§17. Як Україна і світ вшановують пам’ять про Голодомор 1932–1933 рр.

Зміст ГДЗ 5 клас Пометун

Обговоріть у класі

Чи знаєте ви, що називають Голодомором? Коли і як ви дізналися про ці події? Прокоментуйте сучасний символ пам’яті про Голодомор

Голодомор – це масовий штучний голод в Україні у 1932-1933 роках, організований радянською владою. За різними оцінками, від нього загинуло від 3 до 10 мільйонів українців.

Я дізнався про Голодомор з уроків історії та від батьків. Ми вчили, що радянська влада на чолі зі Сталіним свідомо конфіскувала в селян зерно, їжу та насіння, щоб придушити український національний рух. Люди вимирали цілими селами від голоду.

Сучасним символом пам’яті про Голодомор є запалена свічка. Це символізує пам’ять про загиблих та те, що їх замордували голодом, забравши врожай. Щороку в Україні відзначається День пам’яті жертв Голодомору, запалюються свічки й люди згадують трагедію українського народу.

Я вважаю, що дуже важливо пам’ятати про Голодомор, адже це одна з найбільших трагедій в історії України. Ми маємо вшановувати пам’ять мільйонів невинних жертв та робити все можливе, щоб таке ніколи не повторилося.

1. Що таке Голодомор і чому його називають геноцидом українського народу

Досліди

Припусти, чому словом «Голодомор» називають події 1932-1933 рр. Добери до нього кілька прикметників та поясни свій вибір.

Слово “Голодомор” використовують для позначення масового штучного голоду в Україні у 1932-1933 роках.

Я думаю, що до цього слова підходять такі прикметники:

Жахливий -, тому що голод забрав життя мільйонів людей, це була страшна трагедія.

Навмисний – бо радянська влада свідомо створила умови для голодування українців. Конфіскація продовольства була спланованим кроком.

Безжальний -, тому що влада жорстоко розправлялася навіть з голодуючими, які намагалися вижити, забираючи останнє.

Трагічний – адже мільйони невинних людей загинули страшною смертю від голоду. Цілі села стояли порожні.

Отже, Голодомор 1932-1933 років – це жахлива, навмисна, безжальна і трагічна подія в історії України. Саме тому вона потребує пам’яті та вшанування жертв.

2. Які пам’ятки України розкривають сутність Голодомору

Поміркуйте

До кого мали звернутися дослідники, аби дізнатися про події Голодомору? Які джерела варто використовувати для написання книг, створення пам’ятників, фільмів, картин, музичних творів про Голодомор?

Для дослідження подій Голодомору варто звернутися до очевидців – людей, які пережили цю трагедію. Їхні спогади, свідчення та розповіді є найціннішими першоджерелами.

Також важливі документи того часу – звіти, листи, щоденники. Вони дають уявлення про масштаби трагедії та ставлення влади. Зокрема, можна звернутися до архівів радянських органів влади, де зберігаються відповідні матеріали.

Отже, спогади очевидців, архівні документи – ось основні джерела для глибокого вивчення Голодомору та створення мистецьких творів на його тему.

Досліди

1. Назви зображені джерела вивчення Голодомору. Які документи, на твою думку, могли використовувати автори книжок для їх написання?

Для написання книжок автори могли використовувати архівні документи радянської влади того часу, звіти про становище в селах, листи та щоденники людей.

2. Закінчи речення. Темі Голодомору присвячені, наприклад, такі збірники документів, як …, твори художньої літератури, …, фільми …, пам’ятники … . Це свідчить про … .

Темі Голодомору присвячені, наприклад, такі збірники документів, як “Голод 1932–1933 років в Україні: очима істориків, мовою документів”, твори художньої літератури, зокрема “Жовтий князь” Василя Барки, фільми “Голод-33”, пам’ятники, такі як “Гірка пам’ять дитинства”. Це свідчить про те, що Голодомор 1932–1933 років залишається трагічною сторінкою в історії України, яку ми не маємо права забути.

3. Як у світі зберігають пам’ять про Голодомор

Досліди

Що об’єднує пам’ятники жертвам Голодомору в різних країнах світу? У який спосіб автори підкреслювали трагедію 1932-1933 років?

Ось кілька ключових моментів, які об’єднують пам’ятники жертвам Голодомору в різних країнах світу:

  1. Більшість пам’ятників зображують стражденних людей, особливо дітей, що символізує мільйони невинних жертв цієї трагедії.
  2. Часто використовуються християнські символи, такі як хрести, для вшанування загиблих та наголошення на духовному аспекті Голодомору.
  3. Зображення порожніх полів, похмурих небес та зламаних плугів передають безнадію та розруху в українському селі.
  4. Колоски пшениці є одним з найпоширеніших символів, оскільки вони уособлюють втрачений врожай та мільйони життів українців.

Отже, незалежно від країни, ці пам’ятники об’єднують трагізм Голодомору, скорботу за жертвами та прагнення увічнити цю страшну сторінку нашої історії, щоб таке ніколи не повторилося.

Перевір себе

1. До складу якої держави входила більша частина українських земель під час Голодомору?

Більша частина українських земель під час Голодомору входила до складу Радянського Союзу

2. Чому люди не могли покинути території, охоплені голодом?

Люди не могли покинути території, охоплені голодом, через жорсткі обмеження на пересування, запроваджені радянською владою. Кордони були закриті, а за спробу виїзду людей чекало жорстоке покарання

3. Що називають геноцидом?

Геноцидом називають цілеспрямовані дії, розраховані на повне або часткове знищення будь-якої національної, етнічної, расової чи релігійної групи

4. Сформулюй запитання щодо впливу радянської влади на життя українських селян на початку 30-х років XX ст.

Як радянська влада вплинула на життя українських селян на початку 30-х років XX століття?

5. Розглянь світлини, вміщені у параграфі. Які символи найчастіше використовують митці, зображуючи події Голодомору? Які символи можеш запропонувати ти? Чому?

На світлинах, присвячених Голодомору, найчастіше зображують:

  • знедолених, виснажених людей
  • порожні поля і зерносховища
  • хрести на могилах
  • колоски пшениці як символ втраченого врожаю та життів

Я б додав ще такі символи:

  • голодних дітей, які просять їсти
  • похмуре небо, що відображає трагізм подій

Ці символи допомагають передати всю глибину трагедії Голодомору та його наслідки для українського народу.

А ще ти можеш

1. Знайди на карті світу культурно-історичні пам’ятки, країни, місця історичних подій, пов’язані з Голодомором в Україні. Обери пам’ятник чи країну, що визнала Голодомор актом геноциду. Склади про них коротке повідомлення (5-7 речень)

На карті світу можна побачити Україну, де відбувався Голодомор. Також цю трагедію визнали геноцидом багато країн, зокрема США, Канада, Австралія. Я обираю Сполучені Штати Америки, які ще у 2018 році офіційно визнали Голодомор 1932-1933 років в Україні геноцидом українського народу. Це важливий крок у визнанні цієї страшної сторінки нашої історії та вшануванні пам’яті мільйонів невинних жертв.

2. Чому дослідження Голодомору називають «Розсекречена пам’ять»?

Дослідження Голодомору називають “Розсекречена пам’ять”, оскільки радянська влада довгий час приховувала правду про цю трагедію. Інформація про масштаби голоду замовчувалась, а документи засекречувались. Лише після розпаду СРСР та здобуття Україною незалежності стало можливим повноцінне вивчення та відкриття правди про Голодомор для суспільства. Тому його дослідження називають “розсекреченою пам’яттю”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *