Зміст гдз 5 клас 2022 Хлібовська
Розгляньте колаж. Які зображення ви могли б сюди ще помістити? Чи можна стверджувати, що з давніх часів люди цікавились історією?
На зображенні представлено колекцію обкладинок книг, які, судячи з їхнього оформлення та назв, охоплюють різні історичні теми та періоди. Серед них є книги, що стосуються історії України, твори класичної літератури, а також книги, присвячені постатям історичного значення. Також на зображенні присутні два ножі, які можуть символізувати історичні часи, коли зброя була невід’ємною частиною життя людей.
До колажу можна додати зображення:
- Артефактів, таких як старовинні монети, зброя, побутові предмети, які відображають певну епоху.
- Відомих історичних пам’яток, наприклад, пірамід, замків, храмів.
- Портретів відомих історичних особистостей.
- Карт і глобусів старовинних часів.
- Старовинних рукописів та документів.
Інтерес до історії
Люди завжди цікавилися історією, оскільки вона допомагає зрозуміти минуле, вивчити досвід попередніх поколінь та впливає на формування ідентичності. Історія дає змогу вивчати культурну спадщину, звичаї, традиції та розвиток суспільства. Це підтверджується інтересом до історії, який виникає у людей ще з дитинства, як зазначено у статті про студента, що захоплювався історією з малих літ. Також історичні книги та література з історії є популярними серед читачів, що свідчить про постійний інтерес до цієї науки. Українців, зокрема, історія цікавить ще більше після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну.
Таким чином, можна стверджувати, що з давніх часів люди цікавилися історією, і цей інтерес продовжує зростати, особливо у важливі історичні моменти.
1. Біля витоків історичного знання
1. Яку мету переслідували автори оповідей про минуле?
Автори оповідей про минуле мали на меті описати історичні події для своїх нащадків. Це було важливо для збереження пам’яті про минуле, передачі досвіду та уроків історії майбутнім поколінням.
Деякі автори просто бажали занурити читачів у відчуття тогочасного життя, зробити минуле ближчим та зрозумілішим для сучасного читача. Для багатьох авторів це було способом висловити своє ставлення до історії, до певних подій та їх наслідків.
2. Чому одними з перших записи подій здійснювали жерці?
Жерці були одними з перших, хто здійснював записи подій, оскільки вони вміли писати. У ті часи не всі вміли писати, тому жерці, які мали доступ до знань і писемності, виконували важливу роль у фіксації історичних подій
3. Про кого і про що писали в давнину?
В давнину писали про видатні історичні події та видатних історичних діячів. Це включало описи великих битв, правління важливих особистостей, змін у суспільстві та інші значущі моменти, які формували історію
Барвограй ідей
Прочитайте речення. Разом із Кліо з’ясуйте, яких правил написання історії прагнули дотримуватися давньогрецькі вчені.
Давньогрецькі вчені прагнули дотримуватися певних правил при написанні історії, щоб забезпечити достовірність та об’єктивність своїх творів. Ось деякі з цих правил, заснованих на висловлюваннях відомих істориків:
- Фукідід ставив собі завдання розглядати лише ті події, при яких він міг бути присутнім або про які міг отримати інформацію від безпосередніх свідків. Це підхід відображає його прагнення до точності та перевірки фактів.
- Геродот, відомий як “батько історії”, зазначав, що він зобов’язаний передавати все, що йому розповідають, але не зобов’язаний вірити всьому. Це вказує на його бажання бути відкритим до різних джерел інформації, але також і критично їх оцінювати.
- Лукіан наголошував на тому, що істина є сутністю історії, і той, хто збирається її писати, повинен служити істині, ігноруючи інші фактори. Це відображає прагнення до об’єктивності.
Ці підходи відображають розвиток історії як науки, де важливими стали добір вірогідних фактів та послідовність викладу подій.
2. Сприйняття минулого в часи Середньовіччя та Гуманізму
1. Як пояснював історичний розвиток Аврелій Августин?
Аврелій Августин розглядав історичний розвиток як процес, який був наперед визначений волею Божого провидіння. Він вважав, що кожна подія в історії є частиною Божого плану і має значення для людського досвіду
2. Назвіть види творів, що набули поширення у Середньовіччі
У Середньовіччі поширення набули такі види творів, як аннали, хроніки, історії та житія святих.
Аннали включали короткі записи подій за роками, хроніки фіксували важливі епізоди релігійного і політичного життя, історії описували сучасні події з коментарями, а житія святих розповідали про життя та діяння святих осіб
3. У чому історики-гуманісти вбачали причини історичного розвитку?
Історики-гуманісти вбачали причини історичного розвитку не в божественному втручанні, а в людській природі та діяльності. Вони підкреслювали важливість людини та її вплив на історичні процеси, а також звертали увагу на критичне ставлення до джерел і розробили методи відновлення оригінального тексту історичних документів.
3. Зародження історичних уявлень в українських землях
1. Про що розповідали в літописах?
Літописи та інші історичні джерела розповідали про різні сторони життя населення, включаючи історію виникнення і розвитку Русі, її зв’язки з іншими народами та культуру.
2. Коли і в якому історичному джерелі було вперше вжито назву «Україна»?
Назва “Україна” вперше вжита в Іпатіївському літописі 1187 року
3. Назвіть літературні твори, поширені на Русі
До відомих літературних творів на Русі належать “Слово про закон і благодать”, “Повчання дітям”, “Києво-Печерський патерик”, “Ізборники” князя Святослава та інші
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що в творі «Повчання дітям» київський князь Володимир Мономах записав правила поведінки для своїх дітей? Висловте своє відношення до цих правил. Чи є вони актуальними сьогодні? Складіть пам’ятку, в якій запишіть правила поведінки сучасного школяра.
Володимир Мономах у своєму творі “Повчання дітям” залишив важливі настанови, які відображають його погляди на мораль, етику та поведінку. Він радить своїм дітям бути гуманними, поважати старших, бути чуйними до людей, а також вчитися та не забувати свої навички. Ось деякі з правил, які він висловив:
- Не дозволяти сильним погубити слабших.
- Шанувати старших як батьків, а молодших — як братів.
- Підтримувати та допомагати нужденним.
- Бути гостинними та шанувати гостей.
- Вчитися та розвивати свої знання та вміння.
Ці правила є актуальними й сьогодні, оскільки вони відображають універсальні цінності, які залишаються важливими для суспільства, незалежно від часу.
Пам’ятка для сучасного школяра
- Поважайте вчителів та старших — вони мають життєвий досвід та знання, якими діляться з вами.
- Будьте доброзичливими до однокласників — допомагайте їм, коли це потрібно, і підтримуйте дружні стосунки.
- Вчіться новому — не зупиняйтеся на досягнутому, завжди прагніть знати більше.
- Допомагайте слабшим — не будьте байдужими до тих, хто потребує допомоги.
- Будьте відповідальними — виконуйте свої обов’язки, дотримуйтесь правил школи.
- Поважайте чужу працю — цінуйте зусилля інших і не знищуйте те, що створено не вами.
- Будьте чесними — говоріть правду і будьте справедливими у своїх вчинках.
- Підтримуйте чистоту — дбайте про порядок у класі та на шкільному подвір’ї.
- Будьте активними — беріть участь у шкільному житті, спорті, гуртках.
- Пам’ятайте про ввічливість — завжди вітайтеся, дякуйте та прощайтеся з людьми.
Галявина творчості
Ознайомившись із тим, як писали історію в давнину, Кліо захотіла задати кілька питань ученим-історикам. Допоможіть їй це зробити. Складіть п’ять питань, відповіді на які ви хотіли б дізнатися в дослідників чи дослідниць минулого.
Ось 5 питань, які Кліо могла б поставити історикам:
- Чому в давнину історію часто писали не об’єктивно, а на замовлення правителів? (Я припускаю, що правителі хотіли, щоб про них писали тільки гарне, тому й замовляли такі історичні твори)
- Чи було багато жінок-істориків у давнину? Чому? (Я припускаю, що жінок-істориків було мало, бо в давнину вважалося, що історію мають писати переважно чоловіки)
- Чи завжди історики давнини спиралися на достовірні факти та джерела? Чому? (Скоріш за все, не завжди, бо не завжди були можливості перевірити всі факти)
- Чи були якісь цікаві випадки, коли виявлялося, що опис подій у стародавніх історичних працях не відповідає дійсності? (Я не знаю конкретних прикладів, але припускаю, що такі випадки траплялися)
- Що найбільше подобалося історикам давнини в їхній роботі? А що викликало найбільші труднощі? (Це досить узагальнене питання. Я можу лише здогадуватися, але конкретно не знаю.)
Ось такі питання я міг би запропонувати. Сподіваюся, вони допоможуть Кліо краще зрозуміти, як писали історію в давнину.