§14. Громадянська війна в США і Реконструкція Півдня

Головна сторінка ГДЗ (зміст)

Цей документ розглядає громадянську війну в США та Реконструкцію Півдня, а також утворення незалежних держав в Латинській Америці. Громадянська війна виникла через розбіжності у питаннях рабства, економіки та культури між Північними та Південними штатами. Північ перемогла, що призвело до Реконструкції Півдня.

Пригадайте визначення поняття «рабство».

Це означає, що одна людина (або група людей) підпорядковується іншій людині (або групі людей). У минулому рабство було законним, і людина мала статус раба, який розглядався як майно.

1. Простежте за картою зростання території США у першій половині XIX ст.

  1. Купівля Луїзіани (1803) – США купили велику територію від Франції, що включала сучасні штати Луїзіана, Арканзас, Місурі, Іова, Оклахома, Канзас, Небраска та частину Колорадо, Міннесота, Дакота та Вайомінгу.
  2. Отримання Флориди (1819) – США отримали Флориду від Іспанії.
  3. Приєднання Техасу (1845) – Техас став 28-м штатом США після свого відокремлення від Мексики.
  4. Отримання Орегона (1846) – США домовилися з Великою Британією про спільне керівництво над Орегонською територією.
  5. Отримання Мексиканської Сесії (1848) – В результаті Мексиканської війни США отримали значну територію, що включала сучасні штати Каліфорнія, Невада, Юта, Арізона, Нью-Мексико та частину Колорадо, Вайомінгу, Канзасу та Оклахоми.

2. Назвіть спільні й відмінні риси у розвитку США і європейських провідних держав.

Схожість:

  • У США та країнах Європи, що відносяться до провідних, промисловість стала головною галуззю господарства у XIX столітті. Тривалі процеси індустріалізації та економічного росту;
  • США та провідні європейські країни активно розширювали свої колоніальні володіння;
  • У США та Європі відбувався значний розвиток науки та технологій, що сприяло технологічному прогресу у виробництві;
  • У США та Європі відбувалися рухи за рівність і права, не припиняла соціальна боротьба (рух за скасування рабства, жіночий рух за права жінок, робітничі рухи за соціальну справедливість).

Відмінності:

  • У США була республіканська форма правління, а провідні європейські країни були переважно монархіями;
  • Розташування США на окремому континенті та їх географічні умови (великі простори, багаті природні ресурси) відіграли важливу роль у розвитку країни. В європейських країнах з невеликою територією і порівняно малою кількістю природних ресурсів розвиток промисловості відбувався повільніше;
  • У США та Європі були відмінності в культурі та традиціях. Звісно, на культурний розвиток США суттєвий впливав європейський континент, але в той же час в США розвивалася власна національна ідентичність та культурні цінності;
  • Кожна країна мала свої унікальні історичні аспекти розвитку, відмінні від інших.

3. Чому, на вашу думку, США приваблювали іммігрантів з різних куточків світу.

У США успішно розвивалися капіталістичні відносини без необхідності руйнування феодальних, що відрізняє їх від багатьох європейських країн. Країна приваблювала іммігрантів швидкими темпами розвитку економіки, процесами індустріалізації, політичною свободою та громадянськими правами, вільним розвитком особистості, віротерпимістю та можливістю національної ідентифікації.

4. Яке питання викликало дискусії в суспільстві щодо подальших шляхів розвитку?

Було політичне протистояння між Північчю та Півднем США. На Півночі була демократія, а на Півдні – олігархат, де влада перебувала в руках небагатьох осіб, таких як найбагатші та найвпливовіші плантатори-рабовласники. Одними з важливих питань, що спричинили конфлікт, були розподіл землі та скасування рабства.

Працюючи з текстом параграфа, укладіть в зошиті таблицю «Громадянська війна в США». Визначте, які фактори відіграли ключову роль у перемозі Півночі в громадянській війні.

Причини громадянської війниВорожі табориГоловні події
Протиріччя між найманою працею і рабством. Економічні проблеми між Північчю і Півднем. Боротьба за владу в державі та за західні землі. Загроза розпаду країни з відокремленням Півдня від Півночі.Північ: фермери, буржуазія. Південь: плантатори-рабовласники.12 квітня 1861 р. війська Конфедерації захопили форт Самтер у Південній Кароліні. Травень 1862 р. Конгрес прийняв закон про гомстеди – безкоштовне наділення землею всіх, хто бажає на ній працювати. 1 січня 1963 р. – діє закон про скорочення рабства. Липень 1863 р., Конфедерація зазнала поразки під Геттісбергом. Літо 1864 р., “марш до моря” – 100-тисячна армія Півночі взяла центр військової промисловості Півдня у місті Атланта. Осінь 1864 р., наступ армії Півночі на Річмонд, столицю Конфедерації. 1865 р., Конгрес США затвердив 13-ту поправку до Конституції, що забороняла рабство на всій території США. 3 квітня 1865 р. війська Півночі захопили Річмонд. 9 квітня – капітуляція основних сил Конфедерації в Віргінії. Завершення війни.

Результати війни:

  • Збереження єдності країни
  • Ліквідація рабства
  • Надання права голосу афроамериканцям
  • Затвердження демократії
  • Надання безкоштовних земель на Заході для фермерів, робітників та іммігрантів
  • Підрив основ плантаційного господарства та великого землеволодіння
  • Остаточне затвердження розвитку фермерства в США
  • Створення єдиного внутрішнього ринку
  • Прихід до політичної та економічної влади в США буржуазії Півночі.

Наслідки війни:

Реконструкція Півдня, що полягала у проведенні демократичних перетворень та обмеженні влади колишніх рабовласників. (Це була система заходів, яку здійснював уряд США після закінчення Громадянської війни з метою зміцнення єдності країни, реорганізації управління південними штатами та ліквідації наслідків рабовласництва.)

Уявіть, що ви американський політик середини XIX ст. Як ви думаєте, чи можна було уникнути військового конфлікту між Північчю і Півднем.

Як політик у середині XIX століття, я вважаю, що було дуже важко уникнути військового конфлікту між Північчю та Півднем через глибокі розбіжності щодо рабства, економіки та ідеології. Політичні запити Півночі та Півдня створювали значні напруження у відносинах, які з часом тільки збільшувалися. На той час було складно знайти компромісні рішення, щоб запобігти громадянській війні.

Підготуйтеся до написання історичного портрета Авраама Лінкольна

а) визначте, що або хто вплинув на становлення особистості А. Лінкольна

Авраам Лінкольн народився в бідній фермерській родині на заході США. Його дитинство було повне важкої сільськогосподарської роботи, тож він змушений був багато працювати. Батько Лінкольна був важливим впливом на його розвиток, надихаючи його на навчання та працьовитість. Благодаря цьому Лінкольн в житті досягнув багато своїми власними зусиллями.

б) що було головною метою діяльності А. Лінкольна

Головна мета діяльності А. Лінкольна полягала в збереженні єдності США під час громадянської війни, яка загрожувала розпадом на дві країни. Він визнав звільнення всіх рабів у районах Півдня з метою підірвати господарство Конфедерації і заборонити рабство в США.

в) визначте, як змінилися протягом життя погляди А. Лінкольна на місце афроамериканців у суспільстві

Протягом життя А. Лінкольн змінював свої погляди на місце афроамериканців у суспільстві. Спочатку він вважав, що рабство має бути заборонене поступово. Але під впливом аболіціоністського руху та своїх переконань у рівності людей незалежно від кольору шкіри, Лінкольн прийшов до висновку, що рабство має бути скасоване одразу і повністю. Афроамериканці повинні мати рівні права та можливості поряд з білим населенням країни. Ці переконання перетворилися на закони, такі як Прокламація про звільнення рабів та Тринадцята поправка до Конституції США, які остаточно закріпили заборону рабства в країні.

Про які основні цінності йдеться у виступі А. Лінкольна?

У промові А. Лінкольна у м. Геттісберг 19 листопада 1863 р. підкреслюються цінності свободи та рівності. Він говорить про нову націю, засновану на переконанні, що всі люди народжуються рівними, та громадянську війну як перевірку цього переконання. Пожертвування тих, хто віддали свої життя війні, шанується, і дається заклик продовжувати їхню справу та забезпечити відродження нації в свободі. У промові підкреслюється сила народу, стверджуючи, що уряд народу, за народ, не зникне з лиця землі.

Історичні подробиці

Генерал Шерман відомий своєю тактикою “спаленої землі”. Його армія знищувала все на своєму шляху в смузі землі шириною в сто кілометрів з двох боків. Було знищено 265 миль залізниць, спалювались будинки та майстерні. Сам Шерман писав у своїх мемуарах: “Покидаючи Південну Кароліну, мої солдати настільки звикли руйнувати все на своєму шляху, що будинок, де розміщувався мій штаб, часто спалахував раніше, ніж я його залишав”.

1. Дізнайтеся з додаткових джерел, коли і де у світовій історії застосовувалась подібна тактика у ході воєн.

“Спалена земля” – це тактика ведення війни, при якій повністю знищуються всі ресурси (такі як запаси харчів, джерела води, транспорт, техніка, будівлі та житла), які можуть служити життєзабезпеченню ворожих військ або цивільних осіб на території. На жаль, ця варварська тактика відома ще з античних часів і використовується й до цього часу.

Скіфи використовували цей метод під час війни з перським царем Дарієм І на Північному Причорномор’ї, а перси відмовилися від цієї тактики у війні з Александром Македонським.

Кельти використовували тактику “спаленої землі” проти римських завойовників.

Карфагеняни використовували цю тактику в Італії під час Другої Пунічної війни (218-202 до н.е.), а римляни – проти карфагенян на закінчення Третьої Пунічної війни в 146 році до н.е.

Петро І використовував цю тактику під час Північної війни на українських землях, щоб зупинити шведську армію (він спалив врожай, продовольчі запаси, фураж та знищив українські поселення). Росіяни також використовували цю тактику війни з Наполеоном.

2. Висловіть своє ставлення до тактики «спаленої землі».

Тактика “спаленої землі” є варварською і не має місця у сучасному світі. Її використання призводило до гуманітарних криз, страждань цивільного населення та екологічних катастроф. Я вважаю, що війна повинна бути проведена за міжнародними правилами, які захищають права людей і дозволяють підтримувати гідність навіть у військових конфліктах.

Уявіть собі, що у Громадянській війні переміг Південь. Як, на вашу думку, це вплинуло б на подальший розвиток країн світу?

Я вважаю, що якби переміг Південь у Громадянській війні, то це могло б мати серйозний вплив на подальший розвиток країн світу. Відсутність злиття Півдня та Півночі США після війни могла б призвести до створення двох окремих країн з різними цінностями та політичними системами, що могло б суттєво змінити подальший розвиток світу. Наприклад, можливо, що рабство продовжилося б на Півдні США, що могло б мати великий вплив на історію цієї країни та світу в цілому.

Запитання та завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.

1. Визначте особливості соціально-економічної розвитку Півночі та Півдня США в першій половині XIX ст.

Північ: промисловість та фермерське господарство з вільними робітниками.

Південь: використання рабської праці на плантаціях, торгівля з Англією, що заважала економічним зв’язкам з Північчю.

2. Які чинники сприяли, а які стояли на заваді розвитку промисловості в США?

Багаті природні ресурси, вільнонаймана праця, технологічні винаходи та великий внутрішній ринок сприяли розвитку господарства США. Однак, плантаційна рабовласницька система господарства Півдня, Громадянська війна та імпорт товарів з-за кордону завадили його розвитку.

3. Назвіть політичні партії, утворені в США в 1828 і 1854 рр.

Республіканська (заснована в 1854 році) та демократична (заснована в 1828 році) політичні партії.

4. Яке питання було ключовим в дискусіях щодо шляхів розвитку США в 1-й половині XIX ст.?

У гострих дискусіях виникало питання щодо того, який шлях розвитку господарства краще обрати: плантаційний чи фермерський. Однак, ключовою проблемою на Півдні було рабство.

5. Чому США були зацікавлені в прибутті іммігрантів?

Для господарського освоєння територій США були необхідні людські ресурси, без яких не обійшлося.

6. Назвіть основні причини Громадянської війни в США.

Суперечності між застосуванням найманої праці та рабством. Ускладнення економічних зв’язків між Північчю та Півднем. Боротьба за західні землі та політичну владу в державі. Існує загроза розпаду країни через відокремлення Півдня від Півночі.

7. Як закони про гомстеди й скасування рабства вплинули на хід Громадянської війни та розвиток США?

Ці політичні дії призвели до того, що Північ стала боротися за свої права. Закон про скасування рабства дозволив 400 тис. афроамериканців добровільно долучитися до військових сил Північної армії. Закон про гомстеди дав можливість кожному, хто хотів господарювати на земельній ділянці, отримати майже безкоштовно 0,4 гектара землі, і через 5 років господарювання стати повноправним власником цієї землі.

8. Які основні результати Громадянської війни в США?

  • Збереження єдності країни
  • Ліквідація рабства
  • Надання афроамериканцям права голосу
  • Затвердження демократії
  • Надання фермерам, робітникам і іммігрантам безкоштовних земель на Заході
  • Підрив основ плантаційного господарства та великого землеволодіння
  • Затвердження фермерського шляху розвитку американського сільського господарства
  • Створення єдиного внутрішнього ринку
  • Прихід буржуазії Півночі до політичної та економічної влади в США

9. Визначте ціль та основні напрями політики Реконструкції Півдня.

Метою Реконструкції Півдня було проведення демократичних змін та обмеження влади колишніх рабовласників.

10. Чому «доктрина Монро» вважається проявом американського експансіонізму?

Доктрина Монро (1823 р.) застерігала Європу та Росію від можливого захоплення колоній в країнах Південної Америки. США вважали Південну Америку своєю геополітичною зоною інтересів, що вказує на їхній експансіонізм. Доктрина не була погоджена або визнана іншими державами і була однобічною декларацією.

11. Поясніть значення термінів і понять з хмаринки слів. Укладіть з кожним із слів речення, які ілюструватимуть розвиток США у першій половині XIX ст.Гомстеди

  • Земля на Заході США, що кожному американському громадянинові надавалася за невелику плату, ставала власністю громадян.
  • Анексія – це коли держава насильницько приєднує до себе всю або частину території іншої держави або нації в односторонньому порядку.
  • Реконструкція – це набір заходів, який уряд США робив після Громадянської війни з метою зміцнення єдності країни та реорганізації управління південними штатами та ліквідації наслідків рабовласництва.
  • Скватери – це фермер-колоніст, який займав вільну, необроблену ділянку землі при колонізації в США.
  • Експансіонізм – це агресивна політика з метою захоплення чужих територій і ринків збуту.
  • Імміграція – це в’їзд громадян інших держав у країну на довгострокове перебування або постійне проживання.
  • Аболіціонізм – це суспільний рух, спрямований на скасування певного закону, або рух за відміну рабства.
  • Конгрес – це федеральний законодавчий орган США, що складається з Палати представників та Сенату.
  • Демократи – це члени Демократичної партії США.
  • Республіканці – це члени Республіканської партії США.
  • Конфедерація – це об’єднання південних штатів США з метою збереження існуючого на Півдні соціально-економічного устрою й рабовласництва.
  • Федерація – це складна держава, форма державного устрою, за якої вищі територіальні одиниці держави мають певну юридично визначену політичну самостійність.
  • Піонери – це люди, які вперше проникають в новий, недосліджений край та освоюють його, першими торують стежки в новій галузі діяльності.
  • Резервації – це здебільшого малопридатна територія для життя, призначена для переселення залишків корінних народів.
  • Індіанці – це корінне населення Американського континенту з доколумбової епохи.

ІІ. Обговоріть у групі

1. З промови сенатора Хаммонда, штат Південна Кароліна: «Бавовна, рис, тютюн і морські запаси правлять світом, і ми маємо досить здоровий глузд, щоб зрозуміти це. Північ без нас перетвориться на беззахисне ягня й загине від парші та голоду». Які ідеї відобразив сенатор у своєму виступі?

Сенатор каже, що південні штати мають сильнішу економіку порівняно зі слабкою економікою Півночі. Він наголошує на значному внеску Півдня у експорт товарів та висуває тезу про те, що Північ не зможе економічно вижити без допомоги господарства південних штатів.

2. Схарактеризуйте спільність і відмінність у діяльності О. Бісмарка з об’єднання Німеччини та боротьбі С. Болівара за єдність латиноамериканських країн.

Обидва лідери працювали на об’єднання своїх країн, але використовували різні методи. Вони мали деякі спільні риси:

  • Обидва хотіли створити одну сильну державу з багатьох менших.
  • Вони були сильними лідерами, які використовували дипломатію, військову силу та політичні угоди для досягнення своїх цілей.
  • Обидва розуміли важливість військової сили для об’єднання своїх країн. Бісмарк використовував прусську військову силу для отримання контролю над німецькими державами, тоді як Болівар очолював армії, які боролися за незалежність та об’єднання країн Латинської Америки.

Але їхні методи були різними:

  • Бісмарк об’єднав німецькі держави, а Болівар об’єднав колонії різних європейських держав.
  • Бісмарк бачив майбутнє Німеччини у вигляді німецької імперії з прусським монархом (імператором) на чолі, тоді як Болівар підтримував демократичний устрій з республіканською формою правління.

III. Мислю творчо й самостійно

1. Як події в США періоду 1776-1870 рр. вплинули на розвиток країни й утвердження її як світового лідера?

Важливі події в історії США:

  • 1776 рік: Проголошення незалежності
  • 1789 рік: Прийняття Конституції США
  • 1791 рік: Білль про права, який гарантує основні права людини
  • 1823 рік: Доктрина Монро, яка визначає принципи зовнішньої політики США
  • 1828 рік: Утворення Демократичної партії
  • 1854 рік: Утворення Республіканської партії
  • 1863 рік: Закон про скасування рабства
  • 1861-1865 рр.: Громадянська війна між Північчю і Півднем

2. У чому, на ваш погляд, полягали (полягають) уроки історії США в цей період для інших країн світу?

  • Боротьба за незалежність (колоніальна держава перша у світі виборола незалежність).
  • Розвиток демократичної системи управління державою.
  • Розширення території США за допомогою покупок, війн та дипломатичних угод.
  • Боротьба проти рабства та соціальні реформи.
  • Трансформація США в одну з найбільш промислово розвинених країн світу.

3. Виконайте творчий проект: сторінка діяча в соціальних мережах, історичний портрет тощо «Авраам Лінкольн»

Особиста інформація:

Ім’я: Авраам Лінкольн

Дата народження: 12 лютого 1809 р.

Місце народження: Ходженвіль, Кентуккі, США

Заняття: Адвокат, політик, 16-й президент Сполучених Штатів Америки

Біографія:

Авраам Лінкольн був 16-м президентом США з 1861 по 1865 рік. Він народився 12 лютого 1809 року в Ходженвілі, штат Кентуккі. Лінкольн займав цю посаду в часи Громадянської війни, коли країна переживала серйозні випробування.

Цитати:

“Демократія – уряд народу, обраний народом, складений з представників народу, що має силу влади обмеженою конституцією. Всім належить, нічому більшому, ніж йому належить йому самому, і нічого меншому, ніж те, що належить іншому”.

“Свобода не може бути залишена для майбутнього, якщо вона не захищена зараз.”

“Найкращий спосіб передбачити майбутнє – його створити.” – Авраам Лінкольн.

Інтереси:

  • Законодавство та політика
  • Рівні права для всіх та справедливість
  • Історія та політична філософія

Про мене:

Вітаю! Я Авраам Лінкольн, 16-й президент Сполучених Штатів Америки. Життя моє я присвятив боротьбі за свободу, рівність, і єдність нашої великої країни.

Народився я в Кентуккі, зміг стати адвокатом завдяки своїй наполегливості в навчанні та захищати права людей. Мої переконання про рівність та справедливість привели мене до політики, де я боровся за права і свободи кожного громадянина США.

Мої досягнення включають запровадження Емансипаційної прокламації про звільнення рабів, яка дала початок знищенню рабства в Америці. Я очолював країну в часи Громадянської війни, реформуючи армію та будучи на сторожі єдності нації.

Я вірю в демократію, де владою є народ. У своїй діяльності на посаді президента я прагнув досягти миру, взаєморозуміння та прогресивного розвитку для всіх американців.

Спадщина:

Моя спадщина полягає в поширенні ідей свободи, рівності та справедливості. Мої принципи та відданість демократичним принципам стали прикладом для майбутніх поколінь. Я залишив вагомий слід у боротьбі за права людей та підтримку принципів, на яких ґрунтується наша країна.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *