Як лінія часу впорядковує хронологічні дані?
Лінія часу допомагає впорядковувати події в послідовності їх виникнення, що дозволяє легко бачити, коли й в якому порядку відбувалися події.
Як розв’язувати хронологічні задачі?
Для розв’язання хронологічних задач потрібно накреслити лінію часу, позначити на ній роки подій і обчислити різницю між ними або додати потрібну кількість років до відомої дати.
Навіщо укладають хронологічні таблиці?
Хронологічні таблиці укладають для зручного відтворення та порівняння подій, а також для того, щоб бачити, що відбувалося в різних країнах одночасно.
Які запитання, пов’язані з часом, постають перед дослідниками минулого?
Дослідники минулого часто вирішують завдання з визначенням точних дат подій, встановленням послідовності подій і порівнянням їх у різних країнах.
Виконайте завдання до тексту
Що називають хронологічними задачами?
Хронологічні задачі – це завдання, які передбачають лічбу років і обчислення часу між подіями.
Чому для їх розв’язування потрібна лінія часу?
Лінія часу потрібна для візуалізації послідовності подій і для зручного обчислення відстані між ними в роках.
Перекажіть одне одному, яких дій треба дотримуватися, щоб розв’язати хронологічну задачу. Оберіть один з поданих нижче різновидів задач та уважно прочитайте коментар до розв’язку. Спробуйте розв’язати задачу самі. Перевірте записи одне в одного, порівняйте з коментарями в підручнику.
Яких дій треба дотримуватися, щоб розв’язати хронологічну задачу?
- Накресліть лінію часу.
- Позначте на ній роки подій, які потрібно порівняти.
- Виконайте обчислення, визначивши різницю між роками або додавши потрібну кількість років.
- Запишіть відповідь.
Приклад задачі:
Задача:
Обчисліть, скільки років минуло від упровадження християнства як державної релігії в Русі-Україні в 988 році до сьогодення (2024 рік).
Розв’язок:
- Накресліть лінію часу з позначками 988 і 2024.
- Обчисліть різницю: 2024 – 988 = 1036 років.
- Відповідь: минуло 1036 років.
Тепер спробуйте самостійно розв’язати задачу та порівняйте свої записи з коментарями в підручнику.
Оберіть дві задачі із запропонованих нижче. Розв’яжіть їх, зробивши потрібні записи на лінії часу.
- У 1996 році розпочато друк української грошової одиниці – гривні. Скільки відтоді минуло років?
- Накресліть лінію часу з позначками 1996 і 2024.
- Обчисліть різницю: 2024 – 1996 = 28 років.
- Відповідь: відтоді минуло 28 років.
- У березні 2014 р. святкували 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка. Обчисліть, у якому році він народився.
- Накресліть лінію часу з позначками 2014 і рік народження.
- Обчисліть: 2014 – 200 = 1814 рік.
- Відповідь: Тарас Шевченко народився в 1814 році.
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Про яких володарів держави із центром у Києві довідалися?
Ми дізналися про таких володарів: Кий (легендарний засновник Києва), Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав.
Коли князював Святослав?
Святослав князював з 964 по 972 рік.
Які події сталися за князювання Святослава?
За князювання Святослава відбулися такі події:
- Перший Балканський похід (967-968 рр.).
- Другий Балканський похід і війна з Візантією (969-971 рр.).
Скільки років минуло від князювання Ігоря до сходження на престол Святослава?
Ігор князював з 912 по 945 рік, а Святослав почав правити в 964 році. Отже, між їхнім правлінням минуло 19 років (964 – 945 = 19).
Хто володарював перед Святославом?
Перед Святославом володарювала княгиня Ольга (945-964 рр.).
Підсумок уроку
Чи цікаво вам було розв’язувати хронологічні задачі? А складати?
На сьогоднішньому уроці я дізнався/дізналася, як використовувати лінію часу для обчислення років між подіями. Навчився/навчилася розв’язувати хронологічні задачі та правильно позначати події на лінії часу. Замислився/замислилася про те, як важливо знати точні дати історичних подій для кращого розуміння минулого.
Розв’язування хронологічних задач було цікавим, оскільки це допомагає краще уявити послідовність подій і зрозуміти, скільки часу минуло між ними. Складати такі задачі теж виявилося захоплюючим завданням, адже це вимагає уважності та логічного мислення.
Чому хронологічні задачі, які розв’язують історики, часто є «задачами з кількома невідомими»?
Хронологічні задачі, які розв’язують історики, часто мають кілька невідомих через те, що не завжди є точні дати подій або повна інформація про всі обставини. Історики можуть знати лише приблизні дати або події, які відбувалися в певний період, але не мають точних даних. Тому їм доводиться використовувати додаткові джерела та методи для встановлення зв’язків між подіями та визначення точних дат. Наприклад, для встановлення дати певної події може бути відомо лише, що вона сталася через кілька років після іншої події або в певний проміжок часу.
Розв’яжіть хронологічні задачі.
1. Перше видання «Кобзаря» Тараса Шевченка побачило світ 1840 р. Скільки відтоді минуло часу? У якому році святкуватимуть 200-літній ювілей «Кобзаря»?
- Обчисліть, скільки років минуло: 2024 – 1840 = 184 роки.
- Щоб знайти рік святкування 200-річного ювілею, додайте 200 років до 1840: 1840 + 200 = 2040 рік.
- Відповідь: минуло 184 роки, а ювілей святкуватимуть у 2040 році.
2. Першим космонавтом незалежної України, який побував у космосі, був Леонід Каденюк. Політ відбувся 1997 р. Скільки років минуло відтоді? На який рік від проголошення незалежності України це сталося?
- Обчисліть, скільки років минуло: 2024 – 1997 = 27 років.
- Проголошення незалежності України відбулося в 1991 році. Обчисліть, на який рік незалежності це сталося: 1997 – 1991 = 6-й рік незалежності.
- Відповідь: минуло 27 років, а політ відбувся на шостий рік після проголошення незалежності України.