Обговоріть у класі
У яких джерелах можна знайти інформацію про минуле? Наведіть приклади.
Інформацію про минуле можна знайти в старовинних книгах, різноманітних речах та рештках старовинних будівель, написах та малюнках, розповідях людей, творах живопису, зображеннях (світлинах, кінофільмах).
Досліди
Джерелами інформації про минуле є старовинні книги, різноманітні речі та рештки старовинних будівель, написи та малюнки на скелях, розповіді людей та твори живопису про минуле, зображення (світлини, кінофільми). Чи траплялися тобі такі джерела? Про що ти дізнався/дізналася з них?
Такі джерела можуть траплятися в музеях, архівах, бібліотеках. З них можна дізнатися про побут, культуру, технології та історичні події минулого.
1. Що таке джерела історичної інформації та які вони бувають
Поміркуйте
Чому історикам потрібні різноманітні джерела історичної інформації? Обґрунтуйте свою думку. Наведіть приклади.
Історикам потрібні різноманітні джерела історичної інформації, щоб отримати повну та об’єктивну картину минулого. Різні джерела можуть надавати різні деталі про події, що відбулися. Наприклад, писемні джерела, такі як листи або щоденники, можуть дати особисті погляди на події, тоді як речові джерела, такі як археологічні знахідки, можуть надати інформацію про матеріальну культуру та технології того часу. Зображувальні джерела, такі як картини або фотографії, можуть показати, як виглядали люди та місця, а етнографічні джерела можуть розкрити традиції та звичаї. Використання різних видів джерел дозволяє історикам перевіряти інформацію та робити більш точні висновки.
Досліди
Розглянь світлини історичних джерел. Поясни, до яких видів вони належать. Що вони можуть розповісти про життя людей в минулому?
- Статуя писця. Давній Єгипет. XXV-XXIV ст. до P. X. — Речове джерело. Може розповісти про соціальну структуру та культуру Давнього Єгипту.
- Колізей – пам’ятник архітектури давнього Риму. 80 р. після P. X. — Речове джерело. Може розповісти про архітектурні досягнення та суспільні розваги в Римі.
- Офіційне видання органів державної влади — Писемне джерело. Може надати інформацію про закони та політичну структуру.
- Український національний костюм на поштових марках — Зображувальне джерело. Може розповісти про національну культуру та традиції.
2. Як розрізняти первинні та вторинні джерела
Первинні джерела — це твори чи речі, створені в досліджуваний період або учасниками подій. Вторинні джерела — це ті, що пояснюють або узагальнюють інформацію первинних джерел.
Поміркуйте
Які історичні джерела називають первинними, а які вторинними?
Первинні джерела — це щоденники, листи, усні історії, світлини, газетні статті, закони, вірші, романи, п’єси, музика, артефакти. Вторинні джерела — підручники, біографії, енциклопедії, словники.
Досліди
Які із наведених джерел є первинними, а які — вторинними? Свою думку поясни. Які можливості для дослідження історії надає кожне з них?
- Конституція України — Первинне джерело. Надає інформацію про правову систему.
- Відео виступу Президента України у Верховній Раді — Первинне джерело. Надає інформацію про політичні події.
- Фрагмент документального фільму «Легенда про динозаврів» — Вторинне джерело. Узагальнює наукові дані.
- Ролик з Ютуб-каналу — Залежить від контенту, може бути як первинним, так і вторинним.
- Енциклопедія історії України — Вторинне джерело. Узагальнює історичні дані.
- Бізон. Наскальний живопис у печері Альтаміра. Іспанія. 15 тис. років тому — Первинне джерело. Надає інформацію про доісторичне мистецтво.
3. Як і де шукають інформацію про минуле
Обговоріть у класі
Уявіть, що ви збираєте інформацію про минуле вашого міста або селища. До яких джерел ви звернетесь? Яку інформацію шукатимете в них?
Звернуся до архівів, музеїв, бібліотек, місцевих газет, усних історій. Шукатиму інформацію про заснування, розвиток, важливі події та відомих осіб.
Досліди
1. Нижче подано текст із «Енциклопедії історії України» (т. 2, 2004 р.) щодо однієї з пам’яток давнього Києва — Золотих воріт. Яку інформацію, на твою думку, ти можеш отримати з цього тексту? На які з поданих у таблиці запитань насправді відповідає текст?.
З тексту про Золоті ворота можна отримати таку інформацію:
- Що сталося, коли і де?: Золоті ворота були головною парадною брамою давнього Києва, вперше згадані в 1037 році.
- Хто брав участь у цих подіях?: Київський князь Ярослав Мудрий, який займався будівничою діяльністю.
- Чому ці події були важливими?: Золоті ворота є видатною пам’яткою давньоруської фортифікації.
- Як виглядали учасники подій і місця, де це відбувалось?: Описано архітектурні особливості воріт, такі як дерев’яно-земляні вали та рови.
2. Розглянь дві світлини Золотих воріт. Яку інформацію можна отримати з кожної з них? Яку світлину, на твою думку, досліджуватиме історик і чому?
Залишки Золотих воріт (малюнок 1651 р.): Ця світлина може надати інформацію про те, як виглядали Золоті ворота в минулому, до реставрації. Історик може досліджувати цю світлину, щоб зрозуміти оригінальний стан воріт і порівняти його з сучасним виглядом.
Реставровані Золоті ворота (сучасний вигляд): Ця світлина показує, як виглядають Золоті ворота після реставрації. Історик може використовувати цю світлину для аналізу сучасних методів збереження історичних пам’яток і для порівняння з історичними зображеннями.
Перевір себе
1. Закінчи речення: Історичними джерелами можуть бути…
Історичними джерелами можуть бути писемні документи, речові об’єкти, зображувальні матеріали, етнографічні елементи, а також усні історії та інші форми збереження інформації про минуле.
2. Чим відрізняються первинні історичні джерела від вторинних?
Первинні створені в досліджуваний період, вторинні — пізніше, для узагальнення інформації.
3. Де можна знайти інформацію про минуле?
Інформацію про минуле можна знайти в архівах, бібліотеках, музеях, наукових установах, а також в інтернеті, де доступні цифрові копії історичних документів і матеріалів.
4. Чому історикам потрібно досліджувати різні види історичних джерел? Поясни на прикладах.
Історикам потрібно досліджувати різні види історичних джерел, щоб отримати різноманітні перспективи, перевірити достовірність інформації, заповнити прогалини в даних і краще зрозуміти контекст подій. Наприклад, офіційні документи можуть бути доповнені особистими листами, а археологічні знахідки можуть підтвердити або спростувати писемні свідчення.
5. Коли ти готуватимеш презентацію чи доповідь для уроку з цього курсу ти звернешся до первинних чи вторинних джерел? Чому?
Для підготовки презентації чи доповіді я звернуся до вторинних джерел, оскільки вони узагальнюють та пояснюють інформацію з первинних джерел, що полегшує розуміння теми.
6. Які запитання ти маєш поставити, досліджуючи старовинну будівлю?
Коли і ким була збудована? Яке її призначення? Які архітектурні особливості? Які події з нею пов’язані?
А ще ти можеш
1. Обери з переліку джерел первинні та вторинні і заповни таблицю.
Первинні джерела:
- Листи та щоденники, написані історичним діячем
- Новий закон, прийнятий Верховною Радою України
- Фотографії історичної події
- Музичні записи
Вторинні джерела:
- Біографія історичної особи
- Аналіз результатів опитування учнів і висновки щодо стану справ, розміщені на фейсбук-сторінці
- Стаття в газеті про новий закон
- Документальний фільм про історичну подію
- Наукова книга про музичний стиль