1. Назвіть одиниці вимірювання історичного часу.
Одиниці вимірювання історичного часу: рік, століття, тисячоліття.
2. Пригадайте, як визначається тривалість історичних подій, віддаленість їх одна від одної в часі.
Тривалість історичних подій визначають шляхом віднімання меншої дати від більшої. Якщо події відбулися на межі ер (до н. е. і н. е.), потрібно до суми років додати обидві дати і відняти 1 рік (наприклад: 27 р. до н. е. + 14 р. н. е. – 1 = 40 років). Віддаленість подій визначають так само — шляхом обчислення різниці між датами.
3. Яка система літочислення є загальноприйнятою у світі?
Загальноприйнятою у світі є система літочислення від Різдва Христового (до н. е. і н. е.)
ІСТОРИЧНА МАТЕМАТИКА
Розв’яжіть хронологічні задачі, порядок дій під час лічби часу записуйте (працюйте в зошитах).
1. Апіїв шлях — перший брукований шлях, що вів з Рима в Капую. Будівництво дороги розпочато у 312 р. до н. е. Скільки років тому відбулася ця подія?
312 р. до н.е. + 2025 р. – 1 р. = 2336 р. тому
2. Гай Юлій Цезар провів реформу календаря в 46 р. до н. е. Юліанський календар у 1582 р. н. е. було замінено григоріанським. Скільки років діяв юліанський календар?
46 р. до н. е. + 1582 р. н. е. – 1 р. = 1627 років
3. Оперуючи знайденою інформацією про час створення історичних пам’яток (піраміди Хеопса й монети скіфського царя Атея), доповніть і розв’яжіть задачу на лічбу часу.
Наприклад:
- Піраміда Хеопса побудована приблизно у 2560 р. до н.е.
- Монета скіфського царя Атея — близько 339 р. до н.е.
Порядок дій:
- Обидві події до н.е., тому від більшої дати віднімаємо меншу: 2560 – 339 = 2221
Відповідь: між будівництвом піраміди Хеопса і карбуванням монети царя Атея минуло 2221 рік
Задача 1. В якому столітті заснований Білгород-Дністровський?
2000 – 2500 + 1 = 501 р. до н.е. (ІV ст. до н.е.)
Задача 2. На скільки років Колізей молодший за Стоунхендж?
3000 р. до н. е. + 80 р. н. е. – 1 р. = 3079 років
Задача 3. Скільки років минуло Стоунхенджу на час закладення Білгорода-Дністровського?
3000 р. до н. е. – 500 р. до н.е. = 2500 років
Задача 4. Скільки років Стоунхенджу?
3000 р. до н. е. + 2025 р. – 1 р. = 5024 роки.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Знаю й систематизую нову інформацію
Як перетворювати століття в роки і навпаки?
Щоб визначити століття за роком, до кількості сотень у числі року додають 1 (наприклад, 325 рік: 3 + 1 = IV століття). Виняток — якщо рік закінчується на 00, тоді це останній рік століття (наприклад, 800 рік — це VIII століття). Століття починається з 1-го і закінчується 100-м роком (наприклад, 1–100 рр. — I ст., 101–200 рр. — II ст.).
Як визначити тривалість історичних подій на межі ер?
Щоб знайти тривалість подій, які відбулися на межі ер (до н.е. і н.е.), потрібно додати обидві дати і відняти 1 рік, бо нульового року не існує (наприклад: 27 р. до н.е. + 14 р. н.е. – 1 = 40 років).
Як відбувається лічба часу до Різдва Христового?
Лічба років до Різдва Христового (до н.е.) йде у зворотному порядку: чим більший номер року, тим раніше відбулася подія. Наприклад, 500 р. до н.е. — це раніше, ніж 449 р. до н.е..
Як на лінії часу позначати події до Різдва Христового?
Події до Різдва Христового позначають ліворуч від умовної “нульової” точки (якої не існує), і роки підписують зі знаком “до н.е.” або “BC”. Чим більший номер року ліворуч, тим давніша подія.
Обговоріть у групі
Хронологічні перетворення: перетворіть дати з років у століття або зі століть у роки
- 312 р. до н.е. → IV століття до н.е.(3 + 1 = IV ст., бо 312 рік входить у проміжок 400–301 рр. до н.е.).
- 46 р. до н.е. → I століття до н.е.(0 + 1 = I ст., бо 46 рік входить у проміжок 100–1 рр. до н.е.).
- 1582 р. н.е. → XVI століття(15 + 1 = XVI ст., бо 1582 рік входить у проміжок 1501–1600 рр.).
- 2560 р. до н.е. → XXVI століття до н.е.(25 + 1 = XXVI ст., бо 2560 рік входить у проміжок 2600–2501 рр. до н.е.).
- 339 р. до н.е. → IV століття до н.е.(3 + 1 = IV ст., бо 339 рік входить у проміжок 400–301 рр. до н.е.).
- 80 р. н.е. (Колізей) → I століття н.е.(0 + 1 = I ст., бо 80 рік входить у проміжок 1–100 рр.).
- XXI століття → 2001–2100 рр.(XXI ст. = 21 століття: 2001–2100 рр.).
- V століття до н.е. → 500–401 рр. до н.е.(V ст. до н.е. = 5-те століття до н.е.: 500–401 рр. до н.е.).
Мислю творчо
Розгадайте творчий задум коміксу. Який вибір зробить давньогрецький історик Геродот? Обґрунтуйте вашу думку. Яку роль у вивченні історії відіграє обраний Геродотом предмет?
Геродот на малюнку розмірковує, як перевірити інформацію, і шукає джерело. Він обирає монету, а не малюнок водоспаду, бо монета — це історичне джерело, яке можна дослідити, перевірити її справжність, дату, напис чи зображення. Саме такі предмети допомагають історикам підтверджувати факти, дізнаватися про події, правителів, економіку, культуру минулого.
Обґрунтування: Геродот, як історик, шукає надійне джерело інформації. Монета — це матеріальне джерело, яке зберігає інформацію про минуле, на відміну від легенд чи переказів, які можуть бути вигаданими. Саме тому він обирає монету, щоб перевірити чи підтвердити історичні факти.