Зміст ГДЗ Історія України 7 клас Хлібовська
Разом із Кліо розв’яжіть ребуси. Що означають розшифровані поняття? Яке із понять у цьому логічному ланцюжку є зайвим? Чому ви так вважаєте? Як ці поняття пов’язані з темою уроку?
Фреска
Мозаїка
Літопис
Ікона
Графіті
Фреска, мозаїка, ікона та графіті – це різні види образотворчого мистецтва, які були поширені в Русі-Україні в зазначений період:
- Фрески – це настінні розписи, виконані водяними фарбами по сирій штукатурці.
- Мозаїки – зображення або візерунки, виконані з кольорових камінців, смальти чи інших матеріалів.
- Ікони – живописні зображення святих та біблійних сцен на дерев’яних дошках.
- Графіті – написи або малюнки, видряпані на стінах споруд.
Літопис у цьому ряду є дещо відмінним поняттям, оскільки це не вид образотворчого мистецтва, а жанр історичних творів. Тому його можна вважати “зайвим” у цьому логічному ланцюжку.
Усі ці поняття тісно пов’язані з темою уроку, оскільки вони представляють різні аспекти культурного розвитку Русі-України в XI-XIII століттях. Фрески, мозаїки та ікони були важливими елементами оздоблення храмів та інших споруд. Літописи, такі як “Повість минулих літ”, були ключовими історичними джерелами того періоду. Графіті, хоча і не згадані в тексті безпосередньо, також були формою самовираження людей того часу і часто зустрічаються на стінах давніх споруд.
1. Освіта. Наукові знання
1. Де здобували освіту в Русі-Україні в XI—XIII століттях?
Освіту здобували в церковних і державних школах, а також через індивідуальне приватне навчання. Діяли школи при Софійському соборі та Андріївському монастирі.
2. Які літературні пам’ятки були написані в той час?
Основні літературні пам’ятки того часу: Остромирове Євангеліє, “Повчання дітям” Володимира Мономаха, “Слово о полку Ігоревім”, “Києво-Печерський патерик”, “Повість минулих літ”, “Київський літопис”.
3. Звідки руси й руски черпали наукові знання?
Наукові знання передавалися усно з покоління в покоління як секрети майстерності з різних ремісничих спеціальностей. Також інформацію отримували з книг, зокрема з “Ізборників” князя Святослава, в них вміщені матеріали з граматики, риторики, стверджується користь читання книжок.
Барвограй ідей
Попрацюйте в парах. Розгляньте ілюстрації та підписи до них. Скориставшись інформацією з першого пункту параграфа, розташуйте ілюстрації в хронологічній послідовності. Складіть до них 2—3 запитання. Поставте запитання один одному.
Ілюстрації можна розташувати в такій хронологічній послідовності:
- Мініатюра з Остромирового Євангелія (1056—1057 роки).
- «Ізборник» Святослава (1073 рік).
- Сторінка «Повісті минулих літ» (1113 рік).
2. Які питання можна скласти до ілюстрацій?
- Яке значення має Остромирове Євангеліє для історії Русі-України?
- Хто зображений на мініатюрі з «Ізборника» Святослава, і чому це важливо?
- Які події описані в «Повісті минулих літ», і чому цей літопис є важливим джерелом історії?
3. Чому важливо розглядати ілюстрації в хронологічному порядку?
Розгляд ілюстрацій у хронологічному порядку допомагає зрозуміти еволюцію культурних та літературних традицій Русі-України, а також дозволяє простежити розвиток мистецтва та літератури того часу.
2. Архітектура
1. Які матеріали використовували в Русі-Україні при будівництві споруд?
У Русі-Україні використовували дерево, цеглу і камінь для будівництва споруд.
2. Коли збудовано Успенський собор Києво-Печерського монастиря і Михайлівський Золотоверхий собор?
Успенський собор Києво-Печерського монастиря збудовано між 1073 і 1078 роками, а Михайлівський Золотоверхий собор — між 1108 і 1113 роками.
3. Які пам’ятки архітектури споруджено у Чернігові і Галичі?
У Чернігові споруджено Борисоглібський собор (1128 рік) та П’ятницьку церкву (кінець XII — початок XIII століття). У Галичі збудовано церкву Святого Пантелеймона (кінець XII століття).
3. Образотворче мистецтво
1. Чим оздоблювали храми в XI—XIII століттях?
Храми в XI—XIII століттях оздоблювали мозаїкою та фресками, причому мозаїку використовували рідше через її велику вартість.
2. Де діяли іконописні майстерні?
Іконописні майстерні діяли в монастирях Києва, Чернігова та Галича.
3. У чому історична цінність книжкових мініатюр?
Книжкові мініатюри є невід’ємною складовою рукописних книг того часу. Вони доповнюють писемні свідчення і є цінними історичними джерелами. Наприклад, мініатюри з Остромирового Євангелія є найдавнішими, що дійшли до нас. В “Ізборнику” 1073 року є один із перших групових портретів в українському мистецтві – зображення князя Святослава з родиною. Радзивіллівський літопис містить понад 600 мініатюр, які суттєво доповнюють текст.
Відлуння минулого Із «Києво-Печерського патерика» про іконописця Аліпія
1. Якими чеснотами був наділений Аліпій?
Аліпій був наділений такими чеснотами:
- Він був відданий іконописанню і добре навчився цьому мистецтву.
- Аліпій займався іконописом не заради багатства, а заради Бога.
- Він ділив свій дохід на три частини: на святі ікони, на милостиню жебракам і на власні потреби.
- Аліпій так чинив з року в рік, що свідчить про його постійність і відданість справі.
2. Чому Аліпій зобразив на іконі поруч з Богоматір’ю Антонія і Феодосія?
Аліпій зобразив на іконі поруч з Богоматір’ю святих Антонія і Феодосія, оскільки вони були засновниками Києво-Печерського монастиря. Антоній вважається духовним батьком чернецтва на Русі, а Феодосій був одним з перших ігуменів монастиря і сприяв його розбудові. Зображення цих святих поруч з Богородицею підкреслює їхню важливу роль в історії монастиря і духовному житті Русі.
3. Чому іконописці не підписували свої твори?
Іконописці не підписували свої твори з кількох причин:
- Вони вважали, що ікона – це результат божественного натхнення, а не їхньої особистої майстерності.
- Анонімність була проявом смирення і скромності, важливих чеснот для ченців-іконописців.
- Відсутність підпису підкреслювала, що ікона – це священний образ, а не витвір мистецтва.
- Іконописці прагнули, щоб увага глядача була зосереджена на зображених святих, а не на особистості художника.