§51. Подорожуємо шляхами минулого і сьогодення

Головна сторінка цього ГДЗ (Зміст) – 6 клас Пометун

Пригадати матеріал, опрацьований на уроках курсу «Досліджуємо історію і суспільство», та продемонструвати навички, набуті упродовж року, вам допоможе уявна гра-подорож, завдання до якої ви можете виконати у зошиті.

ЗУПИНКА 1. Пригадайка

1. Пригадайте вивчений матеріал, вставте з довідки пропущені слова.

Історія Стародавнього світу — частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період у минулому людства. Вона охоплює період від появи первісних людей (2,5 млн років тому) до падіння Римської імперії (476 рік). Це перший і найдовший період в історії людства.

2. На основі ілюстрацій назвіть основні періоди і цивілізації, які вивчає історія Стародавнього світу.

На основі наданих ілюстрацій можна виділити такі основні періоди та цивілізації, які вивчає історія Стародавнього світу:

  1. Первісне суспільство (зображене на першій ілюстрації з людьми, які займаються землеробством).
  2. Стародавній Єгипет, зокрема період Старого царства (зображені піраміди Гізи).
  3. Стародавній Китай. Велика Китайська стіна.
  4. Стародавня Греція, класичний період (зображений Парфенон в Афінах).
  5. Стародавній Рим, період Римської імперії (зображені руїни давньоримських споруд).

Ці ілюстрації охоплюють ключові цивілізації та періоди від первісного суспільства до падіння Римської імперії у 476 році н.е., що є хронологічними рамками історії Стародавнього світу

ЗУПИНКА 2. ТАЄМНИЦІ ЧАСУ

1. Пронумеруйте історичні періоди, встановивши їх хронологічну послідовність. Прочитайте вголос наведені хронологічні рамки цих періодів.

НОМЕРПЕРІОДДАТА
1Первісність3 млн р. — X ст. до н. е.
5Новітній часXX — початок XXІ ст.
3Середні вікиV—XV ст.
2АнтичністьIX ст. до н. е. — V ст.
4Новий часXVI—XIX ст.

2. Пронумеруйте події, встановивши їх хронологічну послідовність.

НОМЕРПОДІЯ, ЯВИЩЕДАТА
3Велика грецька колонізаціяVIII—VI ст. до н. е.
5Падіння Карфагена внаслідок облоги римлян146 р. до н. е.
4«Золота доба» Афінської держави479-481 рр. до н. е.
2Правління Хаммурапі у Стародавньому Вавилоні1792-1750 рр. до н. е.
1Початок неолітуVIII тис. до н. е.
6Поділ Римської імперії на Східну і Західну395 р.

3. Установіть тривалість подій.

1. Греко-перські війни відбулися у 500-449 рр. до н. е.

Вони тривали 52 років (500 р. до н.е. – 449 р. до н.е. + 1 (бо 449 включно) = 52 років).

Ця подія відбулася у V столітті до нашої ери.

2. Період Античності тривав з IX ст. до н. е. до V ст. н. е.

Щоб визначити точну кількість років, потрібно врахувати, що IX століття до н. е. починається з 900 року до н. е. і закінчується 801 роком до н. е., а V століття н. е. починається з 400 року н. е. і закінчується 500 роком н. е. Таким чином, період з 900 року до н. е. до 500 року н. е. становить 1400 років

Отже, період Античності охоплював 14 століть (1400 років)

4. Установіть віддаленість подій.

1) Пунічні війни між Римом і Карфагеном почались у 264 році і тривали до 146 року до н. е. Скільки років тому це сталося?

Щоб визначити, скільки років тому це сталося, потрібно:

  1. Знайти різницю між 146 роком до н.е. і сьогоднішньою датою (2024 року н.е.)
  2. 2024 + 146 = 2170 років
  3. Отже, Пунічні війни закінчилися 2170 років тому.

Таким чином, Пунічні війни між Римом і Карфагеном почалися у 264 році до н.е., що було приблизно 2288 років тому (2024 + 264 = 2288), і тривали до 146 року до н.е., що було 2170 років тому

2) Велике розселення слов’ян розпочалось у V ст. Скільки століть і скільки років тому це сталося?

Щоб визначити, скільки років тому це сталося, віднімемо початковий рік V століття (400 років до кінця століття) від поточного року (2024):

2024−400=1624

Отже, з моменту початку Великого розселення слов’ян пройшло приблизно 1624 роки.

ЗУПИНКА 3. ПОДОРОЖ ІСТОРИЧНИМИ МІСЦЯМИ

Розгляньте карту світу, подану нижче. Прокладіть маршрут уявної подорожі від свого села / селища / міста до одного із наведених пам’ятних місць, зазначаючи основні пункти маршруту в таблиці.

Виходячи з наданої карти світу, я пропоную здійснити уявну подорож від мого міста Львова до Єгипту, відвідавши Рим та інші визначні пам’ятки на шляху.

Назва подорожіНапрямокКраїни на маршрутіПам’ятки для відвідуванняВраження
Львів — РимПівденний західУкраїна, Польща, Чехія, Австрія, ІталіяКолізей, Пантеон, Ватикан, Фонтан ТревіРим вразив своєю багатою історією та архітектурою. Відчуття, ніби опинився в минулому.

ЗУПИНКА 4. ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ

1. Визначте важливі терміни, які вживає автор, і поясніть їх. Складіть не менше 2 речень з цими термінами.

Венеди – це назва, яку Пліній Старший використовує для позначення слов’янських племен, що проживали на території сучасної Польщі та західної України. Венеди були предками сучасних слов’янських народів.

Анти – одне з племен венедів, згаданих Плінієм Старшим. Анти проживали на території сучасної України.

Склавини – ще одне плем’я венедів, згадане Плінієм Старшим. Склавини, ймовірно, були предками сучасних слов’ян.

2. Перегляньте відео і поясніть відмінності між римським і грецьким мистецтвом

Грецьке мистецтво було більш ідеалізованим і зосереджувалося на зображенні ідеальної краси людського тіла та обличчя. Римське мистецтво було більш реалістичним і зосереджувалося на передачі індивідуальних рис та емоцій.

Грецькі скульптури зазвичай зображували богів, героїв та атлетів у оголеному вигляді. Римські скульптури часто зображували реальних людей, зокрема імператорів та знатних громадян, у повному обладунку або офіційному одязі.

3. Визначте, що у джерелі є фактом, а що — думкою автора. Сформулюйте висновки на основі наведених у джерелі фактів.

У наведеному уривку з праці візантійського історика Маврикія Стратега є як факти, так і думки автора. Розглянемо їх окремо:

Факти:

  • Склавини та анти були племенами зі схожим способом життя та традиціями.
  • Вони були численними та витривалими до різних кліматичних умов.
  • Вони розводили худобу та вирощували зернові культури, особливо просо та пшеницю.
  • Вони селилися в лісах, біля річок, боліт та озер.
  • Вони вміли ховатися під водою, дихаючи через очеретинку.

Думки автора:

  • “Їх ніяким чином не можна схилити до рабства чи до покори” – це судження автора про їхній характер та прагнення свободи.
  • “До гостей-чужоземців вони ставляться ласкаво й приязно” – це думка автора про їхнє ставлення до іноземців.

ЗУПИНКА 5. ІСТОРИЧНА БУВАЛЬЩИНА

Кожна із п’яти подій має свою інформаційну картку, в якій опис події подано за рубриками: ЩО? ДЕ? КОЛИ? ХТО? ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Пригадайте основні історичні події, висвітлені в підручнику. Заповніть у картках порожні комірки. Розташуйте подані історичні події в хронологічній послідовності.

Інформаційна картка № 1

ЩО? Винайдено спосіб виплавляння з руди заліза

ДЕ? Території сучасної Європи та Азії

КОЛИ? І тис. до н. е.

ХТО (діячі)? Ремісники

ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Винахід виплавки заліза з руди дозволив виготовляти міцніші та ефективніші знаряддя праці та зброю, що сприяло розвитку ремесел, землеробства та військової справи. Це стало важливим технологічним проривом в історії людства.

Інформаційна картка № 2

ЩО? Реформи на підтримку демоса у боротьбі з аристократією

ДЕ? Афіни

КОЛИ? 594 р. до н. е.

ХТО (діячі)? Солон

ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Перетворення, що їх здійснив Солон в афінському суспільстві, переорієнтували Афіни на шлях розвитку демократії.

Інформаційна картка № 3

ЩО? Створення Першого тріумвірату

ДЕ? Римська республіка

КОЛИ? 60 р. до н. е.

ХТО (діячі)? Гней Помпей, Юлій Цезар і Марк Красс

ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Створено об’єднання для захоплення і розподілу влади та боротьби із сенатом. Після його недовгого існування розпочалась громадянська війна та було встановлено диктатуру Цезаря.

Інформаційна картка № 4

ЩО? Перші Олімпійські ігри

ДЕ? Олімпія, Греція

КОЛИ? 776 р. до н.е.

ХТО (діячі)? Афінські чоловіки, громадяни

ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Започатковано найбільші та найпопулярніші спортивні змагання у світі, які було відроджено у XIX ст. і які проводяться і нині.

Інформаційна картка № 5

ЩО? Проголошення Константинополя столицею Римської імперії

ДЕ?

Європейський берег протоки Боспор у Візантії — колонії Римської імперії

КОЛИ? 330 р.

ХТО (діячі)? Римський імператор Костянтин I Великий

ЯКІ НАСЛІДКИ / ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ? Зростання нових регіонів Римської імперії, розвиток ремесел і торгівлі, поступовий занепад міста Рим.

Історичні події розташовані в хронологічній послідовності:

  1. Винайдення виплавки заліза (І тис. до н.е.)
  2. Перші Олімпійські ігри (776 р. до н.е.)
  3. Реформи Солона (594 р. до н.е.)
  4. Створення Першого тріумвірату (60 р. до н.е.)
  5. Проголошення Константинополя столицею (330 р.)

ЗУПИНКА 6. ГАЛЕРЕЯ ВІДОМИХ ПОСТАТЕЙ

Впізнайте постаті на ілюстраціях. Під кожною ілюстрацією запишіть 1-2 речення щодо діяльності цієї людини*.*

  1. Олександр Македонський – геніальний полководець, видатний адміністратор і політик. Засновник великої держави, що охоплювала Македонію, Грецію, завойовану Перську імперію та Єгипет.
  2. Бюст Перікла – державний діяч, стратег, оратор і полководець у Стародавніх Афінах. Період правління Перікла називають «золотим століттям Афін», визнаючи його добою найвищого внутрішнього розквіту Греції.
  3. Бюст Нефертіті, дружини фараона Ехнатона, який правив у 1350-х роках до н.е., вважається одним з найвідоміших творів мистецтва Стародавнього Єгипту. Цей витвір мистецтва прославляє красу цариці та є яскравим прикладом високого рівня розвитку єгипетської культури того часу.
  4. Цінь Ши Хуан-ді – володар держави Цінь, який об’єднав розрізнені китайські держави в єдину імперію. Засновник і перший імператор династії Цінь.
  5. Гай Юлій Цезар – видатний полководець та історичний діяч, який відіграв ключову роль у перетворенні Римської республіки в Римську імперію та запам’ятався своїми воєнними завоюваннями та політичними реформами.

ЗУПИНКА 7. МОВЧАЗНІ СВІДКИ ПОДІЙ

1. Пригадайте, у яких країнах створено зображені пам’ятки архітектури та їх назви.

  1. Ворота Іштар, Ірак
  2. Акрополь, Греція
  3. Колізей, Рим, Італія
  4. Велика Китайська стіна, Китай
  5. Римський форум, Рим, Італія

2. Пригадайте, у яких країнах створено зображені твори мистецтва та їх назви.

  1. Первісні малюнки. Печери Ласко. Франция
  2. Стамнос. Греція
  3. Вовчиця. Рим, Італія
  4. Статуя Будди. Китай
  5. Статуя Дискобол. Греція
  6. Статуя. Єгипет

ЗУПИНКА 8. МИ — ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ

1. Співвіднесіть поняття і визначення.

1 – Б. Громада – соціальна спільнота, члени якої об’єднані спільністю території, становища, інтересів та взаємодіють між собою для задоволення спільних потреб чи розв’язання проблем.

2 – А. Сталий розвиток – шлях розвитку людства, який дає змогу задовольнити потреби нинішнього покоління людей, не ставлячи під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти їхні потреби.

3 – Є. Мова ворожнечі – будь-яке дискримінаційне, принизливе чи агресивне висловлювання стосовно груп чи спільнот або окремих людей як їх представників.

4 – Е. Академічна доброчесність – сукупність етичних принципів та правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу для забезпечення довіри до результатів навчання та/або досягнень.

5 – Г. Територіальна громада – жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста/кількох сіл, селищ, міст, спільними інтересами та взаємодією для задоволення спільних інтересів.

6 – В. Громадянська ініціатива – гуртування громадян для самостійного розв’язання проблем, передусім місцевих.

7 – Д. Дискримінація – будь-які виключення, обмеження/переваги, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав.

2. Назвіть щонайменше 5 щоденних дій, які сприяють сталому розвитку нашої країни

  • Використання енергоефективних лампочок і приладів, вимикання непотрібного світла
  • Сортування відходів
  • Економія води на кухні та у ванній кімнаті
  • Вибір багаторазової тари замість одноразової
  • Обмеження непотрібних покупок
  • Використання громадського транспорту або велосипеда замість приватного автомобіля
  • Підтримка місцевих виробників та фермерів

3. Висловіть пропозиції, що на вашу, думку є найважливішим для розвитку нашої держави (не менше 5 позицій).

  • Впровадження освіти для сталого розвитку на всіх рівнях навчання для формування відповідної свідомості та моделей поведінки
  • Прийняття Національної стратегії сталого розвитку та створення міжвідомчої групи для її реалізації
  • Оновлення законодавства у сферах управління відходами, енергоефективності, захисту довкілля відповідно до принципів сталого розвитку
  • Стимулювання розвитку “зеленої” економіки, відновлюваних джерел енергії, екологічного підприємництва
  • Забезпечення рівного доступу до якісної освіти, медичних послуг, працевлаштування для всіх верств населення
  • Боротьба з корупцією, забезпечення верховенства права та ефективного державного управління
  • Розвиток інфраструктури, особливо у сільській місцевості, для рівномірного економічного зростання регіонів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *