§27. Урок-узагальнення та контролю за темою «Зародження і розвиток людських громад»

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – Україна і світ 6 клас Щупак

Пригадайте, як формувалися громади. Поміркуйте, що зумовлювало появу нових громад. Яке коло питань могли вирішувати громади в різні періоди свого існування?

На мою думку, формування громад відбувалося під впливом різних чинників в різні історичні періоди.

Спочатку люди об’єднувалися в первісні громади (роди, племена) для виживання та спільного ведення господарства. З розвитком землеробства виникали територіальні громади сіл та міст для спільного вирішення господарських та соціальних питань.

В епоху Середньовіччя поширилися релігійні громади, які задовольняли духовні потреби людей. За часів козацтва громади стали осередками захисту прав та свобод.

У ХІХ столітті з розвитком національної свідомості з’являються культурно-просвітницькі громади.

Отже, на кожному етапі громади вирішували нагальні для свого часу питання – від виживання до культурного і політичного самовияву. Це забезпечувало розвиток суспільства.

І. ВПРАВА «ВСТАНОВЛЕННЯ ВІДПОВІДНОСТЕЙ»

Розгляньте світлини. Увідповідніть ілюстрації й типи громад.

  • А Шкільна громада – 3
  • Б Релігійна громада – 1
  • В Територіальна громада – 4
  • Г Дитяча громада – 2

II. ШКІЛЬНА СИМВОЛІКА

Запропонуйте ескіз герба вашої школи. Підготуйте коротку історичну довідку про історію вашого навчального закладу.

Один з можливих ескізів герба вашої школи може виглядати так:

  • Форма герба – кругла, що символізує цілісність, єдність і гармонію.
  • Кольори герба – синій і жовтий, що відповідають кольорам державного прапора України й виражають патріотизм, вірність і свободу.
  • Зображення на гербі – книга, яка символізує знання, освіту і мудрість; сонце, яке символізує життя, енергію і творчість; лавр, який символізує успіх, славу і пошану.
  • Девіз герба – “Учитися, творити, перемагати”, що відображає цілі, завдання і дух школи.

III. ПРАЦЮЄМО З ХМАРИНКОЮ СЛІВ

Розгляньте хмаринку слів, подану на наступній сторінці. Поясніть значення слів, зашифрованих у ній. Складіть розповідь про громади. Які цінності закладені у поняття «демократична школа»? Як розвиток цих цінностей пов’язаний із формуванням ефективних шкільних громад?

У хмаринці слів представлені такі поняття:

  • Етнос: група людей, яка має спільні культурні, мовні та історичні особливості.
  • Громада: група людей, які живуть разом і спільно розв’язувати питання, що стосуються їхнього спільного життя.
  • Патріархат: форма самоврядування, де головну роль відіграє чоловік або чоловіки.
  • Матріархат: форма самоврядування, де головну роль відіграє жінка або жінки.
  • Територіальна громада: спільнота людей, які мешкають на певній території й спільно розв’язувати питання, що стосуються цієї території.
  • Децентралізація: перерозподіл влади та ресурсів з центрального рівня на місцевий рівень.

Демократична школа закладає такі цінності:

  • Рівність: усі учасники шкільної спільноти мають однакові права та можливості.
  • Участь: учні, вчителі та інші учасники мають право брати участь у процесах прийняття рішень та впливати на них.
  • Взаємодія: шкільної спільноти повинна працювати разом, спільно розв’язувати проблеми та досягати спільних цілей.
  • Відповідальність: кожен учасник має нести відповідальність за свої дії та вчинки.

Розвиток цих цінностей пов’язаний із формуванням ефективних шкільних громад, оскільки саме у школі учні мають можливість навчитися співпрацювати, приймати рішення разом, розуміти та поважати думку інших, взяти на себе відповідальність за свої дії. Шкільна громада може стати місцем, де учні набувають навичок демократичного спілкування та прийняття рішень, що сприяє їх особистісному та соціальному розвитку.

IV. ВИРІШУЄМО ГРОМАДСЬКІ ПРОБЛЕМИ РАЗОМ

Подумайте, що може об’єднувати мешканців вулиці/житлового масиву/міста

На мою думку, мешканців однієї вулиці, житлового масиву чи міста можуть об’єднувати такі чинники:

  1. Спільні інтереси та потреби. Наприклад, бажання упорядковувати подвір’я, створити дитячий майданчик, організувати власну футбольну команду тощо.
  2. Місцеві традиції та свята. Разом можна проводити День вулиці, День міста, влаштовувати святкування Нового року, Різдва тощо.
  3. Вирішення спільних проблем. Наприклад, боротьба зі стихійними сміттєзвалищами, облаштування паркувальних місць, поліпшення роботи громадського транспорту.
  4. Допомога один одному. Мешканці можуть надавати взаємодопомогу, підтримувати літніх людей, багатодітні сім’ї тощо.

Отже, є багато приводів для консолідації та розвитку місцевої громади. Головне – бажання самих мешканців об’єднуватися і діяти задля спільного блага.

Запропонуйте шляхи розв’язання таких проблем:

Ось кілька ідей щодо можливих шляхів розв’язання зазначених проблем на рівні місцевої громади:

  1. Стихійні звалища – організувати прибирання території, встановити попереджувальні знаки, камери відеоспостереження, штрафувати порушників.
  2. Майданчики для вигулу собак – визначити території, облаштувати їх (огорожа, лавочки, урни, освітлення тощо), закликати власників вигулювати тварин у спеціально відведених місцях.
  3. Сортування сміття – встановити роздільні баки/контейнери для різних видів відходів, проводити роз’яснювальну роботу серед населення.
  4. «Зелена» електроенергія – встановлення сонячних панелей на дахах будинків, запровадження енергоефективних технологій.
  5. Облаштування укриттів – створення кризового штабу, визначення місць, придатних для облаштування сховищ, збір коштів, за потреби – звернення по допомогу.
  6. Тепло та енергозбереження – утеплення будинків, заміна вікон/дверей, встановлення лічильників, інформування мешканців про енергоощадні заходи.

V. СТВОРЮЄМО ПЛАН ПРОЄКТУ

Перейдіть за QR-кодом або посиланням і перегляньте відео «20 ідей для бізнесу та проєктів». Поміркуйте, що необхідно для реалізації одного з них. Складіть власний короткий план проєкту.

Для реалізації одного з ідей для бізнесу або проєктів необхідно скласти такий короткий план проєкту:

  1. Визначте конкретну ідею або проєкт, який ви хочете реалізувати.
  2. Проведіть детальний аналіз ринку та з’ясуйте, чи є попит на вашу ідею або проєкт.
  3. Розробіть бізнес-план, в якому визначите цілі, стратегію, маркетинговий підхід, фінансову модель та інші важливі аспекти проєкту.
  4. Залучіть команду людей, які мають необхідні навички та досвід для реалізації проєкту.
  5. Визначте ресурси, які вам потрібні для реалізації проєкту, такі як фінансові кошти, обладнання, приміщення тощо.
  6. Розробіть графік реалізації проєкту з визначенням кроків та відповідальних осіб.
  7. Залучайте зацікавлених сторін, таких як інвестори, партнери, потенційні клієнти, для підтримки та співпраці.
  8. Розробіть маркетингову стратегію для просування вашої ідеї або проєкту, включаючи рекламу, PR-кампанії, соціальні медіа тощо.
  9. Постійно оцінюйте та аналізуйте результати реалізації проєкту та вносьте необхідні корективи.

Це лише загальний план, і конкретні кроки можуть варіюватися залежно від вашої ідеї або проєкту. Бажаємо успіху в реалізації вашого проєкту!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *