На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
Пригадайте родинні традиції народів стародавнього Сходу. Яке становище в суспільстві й родині східних народів мали жінки?
У родинах народів Стародавнього Сходу панував патріархат, де головним був чоловік, і його влада була незаперечною. Шлюби найчастіше організовували батьки, а головною метою союзу вважалося народження спадкоємців, переважно синів.
Жінки займали підлегле становище. Їхня основна роль зводилася до ведення домашнього господарства та догляду за дітьми. У суспільному житті їхня участь була дуже обмеженою. Хоча в більшості східних цивілізацій права жінок були значно меншими, ніж у чоловіків, у Давньому Єгипті вони мали відносно високий статус: могли володіти власністю, вести справи і навіть ставати правительками.
1. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ДАВНІХ ГРЕКІВ
Діємо: практичні завдання
Об’єднайтеся в групи та виконайте за текстами і малюнками мінідослідження життя давніх греків. Доповніть тексти параграфа повідомленнями на основі роботи з ілюстраціями
З яких частин складалося житло давніх греків?
Житло давніх греків складалося з чоловічої частини (андрону), жіночої частини (гінекею), господарських приміщень та внутрішнього дворика з вівтарем.
Назвіть елементи облаштування побуту та інтер’єру грецького дому
Облаштування грецького дому було скромним і невибагливим. Інтер’єр включав прості меблі, глиняний посуд, а іноді й рослини в горщиках. Центральним елементом часто був внутрішній дворик.
Про які традиції родинних стосунків свідчить розподіл житлових приміщень на гінекей та андрон?
Розподіл будинку на чоловічу (андрон) та жіночу (гінекей) половини свідчить про чітке розмежування ролей у родині. Жінки займалися домашнім господарством і проводили більшість часу в гінекеї, тоді як чоловіки мали окремий простір для своїх справ і спілкування. Це підкреслює патріархальний устрій суспільства, де жінки мали менше прав.
2. ЯК ВІДПОЧИВАЛИ ДАВНІ ГРЕКИ
1. Хто брав участь у симпосіонах?
У симпосіонах, які були чоловічими вечірками, брали участь чоловіки разом із близькими друзями та приятелями.
2. Чим займаються учасники симпосіону?
Учасники симпосіону насолоджувалися вином, обговорювали політичні та філософські питання, слухали виступи філософів та ораторів, і проводили час у веселій та розважальній атмосфері.
3. ДАВНЬОГРЕЦЬКА МОДА
1. Подумайте, наскільки зручним був такий одяг
Такий одяг, швидше за все, був зручним, оскільки він був простим, не сковував рухів і був виготовлений з натуральних тканин, що добре підходило для спекотного клімату Греції.
2. Подумайте, які продукти могли використовувати жінки для виготовлення косметики
Для виготовлення косметики жінки могли використовувати натуральні продукти: сажу для підведення очей, соки ягід або рослин як рум’яна, а також оливкову олію та мед для виготовлення кремів і масок.
3. Про який рівень розвитку ремесла свідчать прикраси?
Прикраси, як-от золоте намисто, свідчать про високий рівень розвитку ремесла. Майстри володіли складними техніками обробки дорогоцінних металів для створення витончених і деталізованих виробів.
4. РОДИНА В ДАВНІЙ ГРЕЦІЇ
Мовою документів
1. Яка роль, якщо спиратися на текст джерела, відводилася жінці в родині?
Згідно з текстом Гомера, головна роль жінки в родині полягала у веденні домашнього господарства, прядінні, ткацтві та нагляді за рабинями, а розмови на публічні теми вважалися справою чоловіків.
2. Поміркуйте, чому вихованням дівчаток у Давній Греції займалися жінки, а хлопчиків — чоловіки.
Вихованням дівчаток займалися жінки, а хлопчиків — чоловіки, оскільки кожен з батьків готував дитину до її майбутньої ролі в суспільстві. Матері навчали доньок навичкам ведення господарства, тоді як батьки готували синів до участі в суспільному житті та захисту держави.
5. НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В АФІНАХ
Мовою документів
1. Уважно розгляньте ілюстрації та визначте, які знання та вміння здобували учні в афінських школах
Судячи з ілюстрацій та тексту, в афінських школах учні здобували знання з граматики, літератури, філософії та риторики. Їх також навчали грати на музичних інструментах, а у гімнастичних школах-палестрах приділяли велику увагу фізичному загартуванню
2. Як ви розумієте вислів «гармонійний розвиток особистості»? Як грецькі мудреці обгрунтовували необхідність гармонійного виховання?
Гармонійний розвиток особистості — це збалансоване поєднання розумового та фізичного виховання. Грецькі мудреці, як-от Платон, вважали, що надмірне захоплення науками без фізичних вправ робить людину слабкою. Арістотель доповнював, що навчання, наприклад музики, потрібне для того, щоб правильно використовувати вільний час, поєднуючи корисне з приємним.
3. Зверніть увагу, чи зображені на ілюстраціях дівчатка
На ілюстраціях дівчатка не зображені. Це пов’язано з тим, що в Афінах формальна освіта була доступна переважно для хлопчиків, яких готували до участі в суспільному житті та захисті держави. Вихованням дівчат займалися матері вдома, готуючи їх до ролі господинь.
4. Розгляньте ілюстрацію “Навчання в афінській школі” (с. 166). Хто із зображених персонажів є рабом?
На ілюстрації рабом, найімовірніше, є персонаж, що стоїть позаду учня і не бере участі в навчальному процесі. В античному суспільстві раби часто супроводжували дітей вільних громадян до школи.
6. ВИХОВАННЯ ЮНИХ СПАРТІАТІВ
Які наслідки для розвитку культури Спарти мало надання більшої уваги фізичним вправам, а не вивченню наук?
Надання переваги фізичним вправам над науками призвело до того, що культура Спарти була переважно мілітаризованою. Основна увага приділялася підготовці відважних воїнів, дисципліні та фізичній силі, що гальмувало розвиток наук, філософії та мистецтва порівняно з іншими грецькими полісами, наприклад, Афінами.
Діємо: практичні завдання
1. Розгляньте пам’ятки давньогрецького вазопису та визначте, чим відрізняються зображені на ілюстраціях жінки
На ілюстраціях жінки відрізняються своїми заняттями та оточенням. Афінські жінки зображені в гінекеї (жіночій частині дому), що вказує на їхнє життя в приватній, домашній сфері. Спартанські дівчата, навпаки, показані під час участі у спортивних змаганнях, що свідчить про їхню активну участь у громадському житті.
2. Як сюжети на вазах відображають особливості становища жінок у суспільствах Афін і Спарти?
Сюжети на вазах демонструють суттєві відмінності у становищі жінок в Афінах і Спарті. Зображення афінянок у домашній обстановці підкреслює їхню роль як домогосподарок, ізольованих від публічного життя. Водночас зображення спартанок на спортивних змаганнях свідчить про їхню більшу свободу та важливість фізичної підготовки для жінок у спартанському суспільстві.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
I. Знаю й систематизую нову інформацію
Якими були характерні риси повсякдення і відпочинку давніх греків?
Побут давніх греків був досить невибагливим, а їхній стіл — скромним: зазвичай їли ячмінний хліб, сир, рибу та овочі. Для відпочинку греки відвідували гімнасії, де не тільки займалися спортом, але й слухали філософів та дискутували, а також любили театр. Чоловіки влаштовували вечірки-симпосіони для спілкування з друзями.
Яким було становище жінок у давньогрецькій родині?
Жінки в давньогрецькій родині мали менше прав, ніж чоловіки, і їхнім головним обов’язком було ведення домашнього господарства, прядіння та ткацтво. Шлюб для дівчини влаштовував її батько. Публічні справи та розмови вважалися виключно чоловічою справою.
Чому освіту і виховання дітей давні греки вважали важливою справою?
Греки вважали освіту важливою, бо, на їхню думку, освічена людина — це мудрий, відважний і справедливий громадянин, готовий брати участь в управлінні державою та захищати її 1. В Афінах прагнули до гармонійного розвитку, поєднуючи науки, мистецтво та фізичну підготовку.
Як ви розумієте вислів «спартанське виховання»?
Вислів «спартанське виховання» означає сувору систему виховання, головною метою якої була підготовка сильного та дисциплінованого воїна. Основна увага приділялася фізичній витривалості та вмінню висловлюватися коротко і влучно (лаконічно), а не наукам чи мистецтву.
Обговоріть у групі
1. Зіставте становище жінок у Давній Греції (Афіни/Спарта) та Стародавньому Сході. Зробіть висновок щодо ролі жінки в цих суспільствах
- Афіни: Жінки в основному залишалися вдома і займалися домашніми справами. Вони не брали участь у суспільному житті і не мали політичних прав. Жіноча освіта обмежувалася навичками для дому.
- Спарта: Жінкам у Спарті надавалося більше свободи. Вони займалися фізичним вихованням, брали участь у спортивних змаганнях і мали деяку власність. Спартанки відігравали важливу роль у підготовці здорового покоління воїнів.
- Становище жінок на Стародавньому Сході: У жінок часто було підпорядковане становище, проте їх роль відрізнялася залежно від регіону і культури. У деяких царствах жінки могли бути правительками, жерцями або лікарями, але більшість з них займалися домашніми справами.
2. Заповніть у зошиті порівняльну таблицю «Освіта та виховання в Афінах і Спарті».
Характеристика | Афіни | Спарта |
---|---|---|
Хто мав право навчатися | Хлопчики з родин вільних громадян. | Усі хлопчики-спартіати. |
Головне завдання виховання | Виховання гармонійно розвиненої особистості — освіченого та фізично загартованого громадянина, готового брати участь в управлінні державою. | Підготовка сильного, мужнього та дисциплінованого воїна, повністю відданого державі. |
Чого навчали дітей | Навчали граматики, літератури, філософії, риторики, музики та фізичних вправ у палестрах. | Навчали суворої дисципліни, фізичної витривалості та вмінню висловлюватися коротко і влучно (лаконічно). |
Мислю творчо
1. Учені помітили, що в Афінах за короткий проміжок історичного часу з’явилася і творила велика кількість геніальних людей: скульптор фі-дій, драматург Софокл, філософи Сократ, Платон, Анаксагор, Зенон, Протагор. Поміркуйте, як це пов’язано з особливостями навчання та виховання юних афінян
Така велика кількість геніальних людей в Афінах з’явилася завдяки системі виховання, яка була спрямована на гармонійний розвиток особистості. Афіняни вважали, що громадянин має бути не тільки сильним воїном, але й обізнаним у науках та мистецтві. Дітей навчали грамоти, літератури, філософії, риторики та музики, що розвивало їхній інтелект і творчі здібності, а заняття в палестрах робили їх фізично загартованими. Таке поєднання розумового та фізичного виховання створювало ідеальні умови для появи та розвитку талантів у різних сферах.
2. Уявіть себе сценаристкою/сценаристом науково-популярного фільму. Перегляньте відео про життя давніх греків, оберіть будь-який логічний уривок та озвучте його, використовуючи здобуті знання
Сценарій уривку фільму “Вечір в Афінах”
(Кадр показує реконструкцію андрону — чоловічої частини грецького будинку. Навколо низьких столиків на ложах напівлежать чоловіки в хітонах. Вони неспішно розмовляють, п’ють вино з келихів. Посеред кімнати стоїть філософ і щось розповідає.)
Голос за кадром:
«Коли сонце сідало за обрій, повсякденна метушня в Афінах стихала, але життя не зупинялося. Для чоловіків-громадян наставав час для відпочинку та інтелектуальних розваг — симпосіонів. Це були не просто вечірки, а зібрання близьких друзів та приятелів. Тут, у невимушеній атмосфері, вони обговорювали політику, слухали виступи відомих філософів та ораторів, сперечалися на важливі теми. Саме в таких дискусіях народжувалися нові ідеї, які згодом прославили Афіни на весь світ».