Зміст гдз 5 клас 2022 Хлібовська
Разом із Кліо розгляньте картини. Опишіть їх за алгоритмом (назва картини, автор, що зображено, які почуття викликає). Подумайте і скажіть, з якими системами літочислення пов’язані представлені картини.
“Нагородження олімпіоніків”, художник Джеймс Баррі, XIX століття
На картині зображено нагородження переможців Олімпійських ігор у Стародавній Греції. Картина викликає почуття урочистості та гордості за спортивні досягнення. Пов’язана з античною системою літочислення.
Портрет папи Григорія ХІІІ, художник Альберт Германій
Зображено портрет папи римського Григорія XIII. Картина викликає почуття поваги до церковного діяча. Пов’язана з григоріанським календарем, який був введений цим папою.
“Великий Архітектор” (створення світу), художник Вільям Блейк
На картині зображено Бога як творця світу. Викликає почуття захоплення величчю творіння. Пов’язана з біблійною системою літочислення “від створення світу”.
“Кааба (центр поліптиху АллахуАкбару)”, художник Вакиль Шайхетдинов
Зображено Каабу – головну святиню ісламу. Картина викликає почуття благоговіння. Пов’язана з ісламським календарем, який ведеться від Хіджри – переселення пророка Мухаммеда.
1. Періодизація історії світу
1. Як називають великі відтинки часу в історії?
Великі відтинки часу в історії називають епохами або ерами.
2. З яких періодів складається кам’яна доба?
Кам’яна доба складається з палеоліту, мезоліту та неоліту.
3. Назвіть метал, який люди стали використовувати першим
Першим металом, який люди стали використовувати, була мідь.
Барвограй ідей
Прочитайте уважно пункт «Періодизація історії світу», розгляньте лінію часу та ілюстрації. Встановіть відповідність між історичними періодами та історичними пам’ятками, зображеними на ілюстраціях. Поясніть свій вибір.
Палеоліт 3 млн р. тому – 10 тис. до н. е. – 2
Мезоліт 10 – 6 тис. до н. е. – 1
Неоліт 6 – 4 тис. до н. е. – 3
Енеоліт 4 – 3 тис. до н. е. – 6
Бронзовий вік 3 – 1 тис. до н. е. – 4
Залізний вік з 1 тис. до н. е. – 5
2. Історія світу на лінії часу
1. Розгляньте лінію часу й визначте, на які історико-культурні епохи поділена всесвітня історія.
Всесвітня історія поділена на такі історико-культурні епохи: Первісність, Античність, Середньовіччя, Новий час та Новітній час.
2. Чого навчилися люди в первісну добу, в епоху Античності та Середньовіччя?
У первісну добу люди навчилися використовувати природні ресурси, створювати знаряддя праці, будувати житла, приручати тварин і вирощувати рослини. В епоху Античності виникли перші держави, розвивалися освіта, література, мистецтво і наука. У Середньовіччі утвердилася християнська релігія, формувалися нові держави, будувалися замки й храми, засновувалися університети.
3. Чим для людства були особливі Новий та Новітній час?
Новий час був особливий відкриттям європейцями нових земель і морських шляхів, появою великих механізованих виробництв – мануфактур, фабрик і заводів. Новітній час став періодом великих трагедій (світових війн, революцій) та важливих винаходів (комп’ютерів, мобільних телефонів, побутових приладів).
Барвограй ідей
Первісність:
Ілюстрації: 8. Мізинська стоянка, 9. Полювання на мамонта, 10. Кам’яна доба Хронологічний період: від появи людини до 4 тисячоліття до н.е. Особливості: використання кам’яних знарядь праці, поява землеробства і скотарства Заняття людей: збиральництво, полювання, рибальство, примітивне землеробство
Античність:
Ілюстрації: 1. Римський колізей, 12. Народні збори в Афінах, 13. Давньогрецькі Олімпійські ігри Хронологічний період: VIII ст. до н.е. – V ст. н.е.
Особливості: виникнення перших держав у Європі, розвиток культури й науки
Заняття людей: землеробство, ремесла, торгівля, військова справа
Середньовіччя:
Ілюстрації: 4. Собор Паризької Богоматері, 5. Зброярі
Хронологічний період: V – XV ст.
Особливості: утвердження християнства, будівництво замків і храмів
Заняття людей: землеробство, ремесла, лицарство, торгівля
Новий час:
Ілюстрації: 6. Відкриття Америки, 7. Паперова мануфактура
Хронологічний період: кінець XV – початок XX ст.
Особливості: географічні відкриття, розвиток промисловості
Заняття людей: мореплавство, промислове виробництво, торгівля
Новітній час:
Ілюстрації: 2. Електромобіль «Тесла», 3. Сучасний комп’ютер, 11. Кухонний комбайн
Хронологічний період: початок XX ст. – наш час
Особливості: науково-технічний прогрес, світові війни, глобалізація
Заняття людей: робота в різних галузях економіки, наукові дослідження, використання сучасних технологій
3. Історія України на лінії часу
1. Як називають перші періоди історії України?
Перші періоди історії України називають Русь та Галицько-Волинська держава.
2. Назвіть хронологічні межі козацького періоду в історії України.
Козацький період в історії України тривав упродовж XVI-XVIII століть.
3. Чому ХІХ та ХХ століття були важкими для українського народу?
ХІХ та ХХ століття були важкими для українського народу через розділення українських земель між Австрійською та Російською імперіями, участь у Першій світовій війні за чужі інтереси, більшовицьку окупацію, Другу світову війну та Голодомор 1932-1933 років.
Барвограй ідей
Собор Святої Софії, Київ
Цей собор відноситься до періоду Київської Русі. Він був збудований у XI столітті за часів князя Ярослава Мудрого. Собор Святої Софії є символом розквіту Київської Русі та її культури.
“Князь Роман Мстиславович”, художник Віктор Штець
Ця картина зображує князя Романа Мстиславича, який заснував Галицько-Волинську державу в 1199 році. Тому ця ілюстрація відноситься до періоду Галицько-Волинської держави, яка була спадкоємницею Київської Русі.
“Козацький гетьман Іван Підкова”, художник Наталя Павлусенко
Ця картина зображує козацького гетьмана, тому вона відноситься до козацького періоду в історії України, який тривав з XVI по XVIII століття.
Отже, ці ілюстрації представляють три різні періоди української історії: Київську Русь, Галицько-Волинську державу та козацьку добу.
Галявина творчості
Спочатку я накреслю лінію часу в зошиті.
На лінії часу я позначу хронологічні межі історико-культурних епох:
- Первісність: від появи людини до 4 тис. до н.е.
- Античність: VIII ст. до н.е. – V ст. н.е.
- Середньовіччя: V – XV ст.
- Новий час: кінець XV – початок XX ст.
- Новітній час: початок XX ст. – наш час
З третього пункту параграфа я випишу такі дати:
- IX століття – початок держави Русь
- 1199 рік – заснування Галицько-Волинської держави
- XVI-XVIII століття – козацький період
- 24 серпня 1991 року – проголошення незалежності України
Я позначу ці дати на лінії часу і визначу, до яких історико-культурних епох вони належать:
- IX століття (початок Русі) – Середньовіччя
- 1199 рік (заснування Галицько-Волинської держави) – Середньовіччя
- XVI-XVIII століття (козацький період) – Новий час
- 24 серпня 1991 року (незалежність України) – Новітній час
Таким чином, я створю лінію часу з позначеними епохами та важливими датами української історії.