Головна сторінка ГДЗ (зміст) – 9 клас Щупак
Розгляньте фотографії та визначте основні відмінності в одязі мешканців міст і сіл
- Одяг селян простий та функціональний, пристосований для фізичної праці.
- Міський одяг – модний, демонструє статус та достаток власника.
Поясніть, що зображено на малюнку. У якій країні це відбувається? Що може свідчити про перебування людей у державній установі?
Події у США на виборчій дільниці. Жінки-суфражистки намагаються зірвати голосування, на якому відсутнє виборче право для жінок. Перекинута урна для голосування свідчить, що події відбуваються у державній установі під час виборів.
Запитання та завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
1. Якими явищами в економіці супроводжувалася науково-технічна революція?
- Перехід на рідке паливо та електрику
- Використання міндобрив, нових технологій та с/г машин у сільському господарстві
- Революційні зміни у військовій справі: нове озброєння, засоби зв’язку тощо
2. Як науково-технічна революція вплинула на соціальну структуру країн Європи та Північної Америки?
- Зростання кількості найманих робітників
- Збільшення міського населення
- Відтік селян до міст
- Формування середнього класу
3. Опишіть наслідки процесу урбанізації в XIX ст.
- Будівництво багатоповерхівок, розширення вулиць
- Контраст між багатим центром та бідними околицями
- Відсутність інфраструктури в робітничих районах
4. Чим були зумовлені зміни в одязі людей на початку ХХ ст.?
- Поділом на робочий та парадний одяг
- Можливістю за одягом судити про соціальний статус
- Зменшенням кількості прикрас
- Появою практичнішого жіночого одягу через міський транспорт
- Виникненням ділового стилю та емансипацією жінок
5. Схарактеризуйте рух жінок за емансипацію в другій половині XIX ст.
Рух жінок за емансипацію в другій половині XIX століття мав на меті досягнення рівності прав і можливостей з чоловіками. Основні його риси:
У Франції:
- Бере початок з часів Французької революції та набуває поширення після 1848 року. Пов’язаний з терміном “емансипація”
У Німеччині:
- Розгортається з 1860-х років. Жінки створюють громадські організації, освітні заклади.
У Британії:
- У 1880-1890-х роках жінки домагаються майнових прав та права опіки над дітьми після розлучення.
Загалом рух сприяв підвищенню соціального статусу жінок, розширенню їхніх прав у різних сферах життя.
6. Назвіть сучасні країни, де главою держави чи уряду є жінка.
Молдова – Майя Санду, Ісландія – Катрін Якобсдоуттір, Непал – Деві Бхандарі, Намібія – Саара Куугонгельва, Норвегія – Ерна Сульберг.
7. Поясніть значення основних понять параграфа підручника:
Науково-технічна революція – процес якісних змін у техніці, технологіях та організації виробництва на основі науки.
Емансипація – звільнення від залежності, обмежень та надання рівних прав.
Суфражизм – рух за надання жінкам виборчих прав та проти дискримінації жінок.
Фемінізм – рухи та ідеології, спрямовані на досягнення рівності жінок і чоловіків.
II. Обговоріть у групі
1. Зазначте основні напрями впливу НТР на людське суспільство та повсякденне життя.
- Покращення рівня життя в розвинених країнах
- Поява глобальних проблем (екологічних тощо)
- Швидке перетворення суспільного життя
2. Знайдіть у мережі Інтернет фото міст Європи та Північної Америки зламу ХІХ — ХХ ст. та визначте їхні спільні та відмінні риси.
Спільне:
- Будівництво багатоповерхівок, широких вулиць
- Поява промислових підприємств
- Зростання міст
Відмінне:
- У європейських містах залишалася стара забудова
- Міста Північної Америки не мали середньовічної забудови
3. Зіставте рух жінок за рівноправ’я у Великій Британії, Франції, Німеччині та США. Де було досягнуто найбільших успіхів у емансипації жінок і чим це було зумовлено?
Велика Британія:
- Найбільш послідовний та масовий рух на чолі з Е. Панкхерст
- У 1882-1886 рр. здобуто майнові та опікунські права
Франція:
- Рух розпочався під час революції у 1789 р.
- Але у 1793-1804 рр. діяльність жіночих організацій було заборонено
Німеччина:
- Рух розгорнувся з 1860-х років, створювалися жіночі організації та школи
США:
- Рух виник під час війни за незалежність у 1775-1783 рр.
- У 1920 р. прийнято поправку про надання виборчих прав жінкам
Найбільше досягнуто у Великій Британії та США завдяки найбільш активному та послідовному жіночому руху.
III. Мислю творчо й самостійно
1. Як змінилося становище жінки в наш час порівняно з ХІХ ст.? Чи актуальні сьогодні ідеї фемінізму та суфражизму?
Так, ідеї фемінізму та суфражизму залишаються актуальними і в наш час.
Порівняно з 19 століттям, безумовно, становище жінки значно поліпшилося. У більшості країн вони отримали рівні політичні та громадянські права, доступ до освіти й професійної діяльності.
Проте досі існують серйозні гендерні дисбаланси у представництві в органах влади, оплаті праці, можливостях кар’єрного зростання. У багатьох країнах жінки стикаються з дискримінацією та обмеженням прав.
Тому боротьба за рівність статей, захист прав жінок залишаються вкрай важливими завданнями сучасності. Ідеї фемінізму та суфражизму й досі актуальні для досягнення гендерної рівності у світі.
2. Підготуйте есе на тему: «Основні протиріччя технічного прогресу в XIX ст. та його вплив на розвиток суспільства».
З одного боку, технічний прогрес сприяв модернізації промисловості, транспорту, зростанню продуктивності праці. Проте збільшення масштабів виробництва на основі викопного палива призвело до погіршення екологічної ситуації.
Деякі технологічні досягнення, зокрема створення нових видів зброї, несли загрозу для людей. Виникло питання техногенної безпеки.
Разом з тим, саме завдяки технічному прогресові з’явилися нові галузі промисловості, професії, класи. Відбулися якісні зміни у сільському господарстві. Людство отримало доступ до електрики, транспорту, зв’язку.
Отже, науково-технічна революція стала потужним стимулом для економічного та соціального розвитку. Але для мінімізації її негативних наслідків потрібно забезпечити збалансованість технічного прогресу та охорони довкілля.