§54. Давній Рим: від царів до імперії

Головна сторінка цього ГДЗ (зміст) – Васильків 6 клас

Згадайте…

  • Колонізацію територій сучасної Італії здійснювали різні народи, зокрема греки, етруски та кельти.
  • У Середземномор’ї виникли різні цивілізації, такі як грецька, римська, фінікійська, карфагенська та інші.

Як ви розумієте…

  • «Республіка» – це форма устрою держави, де влада належить народу або його представникам.
  • «Імперія» – це велика держава, яка охоплює території різних народів та населених пунктів, керована однією центральною владою.

54.1. Рим у добу царів

Від царів до імперії: давній Рим починається зі заснування міста Риму братами-близнюками Ромулом і Ремом. Царський період охоплює час від 753 до 509 року до н.е., коли римляни встановлюють Республіку.

1. Визначте основні події з царського періоду історії Риму

Основні події з царського періоду історії Риму:

  • Заснування міста Риму у 753 році до н.е. братами Ромулом і Ремом
  • Вбивство Ромулом свого брата Рема і становлення Ромула першим царем Риму
  • Реформи царя Сервія Тулія, які заклали основи соціального устрою римського суспільства
  • Розширення території Риму та будівництво храмів за часів царювання
  • Правління останнього царя Тарквінія Гордого та його конфлікт з сенатом через прагнення необмеженої влади

2. Які органи влади існували у цей час?

  • Цар (рекс) – верховний правитель
  • Сенат – рада з 300 старійшин
  • Коміції – народні збори

3. Які причини повалення царської влади та проголошення Риму республікою?

Причини повалення царської влади:

  • Прагнення останнього царя Тарквінія Гордого до необмеженої влади
  • Конфлікт Тарквінія Гордого з сенатом та народом
  • У 509 році до н.е. римляни скинули останнього царя, вигнали його рід і запровадили республіку з владою двох консулів

54.2. Римська республіка

У добу римської республіки виникають перші документи римського права, відбувається протистояння між патриціями та плебеями, створюються посади та система управління. У І ст. до н.е. італіки отримують права нарівні з громадянами Риму. Римська республіка потрапляє у кризу, але після громадянських воєн Октавіан Август стає творцем Римської імперії.

1. Визначте суть конфлікту між патриціями та плебеями

Суть конфлікту між патриціями та плебеями полягала у боротьбі за владу та права. Патриції – знать, плебеї – простолюд. Плебеї вимагали для себе рівних політичних прав з патриціями, зокрема права обиратися на вищі державні посади.

2. Якими повноваженнями володіли консули? Як ви розумієте цей термін?

Консули володіли найвищою виконавчою владою в Римській республіці. Їх обирали на 1 рік. Вони очолювали армію під час військових кампаній. Термін “консул” походить від латинського consulere – “радитися”, тобто консули повинні були радитися із сенатом з питань управління державою.

3. Охарактеризуйте політичну діяльність Цезаря

Політична діяльність Цезаря:

  • Увійшов в союз з Помпеєм та Крассом (Перший тріумвірат) для задоволення власних політичних амбіцій
  • Здійснив успішні військові кампанії у Галлії, збільшив свою популярність і вплив
  • Увійшов у конфлікт з Помпеєм, розпочав громадянську війну та переміг у ній
  • Захопив одноосібну владу у Римі як диктатор
  • Був вбитий змовниками, які прагнули повернути республіку

54.3. Рим доби імперії

1. Які династії римських імператорів вам відомі?

Відомі такі династії римських імператорів:

  • Юліїв-Клавдіїв (засновник – Октавіан Август)
  • Флавіїв (Веспасіан, Тіт, Доміціан)
  • Антонінів (Нерва, Траян, Адріан, Антонін Пій, Марк Аврелій)
  • Северів
  • Константинівська (Костянтин I Великий)

2. Охарактеризуйте діяльність найвідоміших імператорів

Найвідоміші імператори:

  • Октавіан Август – заснував імперію, відновив мир і спокій
  • Траян – вів активні завойовницькі війни, розширив кордони. Траян також був мудрим і справедливим правителем. Він сприяв розвитку економіки та культури Риму
  • Адріан – проводив мирну політику, реформував фінанси, багато подорожував імперією. Він був великим шанувальником грецької культури й сприяв її поширенню в Римській імперії
  • Діоклетіан – подолав політичну кризу, реформував управління
  • Костянтин Великий – узаконив християнство в Римській імперії, а також переніс столицю Римської імперії з Риму до Константинополя

3. Яке значення в історії Риму належить періоду імперії?

Ось деякі конкретні досягнення Римської імперії:

  • Упровадження системи римського права, яка стала основою багатьох сучасних правових систем.
  • Розвиток римської літератури, філософії та науки, які вплинули на розвиток цих галузей знань у всьому світі.
  • Будівництво великих інженерних споруд, таких як акведук, дороги та мости, які досі вражають своїми масштабами.

Період імперії в історії Риму був часом великих досягнень. Він вплинув на розвиток багатьох аспектів сучасної цивілізації.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли _? Що _? Хто _? Де _? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі.

  • Коли було засновано місто Рим?
  • Що стало причиною повалення царської влади у Римі? Хто був першим царем Риму?
  • Де відбувалися народні збори (коміції) за часів Республіки?
  • Звідки ми можемо дізнатися про реформи царя Сервія Тулія?
  • Чому виник конфлікт між патриціями та плебеями?
  • Як утворився Перший Тріумвірат?
  • Який результат мала громадянська війна між Цезарем та Помпеєм?
  • Коли розпочався період Римської імперії?
  • Що собою являла посада імператора?
  • Хто був засновником династії Юліїв-Клавдіїв?
  • Де розташовувалася столиця Східної Римської імперії?
  • Звідки ми можемо дізнатися про повсякденне життя римлян?
  • Чому виник період кризи ІІІ століття?
  • Як Діоклетіан намагався реформувати управління імперією?
  • Який результат мало правління імператора Костянтина Великого?

2. Позначте на стрічці часу етапи розвитку Давнього Риму.

ЕтапДата
Царський період753—510 до н. е.
Римська республіка509—27 до н. е.
Римська імперія27 до н. е.—476 н. е.

3. Поміркуйте, який із періодів історії Давнього Риму був часом його розквіту. Поясніть свою думку

На мою думку, періодом розквіту Давнього Риму була доба Римської імперії, зокрема I-II століття.

Аргументи на користь цієї позиції:

  • Саме за імперії Рим досяг найбільшої територіальної експансії, підкоривши землі навколо Середземного моря.
  • Економіка Риму активно розвивалася завдяки торгівлі, рабству, грабункам підкорених територій. Почалося карбування єдиної грошової одиниці – денарія.
  • За імператорів Антонінів вдалося досягти відносної стабільності та злагоди у суспільстві після тривалих громадянських воєн.
  • Розквіт культури й мистецтва – література, скульптура, архітектура. Будівництво Колізею, пантеону та інших славетних споруд.

Отже, саме за часів імперії Рим перетворився на наддержаву і досяг “золотої доби” свого розвитку. Інші періоди були менш стабільними й успішними.

4. Використовуючи додаткові джерела інформації, укладіть повідомлення про одного з правителів Давнього Риму

Ось кілька ключових моментів про правителя Октавіана Августа:

  • Октавіан Август був одним з найвпливовіших римських імператорів, який правив з 27 року до н.е. до 14 року н.е.
  • Він був прийомним сином і спадкоємцем Гая Юлія Цезаря. Після вбивства Цезаря Октавіан вступив у боротьбу за владу і зрештою переміг, заснувавши Римську імперію.
  • За часів його правління Римська держава сягнула найбільшої могутності, були розширені її кордони, проведені адміністративні реформи, створена постійна армія.
  • Октавіан був талановитим політиком і реформатором, йому вдалося примирити різні прошарки суспільства і забезпечити стабільність імперії.
  • За його правління спостерігався розквіт римської культури, літератури й мистецтва. Поети прославляли Октавіана як богоподібного правителя.

5. Вправа «Генеалогічне дерево Римської імперії». Спробуйте схематично зобразити «родовід» Римської імперії.

https%3A%2F%2Fprod files secure.s3.us west 2.amazonaws.com%2Fd47177eb b176 4370 9c24 87962f85fa1d%2Fe3383e7c 3fac 4aea 8789 6cdde8de370a%2FUntitled

6. Вправа «Сенкан». Складіть сенкан за темою параграфа.

Римська імперія
Величезна, жорстока, могутня
Завойовує, розширює, панує
Виникла з Республіки, охопила Середземномор’я
Спадщина світу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *