§29-30. Поліси. Велика грецька колонізація. Еллінізм

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Що вам відомо про значення понять «республіка», «демократія», «політика»?

  • Республіка — це форма державного правління, коли влада належить обраним представникам народу, а не одній особі.
  • Демократія — це політичний режим, за якого участь в управлінні державою бере народ безпосередньо або через виборних представників.
  • Політика — це діяльність, пов’язана з управлінням державою, прийняттям рішень, які стосуються всього суспільства. Політика визначає, як розподіляється влада та ресурси у країні.

Де вам доводилось чути ці слова?

Я чув ці слова на уроках історії, під час обговорення новин, у розмовах про сучасні країни, а також у підручниках та телевізійних передачах про державний устрій і вибори.

1. Поліси — грецькі міста-держави

Читаємо й розуміємо

Дізнайтеся з навчального тексту про розвиток створення та устрій держав-полісів у давній Греції та створіть за поданим шаблоном карту пам’яті «Давньогрецький поліс».

Поліс — місто‑держава в Давній Греції
│
├── Назви полісів:
│    • Афіни  
│    • Спарта  
│    • Коринф  
│    • Егіна
│
├── Групи населення полісів:
│    ├── Повноправні громадяни
│    │     • Аристократи
│    │     • Демос
│    ├── Неповноправні громадяни (метеки)    
│
└── Форми правління полісами:
     ├── Демократія
     │     • Приклад — Афіни (народні збори, Рада 500) 
     └── Олігархія
           • Приклад — Спарта (рада старійшин, ефори) 

2. Повідомте однокласникам/однокласницям результати своєї роботи. Обговоріть у класі, що вам вдалося дізнатися.

Згідно з текстом, давньогрецький поліс — це не просто місто, а ціла держава зі своїми законами та владою. Цікаво, що не всі, хто жив у полісі, були рівними. Були повноправні громадяни, як аристократи і демос, які могли брати участь в управлінні, і були люди без прав — метеки та раби. Також існували різні форми правління: демократія, як в Афінах, де правив народ, і олігархія, як у Спарті, де влада належала небагатьом заможним людям.

Віртуальна екскурсія

За допомогою маркерів-підказок проведіть екскурсію грецьким полісом. Значення невідомих вам понять — підписів на малюнку дізнайтеся з додаткових джерел (словники, інтернет-довідник).

Ласкаво просимо до давньогрецького поліса! Розпочнемо нашу екскурсію:

Акрополь

Найвища частина міста, укріплена фортеця на пагорбі. Тут розташовувалися найважливіші храми та святилища. В разі небезпеки жителі ховалися за міцними стінами акрополя.

Головний храм

Найбільший і найкрасивіший храм поліса, присвячений богу-покровителю міста. Тут проводилися головні релігійні церемонії та зберігалася скарбниця міста.

Агора

Головна площа поліса, центр громадського життя. Тут відбувалися народні збори, де громадяни приймали важливі рішення. Також на агорі розташовувався ринок, де торгували товарами.

Театр

Місце для вистав і театральних змагань. Театр будувався на схилі пагорба у вигляді амфітеатру, щоб усі глядачі могли бачити сцену.

Стадіон

Споруда для спортивних змагань і тренувань. Тут проводилися біг, метання списа, боротьба та інші види спорту.

Міські мури

Потужні укріплення, що захищали поліс від ворогів. Мури оточували все місто і мали кілька воріт для входу та виходу.

Порт

Гавань для кораблів, центр морської торгівлі. Звідси відправлялися торговельні судна до інших полісів і країн.

Будинки

Житлові квартали, де мешкали громадяни поліса. Будинки були різними за розміром залежно від багатства власників.

2. ВЕЛИКА ГРЕЦЬКА КОЛОНІЗАЦІЯ

Читаємо й розуміємо

1. За допомогою карти на с. 137 та навчального тексту створіть за наданим шаблоном карту пам’яті «Велика грецька колонізація»

Причини:

  • Перенаселення Греції, нестача земель для проживання.
  • Землі селян захоплювала аристократія, багато людей втрачали свої ділянки.
  • Поразки в політичній боротьбі змушували частину греків залишати батьківщину.
  • Розвиток ремесел і торгівлі, потреба у нових ринках збуту продукції.

Колонії:

  • На захід від Греції: Південна Італія, Сицилія.
  • На схід від Греції: Мала Азія, узбережжя Чорного моря.
  • На південь від Греції: Північна Африка (наприклад, Кирена).
  • На теренах України: Північне Причорномор’я — Ольвія, Тіра, Пантікапей, Херсонес.

Наслідки:

  • Поширення грецької культури, мови, ремесел і торгівлі у нових регіонах.
  • Встановлення торгових і культурних зв’язків із місцевими народами.
  • Вплив грецьких традицій на розвиток місцевих суспільств, зокрема на території України.

2. Як історія Великої грецької колонізації пов’язана з історією українських земель?

Історія Великої грецької колонізації безпосередньо пов’язана з історією українських земель, оскільки в VIII–VI ст. до н. е. греки заснували на узбережжі Чорного моря свої міста-держави (колонії). Ці міста, як-от Ольвія, Херсонес і Пантікапей, стали центрами торгівлі та культури. Грецькі колоністи налагодили торговельні відносини з місцевими племенами, зокрема зі скіфами, і поширили на наших землях свої традиції, мову та мистецтво.

3. Повідомлення для однокласників:

Я дізнався, що Велика грецька колонізація почалася не для завоювань, а через цілком життєві причини: нестачу землі, політичні конфлікти та потребу в нових ринках для торгівлі. Греки засновували свої поселення, колонії, на узбережжях морів, і ці міста жили за звичаями своїх рідних полісів-метрополій. Найцікавіше, що цей процес торкнувся і наших земель: на півдні сучасної України з’явилися грецькі міста. Завдяки колонізації грецька культура поширилася далеко за межі самої Греції.

1. Позначте і підпишіть на контурній карті такі об’єкти:

  • а) Територія Греції у VIII ст. до н. е.: Виділіть Балканський півострів, острови Егейського моря, частину Малої Азії (західне узбережжя), Крит і Кіпр. Це основна територія Давньої Греції у VIII ст. до н. е.
  • б) Колонізовані греками береги: Позначте узбережжя Південної Італії, Сицилії, Південної Франції, Іспанії, Північної Африки, узбережжя Чорного моря (особливо Північне Причорномор’я) та частину Малої Азії. Саме ці регіони були заселені грецькими колоністами під час Великої грецької колонізації.
  • в) Грецькі колонії, засновані на території, де нині розташована Україна: Підпишіть такі міста-колонії: Ольвія (біля сучасного Миколаєва), Тіра (біля Білгород-Дністровського), Херсонес (біля Севастополя), Пантікапей (сучасна Керч)

2. Зіставте карту із сучасною картою Європи й визначте, які європейські міста беруть початок від грецької колонізації.

  • Одеса, Севастополь, Керч — розташовані поруч із давньогрецькими колоніями.
  • Марсель (Франція) — походить від давньогрецької колонії Массалія.
  • Неаполь (Італія) — від давньогрецької Неаполіс.
  • Сіракузи (Сицилія, Італія) — від грецької колонії Сіракузи.
  • Стамбул (Туреччина) — початково грецька колонія Візантій.

3. Поміркуйте, які знання і вміння стали в пригоді грекам під час колонізації.

  • Мореплавство і навігація — греки добре орієнтувалися на морі, будували кораблі, знали зірки та вітри.
  • Будівництво міст — вміння планувати і будувати укріплені поселення, храми, ринки, порти.
  • Торгівля — знання про обмін товарами, організацію ринків, встановлення торговельних зв’язків із місцевими народами.
  • Вміння вести переговори — встановлення союзів, мирних стосунків із сусідами.
  • Сільське господарство та ремесла — знання у вирощуванні культур, виготовленні кераміки, металургії.
  • Писемність і закони — греки переносили свою писемність, традиції, закони в нові поселення.

Грецька колонізація вплинула на розвиток багатьох сучасних міст Європи, а знання мореплавства, торгівлі та будівництва допомогли грекам створити успішні колонії далеко від батьківщини. На території України залишилися пам’ятки грецької культури, які й досі вивчають історики.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

1. Самооцінювання

Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Поліси. Велика грецька колонізація. Еллінізм». Дайте відповіді на запитання.

Які етапи розвитку пройшла давньогрецька цивілізація?

  • Епоха Міноїської цивілізації (близько 2000-1450 рр. до н.е.): Цей період характеризується розвитком культури на острові Крит. Міноанці побудували величні палаци, такі як у Кноссі, і мали розвинуту морську торгівлю.
  • Гомерівський період (після XII ст. до н. е.), коли на землях Греції панували племена дорійців.
  • Архаїчний період (VIII–VI ст. до н. е.), під час якого сформувалися міста-держави, або поліси.
  • Класичний період (V–IV ст. до н. е.) — це час найбільшого розквіту полісів.
  • Доба еллінізму (з 336 р. до н. е. до І ст. до н. е.), що почалася після завоювань Александра Македонського і завершилася підкоренням Греції Римом

Чим держави-поліси вирізнялися з-поміж інших держав того часу?

На відміну від великих імперій, у Греції не було єдиної держави — кожен поліс був незалежним містом-державою з прилеглими землями. Головною відмінністю було те, що в полісах (особливо демократичних, як Афіни) влада належала народним зборам, тобто зібранням повноправних громадян, а не одному правителю. Самі греки розуміли поліс не як територію, а як спільноту людей, кажучи: «Місто — це люди, а не стіни».

Як у Давній Греції був реалізований принцип свободи громадян держави?

Свобода громадян була основою розквіту полісів у класичний період. Вона реалізовувалася через те, що повноправні громадяни мали права та обов’язки, зокрема право брати участь у народних зборах і управляти державою. Це стало можливим завдяки системі класичного рабства: раби виконували важку працю, що давало громадянам вільний час для громадських справ, навчання та культури.

Що сприяло поширенню політичних і культурних традицій Еллади у світі?

Поширенню грецьких традицій сприяли два головні процеси. По-перше, Велика грецька колонізація, коли греки засновували нові міста на узбережжях морів і приносили туди свою культуру, мову та спосіб життя. По-друге, завоювання Александра Македонського та початок доби еллінізму, коли грецька культура поширилася на Схід унаслідок змішання з місцевими цивілізаціями.

ІІ. Обговоріть у групі

Карта пам’яті: Поліс Афіни

  1. Назва і розташування:
  • Назва: Афіни.
  • Розташування: В області Аттика, на Балканському півострові. Афіни мали вихід до моря та великий порт, що сприяло торгівлі.
  1. Час існування:
  • Поліс існував приблизно з VIII ст. до н. е.. У 27 до н. е. після утворення римської провінції Ахая, Афіни увійшли до її складу.
  • Найбільшого розквіту (так звана «золота доба») досяг у V–IV ст. до н. е., у класичний період.
  1. Заняття населення:
  • Громадяни: Брали участь в управлінні державою через народні збори, займалися політикою, філософією, мистецтвом.
  • Ремесла: Виготовлення кераміки, зброї, будівництво кораблів.
  • Торгівля: Афіни були великим торговельним центром, продавали вино, оливкову олію, кераміку.
  • Землеробство: Вирощування оливок та винограду на прилеглих до міста землях.
  • Раби: Виконували важку фізичну працю в копальнях, маєтках, як хатні робітники, що давало змогу громадянам займатися громадськими справами.
  1. Форма правління:
  • Демократія. Влада належала народним зборам, у яких брали участь усі повноправні громадяни. Головні рішення ухвалювалися спільно.
  1. Видатні діячі:
  • Солон — архонт, який провів важливі реформи, що заклали основи демократії.
  • Перикл — стратег, за правління якого Афіни досягли найбільшого розквіту.
  • Сократ, Платон, Арістотель — всесвітньо відомі філософи, які жили й працювали в Афінах.
  1. Союзники і вороги:
  • Союзники: Афіни очолювали Делоський союз — військово-політичне об’єднання багатьох грецьких полісів для боротьби з персами.
  • Вороги: Головним суперником Афін був поліс Спарта, де панувала олігархія. Також Афіни воювали з Перською імперією.
  1. Цікаві факти:
  • Афіни вважаються батьківщиною демократії та театру.
  • Саме в Афінах було популярним висловлювання: «Місто — це люди, а не стіни», що підкреслювало важливість громади, а не лише території.
  • На пагорбі в центрі міста розташовувався Акрополь — фортеця з головними храмами, найвідоміший з яких — Парфенон, присвячений богині Афіні.

Мислю творчо

Дослідіть пам’ятку як історичне джерело. Давньогрецька абетка на чорнофігурному кіліксі

Ця пам’ятка — це давньогрецька керамічна посудина для пиття, яка називається кілікс. Вона є цінним історичним джерелом, оскільки розповідає нам багато про життя та культуру давніх греків:

  • Писемність: На кіліксі зображена давньогрецька абетка. Це прямий доказ того, якою була писемність у греків. Відомо, що вони створили власну писемність, додавши до фінікійської абетки літери для позначення голосних звуків. Ця посудина є наочним прикладом їхнього алфавіту.
  • Освіта та культура: Той факт, що абетку зобразили на посудині для пиття, може свідчити про те, що грамотність була важливою в суспільстві. Можливо, такі предмети використовували для навчання або для демонстрації освіченості під час застіль.
  • Побут і ремесло: Це предмет побуту — посудина для пиття. Це показує, що греки прикрашали навіть звичайні речі. Стиль розпису, чорнофігурний, є важливою ознакою, яка допомагає історикам визначити час створення пам’ятки (архаїчний період чи початок класичного). Якість виготовлення свідчить про високий рівень розвитку гончарства.
  • Поширення знань: Такі керамічні вироби були популярним товаром, який греки продавали в інші країни, зокрема у свої колонії. Разом із посудом вони поширювали свою культуру, мистецтво серед інших народів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *