§29. Як люби взаємодіяли у спільнотах протягом історії

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак 

ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ

1. Читаємо й розуміємо

Проведіть мінідослідження про етапи розвитку суспільства. Прочитайте навчальний текст § 29 у підручнику й побудуйте хронологічний ланцюжок розвитку людських спільнот протягом історії.

  • Первісні родові громади. На цьому етапі люди жили у первісних родових громадах, де все здобуте в ході спільної праці ділили порівну. Члени громади були родичами, гуртувалися довкола найстаршої жінки-матері, що відповідає періоду матріархату
  • Рід. Кілька родових громад об’єднувалися в рід. Роди, що жили поруч, активно взаємодіяли, у них формувалися схожі правила поведінки, звичаї, мова.
  • Плем’я. Кілька споріднених родів утворювали плем’я. Вони намагалися захищати свою територію від чужаків. Очолювали племена старійшини та військові ватажки (вожді).
  • Сусідські громади. З розвитком господарства й ускладненням побуту на зміну родовій громаді прийшла сусідська громада, яка складалася з окремих сімей, не пов’язаних родинними зв’язками
  • Формування етносів і народностей. Члени племінних об’єднань поступово усвідомлювали, що їх поєднують спільні традиції, мова, спільна назва, що призвело до формування етносів і народностей
  • Виникнення перших держав. На певному етапі розвитку суспільства, коли виникла потреба ефективного управління господарським життям і великими людськими спільнотами, на межі IV—III тис. до н. е. виникли перші держави. Це був період, коли з’явилася писемність, а правителі держав мали необмежену владу над суспільством

2. Історичне порівняння

Перевірте, як ви зрозуміли значення понять «рід», «етнос», «нація», «держава»: запишіть до схеми характерні риси зазначених людських спільнот.

  • Рід: Це об’єднання кількох родових громад, які мають спільних предків. Спільні звичаї та традиції, взаємодопомогою між членами
  • Етнос: Об’єднує людей, що мають спільну мову, культуру, історію та самосвідомість. Етнос формується на основі відчуття спорідненості та спільного походження.
  • Нація: Виникає на основі спільної культури, історії, мови та території. Нація також має політичний аспект, оскільки часто прагне до самовизначення та незалежності.
  • Держава: Це організована політична спільнота, яка має чітко визначену територію, уряд, закони та здатність до ведення зовнішніх та внутрішніх відносин. Держава має суверенітет і монополію на використання фізичної сили.

3. Історичний словник

На основі опрацювання матеріалів підручника (тексті схема на с. 167) самостійно сформулюйте визначення понять: «монархія», «республіка», «демократична держава». Пропонуємо початок речень, а вам потрібно їх завершити.

  • Монархія — це держава, у якій найвища державна влада повністю або частково належить одній особі — монарху, і передається у спадщину.
  • Республіка — це держава, у якій вищі органи державної влади обираються народом або представницькими органами на певний термін і діють від імені народу, а глава держави не є монархом.
  • Демократична держава — це держава, у якій влада заснована на принципах рівності та свободи громадян, забезпечується дотримання прав і свобод людини, а управління здійснюється на основі волевиявлення більшості через вільні та справедливі вибори.
  • Громадяни — це люди, які мають певні права та обов’язки в рамках своєї держави, вони є носіями суверенітету та основою політичної системи демократичної держави

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Історичний приклад

За допомогою додаткових джерел інформації запишіть до схеми приклади держав кожного типу. Запишіть у відповідні ланки схеми нашу державу.

Монархія

  • Велика Британія,
  • Іспанія,
  • Швеція,
  • Японія
  • Саудівська Аравія

Республіка

  • США,
  • Мексика,
  • Португалія,
  • Польща,
  • Україна

Демократичні

  • Велика Британія,
  • Німеччина,
  • Швеція
  • США,
  • Франція
  • Україна

Антидемократичні

  • Північна Корея,
  • Куба
  • Білорусь,
  • Венесуела,
  • Росія

1 коментар до “§29. Як люби взаємодіяли у спільнотах протягом історії

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *