§26. Узагальнення з розділу 2 «Цивілізації стародавнього Сходу»

На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас

1. ІСТОРИЧНІ ЗАГАДКИ

Визначте, які географічні назви закодовані в анаграмах. Укажіть зображення історичної пам’ятки, яке з ними пов’язано

  1. Гімалаї – В
  2. Янцзи – Д
  3. Євфрат – Б
  4. Ніл – А

2. ІСТОРИЧНА ХРОНОЛОГІЯ

  1. Створення єдиної держави в Єгипті сталося приблизно 3100 року до н. е., коли Нармер (або Менес) об’єднав Верхній і Нижній Єгипет.
  2. Закони царя Хаммурапі прийнято близько 1754 року до н. е. Між цими подіями пройшло майже 1350 років.
  3. Заснування царства Ізраїль відбулося приблизно у 1020 році до н. е. Таким чином, між цією подією та законами Хаммурапі минуло близько 734 роки.
  4. Життя Конфуція – Конфуцій жив приблизно у 551-479 роках до н. е. Заснування царства Ізраїль та життя Конфуція розділені приблизно на 470 років.
  5. Заснування Перської держави – Ахеменідська імперія, перша велика Перська держава, була заснована приблизно у 550 році до н. е. Конфуцій жив приблизно в той же час.

3. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА

На основі здобутих під час вивчення теми знань наведіть приклади історичних джерел, за допомогою яких учені досліджують історію цивілізацій стародавнього Сходу.

Речові:

  • Руїни міст, такі як Вавилон чи Персеполь
  • Предмети побуту, знаряддя праці
  • Монети та глиняні таблички з печатками.

Писемні:

  • Глиняні таблички з клинописом із Месопотамії
  • Закони Хаммурапі, вирізьблені на кам’яному стовпі
  • Єгипетські ієрогліфи, які знайдені в пірамідах і на стелах.

Усні:

  • Легенди та міфи, такі як Епос про Гільгамеша
  • Традиційні пісні, оповідання чи народні казки

Візуальні:

  • Рельєфи та стінописи в палатах ассирійських царів
  • Єгипетські фрески в гробницях фараонів
  • Скульптури божеств, жерців та владарів

4. КРОСВОРД НАВПАКИ

Складіть до розгаданого кросворда запитання, використовуючи здобуті під час навчання знання. Працюючи в групах, створіть власний кросворд до теми «Цивілізації стародавнього Сходу».

  • Ієрогліф: Який спосіб письма використовували давні єгиптяни для записування релігійних текстів і на монументах?
  • Колонія: Яке називають територією чи населеним пунктом, який контролюється іншою державою і використовується її на користь?
  • Імперія: Як називається велика держава, яка контролює декілька народів чи країн під єдиним правлінням?
  • Реформа: Яке слово означає зміни або вдосконалення в системі управління чи законодавстві?
  • Міфологія: Що вивчає набір вірувань, легенд та оповідань про богів і героїв давніх цивілізацій?
  • Фараон: Як називався правитель давнього Єгипту, який мав релігійну та політичну владу? Держава: Як називається організована політична спільнота, яка контролює певну територію і має суверенітет?
  • Іригація: Який метод використовували для поливу полів у давніх цивілізаціях Стародавнього Сходу, зокрема в Месопотамії?
  • Закон: Яке слово означає набір правил, які повинні слідувати громадяни держави?

5. СЕНКАН ІЗ СЕКРЕТОМ

Крок 1. Знайдіть слова.

Будда, алфавіт, імперія, індуїзм, Соломон.

Ключ до відгадки:

  • літери закодовано під їхніми номерами в українській абетці;
  • початкові літери слів позначено червоним кольором;
  • порядок літер у словах показують стрілки.

Крок 2. Складіть історичні сенкани до знайдених слів

Будда:

Принц у лісі,
Медитує під деревом,
Відкрив істину,
Навчає людей,
Мир у серці.

Алфавіт:

Букви на папері,
Слова та речення,
Читаємо книги,
Знання росте,
Світ стає яскравішим.

Імперія:

Царство велике,
Землі та люди,
Корона світить,
Золоті врата,
Сила та падіння.

Індуїзм:

Боги й святці,
Історії старі,
Празники й ритуали,
Молитва й танець,
Душа живе вічно.

Соломон:

Цар, мудрий і сильний,
Збудував храм,
Золоті кімнати,
Скарби та легенди,
Історія його слави.

6. ЩО МИ ЗНАЄМО З ТЕМИ

  1. Позначте варіант, у якому вказано назву замкнених груп людей, різного соціального стану в Давній Індії, приналежність до яких визначалася за народженням – Варни.
  2. Утворіть логічні пари між поняттями та коротким поясненням їх змісту:
    • Монотеїзм – Релігійна система, що характеризується вірою в єдиного Бога.
    • Колонізація – Створення поселень за межами своєї країни.
    • Цивілізація – Країни та народи, об’єднані певним рівнем розвитку матеріальної та духовної культури.
    • Міфологія – Система пояснень уявлення давніми людьми світу та свого місця в ньому.
  3. Позначте подію, яка відбулася раніше – Утворення єдиної держави в Давньому Єгипті.
  4. Представлена карта ілюструє життя Давнього Дворіччя.
  5. Позначте назву науки, за допомогою якої доведено, що Біблія є історичним джерелом – Археологія.
  6. Позначте варіант, у якому правильно перераховані надбання цивілізації Давнього Китаю – Ієрогліфи, конфуціанство, Великий китайський мур, шовк.
  7. Позначте правильне твердження – Від утворення шумерських міст-держав в Межиріччі минуло 6000 років.
  8. Позначте ілюстрацію, яку можна використати розповідаючи історію Ізраїльсько-Юдейського царства – Варіант З.
  9. Алфавіт є культурним надбанням Фінікії.
  10. Установіть відповідність між іменами історичних діячів та описом їх діяльності:
  • Цар, який уклав перші писані закони – Хаммурапі.
  • Фараон-завойовник, який уклав перший писаний мирний договір в історії – Рамзес II Великий.
  • Син біблійного Давида, який уславився своєю мудрістю – Соломон.
  • Правитель, якого “охороняла” теракотова армія – Цінь Ши-Хуанді.
  1. Давні фінікійці уславилися як вправні мореплавці
  2. Позначте факти з історії Перської держави (3 відповіді) У 550 р. до н.е. Кір II заснував державу З метою зміцнення держави цар Дарій І провів ряд реформ Перська держава простягалася від р. Інд на сході до Егейського моря на заході
  1. Позначте твердження, у яких розкриваються спільні риси стародавніх цивілізацій Азії та Африки (2 відповіді)

Перші державні утворення в Азії та Африці як правило виникали там, де протікали великі ріки

Усі стародавні народи Азії та Африки перейняли для щоденного вжитку фінікійський алфавіт

Шумерська статуетка Гудеа – енсі (правителя) м. Латаша (XXII ст. до н.е.) є пам’яткою Скульптури

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *