Зупинка 1.
1. Розгадайте кросворд, де всі слова пов’язанні з поняттям «суспільство».
По горизонталі:
- Наука, що вивчає соціальну сферу життя суспільства — відносини між спільнотами та взаємодію людей. (Соціологія)
- Союз людей спільного походження, мови, віри й звичаїв. (Плем’я)
- Об’єднання осіб, кровно пов’язаних між собою. (Рід)
- Людина, яка здійснює комерційну (виробничу, торговельну) діяльність. (Підприємець)
- Науковець, фахівець, який вивчає минуле на підставі усних свідчень, писемних джерел, зображень і матеріальних пам’яток (Історик)
- Слово, яке означає «вільна, озброєна людина». (Козак)
- Керівник козацького війська, обраний козацькою радою. (Гетьман)
По вертикалі:
- Національна спільнота поза кордонами держави, яка відчуває духовний зв’язок із нею. (Діаспора)
- Людина, чия діяльність впливала на життя суспільства у минулому. (Діяч)
- Людина, яка за власним бажанням своєю діяльністю безплатно допомагає іншим. (Волонтер)
- Люди, які постійно мешкають у містах. (Містяни)
- Людина, яка, надаючи безкорисливу допомогу, опікується мистецтвом, освітою. (Меценат)
- Науковець, фахівець, який вивчає минуле за матеріальними свідченнями за допомогою розкопок. (Археолог)
- Людина, яка з власної волі надає допомогу (зазвичай коштами). (Благодійник)
Зупинка 2
1. Пронумеруйте події, встановивши їх хронологічну послідовність.
НОМЕР | ПОДІЯ | ДАТА |
---|---|---|
2 | Данило Галицький коронований першим українським королем | 1253 р. |
3 | Верховна Рада України прийняла Конституцію | |
України | 1996 р. | |
1 | Ольга стала княгинею Русі-України | 945 р. |
2. Пронумеруйте історичні періоди, встановивши їх хронологічну послідовність. Прочитайте вголос наведені хронологічні рамки цих періодів.
НОМЕР | ПЕРІОД1 | ДАТА |
---|---|---|
1 | Первісність | 3 млн р. — X ст. до Р. X. |
5 | Новітній час | ХХ – початок XXI ст.. |
3 | Середні віки | V-XV ст. |
2 | Античність | IX ст. до Р. X. – V ст. |
4 | Новий час | XVI-XIX ст. |
3. Установіть тривалість подій.
1. Друга світова війна Відбувалась у 1939-1945 рр.:
- Скільки років тривала війна? 6 років
- В якому столітті відбулася ця подія? XX ст.
2. Період Середньовіччя тривав протягом V-XV ст.
- Скільки це століть? 10 століть
- А скільки років? 1000 років
4. Установіть віддаленість подій.
Перша згадка про Україну в літописі датована 1187 р., а проголошення незалежності України — 1991 р.
Скільки років минуло між цими подіями? 804 роки
5. Назвіть, у якому столітті були:
1300 р. – XIV ст., 1650 р. – XVII ст., 1799 р. – XVIII ст., 1901 р. – XX ст., 2019 р. – XXI ст.
Зупинка 4.
1. Визначте, до якого типу джерел належать наведені нижче світлини.
- Оранка землі. Давньоєгипетський розпис. 1200 р. до Р. X. – Візуальні
- Колізей — пам’ятник архітектури давнього Риму. 80 р. після Р. X. – Пам’ятка,
- Документ Української революції 1917-1921 рр. – Писемні
2. Які з наведених нижче джерел ви б віднесли до первинних, а які — до вторинних? Чому?
- Один із томів «Історії України-Руси» Михайла Грушевського (10 томів, працю історик створював з перервами протягом 1895-1933 років).
- Перший електричний трамвай у Києві, фото 1892 р.
- Перший номер газети «Зоря Галицька», 5 травня, 1848 р.
- «Доленосний 1918». Афіша 2-ї серії документального фільму,
3. Прочитайте наведені твердження. Які є фактами, а які — думками (судженнями). Поясніть свою позицію.
- Я сьогодні не прийшов на перший урок, (факт)
- Лише несумлінні учні пропускають уроки, (думка)
- Ти знову пропустила найцікавіший урок! (думка)
- Мені більше подобається приходити на другий урок, (факт)
- Сьогодні за розкладом п’ятий урок в нашому класі — історія України, (факт)
Зупинка 5. Історична бувальщина
Заповніть ті комірки в картках, де інформація відсутня. Розташуйте представлені історичні події в хронологічній послідовності.
Інформаційна карта №1 | |
ЩО | Друга світова війна |
ДЕ | Україна у складі СРСР |
КОЛИ | 1939-1945 |
ХТО (діячі) | українські військовослужбовці, цивільне населення |
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ | Голокост, Рух опору, людські втрати, зруйновані міста, занепад господарства, зміна кордонів та території |
Інформаційна карта №2 | |
ЩО | Голодомор як геноцид українського народу |
ДЕ | СРСР (Українська РСР) |
КОЛИ | 1932-1933 рр. |
ХТО (діячі) | українські селяни |
ЯКІ НАСЛІДКИ/ ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ | Штучно створений голод, внаслідок якого мільйони людей загинули, втратили родини, були позбавлені звичного способу життя |
Інформаційна карта №3 | |
ЩО | Проголошення Незалежності України у складі СРСР 24 серпня 1991 р |
ДЕ | у складі СРСР |
КОЛИ | 24 серпня 1991 р. |
ХТО (діячі) | Верховна Рада України |
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ | становлення суверенної держави Україна |
Інформаційна карта №4 | |
ЩО | Запорозька Січ |
ДЕ | За порогами Дніпра |
КОЛИ | XVI-XVII ст. |
ХТО (діячі) | Гетьмани Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький |
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ | Хмельниччина, створення Гетьманщини, звільнення селян. |
Інформаційна карта №5 | |
ЩО | Українська революція — низка подій, пов’язаних із національно-визвольною боротьбою українського народу |
ДЕ | українські землі у складі Російської імперії |
КОЛИ | 1917-1921 рр. |
ХТО (діячі) | Українські військові, український народ, політики |
ЯКІ НАСЛІДКИ/ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ | Перехід України під владу більшовиків і входження в СРСР Піднесення національно-визвольного руху |
Зупинка 6
1. Доберіть відповідний підпис до кожного із шести портретів.
- Петро Конашевич-Сагайдачний. Український полководець і політичний діяч, кошовий отаман Запорозької Січі
- Галшка (Єлизавета) Гулевичівна. Українська благодійниця, фундаторка Київської братської школи
- Княгиня Ольга. Одна з перших правительок Русі-України
- Наталія Полонська-Василенко. Історикиня, археологиня, авторка двотомної «Історії України»
- Данило Галицький – князь Галицько-Волинського князівства
- Михайло Грушевський. Відомий історик, автор 10-томної «Історії України-Руси»
2. Упізнайте діяча, чий портрет залишився без підпису, і сформулюйте підпис 1-2 реченнями.
Данило Галицький – князь Галицько-Волинського князівства
Зупинка 7
1. Зіграйте в історичне лото. Зіставте зображення та підписи до них.
A) Пам’ятник Данилу Галицькому, м. Тернопіль
Б) Пам’ятник жертвам Голодомору 1932-1933 рр. м. Бердичів
B) Пам’ятник Володимиру Винниченку, м. Кропивницький
Г) Пам’ятник запорозьким козакам, м. Відень (Австрія).
Д) Пам’ятник Івану Федорову, м. Львів
2. Заповніть пропущені слова у реченні.
- Пам’ятники споруджують для пам’яті про людину.
- Коли я бачу такий пам’ятник, я згадую того кому він присвячений.
- Люди мають ставитись до пам’ятників з повагою і шаною.