На головну сторінку (зміст) – Щупак 6 клас
1. ІСТОРИЧНІ ЗАГАДКИ
Визначте, які географічні назви закодовані в анаграмах. Укажіть зображення історичної пам’ятки, яке з ними пов’язано
- Гімалаї – В
- Янцзи – Д
- Євфрат – Б
- Ніл – А
2. ІСТОРИЧНА ХРОНОЛОГІЯ
- Створення єдиної держави в Єгипті сталося приблизно 3100 року до н. е., коли Нармер (або Менес) об’єднав Верхній і Нижній Єгипет.
- Закони царя Хаммурапі прийнято близько 1754 року до н. е. Між цими подіями пройшло майже 1350 років.
- Заснування царства Ізраїль відбулося приблизно у 1020 році до н. е. Таким чином, між цією подією та законами Хаммурапі минуло близько 734 роки.
- Життя Конфуція – Конфуцій жив приблизно у 551-479 роках до н. е. Заснування царства Ізраїль та життя Конфуція розділені приблизно на 470 років.
- Заснування Перської держави – Ахеменідська імперія, перша велика Перська держава, була заснована приблизно у 550 році до н. е. Конфуцій жив приблизно в той же час.
3. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА
На основі здобутих під час вивчення теми знань наведіть приклади історичних джерел, за допомогою яких учені досліджують історію цивілізацій стародавнього Сходу.
Речові:
- Руїни міст, такі як Вавилон чи Персеполь
- Предмети побуту, знаряддя праці
- Монети та глиняні таблички з печатками.
Писемні:
- Глиняні таблички з клинописом із Месопотамії
- Закони Хаммурапі, вирізьблені на кам’яному стовпі
- Єгипетські ієрогліфи, які знайдені в пірамідах і на стелах.
Усні:
- Легенди та міфи, такі як Епос про Гільгамеша
- Традиційні пісні, оповідання чи народні казки
Візуальні:
- Рельєфи та стінописи в палатах ассирійських царів
- Єгипетські фрески в гробницях фараонів
- Скульптури божеств, жерців та владарів
4. КРОСВОРД НАВПАКИ
Складіть до розгаданого кросворда запитання, використовуючи здобуті під час навчання знання. Працюючи в групах, створіть власний кросворд до теми «Цивілізації стародавнього Сходу».
- Ієрогліф: Який спосіб письма використовували давні єгиптяни для записування релігійних текстів і на монументах?
- Колонія: Яке називають територією чи населеним пунктом, який контролюється іншою державою і використовується її на користь?
- Імперія: Як називається велика держава, яка контролює декілька народів чи країн під єдиним правлінням?
- Реформа: Яке слово означає зміни або вдосконалення в системі управління чи законодавстві?
- Міфологія: Що вивчає набір вірувань, легенд та оповідань про богів і героїв давніх цивілізацій?
- Фараон: Як називався правитель давнього Єгипту, який мав релігійну та політичну владу? Держава: Як називається організована політична спільнота, яка контролює певну територію і має суверенітет?
- Іригація: Який метод використовували для поливу полів у давніх цивілізаціях Стародавнього Сходу, зокрема в Месопотамії?
- Закон: Яке слово означає набір правил, які повинні слідувати громадяни держави?
5. СЕНКАН ІЗ СЕКРЕТОМ
Крок 1. Знайдіть слова.
Будда, алфавіт, імперія, індуїзм, Соломон.
Ключ до відгадки:
- літери закодовано під їхніми номерами в українській абетці;
- початкові літери слів позначено червоним кольором;
- порядок літер у словах показують стрілки.
Крок 2. Складіть історичні сенкани до знайдених слів
Будда:
Принц у лісі,
Медитує під деревом,
Відкрив істину,
Навчає людей,
Мир у серці.
Алфавіт:
Букви на папері,
Слова та речення,
Читаємо книги,
Знання росте,
Світ стає яскравішим.
Імперія:
Царство велике,
Землі та люди,
Корона світить,
Золоті врата,
Сила та падіння.
Індуїзм:
Боги й святці,
Історії старі,
Празники й ритуали,
Молитва й танець,
Душа живе вічно.
Соломон:
Цар, мудрий і сильний,
Збудував храм,
Золоті кімнати,
Скарби та легенди,
Історія його слави.
6. ЩО МИ ЗНАЄМО З ТЕМИ
- Позначте варіант, у якому вказано назву замкнених груп людей, різного соціального стану в Давній Індії, приналежність до яких визначалася за народженням – Варни.
- Утворіть логічні пари між поняттями та коротким поясненням їх змісту:
- Монотеїзм – Релігійна система, що характеризується вірою в єдиного Бога.
- Колонізація – Створення поселень за межами своєї країни.
- Цивілізація – Країни та народи, об’єднані певним рівнем розвитку матеріальної та духовної культури.
- Міфологія – Система пояснень уявлення давніми людьми світу та свого місця в ньому.
- Позначте подію, яка відбулася раніше – Утворення єдиної держави в Давньому Єгипті.
- Представлена карта ілюструє життя Давнього Дворіччя.
- Позначте назву науки, за допомогою якої доведено, що Біблія є історичним джерелом – Археологія.
- Позначте варіант, у якому правильно перераховані надбання цивілізації Давнього Китаю – Ієрогліфи, конфуціанство, Великий китайський мур, шовк.
- Позначте правильне твердження – Від утворення шумерських міст-держав в Межиріччі минуло 6000 років.
- Позначте ілюстрацію, яку можна використати розповідаючи історію Ізраїльсько-Юдейського царства – Варіант З.
- Алфавіт є культурним надбанням Фінікії.
- Установіть відповідність між іменами історичних діячів та описом їх діяльності:
- Цар, який уклав перші писані закони – Хаммурапі.
- Фараон-завойовник, який уклав перший писаний мирний договір в історії – Рамзес II Великий.
- Син біблійного Давида, який уславився своєю мудрістю – Соломон.
- Правитель, якого “охороняла” теракотова армія – Цінь Ши-Хуанді.
- Давні фінікійці уславилися як вправні мореплавці
- Позначте факти з історії Перської держави (3 відповіді) У 550 р. до н.е. Кір II заснував державу З метою зміцнення держави цар Дарій І провів ряд реформ Перська держава простягалася від р. Інд на сході до Егейського моря на заході
- Позначте твердження, у яких розкриваються спільні риси стародавніх цивілізацій Азії та Африки (2 відповіді)
Перші державні утворення в Азії та Африці як правило виникали там, де протікали великі ріки
Усі стародавні народи Азії та Африки перейняли для щоденного вжитку фінікійський алфавіт
Шумерська статуетка Гудеа – енсі (правителя) м. Латаша (XXII ст. до н.е.) є пам’яткою Скульптури