Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – 6 клас Пометун
Пригадати матеріал, опрацьований на уроках курсу «Досліджуємо історію і суспільство», та продемонструвати навички, набуті упродовж року, вам допоможе уявна гра-подорож, завдання до якої ви можете виконати у зошиті.
ЗУПИНКА 1. Пригадайка
1. Пригадайте вивчений матеріал, вставте з довідки пропущені слова.
Історія Стародавнього світу — частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період у минулому людства. Вона охоплює період від появи первісних людей (2,5 млн років тому) до падіння Римської імперії (476 рік). Це перший і найдовший період в історії людства.
2. На основі ілюстрацій назвіть основні періоди і цивілізації, які вивчає історія Стародавнього світу.
На основі наданих ілюстрацій можна виділити такі основні періоди та цивілізації, які вивчає історія Стародавнього світу:
- Первісне суспільство (зображене на першій ілюстрації з людьми, які займаються землеробством).
- Стародавній Єгипет, зокрема період Старого царства (зображені піраміди Гізи).
- Стародавній Китай. Велика Китайська стіна.
- Стародавня Греція, класичний період (зображений Парфенон в Афінах).
- Стародавній Рим, період Римської імперії (зображені руїни давньоримських споруд).
Ці ілюстрації охоплюють ключові цивілізації та періоди від первісного суспільства до падіння Римської імперії у 476 році н.е., що є хронологічними рамками історії Стародавнього світу
ЗУПИНКА 2. ТАЄМНИЦІ ЧАСУ
1. Пронумеруйте історичні періоди, встановивши їх хронологічну послідовність. Прочитайте вголос наведені хронологічні рамки цих періодів.
НОМЕР | ПЕРІОД | ДАТА |
---|---|---|
1 | Первісність | 3 млн р. — X ст. до н. е. |
5 | Новітній час | XX — початок XXІ ст. |
3 | Середні віки | V—XV ст. |
2 | Античність | IX ст. до н. е. — V ст. |
4 | Новий час | XVI—XIX ст. |
2. Пронумеруйте події, встановивши їх хронологічну послідовність.
НОМЕР | ПОДІЯ, ЯВИЩЕ | ДАТА |
---|---|---|
3 | Велика грецька колонізація | VIII—VI ст. до н. е. |
5 | Падіння Карфагена внаслідок облоги римлян | 146 р. до н. е. |
4 | «Золота доба» Афінської держави | 479-481 рр. до н. е. |
2 | Правління Хаммурапі у Стародавньому Вавилоні | 1792-1750 рр. до н. е. |
1 | Початок неоліту | VIII тис. до н. е. |
6 | Поділ Римської імперії на Східну і Західну | 395 р. |
3. Установіть тривалість подій.
1. Греко-перські війни відбулися у 500-449 рр. до н. е.
Вони тривали 52 років (500 р. до н.е. – 449 р. до н.е. + 1 (бо 449 включно) = 52 років).
Ця подія відбулася у V столітті до нашої ери.
2. Період Античності тривав з IX ст. до н. е. до V ст. н. е.
Щоб визначити точну кількість років, потрібно врахувати, що IX століття до н. е. починається з 900 року до н. е. і закінчується 801 роком до н. е., а V століття н. е. починається з 400 року н. е. і закінчується 500 роком н. е. Таким чином, період з 900 року до н. е. до 500 року н. е. становить 1400 років
Отже, період Античності охоплював 14 століть (1400 років)
4. Установіть віддаленість подій.
1) Пунічні війни між Римом і Карфагеном почались у 264 році і тривали до 146 року до н. е. Скільки років тому це сталося?
Щоб визначити, скільки років тому це сталося, потрібно:
- Знайти різницю між 146 роком до н.е. і сьогоднішньою датою (2024 року н.е.)
- 2024 + 146 = 2170 років
- Отже, Пунічні війни закінчилися 2170 років тому.
Таким чином, Пунічні війни між Римом і Карфагеном почалися у 264 році до н.е., що було приблизно 2288 років тому (2024 + 264 = 2288), і тривали до 146 року до н.е., що було 2170 років тому
2) Велике розселення слов’ян розпочалось у V ст. Скільки століть і скільки років тому це сталося?
Щоб визначити, скільки років тому це сталося, віднімемо початковий рік V століття (400 років до кінця століття) від поточного року (2024):
2024−400=1624
Отже, з моменту початку Великого розселення слов’ян пройшло приблизно 1624 роки.
ЗУПИНКА 3. ПОДОРОЖ ІСТОРИЧНИМИ МІСЦЯМИ
Розгляньте карту світу, подану нижче. Прокладіть маршрут уявної подорожі від свого села / селища / міста до одного із наведених пам’ятних місць, зазначаючи основні пункти маршруту в таблиці.
Виходячи з наданої карти світу, я пропоную здійснити уявну подорож від мого міста Львова до Єгипту, відвідавши Рим та інші визначні пам’ятки на шляху.
Назва подорожі | Напрямок | Країни на маршруті | Пам’ятки для відвідування | Враження |
---|---|---|---|---|
Львів — Рим | Південний захід | Україна, Польща, Чехія, Австрія, Італія | Колізей, Пантеон, Ватикан, Фонтан Треві | Рим вразив своєю багатою історією та архітектурою. Відчуття, ніби опинився в минулому. |
ЗУПИНКА 4. ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ
1. Визначте важливі терміни, які вживає автор, і поясніть їх. Складіть не менше 2 речень з цими термінами.
Венеди – це назва, яку Пліній Старший використовує для позначення слов’янських племен, що проживали на території сучасної Польщі та західної України. Венеди були предками сучасних слов’янських народів.
Анти – одне з племен венедів, згаданих Плінієм Старшим. Анти проживали на території сучасної України.
Склавини – ще одне плем’я венедів, згадане Плінієм Старшим. Склавини, ймовірно, були предками сучасних слов’ян.
2. Перегляньте відео і поясніть відмінності між римським і грецьким мистецтвом
Грецьке мистецтво було більш ідеалізованим і зосереджувалося на зображенні ідеальної краси людського тіла та обличчя. Римське мистецтво було більш реалістичним і зосереджувалося на передачі індивідуальних рис та емоцій.
Грецькі скульптури зазвичай зображували богів, героїв та атлетів у оголеному вигляді. Римські скульптури часто зображували реальних людей, зокрема імператорів та знатних громадян, у повному обладунку або офіційному одязі.
3. Визначте, що у джерелі є фактом, а що — думкою автора. Сформулюйте висновки на основі наведених у джерелі фактів.
У наведеному уривку з праці візантійського історика Маврикія Стратега є як факти, так і думки автора. Розглянемо їх окремо:
Факти:
- Склавини та анти були племенами зі схожим способом життя та традиціями.
- Вони були численними та витривалими до різних кліматичних умов.
- Вони розводили худобу та вирощували зернові культури, особливо просо та пшеницю.
- Вони селилися в лісах, біля річок, боліт та озер.
- Вони вміли ховатися під водою, дихаючи через очеретинку.
Думки автора:
- “Їх ніяким чином не можна схилити до рабства чи до покори” – це судження автора про їхній характер та прагнення свободи.
- “До гостей-чужоземців вони ставляться ласкаво й приязно” – це думка автора про їхнє ставлення до іноземців.
ЗУПИНКА 5. ІСТОРИЧНА БУВАЛЬЩИНА
Кожна із п’яти подій має свою інформаційну картку, в якій опис події подано за рубриками: ЩО? ДЕ? КОЛИ? ХТО? ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Пригадайте основні історичні події, висвітлені в підручнику. Заповніть у картках порожні комірки. Розташуйте подані історичні події в хронологічній послідовності.
Інформаційна картка № 1
ЩО? Винайдено спосіб виплавляння з руди заліза
ДЕ? Території сучасної Європи та Азії
КОЛИ? І тис. до н. е.
ХТО (діячі)? Ремісники
ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Винахід виплавки заліза з руди дозволив виготовляти міцніші та ефективніші знаряддя праці та зброю, що сприяло розвитку ремесел, землеробства та військової справи. Це стало важливим технологічним проривом в історії людства.
Інформаційна картка № 2
ЩО? Реформи на підтримку демоса у боротьбі з аристократією
ДЕ? Афіни
КОЛИ? 594 р. до н. е.
ХТО (діячі)? Солон
ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Перетворення, що їх здійснив Солон в афінському суспільстві, переорієнтували Афіни на шлях розвитку демократії.
Інформаційна картка № 3
ЩО? Створення Першого тріумвірату
ДЕ? Римська республіка
КОЛИ? 60 р. до н. е.
ХТО (діячі)? Гней Помпей, Юлій Цезар і Марк Красс
ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Створено об’єднання для захоплення і розподілу влади та боротьби із сенатом. Після його недовгого існування розпочалась громадянська війна та було встановлено диктатуру Цезаря.
Інформаційна картка № 4
ЩО? Перші Олімпійські ігри
ДЕ? Олімпія, Греція
КОЛИ? 776 р. до н.е.
ХТО (діячі)? Афінські чоловіки, громадяни
ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Започатковано найбільші та найпопулярніші спортивні змагання у світі, які було відроджено у XIX ст. і які проводяться і нині.
Інформаційна картка № 5
ЩО? Проголошення Константинополя столицею Римської імперії
ДЕ?
Європейський берег протоки Боспор у Візантії — колонії Римської імперії
КОЛИ? 330 р.
ХТО (діячі)? Римський імператор Костянтин I Великий
ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Зростання нових регіонів Римської імперії, розвиток ремесел і торгівлі, поступовий занепад міста Рим.
Історичні події розташовані в хронологічній послідовності:
- Винайдення виплавки заліза (І тис. до н.е.)
- Перші Олімпійські ігри (776 р. до н.е.)
- Реформи Солона (594 р. до н.е.)
- Створення Першого тріумвірату (60 р. до н.е.)
- Проголошення Константинополя столицею (330 р.)
ЗУПИНКА 6. ГАЛЕРЕЯ ВІДОМИХ ПОСТАТЕЙ
Впізнайте постаті на ілюстраціях. Під кожною ілюстрацією запишіть 1-2 речення щодо діяльності цієї людини*.*
- Олександр Македонський – геніальний полководець, видатний адміністратор і політик. Засновник великої держави, що охоплювала Македонію, Грецію, завойовану Перську імперію та Єгипет.
- Бюст Перікла – державний діяч, стратег, оратор і полководець у Стародавніх Афінах. Період правління Перікла називають «золотим століттям Афін», визнаючи його добою найвищого внутрішнього розквіту Греції.
- Бюст Нефертіті, дружини фараона Ехнатона, який правив у 1350-х роках до н.е., вважається одним з найвідоміших творів мистецтва Стародавнього Єгипту. Цей витвір мистецтва прославляє красу цариці та є яскравим прикладом високого рівня розвитку єгипетської культури того часу.
- Цінь Ши Хуан-ді – володар держави Цінь, який об’єднав розрізнені китайські держави в єдину імперію. Засновник і перший імператор династії Цінь.
- Гай Юлій Цезар – видатний полководець та історичний діяч, який відіграв ключову роль у перетворенні Римської республіки в Римську імперію та запам’ятався своїми воєнними завоюваннями та політичними реформами.
ЗУПИНКА 7. МОВЧАЗНІ СВІДКИ ПОДІЙ
1. Пригадайте, у яких країнах створено зображені пам’ятки архітектури та їх назви.
- Ворота Іштар, Ірак
- Акрополь, Греція
- Колізей, Рим, Італія
- Велика Китайська стіна, Китай
- Римський форум, Рим, Італія
2. Пригадайте, у яких країнах створено зображені твори мистецтва та їх назви.
- Первісні малюнки. Печери Ласко. Франция
- Стамнос. Греція
- Вовчиця. Рим, Італія
- Статуя Будди. Китай
- Статуя Дискобол. Греція
- Статуя. Єгипет
ЗУПИНКА 8. МИ — ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ
1. Співвіднесіть поняття і визначення.
1 – Б. Громада – соціальна спільнота, члени якої об’єднані спільністю території, становища, інтересів та взаємодіють між собою для задоволення спільних потреб чи розв’язання проблем.
2 – А. Сталий розвиток – шлях розвитку людства, який дає змогу задовольнити потреби нинішнього покоління людей, не ставлячи під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти їхні потреби.
3 – Є. Мова ворожнечі – будь-яке дискримінаційне, принизливе чи агресивне висловлювання стосовно груп чи спільнот або окремих людей як їх представників.
4 – Е. Академічна доброчесність – сукупність етичних принципів та правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу для забезпечення довіри до результатів навчання та/або досягнень.
5 – Г. Територіальна громада – жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста/кількох сіл, селищ, міст, спільними інтересами та взаємодією для задоволення спільних інтересів.
6 – В. Громадянська ініціатива – гуртування громадян для самостійного розв’язання проблем, передусім місцевих.
7 – Д. Дискримінація – будь-які виключення, обмеження/переваги, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав.
2. Назвіть щонайменше 5 щоденних дій, які сприяють сталому розвитку нашої країни
- Використання енергоефективних лампочок і приладів, вимикання непотрібного світла
- Сортування відходів
- Економія води на кухні та у ванній кімнаті
- Вибір багаторазової тари замість одноразової
- Обмеження непотрібних покупок
- Використання громадського транспорту або велосипеда замість приватного автомобіля
- Підтримка місцевих виробників та фермерів
3. Висловіть пропозиції, що на вашу, думку є найважливішим для розвитку нашої держави (не менше 5 позицій).
- Впровадження освіти для сталого розвитку на всіх рівнях навчання для формування відповідної свідомості та моделей поведінки
- Прийняття Національної стратегії сталого розвитку та створення міжвідомчої групи для її реалізації
- Оновлення законодавства у сферах управління відходами, енергоефективності, захисту довкілля відповідно до принципів сталого розвитку
- Стимулювання розвитку “зеленої” економіки, відновлюваних джерел енергії, екологічного підприємництва
- Забезпечення рівного доступу до якісної освіти, медичних послуг, працевлаштування для всіх верств населення
- Боротьба з корупцією, забезпечення верховенства права та ефективного державного управління
- Розвиток інфраструктури, особливо у сільській місцевості, для рівномірного економічного зростання регіонів