§13. Суспільства Стародавнього світу. Рабовласництво і колонат

Зміст ГДЗ Україна і світ 7 клас Щупак

Що таке громада?

Громада – це група людей, об’єднаних спільністю становища, інтересів та спільними завданнями. Це може бути територіальна, релігійна чи інша спільнота.

Коли відбулося зародження громад в історії?

Зародження громад відбулося ще в первісному суспільстві, коли люди об’єднувалися в роди та племена. У Стародавньому світі вже існували міські та сільські громади.

Які існують історичні типи громад?

Основні історичні типи громад:

  1. Родові громади
  2. Сусідські громади

Діємо: практичні завдання

Розгляньте піраміду суспільних станів у Стародавньому Єгипті. Визначте, які групи представляють люди, зображені на ній.

У піраміді суспільних станів Стародавнього Єгипту представлені такі групи:

  • Фараон: на вершині піраміди, вважався божественним правителем і мав абсолютну владу.
  • Головні чиновники: займали високі посади, керували храмами та державними справами.
  • Писарі та чиновники: займалися адміністративними справами, веденням документації.
  • Воїни: відповідали за захист держави та підтримання порядку.
  • Селяни: основна частина населення, займалися землеробством. Ремісники та купці: забезпечували економічну діяльність, займалися торгівлею та виробництвом.
  • Раби: на найнижчому рівні, виконували важкі фізичні роботи, часто були військовополоненими або боржниками.

Складіть розповідь про суспільні відносини між представниками різних станів у Стародавньому Єгипті.

Суспільні відносини в Стародавньому Єгипті були чітко ієрархічними. Фараон, як верховний правитель, мав абсолютну владу і вважався богом на землі. Жерці та вельможі підтримували фараона, керуючи релігійними та державними справами, і користувалися значними привілеями. Воїни забезпечували безпеку держави, а писарі та чиновники вели адміністративну роботу, що була важливою для функціонування держави.

Ремісники та купці займалися виробництвом товарів і торгівлею, що сприяло економічному розвитку. Селяни, які становили більшість населення, працювали на землі, забезпечуючи продовольством всю країну. Вони були залежні від вищих станів і часто платили податки у вигляді частини врожаю.

Раби виконували найважчу працю і не мали жодних прав, їхнє становище було найнижчим у суспільстві.

За поданим зразком укладіть подібні піраміди суспільних станів інших держав Стародавнього світу.

  1. Індія:
    • Брахмани: жерці, вчені.
    • Кшатрії: воїни, правителі.
    • Вайшьї: торговці, землероби.
    • Шудри: слуги, ремісники.
    • Недоторкані: виконували найнижчі роботи.
  2. Стародавня Греція:
    • Аристократи: знать, власники землі.
    • Демос: торговці, ремісники, землероби.
    • Жінки, іноземці, раби: не мали громадянських прав.
  3. Римська імперія:
    • Патриції: знать, державні посадовці.
    • Плебеї: простий народ
    • Раби: виконували важку працю, не мали прав.

Діємо: практичні завдання

Чи існує поділ на варни та касти у сучасній Індії?

Так, поділ на варни та касти все ще існує в сучасній Індії, хоча офіційно він був скасований. Кастова система є формою соціальної стратифікації, яка має глибоке коріння в історії Індії й впливає на багато аспектів життя, включаючи шлюб, професії та соціальні взаємодії.

У сучасній Індії кастова система залишається важливою частиною соціального укладу, хоча уряд запровадив заходи для зменшення дискримінації, такі як позитивна дискримінація для підтримки нижчих каст, зокрема далітів.

Попри ці зусилля, кастова система продовжує впливати на суспільство, і її прояви можна побачити в різних сферах життя.

Діємо: практичні завдання

Визначте суспільні групи, що проживали в давньогрецькому полісі.

У давньогрецькому полісі були такі суспільні групи:

  • Аристократи: знать, власники земель.
  • Демос: торговці, ремісники, землероби.
  • Жінки, іноземці та раби: не мали права брати участь у громадському житті.

Які повноваження мав кожен зі станів?

  • Аристократи: займали важливі посади, мали більше багатства і привілеїв.
  • Демос: займався торгівлею, ремеслом та землеробством, мав право голосу в народних зборах.
  • Жінки, іноземці та раби: не мали політичних прав.

Хто обіймав найвищу посаду в полісі?

Найвищу посаду обіймав цар поліса або військовий вождь.

Хто мав право долучатися до проведення народних зборів?

Право долучатися до народних зборів мали повноправні громадяни-чоловіки, зокрема аристократи і демос.

У чому полягали відмінності між демосом та аристократами?

  • Аристократи: володіли землею, мали більше багатства і привілеїв.
  • Демос: складався з торговців, ремісників і землеробів; мав менше багатства і впливу порівняно з аристократами.

Поміркуймо!

Чому у Стародавній Греції навіть багаті іноземці не могли мати громадянські права?

У Стародавній Греції громадянство було пов’язане з народженням і належністю до певного поліса. Іноземці, навіть багаті, не могли отримати громадянські права, оскільки вони не були частиною громади, яка мала спільну історію та культуру. Це забезпечувало збереження соціальної й політичної стабільності.

Чим зумовлювалося різне ставлення до жінок у стародавніх Афінах та Спарті?

В Афінах жінки мали обмежені права і займалися переважно домашніми справами. У Спарті жінки мали більше свобод, могли володіти землею та брали участь у фізичній підготовці. Це було зумовлено військовим характером спартанського суспільства, де фізична сила і здоров’я цінувалися вище.

Поміркуймо!

Пригадайте, що таке громадянство?

Громадянство — це правовий статус, який надає особі певні права та обов’язки в межах держави, включаючи право голосу, право на захист і обов’язок дотримуватися законів.

Як можна набути громадянство в Україні?

Громадянство України можна набути за народженням, через натуралізацію, шляхом відновлення або через усиновлення. Процедури включають подання заяви до Державної міграційної служби України та виконання вимог законодавства.

Як ви розумієте зміст уривка з праці Демонакта?

Уривок підкреслює важливість культурної ідентичності. Демонакт висловлює думку, що бути греком означає більше, ніж просто мати формальне громадянство; це також передбачає володіння культурою і мовою.

Діємо: практичні завдання

Про які особливості життя гладіаторів ви дізналися?

Гладіатори були рабами або військовополоненими, які тренувалися для боїв на аренах. Їхнє життя було важким і небезпечним, але деякі могли здобути славу і популярність. Гладіатори жили в спеціальних школах, де проходили сувору підготовку.

Які причини спонукали гладіаторів до повстання?

Основною причиною повстання гладіаторів було жорстоке ставлення і нестерпні умови життя. Вони прагнули свободи та кращих умов існування. Повстання Спартака стало символом боротьби за свободу проти гноблення.

Поміркуймо!

Чим становище колонів було кращим за становище рабів?

Колони мали більше прав, ніж раби. Вони не були власністю господаря, а орендували землю і мали певну свободу в особистому житті. Колон закріплювався за земельною ділянкою і не мав права її покинути. Вони не були власниками землі, але мали право користування нею за фіксовану орендну плату.

Чому рабська праця завжди була неефективною та не могла сприяти суспільному прогресу?

Рабська праця була неефективною через відсутність мотивації у рабів працювати старанно. Вони не отримували винагороди за свою працю і часто виконували її під примусом. Це призводило до низької продуктивності та інновацій, що гальмувало суспільний прогрес.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

I. Знаю й систематизую нову інформацію

1. Дайте визначення понять: «касти», «варни», «демос», «аристократія».

Визначення понять:

  • Касти: соціальні групи в Індії, що визначаються за народженням і мають суворі правила щодо професій і соціальних взаємодій.
  • Варни: чотири основні групи в індійському суспільстві — брахмани, кшатрії, вайшьї та шудри, які визначають соціальний статус і обов’язки.
  • Демос: у Стародавній Греції це були вільні громадяни, які займалися торгівлею, ремеслом і землеробством.
  • Аристократія: привілейована верства суспільства, зазвичай власники земель і політичної влади.

2. Дайте визначення поняттю рабства. Яким було становище рабів у різних країнах стародавнього світу?

Рабство — це система, в якій людина є власністю іншої особи і позбавлена особистих прав. У різних країнах стародавнього світу раби виконували важку фізичну працю і не мали прав.

Становище рабів у різних країнах стародавнього світу:

  • У Стародавньому Єгипті раби часто виконували домашню роботу або працювали на будівництві.
  • У Стародавній Греції раби могли бути як домашніми слугами, так і працювати в копальнях.
  • У Римській імперії раби займалися різними видами робіт, включаючи сільське господарство та участь у гладіаторських боях.

Становище рабів було важким у всіх цих суспільствах, але могло варіюватися залежно від господаря та місця роботи.

II. Обговоріть у групі

1. Визначте спільні й відмінні риси у суспільних групах держав Стародавнього світу.

Спільні риси:

  • Ієрархічна структура суспільства.
  • Наявність привілейованих верств (аристократія, знать).
  • Значна роль рабства або залежної праці.

Відмінні риси:

  • У Стародавній Індії існувала жорстка система варн і каст, що визначала соціальний статус за народженням.
  • У Стародавньому Римі були патриції, плебеї, вершники та раби з різними правами та обов’язками.
  • У Стародавній Греції демос і аристократія мали різний доступ до політичної влади.

2. Які ознаки були головними для визначення належності людини до суспільної групи? У яких державах це відбувалося від народження, а де можна було змінювати свій статус?

Ознаки:

  • Народження (варни в Індії, патриції в Римі).
  • Майновий стан (демос і аристократія в Греції).
  • Професійна діяльність.

Зміна статусу:

  • У Стародавній Індії зміна варни була майже неможливою.
  • У Римі плебеї могли підвищити свій статус через військову службу або інші заслуги.

3. Порівняльна таблиця «Давньоримське суспільство»

Суспільна групаХарактеристикаОсновна діяльністьПолітичний статус
ПатриціїЗнать, власники земельУправління державоюВисокий
ПлебеїВільні громадяниЗемлеробство, ремеслоОбмежений
НобілітетВищий клас, об’єднання патриціїв і багатих плебеївДержавні посадиВисокий
ВершникиБагаті громадяни, які служили в кавалеріїТоргівля, фінансиСередній
КолониЗалежні селяни, орендарі земліСільське господарствоНизький

III. Мислю творчо

Прочитайте в електронному додатку уривок із праці «Історична бібліотека в 40 книгах» Діодора Сицилійського та визначте причини, перебіг і наслідки повстання, що відбулося на о. Сицилія.

Причини повстання на о. Сицилія:

  • Велика кількість рабів: Сицилія була центром рабства, де раби становили значну частину населення.
  • Жорстоке ставлення: Рабовласники часто нехтували забезпеченням їжею та одягом, змушуючи рабів виживати самостійно.
  • Соціальна напруга: ****Нестабільна ситуація через розбої та відсутність заходів з боку римської влади створювала передумови для повстання.

Перебіг подій:

  • Початок повстання: Повстання очолив раб Евн, який зібрав близько 400 рабів і захопив місто.
  • Розширення руху: До повстанців приєдналися інші раби, утворивши значні загони під керівництвом Евна і Клеона.
  • Успіхи повстанців: Вони захопили кілька великих міст і розбили римську армію.

Наслідки повстання:

  • Створення держави рабів: Повстанці організували власну державу з Евном як царем.
  • Реакція Риму: Римський сенат відправив консульські армії для придушення повстання.
  • Придушення повстання: Після тривалих боїв римляни взяли міста Тавроменій та Енну, а Евн був захоплений і помер у в’язниці.

Повстання на Сицилії стало сигналом для інших рухів рабів у Римській республіці, викликавши хвилю заворушень у різних регіонах.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *