§29-30. Подорожуємо новими шляхами

Зміст ГДЗ 5 клас Пометун

Зупинка 1.

1. Розгадайте кросворд, де всі слова пов’язанні з поняттям «суспільство».

По горизонталі:

  1. Наука, що вивчає соціальну сферу життя суспільства — відносини між спільнотами та взаємодію людей. (Соціологія)
  2. Союз людей спільного походження, мови, віри й звичаїв. (Плем’я)
  3. Об’єднання осіб, кровно пов’язаних між собою. (Рід)
  4. Людина, яка здійснює комерційну (виробничу, торговельну) діяльність. (Підприємець)
  5. Науковець, фахівець, який вивчає минуле на підставі усних свідчень, писемних джерел, зображень і матеріальних пам’яток (Історик)
  6. Слово, яке означає «вільна, озброєна людина». (Козак)
  7. Керівник козацького війська, обраний козацькою радою. (Гетьман)

По вертикалі:

  1. Національна спільнота поза кордонами держави, яка відчуває духовний зв’язок із нею. (Діаспора)
  2. Людина, чия діяльність впливала на життя суспільства у минулому. (Діяч)
  3. Людина, яка за власним бажанням своєю діяльністю безплатно допомагає іншим. (Волонтер)
  4. Люди, які постійно мешкають у містах. (Містяни)
  5. Людина, яка, надаючи безкорисливу допомогу, опікується мистецтвом, освітою. (Меценат)
  6. Науковець, фахівець, який вивчає минуле за матеріальними свідченнями за допомогою розкопок. (Археолог)
  7. Людина, яка з власної волі надає допомогу (зазвичай коштами). (Благодійник)

Зупинка 2

1. Пронумеруйте події, встановивши їх хронологічну послідовність.

НОМЕРПОДІЯДАТА
2Данило Галицький коронований першим українським королем1253 р.
3Верховна Рада України прийняла Конституцію
України1996 р.
1Ольга стала княгинею Русі-України945 р.

2. Пронумеруйте історичні періоди, встановивши їх хронологічну послідовність. Прочитайте вголос наведені хронологічні рамки цих періодів.

НОМЕРПЕРІОД1ДАТА
1Первісність3 млн р. — X ст. до Р. X.
5Новітній часХХ – початок XXI ст..
3Середні вікиV-XV ст.
2АнтичністьIX ст. до Р. X. – V ст.
4Новий часXVI-XIX ст.

3. Установіть тривалість подій.

1. Друга світова війна Відбувалась у 1939-1945 рр.:

  • Скільки років тривала війна? 6 років
  • В якому столітті відбулася ця подія? XX ст.

2. Період Середньовіччя тривав протягом V-XV ст.

  • Скільки це століть? 10 століть
  • А скільки років? 1000 років

4. Установіть віддаленість подій.

Перша згадка про Україну в літописі датована 1187 р., а проголошення незалежності України — 1991 р.

Скільки років минуло між цими подіями? 804 роки

5. Назвіть, у якому столітті були:

1300 р. – XIV ст., 1650 р. – XVII ст., 1799 р. – XVIII ст., 1901 р. – XX ст., 2019 р. – XXI ст.

Зупинка 4.

1. Визначте, до якого типу джерел належать наведені нижче світлини.

  1. Оранка землі. Давньоєгипетський розпис. 1200 р. до Р. X. – Візуальні
  2. Колізей — пам’ятник архітектури давнього Риму. 80 р. після Р. X. – Пам’ятка,
  3. Документ Української революції 1917-1921 рр. – Писемні

2. Які з наведених нижче джерел ви б віднесли до первинних, а які — до вторинних? Чому?

  1. Один із томів «Історії України-Руси» Михайла Грушевського (10 томів, працю історик створював з перервами протягом 1895-1933 років).
  2. Перший електричний трамвай у Києві, фото 1892 р.
  3. Перший номер газети «Зоря Галицька», 5 травня, 1848 р.
  4. «Доленосний 1918». Афіша 2-ї серії документального фільму,

3. Прочитайте наведені твердження. Які є фактами, а які — думками (судженнями). Поясніть свою позицію.

  1. Я сьогодні не прийшов на перший урок, (факт)
  2. Лише несумлінні учні пропускають уроки, (думка)
  3. Ти знову пропустила найцікавіший урок! (думка)
  4. Мені більше подобається приходити на другий урок, (факт)
  5. Сьогодні за розкладом п’ятий урок в нашому класі — історія України, (факт)

Зупинка 5. Історична бувальщина

Заповніть ті комірки в картках, де інформація відсутня. Розташуйте представлені історичні події в хронологічній послідовності.

Інформаційна карта №1
ЩОДруга світова війна
ДЕУкраїна у складі СРСР
КОЛИ1939-1945
ХТО (діячі)українські військовослужбовці, цивільне населення
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯГолокост, Рух опору, людські втрати, зруйновані міста, занепад господарства, зміна кордонів та території

 

Інформаційна карта №2
ЩОГолодомор як геноцид українського народу
ДЕСРСР (Українська РСР)
КОЛИ1932-1933 рр.
ХТО (діячі)українські селяни
ЯКІ НАСЛІДКИ/

ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ

Штучно створений голод, внаслідок якого мільйони людей загинули, втратили родини, були позбавлені звичного способу життя

 

Інформаційна карта №3
ЩОПроголошення Незалежності України у складі СРСР 24 серпня 1991 р
ДЕу складі СРСР
КОЛИ24 серпня 1991 р.
ХТО (діячі)Верховна Рада України
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯстановлення суверенної держави Україна

 

Інформаційна карта №4
ЩОЗапорозька Січ
ДЕЗа порогами Дніпра
КОЛИXVI-XVII ст.
ХТО (діячі)Гетьмани Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯХмельниччина, створення Гетьманщини, звільнення селян.

 

Інформаційна карта №5
ЩОУкраїнська революція — низка подій, пов’язаних із національно-визвольною боротьбою українського народу
ДЕукраїнські землі у складі Російської імперії
КОЛИ1917-1921 рр.
ХТО (діячі)Українські військові, український народ, політики
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯПерехід України під владу більшовиків і входження в СРСР

Піднесення національно-визвольного руху

Зупинка 6

1. Доберіть відповідний підпис до кожного із шести портретів.

  1. Петро Конашевич-Сагайдачний. Український полководець і політичний діяч, кошовий отаман Запорозької Січі
  2. Галшка (Єлизавета) Гулевичівна. Українська благодійниця, фундаторка Київської братської школи
  3. Княгиня Ольга. Одна з перших правительок Русі-України
  4. Наталія Полонська-Василенко. Історикиня, археологиня, авторка двотомної «Історії України»
  5. Данило Галицький – князь Галицько-Волинського князівства
  6. Михайло Грушевський. Відомий історик, автор 10-томної «Історії України-Руси»

2. Упізнайте діяча, чий портрет залишився без підпису, і сформулюйте підпис 1-2 реченнями.

Данило Галицький – князь Галицько-Волинського князівства

Зупинка 7

1. Зіграйте в історичне лото. Зіставте зображення та підписи до них.

A) Пам’ятник Данилу Галицькому, м. Тернопіль

Б) Пам’ятник жертвам Голодомору 1932-1933 рр. м. Бердичів

B) Пам’ятник Володимиру Винниченку, м. Кропивницький

Г) Пам’ятник запорозьким козакам, м. Відень (Австрія).

Д) Пам’ятник Івану Федорову, м. Львів

2. Заповніть пропущені слова у реченні.

  • Пам’ятники споруджують для пам’яті про людину.
  • Коли я бачу такий пам’ятник, я згадую того кому він присвячений.
  • Люди мають ставитись до пам’ятників з повагою і шаною.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *