§15. Війни у Стародавньому світі

Зміст ГДЗ Україна і світ 7 клас Щупак

Пригадайте. Як і чому виникали конфлікти у первісних людей? Якими засобами їх могли вирішувати? Як ви розумієте поняття «війна»?

Конфлікти у первісних людей виникали через боротьбу за територію та ресурси. Вони вирішувалися шляхом збройних зіткнень або мирних переговорів. Війна — це організоване збройне протистояння між групами людей або державами.

Поміркуймо! Як ви розумієте вислів колишнього американського президента Джона Кеннеді: «Або людство покінчить з війною, або війна покінчить з людством»?

Цей вислів означає, що війни можуть призвести до знищення людства, тому важливо знайти способи жити в мирі.

Подумайте, чому структура війська стародавніх держав залежала від способу життя і господарювання?

Структура війська стародавніх держав залежала від способу життя і господарювання, тому що основні заняття населення визначали, які види військ були найефективнішими. Наприклад, у землеробських суспільствах, таких як Єгипет і Шумер, головну частину війська становила піхота, оскільки землеробство вимагало великої кількості людей. У скотарських і кочових суспільствах, таких як ассирійці та скіфи, розвивалася кіннота, оскільки їхній спосіб життя передбачав велику мобільність і навички верхової їзди.

Подумайте, чому найчастіше в основі військового розподілу суспільства стародавніх держав лежав майновий ценз.

Майновий ценз часто лежав в основі військового розподілу, тому що забезпечені люди могли дозволити собі купити зброю та обладунки, необхідні для служби в армії. Багатші громадяни мали більше ресурсів для підготовки до війни, що робило їх більш придатними для виконання військових обов’язків. Це також забезпечувало, що ті, хто мав більше майна, були зацікавлені в захисті держави, оскільки їхні статки залежали від її безпеки.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Дайте визначення понять: «піхота», «кіннота», «стратегія», «маневр».

  • Піхота — це вид збройних сил, що складається з солдатів, які воюють на землі, переважно пішки.
  • Кіннота — це вид збройних сил, що складається з воїнів, які воюють на конях, забезпечуючи високу мобільність і швидкість.
  • Стратегія — це планування і проведення військових дій з метою досягнення загальних цілей війни або кампанії.
  • Маневр — це тактичний рух військ на полі бою для досягнення переваги над противником, наприклад, оточення або фланговий удар.

2. Схарактеризуйте особливості військового мистецтва держав стародавнього світу. Чим вони схожі та які особливості мали?

Військове мистецтво стародавнього світу дійсно характеризувалося використанням різних видів військ, таких як піхота, кіннота, і бойові колісниці. У землеробських суспільствах домінувала піхота. Водночас у кочових суспільствах розвивалася кіннота, яка забезпечувала мобільність і швидкість на великих відстанях.

Стратегії цих держав часто включали підрив економіки ворога та захоплення територій, що дозволяло контролювати ресурси та розширювати вплив. Тактичні прийоми, такі як маневрування й облога, були важливими для досягнення військових цілей.

Спільні риси

  1. Використання піхоти й кавалерії: Основними складовими армій були піхота та кавалерія. Піхота зазвичай складалася з воїнів, озброєних списами, мечами та щитами, тоді як кавалерія використовувалася для швидких атак і маневрів.
  2. Розвиток професійних армій: Це дозволяло створювати більш дисципліновані та ефективні збройні сили
  3. Фортифікаційні споруди: Будівництво укріплень було важливою частиною військової стратегії для захисту від нападів.

Особливості різних держав

  1. Арабський халіфат: Військове мистецтво арабів включало швидкі мобільні атаки, використання кавалерії та добре організовану адміністрацію завойованих територій. Вони також активно поширювали іслам через джихад або “священну війну” проти невірних.1
  2. Перська імперія: Перси були відомі своєю важкою кавалерією і використанням бойових слонів. Вони також використовували складну мережу доріг для швидкого переміщення військ.
  3. Грецькі міста-держави: Греки розробили фалангу — щільне шикування піхоти, яке забезпечувало ефективний захист і наступ. Військова стратегія також включала морські битви завдяки потужному флоту.
  4. Римська імперія: Римляни вдосконалили військову організацію, створивши легіони — великі підрозділи професійних солдатів з чіткою структурою командування. Вони також розробили ефективні методи облоги міст.

Таким чином, хоча багато держав мали схожі елементи у військовому мистецтві, кожна з них розвивала свої унікальні стратегії та тактики відповідно до географічних умов і культурних традицій.

II. Обговоріть у групі

Об’єднайтеся в групи. Визначте особливості ведення війн стародавніми греками та римлянами. Укладіть хронологічні таблиці «Війни Стародавньої Греції» та «Війни Стародавнього Риму». Назвіть основні битви і полководців.

Війни Стародавньої Греції:

Назва війниХронологічні межіОсновні битвиНаслідки війни
Троянська війнаXIII ст. до н. е.Облога ТроїЗахоплення та зруйнування Трої.
Греко-перські війни500–449 рр. до н. е.Марафонська битва, битва при Фермопілах, битва при Саламіні, битва при ПлатеяхПеремога грецьких полісів, відведення перських військ, збереження незалежності грецьких полісів.
Похід Александра Македонського334–323 рр. до н. е.Битва при Граніку, битва при Іссі, битва при ГавгамелахРозпад Перської імперії, створення імперії Александра Македонського.

Війни Стародавнього Риму:

Назва війниХронологічні межіОсновні битвиНаслідки війни
Пунічні війни264–146 рр. до н. е.Битва при Каннах, битва при ЗаміЗнищення Карфагена, розширення римських володінь у Середземномор’ї.
Галльські війни58–50 рр. до н. е.Битва при АлезіїЗавоювання Галлії, розширення Римської республіки.
Громадянські війни49–45 рр. до н. е.Битва при ФарсаліПеремога Юлія Цезаря, перехід до імперії.

III. Мислю творчо

Уявіть себе істориком/історикинею. Оберіть одного з видатних полководців стародавніх Греції або Риму і за допомогою додаткових джерел інформації складіть його історичний портрет. Як, на вашу думку, людина (видатна особистість) може вплинути на хід історії? Відповідь аргументуйте.

Історичний портрет Александра Македонського:

Біографія та досягнення:

Олександр Македонський, також відомий як Олександр Великий, народився в 356 році до н.е. в Пеллі, столиці Македонії. Він був сином царя Філіппа II й цариці Олімпіади. Олександр здобув блискучу освіту під керівництвом філософа Аристотеля, що значно вплинуло на його світогляд і лідерські якості.

У 336 році до н.е., після смерті його батька, Олександр став царем Македонії. Він швидко зміцнив свою владу і почав серію завойовницьких походів, які привели до створення однієї з найбільших імперій в історії. Його завоювання включали Перську імперію, Єгипет, і частини Індії. Олександр відомий своєю здатністю до швидких і рішучих дій, а також вмінням адаптуватися до різних військових ситуацій.

Олександр Македонський значно вплинув на хід історії. Його завоювання сприяли поширенню грецької культури й мови на величезних територіях, що стало основою для елліністичної цивілізації. Це культурне злиття мало довготривалий вплив на розвиток науки, мистецтва, філософії та політики в регіоні.

Вплив особистості на хід історії

Видатні особистості, такі як Олександр Македонський, можуть значно вплинути на хід історії завдяки своїм унікальним лідерським якостям, стратегічному мисленню та здатності надихати інших. Олександр, наприклад, не лише завоював величезні території, але й створив умови для культурного обміну, що сприяло розвитку цивілізацій. Його дії змінили політичну карту світу і залишили спадщину, яка вплинула на подальший розвиток Європи та Азії.

Таким чином, особистість може стати каталізатором значних змін, якщо вона здатна об’єднати людей навколо спільної мети й втілити свої ідеї в життя. Олександр Македонський є яскравим прикладом того, як одна людина може змінити хід історії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *