання, рибальство).

Відтворювальне господарство стимулювало розвиток ремесел, обміну, що покращувало якість життя людей. Осілий спосіб життя сприяв зміцненню соціальних зв’язків, формуванню великих колективів – родових общин, племен.

Привласнювальне господарство теж мало певні переваги, бо воно вимагало менше фізичних зусиль, ніж обробіток землі чи догляд за худобою.

3. Інфографіка «Екологічна поведінка»

На основі здобутих знань і власного життєвого досвіду доповніть за зразком схему «Взаємодія людини і природи». Запишіть:

а) Що дає природа людині для життя

  • Повітря, вода
  • Харчові продукти
  • Корисні копалини
  • Енергетичні ресурси
  • Ліси, екосистеми

б) Як має ставитися і діяти щодо природи людина

  • З повагою
  • Раціонально використовувати
  • Зменшувати вплив
  • Охороняти,
  • Відновлювати

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Упорядковуємо історію

За допомогою тексту §28 у підручнику й життєвого досвіду доповніть схему «Форми господарювання» прикладами занять людини (за зразком)

Доповнім інші гілки схеми:

Привласнювальне господарювання:

  • Полювання
  • Рибальство

Відтворювальне (права сторона схеми):

  • Землеробство
  • Тваринництво
  • Ремісництво

2. Мінітвір

Уявіть, що вас запросили на кліматичний саміт (зібрання) і запропонували виголосити промову. Напишіть короткий виступ на тему «Мій приклад екологічно відповідальної поведінки». Розкажіть, як ви чините в житті, щоб зберегти довкілля.

Мій приклад екологічно відповідальної поведінки

Дорогі друзі! Я радий поділитися з вами своїм прикладом екологічно відповідальної поведінки. Я вважаю, що кожен з нас може зробити свій внесок у збереження довкілля, навіть невеликими щоденними діями.

Вдома я завжди вимикаю світло, коли виходжу з кімнати, та не залишаю електроприлади увімкненими без потреби. Це допомагає економити електроенергію. Я також намагаюсь менше використовувати воду – закриваю кран, коли чищу зуби, та приймаю душ замість ванни.

Ми з батьками сортуємо сміття – окремо збираємо папір, скло, пластик. Це дозволяє зменшити кількість відходів та повторно використовувати цінні ресурси. Я знаю, що пластикові пакети та одноразовий посуд дуже довго розкладаються і забруднюють природу. Тому я користуюсь багаторазовою сумкою та пляшкою для води.

Дбаючи про чистоту довкілля, я ніколи не смічу на вулиці чи в парку. Якщо бачу сміття – підбираю його і викидаю у відповідний контейнер. Також я люблю доглядати за рослинами – допомагаю батькам на дачі та висаджую квіти біля будинку. Рослини очищують повітря і роблять наше середовище кращим.

Я вірю, що навіть такі прості дії, якщо їх робитимуть всі, можуть змінити світ на краще. Давайте разом дбати про нашу планету, щоб зберегти її для майбутніх поколінь! Дякую за увагу!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *