§15. Доба неоліту. Неолітична революція

Головна сторінка цього ГДЗ (зміст) – Васильків 6 клас

Згадайте…

— що таке неоліт;

Неоліт – це період в історії, коли людство перейшло від мисливсько-збіральницького способу життя до осілого способу, займаючись землеробством, скотарством та виробництвом керамічних виробів.

— що таке привласнювальне господарювання;

Привласнювальне господарство – це спосіб життя, коли люди здобувають необхідні ресурси шляхом збирання, полювання і рибальства.

— яку тварину людина одомашнила (приручила) першою.

Першою твариною, яку людина одомашнила, була собака.

Як ви розумієте

— значення слів «матеріальне», «духовне»?

Значення слів «матеріальне» та «духовне» можуть бути такими:

  • Матеріальне: Стосується фізичних аспектів, речей. Може означати все, що можна виміряти, спостерігати або взаємодіяти з ним фізично.
  • Духовне: Стосується нематеріальних аспектів, які пов’язані з розумом, свідомістю, душею або емоціями. Може означати ідеї, цінності, переконання, духовність, моральність та інші нематеріальні реалії.

15.1. Господарська діяльність людини. Неолітична революція

1. Визначте основні причини неолітичної революції.

Основними причинами неолітичної революції були сприятливі природні умови, а також одомашнення (доместикація) тварин та окультурення рослин.

2. Поміркуйте, чому зміни в господарському житті неолітичної людини Гордон Чайлд назвав терміном «революція».

Гордон Чайлд назвав ці зміни “революцією” через їхній радикальний, докорінний характер. Людина здійснила швидкий перехід від привласнення готових дарів природи до самостійного вирощування їжі, що докорінно змінило її спосіб життя.

3. Які форми господарської діяльності відносять до відтворювальних, а які до привласнювальних?

До відтворювальних форм господарювання відносять землеробство та скотарство, адже при них люди самі вирощують рослини та розводять тварин. До привласнювальних належать полювання, рибальство та збиральництво.

15.2. Поява землеробства і скотарства. Зміни в матеріальній культурі

1. Перелічіть основні інновації неолітичного періоду.

Основними інноваціями неолітичного періоду стали: перехід до землеробства та скотарства, осілий спосіб життя, поява постійних поселень, виготовлення керамічного посуду, винайдення прядіння і ткацтва, а також нові способи обробки каменю, як-от свердління та шліфування.

2. Назвіть первинні центри землеробства.

Первинними центрами землеробства були:

  • Територія «Родючого Півмісяця» (Близький Схід та Східне Середземномор’я), де вирощували пшеницю, ячмінь, горох.
  • Індія та Китай, де почали сіяти рис.
  • Африка, де вирощували просо та сорго.
  • Південна й Центральна Америка, де окультурили кукурудзу, квасолю, гарбуз, картоплю.

3. Які нові виклики з’явилися в неолітичних людей поряд із основними матеріальними досягненнями?

Поряд із досягненнями з’явилися і нові виклики: нестабільні врожаї та несподівані хвороби, що передавалися від одомашнених тварин і виникали через зміни в харчуванні.

1. Вправа «Ментальна мапа Неоліт». Спільно в парах чи групах створіть ментальну мапу / логічну схему на тему доби неоліту.

Центральна ідея: Неолітична революція — перехід від привласнювального до відтворювального господарства.

Господарство:

  • Відтворювальне (нове):
    • Землеробство (вирощування пшениці, ячменю, рису, кукурудзи).
    • Скотарство (розведення кіз, овець, великої рогатої худоби, свиней).
  • Привласнювальне (старе):
    • Полювання.
    • Збиральництво.
    • Рибальство.

Інновації та матеріальна культура:

  • Знаряддя праці:
    • Нові техніки обробки каменю: шліфування, свердління.
    • Знаряддя для землеробства: мотики, сапи, крем’яні серпи.
    • Пристосування для обробки врожаю: зернотерки, ступки.
  • Нові ремесла:
    • Гончарство (виготовлення керамічного посуду).
    • Прядіння (виготовлення ниток з вовни та рослин).
    • Ткацтво (виготовлення тканин).

Суспільне життя:

  • Спосіб життя:
    • Перехід до осілості.
    • Поява постійних поселень.
  • Організація суспільства:
    • Розподіл праці за статтю та віком.
    • Нове розуміння власності: земля належала колективу родичів.

Наслідки та виклики:

  • Позитивні зміни:
    • Покращення харчування.
    • Можливість зберігати продукти.
  • Негативні наслідки (“ціна цивілізації”):
    • Поява нових хвороб (через близькість до тварин та зміни в харчуванні).
    • Залежність від нестабільних врожаїв.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.

  • Коли люди почали засівати зерна неподалік своїх осель?
  • Що таке неолітична революція?
  • Хто назвав процес переходу до землеробства і скотарства «неолітичною революцією»?
  • Де розташований регіон, який називають «Родючим Півмісяцем»?
  • Звідки ми можемо дізнатися про одяг людей неоліту?
  • Чому в людей неоліту виникли нові хвороби?
  • Як люди в неоліті обробляли камінь?
  • Який результат мала поява кераміки в житті людей?

2. Які нові можливості отримала людина в період неоліту?

  • Перехід до вирощування рослин і розведення тварин (відтворювальне господарство) забезпечив стабільніші запаси їжі.
  • Осілий спосіб життя і поява постійних поселень дали змогу доглядати посіви систематично.
  • Кераміка дозволила по-новому готувати їжу і зберігати продукти довше.
  • Прядіння і ткацтво забезпечили виготовлення одягу з рослинних волокон і вовни.
  • Нові знаряддя (мотики, серпи, зернотерки) підвищили ефективність обробки ґрунту і зерна

3. Складіть перелік продуктів харчування, які стали доступними в неоліті.

У неоліті стали доступними такі продукти:

  • Зернові та бобові: пшениця, ячмінь, сочевиця, горох, жито, рис, просо, сорго, кукурудза, квасоля.
  • Овочі та фрукти: торо, ямс, гарбуз, перець, авокадо, слива, картопля, батат.
  • Продукти тваринництва: м’ясо та молоко кіз, овець, великої рогатої худоби, свиней, курей.

4. Поміркуйте, чому саме певні регіони, а не весь світ, стали первісними осередками розвитку землеробства та скотарства

Певні регіони стали першими осередками землеробства та скотарства, тому що там були сприятливі для цього природні умови. Крім того, саме в цих місцевостях росли дикі види рослин, придатні для окультурення, та жили види тварин, яких було легше одомашнити.

5. Вправа «Глосарій». Складіть глосарій «Неолітична революція»

  • Неолітична революція — перехід до осілого способу життя та занять землеробством і скотарством (від привласнювального господарювання до відтворювального).
  • Відтворювальне господарювання — спосіб життя, за якого люди самостійно поновлюють те, що спожили, тобто вирощують рослини і тварин.
  • Осілість — спосіб життя, пов’язаний з проживанням на одному місці в поселеннях.
  • «Родючий Півмісяць» — територія Близького Сходу та Східного Середземномор’я, де вперше почали вирощувати зернові культури та одомашнили тварин.
  • Гончарство — виготовлення виробів з глини.
  • Кераміка — вироби з глини, випаленої спеціальним способом.
  • Прядіння — виготовлення ниток з рослинної сировини чи вовни.
  • Ткацтво — виготовлення тканин із ниток.

6. Вправа «Комікс». Створіть графічний комікс про життя перших землеробів чи скотарів

Вправа «Комікс». Створіть графічний комікс про життя перших землеробів чи скотарів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *