Головна сторінка цього ГДЗ (зміст)
Згадайте…
- що таке родовід; Родовід – це послідовність поколінь одного роду, що показує споріднені зв’язки.
- які етнографічні райони України вам відомі. Мені відомі такі етнографічні райони України, як Полісся, Поділля, Галичина, Волинь, Наддніпрянщина, Слобожанщина, Таврія, Крим, Карпати.
Як ви розумієте…
- значення слів «дисципліна», «наука»? Дисципліна – це окрема галузь знань, що має свої методи дослідження. Наука – це систематизована сукупність знань про світ, що здобувається за допомогою досліджень та експериментів.
5.1. Що вивчають спеціальні історичні дисципліни?
1. Чому виникла потреба в появі спеціальних історичних дисциплін?
Потреба в спеціальних історичних дисциплінах виникла через складність роботи з історичними джерелами, необхідність правильно їх читати, розуміти, а головне – доводити їхню справжність та виявляти підробки.
2. Яка наука лягла в основу спеціальних історичних дисциплін? Коли вона виникла?
В основу спеціальних історичних дисциплін лягла дипломатика. Вона виникла понад триста років тому, запропонована французьким дослідником Жаном Мабільйоном.
3. Яку спеціальну історичну дисципліну ви хотіли б вивчати?
Я б хотів вивчати нумізматику, мені цікаво, як монети можуть розповісти про минуле.
5.2. Що таке історична пам’ятка?
1. Що таке історичні пам’ятки?
Історичні пам’ятки – це джерела, що заслуговують довіри, а також споруди, місця чи предмети, які пов’язані з видатними особами чи визначними історичними подіями (наприклад, замки, фортеці, церкви, театри, витвори мистецтва).
2. Чому важливо берегти історичну пам’ять?
Важливо берегти історичну пам’ять, бо вона є частиною нашої ідентичності та спадщини. Знищення пам’яток – це спроба стерти історію народу.
3. Що, на вашу думку, важливіше для досягнення історичного відкриття: ретельна та наполеглива праця чи щасливий випадок?
На мою думку, ретельна та наполеглива праця важливіша, бо саме вона створює умови для “щасливого випадку” і дозволяє його розпізнати. Без наполегливості випадкове відкриття може залишитися непоміченим.
5.3. Про етноніміку та етнографію
1. Що вивчають етноніміка та етнографія?
Етноніміка вивчає назви народів, а етнографія досліджує побут, обряди, звичаї та усну народну творчість (фольклор) народів.
2. Про що можна довідатися, досліджуючи назви народів?
Досліджуючи назви народів, можна довідатися про етнічні території, основні господарські заняття та визначити назви окремих племен.
3. Як звичаї, традиції та фольклор можуть допомогти під час історичних досліджень?
Звичаї, традиції та фольклор можуть допомогти під час історичних досліджень, надаючи інформацію про особливості життя, мислення та культури народів у минулому, доповнюючи дані з інших джерел.
Вправа «Словничок»
Укладіть таблицю-словник спеціальних історичних дисциплін зі стовпцями «Назва дисципліни» і «Що вивчає?».
Назва дисципліни | Що вивчає? |
---|---|
Дипломатика | Встановлення оригінальності документів |
Сфрагістика | Справжність або підробку печаток |
Нумізматика | Монети та монетну справу |
Палеографія | Особливості розвитку письма |
Генеалогія | Історію родів, родин, сімей |
Геральдика | Усі види гербів |
Епіграфіка | Написи на монументальних об’єктах (пам’ятниках, надгробках) |
Етноніміка | Назви народів |
Етнографія | Побут, обряди, звичаї народів та фольклор |
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
- Коли виникла дипломатика як окрема дисципліна?
- Що таке електрум, що входив до складу лідійського статера?
- Хто такий Жан Мабільйон?
- Де досліджувала руїни Єрихона Кейтлін Кеньйон?
- Звідки ми можемо дізнатися про історію родів та сімей?
- Чому російські війська руйнують архітектуру українських міст під час війни?
- Як називалося плем’я, що захопило Рим і знищило мистецькі шедеври?
- Який результат хімічного аналізу чорнила «Київських глаголичних листків»?
2. Укладіть таблицю «Спеціальні історичні дисципліни»
Цю таблицю я вже надав у попередній відповіді (вправа «Словничок»).
3. Складіть перелік найвагоміших історичних відкриттів, використовуючи додаткові джерела інформації
Перелік найвагоміших історичних відкриттів:
- Розкопки Помпеї
- Відкриття гробниці фараона Тутанхамона
- Розкопки Трої
- Розкопки Міноса на Криті
- Відкриття міста Мачу-Пікчу в Перу
- Розкопки Херсонесу в Криму
4. Розкажіть або запишіть свої міркування на тему: «Історичні пам’ятки»
Історичні пам’ятки – це свідки минулого. Вони допомагають нам зрозуміти, як жили наші предки, чим вони займалися, у що вірили. Кожна пам’ятка несе в собі частинку історії, і, зберігаючи їх, ми зберігаємо нашу пам’ять, нашу культуру. Важливо розуміти, що знищення пам’яток – це не лише фізичне руйнування, а й спроба стерти пам’ять про минуле, що є дуже небезпечним. Тому їх захист, особливо в часи випробувань, є нашим спільним обов’язком.
5. Вправа «Toolbox». Створіть toolbox (коробку з інструментами — інформаційними картками) з новими поняттями теми. Продумайте правила гри в класі, використовуючи картки Toolbox.
Вправа “Toolbox”
Мета: Використання карток Toolbox для закріплення понять і термінів теми.
Правила гри:
- Розкладіть картки Toolbox з новими поняттями теми на стіл.
- Кожен учень обирає одну картку і читає поняття на ній.
- Учень повинен розповісти про це поняття та його значення, а також надати приклади використання в історичних дослідженнях.
- Решта учнів можуть додавати відомості або ставити запитання про поняття.
- Потім учень повертає картку назад і обирає наступну картку, і гра продовжується далі.
Картки Toolbox:
- Етноніміка
- Етнографія
- Дипломатика
- Палеографія
- Сфрагістика
- Нумізматика
- Епіграфіка
- Генеалогія
- Історичні пам’ятки
6. Вправа «Історична пам’ять». Об’єднайтеся в групи. Намалюйте плакат, який привернув би увагу до збереження пам’яток історії вашої місцевості.