Обговоріть у класі
Чи доводилось вам бачити речові та візуальні історичні джерела? Які саме?
Так, мені доводилось бачити речові та візуальні історичні джерела. Наприклад, я бачив старовинні монети в музеї, які є речовими джерелами. Також я бачив старі фотографії мого міста, які є візуальними джерелами. У школі ми розглядали картини відомих художників минулого, що теж є візуальними історичними джерелами.
Досліди
Хто такі археологи і з якими історичними джерелами вони працюють?
Археологи – це вчені, які досліджують життя людей у минулому за допомогою розкопок. Вони працюють з речовими історичними джерелами, які знаходять у землі або під водою. Це можуть бути залишки посуду, будівель, знарядь праці, зброї, прикрас, кістки тварин, зерна рослин тощо.
У чому особливості роботи археологів?
Особливості роботи археологів полягають у тому, що вони проводять розкопки, використовуючи спеціальні інструменти. Вони обережно розкопують землю, щоб не пошкодити знахідки. Археологи також досліджують знайдені предмети, визначають їх вік та призначення. Вони співпрацюють з істориками, щоб зробити висновки про життя людей у минулому на основі знайдених артефактів.
1. Як археологи розкривають таємниці минулого
Поміркуйте
На основі тексту поясніть, хто такі археологи та як вони досліджують минуле.
Археологи – це науковці, які вивчають життя людей у минулому за допомогою матеріальних свідчень. Вони досліджують минуле, проводячи розкопки та вивчаючи знайдені предмети. Археологи шукають у землі та на її поверхні залишки посуду, будівель, знарядь праці, зброї, прикрас. Вони також досліджують кістки тварин та зерна рослин, щоб дізнатися про харчування людей у давнину. Крім того, існує підводна археологія, яка вивчає затонулі предмети на дні морів.
Досліди
Розглянь світлини та з’ясуй, за допомогою яких знарядь працюють археологи та що є результатом їхньої праці.
Археологи працюють за допомогою лопат, щіток, совків та інших спеціальних інструментів для обережного розкопування та очищення знахідок. Результатом їхньої праці є виявлені артефакти, такі як посуд, знаряддя праці, прикраси та інші предмети давнини. На світлинах можна побачити, що археологи знайшли посуд трипільців – давніх землеробів, які жили на території України, Молдови та Румунії приблизно 6 тисяч років тому.
2. Як досліджують речові джерела
Поміркуйте
Складіть кластер до словосполучення «речові історичні джерела»
Ось кластер до словосполучення “речові історичні джерела”:
- Побутові речі
- Знаряддя праці
- Зброя
- Одяг
- Прикраси
- Монети
- Будівлі
- Медичні інструменти
- Музичні інструменти
Ці предмети є пам’ятками матеріальної культури і свідчать про:
- Певний історичний час
- Діяльність конкретних людських спільнот
- Зв’язки між країнами і народами
Важливо зазначити, що речі та технології, якими ми користуємось сьогодні, з часом також можуть стати історичними речовими джерелами, розповідаючи майбутнім поколінням про наше життя і побут.
Досліди
Розглянь світлини речових пам’яток. Обери одну з них та досліди її як історичне джерело, використавши запропонований вище інструмент дослідження.
Я обрав для дослідження зображення обладунків лицарів XV століття.
- Це металеві обладунки лицаря, які використовувались у Середні віки.
- Вони були створені приблизно у XV столітті в Європі.
- Обладунки створювались для захисту воїнів під час битв і турнірів.
- Такі обладунки належали заможним лицарям або знаті.
- Ці обладунки свідчать про високий рівень розвитку металургії та ковальства у Середньовіччі. Вони також вказують на важливість військової справи та лицарства у тогочасному суспільстві.
- Це джерело може розповісти про методи ведення війни, соціальну структуру та технології того часу.
3. Про що розповідають візуальні історичні джерела
Досліди
Розглянь світлини Одеського морського порту. Чи зроблені вони в один і той самий час? Чому ти так вважаєш? Про що можна дізнатися із цих світлин?
- На першій світлині видно старовинні пароплави, що вказує на кінець 19 – початок 20 століття. Будівлі на березі також мають архітектуру того періоду.
- На другій світлині зображено сучасний порт з сучасними кораблями, сучасними будівлями, що характерно для нашого часу.
З цих світлин можна дізнатися:
- Про зміни в інфраструктурі порту: поява нових причалів, кранів, складських приміщень
- Про зростання обсягів морської торгівлі: збільшення розмірів кораблів та кількості вантажів
- Про важливість Одеського порту для економіки в різні історичні періоди
- Про архітектурні зміни міста: на старій світлині видно історичні будівлі, а на новій – сучасні портові споруди
Ці світлини демонструють, як змінювався Одеський порт протягом часу, відображаючи технологічний прогрес та економічний розвиток міста і країни.
Поміркуйте
Читаючи текст, заповніть таблицю у зошиті. У першу колонку випишіть візуальні джерела, наведені у тексті. Використайте власний досвід та знання і заповніть другу колонку.
Візуальні джерела/види | Яку інформацію я можу отримати за їх допомогою |
---|---|
Наскельні малюнки | Спосіб життя первісних людей, їхні вірування та полювання |
Герби правителів | Символіка влади, родові зв’язки, історія династій |
Живопис | Побут, одяг, архітектура, історичні події певного періоду |
Ілюстрації в книжках | Уявлення людей про описані події, стиль оформлення книг |
Комп’ютерна графіка | Сучасні технології, віртуальні реконструкції минулого |
Пам’ятники | Важливі історичні постаті, події, які вшановують люди |
Обеліски | Масові подвиги, трагедії, важливі дати в історії |
Фотографії | Точне зображення людей, подій, місць у певний момент часу |
Досліди
Розглянь зображення як історичні джерела. Вибери одне з них та досліди, використавши поданий вище інструмент дослідження.
Я обрав для дослідження картину Альберта Едельфельта “Хлопчики грають на березі”.
- Це картина, створена фінським художником Альбертом Едельфельтом у 1884 році.
- Мета створення – зобразити повсякденне життя дітей у Фінляндії кінця XIX століття.
- На картині зображено двох хлопчиків, які граються на березі моря або озера. Вони одягнені у прості сорочки та штани, що вказує на їх приналежність до звичайних сімей. На задньому плані видно водойму та берегову лінію.
- Ця картина дає уявлення про дитинство, ігри та побут простих людей у Фінляндії того часу. Вона також показує красу природи країни та зв’язок людей з навколишнім середовищем.
- Це джерело важливе для розуміння повсякденного життя та дозвілля дітей у Фінляндії кінця XIX століття, а також для вивчення стилю живопису того періоду.
Перевір себе
1. Що таке археологія?
Археологія – це наука, що вивчає життя людини за матеріальними свідченнями минулого за допомогою розкопок. Слово “археологія” походить від грецьких слів “архео” – давнє та “логос” – вчення.
2. Які джерела називають візуальними?
Візуальними джерелами називають ті, які можна побачити. До них належать наскельні малюнки, герби, живопис, ілюстрації в книжках, комп’ютерна графіка, пам’ятники, обеліски, фотографії тощо.
3. Які з предметів, що тебе оточують вдома чи в школі, належать до візуальних або речових джерел? Поясни.
До візуальних джерел, які мене оточують, можна віднести фотографії, картини на стінах, плакати в школі.
До речових джерел належать меблі, посуд, одяг, шкільне приладдя. Ці предмети є свідченням нашого часу і можуть розповісти про наш побут та спосіб життя.
4. Чому історичні джерела називають “слідами минулого” або “мимовільними свідками часу”?
Історичні джерела називають “слідами минулого” або “мимовільними свідками часу”, тому що вони зберігають інформацію про минулі події, життя та культуру, навіть якщо не були створені спеціально для цього. Вони відображають час свого створення і можуть розповісти про побут, технології та суспільні відносини того періоду.
5. Які світлини ти запропонував би / запропонувала б для фотовиставки з історії твоєї школи? Обґрунтуй свій вибір.
Для фотовиставки з історії моєї школи я б запропонував:
- Фото будівлі школи в різні роки, щоб показати, як вона змінювалася.
- Групові фото класів різних років, щоб побачити, як змінювалася шкільна форма та зачіски учнів.
- Фото важливих шкільних подій, таких як перший дзвоник або випускний.
- Фото шкільних кабінетів різних років, щоб показати, як змінювалося обладнання.
Ці фото допоможуть наочно представити історію школи та зміни, які відбувалися з часом.
А ще ти можеш
1. У кожну колонку таблиці запиши історичні джерела, про які ти дізнався/дізналася з параграфа. Усно добери приклади до кожного із вписаних у таблицю джерел.
Речові джерела (види):
- Посуд
- Будівлі
- Знаряддя праці
- Зброя
- Прикраси
- Монети
- Одяг
Візуальні джерела (види):
- Наскельні малюнки
- Герби
- Живопис
- Ілюстрації в книжках
- Комп’ютерна графіка
- Пам’ятники
- Фотографії
2. Розглянь зображення монет нашої держави. Сформулюй 2–3 запитання до цих зображень та запропонуй їх на наступному уроці однокласникам/однокласницям.
- Які символи зображені на монетах і що вони означають?
- Коли були випущені ці монети і чи змінювався їх дизайн з часом?
- Які номінали монет представлені і чому саме такі?