§6. Арабський світ

Зміст ГДЗ Всесвітня історія 7 клас Пометун

ОБГОВОРІТЬ У КЛАСІ

Які релігії називають світовими? Які світові релігії вам відомі? В яких відомих вам країнах нині існує мусульманська релігія?

Світові релігії – це релігійні системи, які мають міжнародний характер і поширені серед різних народів та на різних континентах. Вони не є національними і мають прихильників у багатьох країнах світу. До основних світових релігій належать:

  1. Християнство: Найбільша релігія у світі з приблизно 2,5 мільярдами віруючих . Християнство базується на вірі в Ісуса Христа як Сина Божого і Спасителя людства.
  2. Іслам: Друга за чисельністю релігія у світі з близько 1,8 мільярдами мусульман . Іслам сповідує віру в єдиного Бога – Аллаха, а його пророком є Мухаммед.
  3. Індуїзм: Одна з найдавніших релігій, яка виникла в Індії. Її сповідує приблизно 1 мільярд людей, переважно в Південній та Центральній Азії.
  4. Буддизм: Поширена в Східній Азії релігія з близько 520 мільйонами віруючих. Буддизм базується на вченні Сіддгартхи Гаутами (Будди) про шлях до просвітлення.
  5. Іудаїзм: Перша монотеїстична релігія, поширена серед євреїв. У світі близько 14 мільйонів юдеїв

Мусульманський світ, або ісламська умма, включає всесвітню спільноту мусульман, які дотримуються вчення ісламу. Станом на 2010 рік, на планеті налічується понад 1,6 мільярда мусульман, що становить близько 23,4% світового населення.

ДОСЛІДІТЬ

На основі карти (с. 34) висловіть припущення, як територіальне положення та природні умови Аравійського півострова впливали на спосіб життя його населення. Порівняйте свої ідеї з текстом параграфа.

Аравійський півострів має специфічне територіальне положення та природні умови, які значно вплинули на спосіб життя його населення. Пустельний клімат і обмеженість водних ресурсів змусили місцевих жителів розвивати кочовий спосіб життя, займатися скотарством і торгівлею. Водночас розташування півострова на перехресті торгових шляхів сприяло розвитку караванної торгівлі та культурного обміну між різними народами. Ці фактори також вплинули на формування ісламу як релігії, яка об’єднала різні племена та народи регіону.

1. Як впливали природно-географічні умови Аравії на життя населення

ПОМІРКУЙТЕ

Як природні умови Аравійського півострова впливали на спосіб життя його населення? Які деталі способу життя арабів вразили вас найбільше?

Природні умови Аравійського півострова мали значний вплив на спосіб життя місцевого населення:

  1. Пустельний клімат і обмеженість водних ресурсів змушували арабів вести кочовий спосіб життя, займатися скотарством, розводити верблюдів, коней, овець. Верблюди були особливо цінними, оскільки могли долати великі відстані в пустелі без води.
  2. В оазах, де були родючі землі й вода, араби жили осіло, займалися землеробством, вирощували пшеницю, ячмінь, фініки, створювали сади й виноградники.
  3. Аравія славилася як “країна пахощів і прянощів” завдяки вирощуванню ладану, мірри, кориці, алое, шафрану, які були дуже цінними товарами.
  4. Розташування Аравії на перехресті торгових шляхів між Європою, Африкою та Азією сприяло розвитку торгівлі. Араби були знаними купцями, а на торгових шляхах виникали великі міста.

Найбільше вражають такі деталі способу життя арабів:

  • Роль верблюда як “корабля пустелі”, його витривалість і здатність забезпечувати арабів молоком, м’ясом, вовною в суворих умовах.
  • Поєднання кочового скотарства в пустелях і осілого землеробства в оазах.
  • Важливість торгівлі прянощами та пахощами для економіки Аравії.
  • Виникнення великих міст як центрів торгівлі на перетині караванних шляхів.

Отже, природні умови Аравії значною мірою визначали господарство, побут і культуру арабів у давнину, сприяючи розвитку скотарства, землеробства і торгівлі.

ДОСЛІДІТЬ

За попереднім текстом та ілюстраціями, опишіть життя арабів у середньовіччі.

На основі тексту та ілюстрацій можна описати життя арабів у середньовіччі таким чином:

  1. Кочове життя бедуїнів у пустелях Аравії. Вони займалися скотарством, розводили верблюдів, коней, овець. Верблюд був їхнім вірним другом і помічником, забезпечуючи транспорт, їжу (м’ясо, молоко), одяг (вовна).
  2. Осіле життя арабів в оазах. Вони займалися землеробством, вирощували пшеницю, ячмінь, фініки, бавовну, мали сади й виноградники. Аравія славилася вирощуванням прянощів і пахощів.
  3. Розвиток торгівлі завдяки вигідному розташуванню Аравії на перехресті торгових шляхів. Араби були знаними купцями, а на торгових шляхах виникали великі міста, як Мекка і Ясриб (Медина).
  4. Релігійне життя до ісламу – поклоніння різним божествам, святиням як Кааба в Мецці. З появою ісламу і проповідей Мухаммада відбувається об’єднання арабів під прапором нової релігії.
  5. Розквіт Арабського халіфату в VII-IX ст., завоювання величезних територій від Іспанії до Індії, поширення арабської мови й культури. Розвиток сільського господарства, ремесел, торгівлі, побуту.
  6. Культурні досягнення арабів – розвиток освіти (медресе), науки (Будинок мудрості в Багдаді), літератури (“Тисяча і одна ніч”), математики (алгебра, “арабські” цифри), архітектури (мечеті), мистецтва каліграфії і орнаменту.

Ілюстрації зображують сцени з життя арабів – розмову біля аулу (поселення) та плавання по річці Євфрат, що доповнює картину їхнього побуту і занять у середні віки.

2. Як виник іслам

ПОМІРКУЙТЕ

Розкажіть, як Мухаммад став пророком.

Мухаммад став пророком таким чином:

  1. Мухаммад народився у знатній родині, рано осиротів і працював погоничем верблюдів у торгових караванах. Під час подорожей він ознайомився з християнством та іудаїзмом.
  2. Він багато міркував про Бога і часто ходив на поклоніння до святині Кааба.
  3. Після одруження на багатій вдові Хадіджі, на Мухаммада зійшло божественне одкровення. Він стверджував, що йому з’явився архангел Джебраїл (Гавриїл) і сповістив, що Мухаммад обраний єдиним Богом Аллахом бути його пророком.
  4. Архангел допоміг неписьменному Мухаммаду прочитати Небесну Книгу. Після цього Мухаммад почав проповідувати нову релігію – іслам, а його послідовників стали називати мусульманами.

ДОСЛІДІТЬ

Назвіть основні заповіді мусульман. Чи нагадують вони християнські? Чому?

  1. Віру в єдиного Бога Аллаха і визнання Мухаммада його пророком.
  2. П’ятиразову щоденну молитву.
  3. Дотримання посту протягом місяця Рамадан.
  4. Пожертвування п’ятої частини прибутку на милостиню бідним.
  5. Здійснення паломництва (хаджу) в Мекку і Медину хоча б раз у житті.

Ці заповіді дійсно мають певну схожість з християнськими, особливо віра в єдиного Бога, молитва, піст і милостиня. Це пояснюється тим, що іслам, як і християнство, є авраамічною релігією, що має спільне коріння в біблійній традиції. Водночас є й суттєві відмінності в догматах і обрядах цих двох релігій.

3. Як відбувався розквіт і занепад перших халіфатів

ПОМІРКУЙТЕ

Чому арабам вдалося швидко завоювати країни Європи та Сходу?

Арабам вдалося швидко завоювати країни Європи та Сходу з кількох причин:

  1. Арабське військо було могутнім, його головною силою була кіннота. Кожного бедуїна з дитинства привчали володіти зброєю, їздити верхи, бути невтомним у поході й невибагливим у їжі, мужньо переносити тягар походів. Це робило арабське військо дуже ефективним.
  2. Араби були об’єднані під прапором нової релігії – ісламу, яка надихала їх на завоювання нових земель і поширення своєї віри. Релігійний ентузіазм був важливим фактором їхніх успіхів.
  3. Араби захопили території колишніх Римської та Перської імперій, які на той час були ослаблені внутрішніми конфліктами і не могли чинити серйозного опору.
  4. Завойовані народи часто приймали іслам, що полегшувало арабам управління підкореними територіями і збільшувало їхню армію новими воїнами.
  5. Араби мали талановитих полководців, як сам пророк Мухаммад та його наступники – халіфи, які вміло керували військом і державою.

Отже, поєднання сильної армії, релігійного завзяття, слабкості супротивників, асиміляції завойованих народів та вмілого керівництва дозволило арабам за короткий час створити величезну імперію – Арабський халіфат, що простягався від Атлантичного океану до річки Інд.

За допомогою карти на початку параграфа (с. 34) установіть основні напрямки завоювань арабів у VIІ—IX ст. Які території і держави увійшли до Арабського халіфату за династій Омейядів і Аббасидів?

За допомогою карти на початку параграфа можна визначити основні напрямки завоювань арабів у VII-IX ст.:

  1. На захід – завоювання Північної Африки, Піренейського півострова (Іспанії та Португалії).
  2. На північ – завоювання Сирії, Палестини, Закавказзя.
  3. На схід – завоювання Межиріччя (Іраку), Ірану, Середньої Азії, частини Індії.

До Арабського халіфату за династій Омейядів і Аббасидів увійшли такі території і держави:

  • Аравійський півострів
  • Сирія, Палестина
  • Єгипет, Північна Африка
  • Піренейський півострів (більша частина сучасних Іспанії та Португалії)
  • Межиріччя (Ірак), Іран
  • Закавказзя (Вірменія, Грузія, Азербайджан)
  • Середня Азія (сучасні Туркменістан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан)
  • Частина Індії (долина Інду)

Розгляньте ілюстрації. Опишіть озброєння арабського війська. Як сучасні історики- реконструктори підкреслюють його міць?

Щодо озброєння арабського війська, на ілюстраціях видно, що араби мали:

  • Мечі, списи, луки зі стрілами
  • Легкі обладунки, шоломи
  • Бойових коней в збруї

Сучасні історики-реконструктори підкреслюють міць арабського війська, зображуючи воїнів у повному озброєнні, на баских конях, готових до бою. Це свідчить про високий рівень військової справи у арабів, що дозволив їм швидко завоювати величезні території.

4. Як розвивалися знання та культура арабського світу

ПОМІРКУЙТЕ

Працюючи з текстом, виписуйте ключові слова з кожного абзацу. Спираючись на них, визначте основні напрями розвитку арабської культури та її досягнення.

Основні напрями розвитку арабської культури та її досягнення, спираючись на ключові слова з кожного абзацу:

Культурний синтез:

  • давні культурні традиції
  • сприйняття та переосмислення арабами
  • унікальна власна культура
  • іслам як основа

Освіта:

  • арабська мова – спільна, мова науки і культури
  • читання, письмо, арифметика для розуміння Корану
  • медресе – релігійні школи

Наука:

  • Будинок мудрості в Багдаді – академія наук, бібліотека
  • переклади праць античних вчених
  • “Тисяча й одна ніч” – пам’ятка літератури
  • описи подорожей арабських мандрівників і купців
  • розвиток математики, алгебри
  • арабські цифри, запозичені в Індії
  • Аль-Біруні – вчений-енциклопедист

Архітектура та мистецтво:

  • іслам визначав особливості архітектури
  • мечеті з мінаретами – центри релігійного і суспільного життя
  • заборона зображень людей і тварин
  • переважання візерунків, орнаментів, арабських написів
  • каліграфія – мистецтво вишуканого письма

Отже, арабська культура досягла значного розквіту в різних сферах – освіті, науці, літературі, архітектурі, мистецтві. Вона увібрала в себе традиції завойованих народів і розвинула їх на основі ісламу та арабської мови.

ДОСЛІДІТЬ

На основі ілюстрацій опишіть мечеть (1); розкажіть, як було організовано астрономічні дослідження та навчання в арабських школах (2-3). Поясніть задуми авторів пам’ятників (4-6), установлених визначним діячам науки і культури арабського світу.

На основі ілюстрацій можна описати такі особливості арабської культури:

  1. Мечеть (Блакитна мечеть у Стамбулі) – центр релігійного і суспільного життя мусульман. Має характерні елементи: купол, мінарети (вежі), арки, орнаменти. Використано традиційні кольори – блакитний, білий. Мечеть вражає красою і величчю архітектури.
  2. Астрономічні дослідження (гравюра XVI ст.) – араби вивчали небо, рух зірок і планет за допомогою астрономічних інструментів – астролябій, глобусів. Це свідчить про високий рівень розвитку астрономії в арабському світі.
  3. Навчання в арабських школах (мініатюра XV ст.) було організовано в медресе – релігійних школах. Учні сиділи на килимах, слухали вчителя, вивчали Коран, арабську мову, арифметику, географію тощо. Освіта була важливою частиною ісламської культури.

4-6. Пам’ятники визначним діячам науки і культури арабського світу:

  • Монумент Аль-Біруні, вченому-енциклопедисту, підкреслює його видатний внесок у різні галузі знань – географію, історію, астрономію.
  • Пам’ятник Аль-Масуді на даху Музею природознавства у Відні вшановує його як видатного історика і географа.
  • Монумент Аль-Мутанаббі в Багдаді звеличує його як одного з найвизначніших поетів, що писали арабською мовою.

Ці пам’ятники свідчать про визнання досягнень арабських вчених і митців не лише в ісламському світі, а й далеко за його межами. Вони символізують повагу до знань, освіти, культури, які були надзвичайно важливими в арабській цивілізації.

ПЕРЕВІР СЕБЕ

1. Коли починається ісламське літочислення?

Ісламське літочислення починається з 622 року (16 липня) – року переселення (хіджри) пророка Мухаммада з Мекки до Медини.

2. Хто і коли створив іслам?

Іслам створив пророк Мухаммад на початку VII ст. (610-632 рр.) в Аравії. Він проповідував нову релігію, що базувалася на вірі в єдиного Бога – Аллаха.

3. Якими є основні положення ісламу?

  • Віра в єдиного Бога Аллаха і визнання Мухаммада його пророком
  • П’ятиразова щоденна молитва
  • Дотримання посту протягом місяця Рамадан
  • Пожертвування милостині бідним
  • Здійснення паломництва (хаджу) в Мекку і Медину

4. Чим можна пояснити військові успіхи арабів?

  • Сильною кіннотою, вмінням арабів з дитинства володіти зброєю, їздити верхи, бути невтомними в поході
  • Об’єднанням арабів під прапором ісламу, релігійним ентузіазмом
  • Слабкістю завойованих держав (Римської та Перської імперій)
  • Прийняттям ісламу підкореними народами

5. Які риси характеру дали змогу Мухаммаду створити нову релігію — іслам, а які — стати державним діячем?

Мухаммаду дали змогу створити іслам такі риси характеру: релігійність, віра в єдиного Бога, дар проповідництва, харизма. А стати державним діячем йому допомогли: лідерські якості, політична мудрість, військовий талант.

6. Як іслам вплинув на жителів Аравії? Чому, на твою думку, ця релігія стала світовою?

Іслам мав величезний вплив на жителів Аравії та став світовою релігією з кількох причин:

  1. Іслам об’єднав розрізнені арабські племена в єдину релігійну спільноту – умму. Це дало змогу подолати міжплемінні конфлікти і створити єдину державу – Арабський халіфат.
  2. Іслам надихнув арабів на завоювання нових земель і поширення своєї віри. Релігійний ентузіазм був важливим фактором військових успіхів арабів.
  3. Іслам сприяв розвитку торгівлі, освіти, культури в арабському світі. Арабська мова стала мовою науки, літератури, дипломатії в країнах халіфату.
  4. Іслам виявився привабливим для багатьох народів своєю простотою, зрозумілістю догматів, обіцянкою порятунку для віруючих. Це сприяло швидкому поширенню ісламу в завойованих арабами країнах.
  5. Іслам виявляв відносну толерантність до інших монотеїстичних релігій – християнства та іудаїзму. Це дозволило уникнути серйозних релігійних конфліктів у халіфаті.
  6. Іслам органічно увібрав у себе культурні традиції завойованих народів і розвинув їх, створивши самобутню арабо-мусульманську цивілізацію. Це зробило іслам привабливим і престижним в очах багатьох народів середньовічного світу.

Отже, іслам став світовою релігією завдяки тому, що зміг не лише об’єднати арабів, а й поширитися далеко за межі Аравії, асимілювавши культурні досягнення багатьох народів. Це забезпечило ісламу роль однієї з провідних релігій середньовічного світу.

А ЩЕ ТИ МОЖЕШ

За ілюстраціями і матеріалом параграфа опиши повсякденне життя та світосприйняття населення Арабського халіфату. Використай технологію сторітелінгу.

Уявіть собі, що ви живете в Багдаді, столиці Арабського халіфату, у IX столітті. Ви прокидаєтеся рано вранці від заклику муедзина до молитви, який лунає з високого мінарету найближчої мечеті. Після ранкової молитви ви снідаєте фініками, хлібом і козячим сиром.

Потім ви вирушаєте на ринок – шумливе і барвисте серце міста. Там можна побачити товари з усіх куточків величезної імперії – шовк з Китаю, прянощі з Індії, килими з Персії, скло з Сирії. Купці в барвистих халатах гучно вихваляють свій крам, покупці торгуються. Ви чуєте арабську мову, яка стала мовою торгівлі, науки і релігії в усьому халіфаті.

Далі ви йдете до медресе – ісламської школи. Там ви вивчаєте Коран, арабську граматику, математику, астрономію. Вчитель розповідає про великих арабських вчених – аль-Хорезмі, аль-Біруні, Ібн Сіну. Ви мрієте колись теж зробити великі відкриття і прославити іслам і халіфат.

Після занять ви заходите до мечеті – не лише помолитися, а й поспілкуватися з друзями, послухати проповідь імама, взяти книгу з бібліотеки. Мечеть – це центр релігійного, громадського і культурного життя.

Увечері ви повертаєтеся додому і вечеряєте з родиною. На столі – плов, кебаби, овочі, чай з м’ятою. Після вечері ви слухаєте, як дідусь читає уривки з Корану або розповідає казки з “Тисячі і однієї ночі”.

Засинаючи на м’якому килимі, ви дякуєте Аллаху за його милості. Ви пишаєтеся тим, що належите до умми – всесвітньої спільноти мусульман. І знаєте, що завтра буде новий день, сповнений молитви, навчання, праці і надії на милість Аллаха в цьому житті й потойбічному світі.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *