§15. Узагальнення з розділу 1 «Життя людей у первісні часи»

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

«Життя людей у первісні часи» ми вивчили різноманітні аспекти життя людей в давніх часах. З’ясували, як вони пристосовувалися до навколишнього середовища, знаходили їжу і будували житло. Дослідили, як вони спілкувалися між собою, розвивали культуру та вірування. Вивчили різноманітність первісних народів і їхніх традицій.

Цей розділ надав нам загальне уявлення про те, як люди жили у первісні часи і як їхнє життя впливало на розвиток суспільства. Вивчення цих аспектів допомагає нам краще зрозуміти наше минуле і визначити, як воно впливає на наш сучасний світ.

1. Тематичні хмаринки

Перевірте, як ви розумієтеся на ключових поняттях історії первісної доби. Виконайте завдання до тематичних хмаринок слів.

1. Про яку сторінку історії первісної доби «розповідає» кожна з хмаринок? Дайте їм відповідні назви.

Справа наліво:

Первісні релігії, форми співжиття первісної громади (форми організації у первісних громадах), історичні періоди.

2. Визначте у кожній хмаринці зайве слово та обґрунтуйте свій вибір.

  • первісні релігії – землеробство (це вид господарства, не релігії)
  • форми співжиття первісної громади – стоянка (місце тимчасового перебування первісної громади)
  • історичні періоди – тотем (предмет або істота, що вважався засновником роду, не належить до назв історичних періодів).

3. Складіть два-три речення зі словами хмаринок, що розповідатимуть історії первісної доби.

Первісні люди не могли повністю розуміти природні явища, тому їм доводилося приписувати їх надприродним силам. Це призвело до появи різних форм релігій, таких як анімізм, тотемізм, фетишизм і магія. У первісному суспільстві переважав матріархат, де матері були шановані як ті, що продовжують людський рід.

Палеоліт – найтриваліший період в історії людства, коли люди жили в примітивних умовах.

В часи неоліту відбувся перехід первісних громад від привласнювального до відтворювального господарства. В цей час чоловіки стали головними виробниками харчових продуктів, оскільки вони могли використовувати тварин для землеробських робіт. Це призвело до зміни системи влади з матріархату на патріархат.

2. ХРОНОЛОГІЧНА ПОСЛІДОВНІСТЬ

Назвіть знаряддя первісної доби та розташуйте їх у хронологічній послідовності винайдення. Назвіть археологічні періоди, під час яких вони увійшли у вжиток людини. Поясніть значення кожного зі знарядь у житті первісної людини.

В; Б; Д; Г; А.

  1. Ткацький верстат – знаходився в епоху неоліту. Цей верстат використовувався для виготовлення тканин з рослинних волокон.
  2. Рубило – належало до епохи палеоліту. За допомогою рубила людина могла відділяти м’ясо від кістки, рубати стебла рослин, отримувати їстівні плоди з твердою шкаралупою (наприклад, горіхи).
  3. Кам’яний наконечник списа – використовувався в епоху палеоліту. Кам’яний наконечник списа дозволяв краще поранити здобич, ніж загострена палка. Крім того, спис краще летів у повітрі, маючи наконечник.
  4. Лук і стріли – були поширені в епоху палеоліту. Лук і стріли замінили колективне полювання на індивідуальне.
  5. Кістяний серп з кам’яними зубцями – належав до епохи неоліту. За допомогою серпа жали злакові рослини.

З. ГОСТИНИ У КВІНТИЛІАНА

Античний вчений Марк Фабій Квінтиліан радив своїм учням для кращого розуміння намагатися відповідати на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому?Продумайте запитання відповідного змісту до таких тем:а) заняття первісних людей;

a) Хто був мисливцем у первісній громаді?

  • Що свідчить про виготовлення знарядь праці первісними людьми?
  • Де вперше виникло землеробство?
  • Чим займалися люди в часи неоліту?
  • Як первісні люди пристосувалися до нових природних умов понад 10 тисяч років тому?
  • Чому людина змогла стати виробником їжі, а не залишилася добувачем?

б) розвиток форм організації первісного суспільства;

  • Хто очолював родову громаду?
  • Що називають матріархатом?
  • Де збиралися разом первісні громади?
  • Коли виникла сусідська громада?
  • Чим сусідська громада відрізняється від родової громади?
  • Як матріархат змінився патріархатом?
  • Чому в родовій громаді, на відміну від сусідської, не було майнової нерівності?

в) культура первісних людей;

  • Хто відкрив світ малюнки печери Альтаміри?
  • Що розуміють під політеїзмом?
  • Куди направляли релігійні обряди первісні люди?
  • Коли люди почали потребувати релігійних обрядів?
  • Як ви пояснюєте зображення тварин первісними художниками?
  • Як називають релігію, пов’язану з вірою в існування душі? Чому людина має потребу вірити в Бога?

г) трипільська археологічна культура.

  • Хто відкрив світу Трипільську археологічну культуру?
  • Що було основним заняттям Трипільців?
  • Де розташовувалися поселення Трипільців?
  • Коли існувала Трипільська цивілізація?
  • Чим відомі стоянки Трипільців Майданецьке й Тальянки?
  • Як Трипільці використовували глину?
  • Чому Трипільцям доводилося дбати про захист своїх поселень?

4. ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

Уважно розгляньте, чим зайняті зображені на малюнку люди. Уявіть, що ви створюєте книжку коміксів про життя первісних спільнот. Дайте назву зображеному на ілюстрації епізоду. Для кожного з позначених персонажів придумайте репліки, якими вони розповідатимуть про заняття мешканців/мешканок первісного поселення.

  • Чудове полювання! Тепер у нас достатньо їжі для всіх!..
  • Моя стріла набагато швидша за оленя!
  • Необхідно постійно підтримувати багаття. Без вогню всі з нас загинемо…
  • Для успішного полювання нам необхідні гострі вістря списів.
  • Почекай, я виготовлю кам’яне скребло, яке нам знадобиться…
  • Вичинка шкіри вимагає важкої праці, але це варте зусиль, щоб наш одяг був зручним і комфортним.

1 коментар до “§15. Узагальнення з розділу 1 «Життя людей у первісні часи»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *