§49. Родина і виховання в Давньому Римі. Повсякденне життя

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

Пригадайте, якими були родинні традиції у давніх народів Сходу, Греції. Яким було становище жінок? Як виховували та навчали дітей?

Родинні традиції давніх народів Сходу і Греції:

Становище жінок:

  • Схід: Жінки були під владою чоловіка, займалися домашнім господарством і виховували дітей. Деякі жінки мали право володіти власністю і мати бізнес.
  • Греція: В Афінах жінки були обмежені у правах і займалися домогосподарством. У Спарті жінки мали більше прав та здобували освіту.

Виховання та навчання дітей:

  • Схід: Діти вчились у сім’ї або під керівництвом наставників. Багаті сім’ї іноді наймали вчителів. Основна увага була приділена моральному і релігійному вихованню.
  • Греція: В Афінах хлопчики відвідували школу, де вчились читанню, письму й арифметиці. В Спарті вони проходили військовий вишкіл змолоду. Дівчатка вчилися у сім’ї, але в Спарті вони також отримували фізичну підготовку.

Діємо: практичні завдання

У період республіки в римських школах вивчали сім вільних мистецтв.

1. За допомогою хмаринки дізнайтеся про які мистецтва йдеться

Згадані мистецтва належать до сім’ї ’’сім вільних мистецтв”, які були основою освіти в Середньовіччі. Ці мистецтва включають:

  • Тривіум: Граматика, Риторика, Логіка.
  • Квадривіум: Арифметика, Геометрія, Музика, Астрономія.

2. Які якості, вміння розвивало вивчення кожного з цих мистецтв?

  • Граматика: розвиток мовних здібностей та вивчення структури мови.
  • Риторика: вміння ефективно висловлювати свою думку та переконувати.
  • Логіка: розвиток критичного мислення та аналізу.
  • Арифметика: розвиток обчислювальних здібностей.
  • Геометрія: просторове мислення та вивчення форм і розмірів.
  • Музика: розвиток та вивчення ритмів і мелодій.
  • Астрономія: вивчення космічних тіл та розуміння Всесвіту.

3. Які з мистецтв вивчаються у сучасних українських школах? Як вони називаються?

  • Граматика: Українська мова.
  • Риторика: Література, українська мова.
  • Логіка: Філософія, логіка.
  • Арифметика: Математика.
  • Геометрія: Математика.
  • Музика: Музичне мистецтво.
  • Астрономія: Астрономія

Свої висновки оформить у таблицю

Назва мистецтваЯкості та вміння, які розвивало вивченняЯку назву має сьогодні
ГраматикаРозвиток мовних здібностейУкраїнська мова
РиторикаВміння висловлювати свою думкуЛітература
ЛогікаРозвиток логічного мисленняФілософія
АрифметикаРозвиток обчислювальних здібностейМатематика
ГеометріяПросторове мисленняМатематика
МузикаРозвиток музичних навичокМузичне мистецтво
АстрономіяВивчення космічних тілАстрономія

Пізнавально й цікаво

Поміркуйте, які знання застосували римляни для створення терм

  • Архітектура: Терми були просторі та ефективно зберігали тепло.
  • Інженерія: Римська система опалення, відома як “гіпокауст”, використовувала підлогу з каналами, що нагрівали приміщення.
  • Гідротехніка: Римляни створили складні системи водопостачання та каналізації для терм.
  • Знання з медицини: Римляни розуміли важливість гігієни для здоров’я, тому терми сприяли й здоров’ю громадян.
  • Знання про матеріали: Використовувалися спеціальні матеріали та техніки будівництва для створення довговічних споруд.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Як ви розумієте поняття «патріархальна родина»?

Патріархальна родина – це форма сімейної організації, де головою сім’ї є чоловік, який має владу та контроль над усіма справами та рішеннями сім’ї. У такій родині чоловік вважається головним постачальником, розв’язувати питання фінансів, виховання дітей та розподіл обов’язків всередині сім’ї. Патріархальна родина часто передається у спадок, де старший чоловік зберігає владу та авторитет над родиною і родовим майном.

Що свідчить про різнобічний характер освіти в Римі?

Різноманітний характер освіти в Римі свідчить про те, що римляни намагалися навчати своїх громадян не лише військовим навичкам або правилам поведінки в суспільстві, а й різним наукам та мистецтвам.

У римських школах вивчали сім вільних мистецтв: граматику, риторику, логіку, арифметику, геометрію, музику та астрономію. Це свідчить про те, що римляни цінували глибокі знання з різних галузей.

Також в Римі існували приватні вчителі, які навчали дітей аристократичних сімей. Ці діти вивчали філософію, історію, літературу та інші дисципліни.

Які права мали жінки в давньоримському суспільстві?

В давньоримському суспільстві жінки мали обмежені права, але з часом їх становище покращувалося.

  • Початковий період: Жінки перебували під опікою чоловіків — спочатку батька, а після одруження — чоловіка чи іншого родича.
  • Майнові права: Спочатку жінка не могла мати майно, але пізніше це змінилося.
  • Освіта: Римські жінки заможних родин здобували освіту.
  • Право голосу: Жінки не мали права голосу і не могли бути обраними до сенату.
  • Релігія: Жінки могли бути жрицями й виконувати релігійні обов’язки.
  • Пізній період: З часом жінки почали отримувати більше прав і стали більш автономними, особливо у заможних сім’ях. Вони мали можливість володіти майном, брати участь у діловому житті й навіть представляти себе в суді.

Чому терми були популярними серед римлян?

Терми (бані) були популярними серед римлян з кількох причин. По-перше, вони служили для забезпечення гігієни, що мали велике значення в римській культурі. Також вони використовувались для лікування різних хвороб та загартовування організму.

По-друге, терми були центрами соціального життя. Римляни відвідували терми, щоб зустрічатися з друзями, проводити час разом і обговорювати різні теми. Зустрічі у термах мали велике значення для соціального спілкування.

Терми також пропонували багато розваг. Вони мали спортивні майданчики, бібліотеки, сади і навіть театри.

Терми були доступними для широкої громадськості. У Римі були побудовані великі державні терми, до яких був безкоштовний або дуже дешевий доступ. Це означало, що майже всі римляни могли скористатися їхніми послугами.

ІІ. Обговоріть у групі

1. Як ви розумієте слова давньоримського філософа, державного діяча Сенеки: «Шлюбний союз — перша сходинка людського суспільства», та норму Сімейного кодексу України: «Сім’я є первинним та основним осередком суспільства»? Яка думка об’єднує ці тексти?

Обидва тексти говорять про важливість сім’ї в суспільстві.

Сім’я – це місце, де людина вчиться багатьом цінностям і навичкам, таким як спілкування, довіра і відповідальність.

Сенека вважав, що шлюб є основою для формування суспільства.

Сімейний кодекс України підтверджує цю думку, стверджуючи, що сім’я є основним “будівельним блоком” суспільства.

Отже, основна ідея обох текстів полягає в тому, що стабільність, добробут та моральні цінності суспільства починаються з сім’ї.

2. Уявіть себе жителем Рима, Сиракуз, Помпеї. Із запропонованих продуктів складіть меню на один день — сніданок, обід, вечеря

Меню жителя Рима:

Сніданок:

  • Puls: варена каша з зерен, як правило, пшениці, може бути заправлена медом.
  • Сухий хліб.
  • Виноград або ягоди.

Обід:

  • Moretum: паста зі свіжих зелених листків, часнику, сиру та оливкової олії.
  • Bulga: варена пшениця з овочами або м’ясом.
  • Оливки, сир і хліб.

Вечеря:

  • Lenticula: страва з сочевиці, часто з додаванням м’яса.
  • Gustum: невелика закуска, яка може включати в себе рибу, яйця або овочі.
  • Фруктовий компот або пудинг на десерт.
  • Вино або медова вода для пиття.

III**. Мислю творчо**

1. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка учня римської риторичної школи в соціальній мережі

Сторінка учня римської риторичної школи в соціальній мережі

👋 Привіт, всім! Я – Юлій Римський, учень риторичної школи в античному Римі. Я дуже захоплююсь мистецтвом ведення публічних виступів та дебатів.

📚 Практикуємося у риториці: сьогодні вивчаємо етапи підготовки до виступу. Відбувається це в рамках наших уроків у школі. Вчимось аналізувати аудиторію, будувати аргументацію та переконувати слухачів.

📖 Зараз ми досліджуємо античні мови та літературу. Я вивчаю латинську та грецьку мови, щоб розуміти класичні твори в оригіналі. Незабаром плануємо влаштувати дебати на тему “Демократія проти деспотії”.

💬 Не можу дочекатися, коли зможу продемонструвати свої навички в публічних виступах. Вже зараз намагаюся випереджати свій час і використовую соціальні мережі для практики. Радий знайомству з іншими студентами риторичної школи та обговорювати наші досягнення.

📢 Приєднуйтесь до мене, щоб дізнаватися більше про риторику, спілкуватися та обмінюватися ідеями!

#РимськаРиторика #АнтичнийСвіт #ПублічніВиступи

2. Складіть комікс (коротку розповідь у картинках) «Якими досягненнями римської повсякденної культури ми користуємося сьогодні».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *