Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак
ПРАЦЮЄМО В КЛАСІ
1. Читаємо й розуміємо
Проведіть мінідослідження про етапи розвитку суспільства. Прочитайте навчальний текст § 29 у підручнику й побудуйте хронологічний ланцюжок розвитку людських спільнот протягом історії.
- Первісні родові громади. На цьому етапі люди жили у первісних родових громадах, де все здобуте в ході спільної праці ділили порівну. Члени громади були родичами, гуртувалися довкола найстаршої жінки-матері, що відповідає періоду матріархату
- Рід. Кілька родових громад об’єднувалися в рід. Роди, що жили поруч, активно взаємодіяли, у них формувалися схожі правила поведінки, звичаї, мова.
- Плем’я. Кілька споріднених родів утворювали плем’я. Вони намагалися захищати свою територію від чужаків. Очолювали племена старійшини та військові ватажки (вожді).
- Сусідські громади. З розвитком господарства й ускладненням побуту на зміну родовій громаді прийшла сусідська громада, яка складалася з окремих сімей, не пов’язаних родинними зв’язками
- Формування етносів і народностей. Члени племінних об’єднань поступово усвідомлювали, що їх поєднують спільні традиції, мова, спільна назва, що призвело до формування етносів і народностей
- Виникнення перших держав. На певному етапі розвитку суспільства, коли виникла потреба ефективного управління господарським життям і великими людськими спільнотами, на межі IV—III тис. до н. е. виникли перші держави. Це був період, коли з’явилася писемність, а правителі держав мали необмежену владу над суспільством
2. Історичне порівняння
Перевірте, як ви зрозуміли значення понять «рід», «етнос», «нація», «держава»: запишіть до схеми характерні риси зазначених людських спільнот.
- Рід: Це об’єднання кількох родових громад, які мають спільних предків. Спільні звичаї та традиції, взаємодопомогою між членами
- Етнос: Об’єднує людей, що мають спільну мову, культуру, історію та самосвідомість. Етнос формується на основі відчуття спорідненості та спільного походження.
- Нація: Виникає на основі спільної культури, історії, мови та території. Нація також має політичний аспект, оскільки часто прагне до самовизначення та незалежності.
- Держава: Це організована політична спільнота, яка має чітко визначену територію, уряд, закони та здатність до ведення зовнішніх та внутрішніх відносин. Держава має суверенітет і монополію на використання фізичної сили.
3. Історичний словник
На основі опрацювання матеріалів підручника (тексті схема на с. 167) самостійно сформулюйте визначення понять: «монархія», «республіка», «демократична держава». Пропонуємо початок речень, а вам потрібно їх завершити.
- Монархія — це держава, у якій найвища державна влада повністю або частково належить одній особі — монарху, і передається у спадщину.
- Республіка — це держава, у якій вищі органи державної влади обираються народом або представницькими органами на певний термін і діють від імені народу, а глава держави не є монархом.
- Демократична держава — це держава, у якій влада заснована на принципах рівності та свободи громадян, забезпечується дотримання прав і свобод людини, а управління здійснюється на основі волевиявлення більшості через вільні та справедливі вибори.
- Громадяни — це люди, які мають певні права та обов’язки в рамках своєї держави, вони є носіями суверенітету та основою політичної системи демократичної держави
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Історичний приклад
За допомогою додаткових джерел інформації запишіть до схеми приклади держав кожного типу. Запишіть у відповідні ланки схеми нашу державу.
Монархія
- Велика Британія,
- Іспанія,
- Швеція,
- Японія
- Саудівська Аравія
Республіка
- США,
- Мексика,
- Португалія,
- Польща,
- Україна
Демократичні
- Велика Британія,
- Німеччина,
- Швеція
- США,
- Франція
- Україна
Антидемократичні
- Північна Корея,
- Куба
- Білорусь,
- Венесуела,
- Росія
1 коментар до “§29. Як люби взаємодіяли у спільнотах протягом історії”
Дякую