§18. Міфи в історії

Зміст ГДЗ робочий зошит 5 клас Щупак 

Працюємо в класі

1. Історичне порівняння

Працюючи з текстом § 18 у підручнику, визначте спільне й відмінне в давніх і сучасних міфах. Результати дослідження запишіть у схему.

Відмінне (давні міфи)

  • Пояснення природних явищ
  • Боги та надприродні істоти
  • Усна передача

Спільне

  • Емоційний вплив
  • Передача культурних цінностей
  • Пояснення незрозумілого

Відмінне (сучасні міфи)

  • Прикрашання реальних подій
  • Цілеспрямоване створення
  • Можливе спотворення історії

2. Факт чи фейк: спростовуємо історичні міфи

Чи був Михайло Грушевський президентом?

1. На основі аналізу текстів рубрик «Думки істориків» і «Мовою документів» (с. 106 підручника) визначте, чи був насправді М. Грушевський обраний президентом України в 1918 р. (позначте ✓ потрібну відповідь).

Ні

2. Доберіть у джерелах (с. 106 підручника) докази, які підтверджують або спростовують міф про президентство М. Грушевського.

Докази науковців Українського інституту національної пам’яті

  • Архівні документи не підтверджують існування посади президента.
  • У Конституції УНР, ухваленій в останній день Центральної Ради, не згадано про таку посаду.
  • Не існує жодного акта, підписаного Грушевським як президентом УНР.
  • Офіційно Грушевський обіймав посаду Голови Центральної Ради УНР з березня 1917 до 29 квітня 1918 року.

Докази на основі Конституції Української Народної Республіки

  • Верховним органом влади були визначені Всенародні Збори.
  • У Конституції не згадується посада президента.
  • Вища виконавча влада належала Раді Народніх Міністрів, а не президенту.

Працюємо вдома

Факт чи фейк: спростовуємо історичні міфи

Ознайомтеся з дописом у мережі «Фейсбук» (с. 107 підручника), у якому поширюється сучасний міф про українську мову. Проведіть власне дослідження за допомогою інтернет-ресурсів.

1. З’ясуйте суть міфу про українську мову, поширеного на ресурсі.

Українська мова зайняла третє місце на конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році після французької та перської за такими критеріями як фонетика, лексика, фразеологія, структура речень. Також стверджується, що мелодійність української мови визнана другою найкращою серед мов світу після італійської.

2. Визначте, коли і за яких обставин виник цей міф.

Точну дату виникнення цього міфу важко встановити, але він, ймовірно, з’явився після 1934 року, можливо, як результат перебільшення або неправильного тлумачення якоїсь реальної події чи дослідження.

3. З’ясуйте, хто з діячів був причетний до формування міфу.

Без додаткового дослідження важко встановити конкретних діячів, причетних до формування цього міфу. Можливо, він виник спонтанно в середовищі української діаспори або патріотично налаштованих мовознавців.

4. Якими доказами спростовується міф про українську мову?

  • Відсутність офіційних документів або надійних джерел, які б підтверджували проведення такого конкурсу в Парижі в 1934 році.
  • Неможливість об’єктивно оцінити “красу” мови за лінгвістичними критеріями.
  • Відсутність згадок про цей конкурс в авторитетних лінгвістичних або історичних джерелах.

5. Висловіть власну позицію, чи варто руйнувати подібні міфи. Свою думку обґрунтуйте.

Варто розвінчувати подібні міфи, оскільки вони можуть вводити в оману та створювати хибне уявлення про історичні факти. Обґрунтоване розвінчання допомагає зберегти об’єктивність і сприяє поширенню достовірної інформації.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *